Nekromanti Det bästa brädspelet?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
Om du bara får välja ett enda, vilket är det bästa brädspelet?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,492
Annars är Tigris & Euphrates ett jävligt fett spel med massor av djup och livslängd. Enligt min mening fungerar det lika bra på två spelare som på tre och fyra.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Får man säga Magic: The Gathering så säger jag det, för det är fanimig bäst. Får man inte säga kortspel så säger jag Dungeons & Dragons, och får man inte säga rollspel så vet jag inte riktigt... Twilight Struggle?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,046
Location
Sthlm
topp tre utan ordning

Puerto Rico
Tigris & Euphrates
Diplomacy
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Det bästa är för uppenbart för att vara en intressant fråga, så jag svarar på det näst bästa: Arkham Horror. Stor variation, stämning, öppet för olika strategier, spelet tenderar att tvinga en att tänka om rejält ganska ofta.

Bästa? Civilization, såklart. Stategi, diplomati, resursmanagement, episkt scope, bra balanserat (nej, Kreta och Afrika är inte sämre, om spelaren är någotsånär kompetent), mycket lite slump och inte en enda situation som inte täcks av regelboken (trust me, jag har spelat det många, många gånger).
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Först kommer Eclipse,
sen kommer ingenting,
sen kommer ingenting,
sen kommer ingenting
och sen kommer typ Twilight struggle och andra såna där ganska bra spel.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Får jag säga Dominion så gör jag det. Annars verkar Terra Mystica jävligt kul och poppis just nu.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
Coolt, bra massa!

Så varför är just det bäst? Vilket spel var närmast efter och varför?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
När jag tjänstgjorde i Kabul för fem år sedan fanns det inte så mycket att göra på fritiden. Så jag spelade en massa brädspel med en dansk kollega som hade med sig en diger samling.

1. Det som jag verkligen fastnade för var Twilight Struggle. Ett kortspel med karta. En bra iscensättning av Kalla kriget.

3. Därtill körde vi Here I Stand på tre spelare, vilket också är ett bra spel. Maktkamper stora riken emellan i reformationens Europa. Både fälttågsbrickor och kortutspel. Klurigt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Go har funnits i mer än 2000 år, det är ett spel med öppen information (som schack) och man måste använda båda hjärnhalvorna för att spela. Dessutom har det ett väldigt elegant handikappsystem som gör att spelare av olika skicklighetsgrad kan mötas på lika villkor.

I Diplomacy, där alla spelare flyttar samtidigt, ska man bilda pakter med motspelarna och försöka räkna ut när man ska sticka kniven i ryggen på dem innan de gör det på en själv. Det är mycket "om han tror att jag tror att han tror..."
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
Om man låter begreppet omfatta även kortspel är det Magic: the Gathering. Om man räknar bort samplarkortspel är det Race for the Galaxy. Om man räknar bort kortspel är det Carcassonne.

/tobias
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,624
Location
Rissne
Jag kan egentligen inte säga något annat än Arkham Horror för min del. Jag vet att det har sina mekaniska problem, men dess fluff är jävligt svårslaget.

Jag fixar inte abstrakta spel som Schack och så. Eller jag kan väl spela dem, men det blir så blodlöst. Smart regelmekanik är bara en ganska liten del av vad som lockar mig hos spel.

Twilight Imperium hade varit ett alternativ om det haft mer fluff under spel, typ balla händelsekort a' Arkham Horror.



God tvåa, eller delad förstaplats: D&D, som jag ju spelar som ett brädspel.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Jag måste nog faktiskt hålla med anth om just Go. Schack är för begränsat. Men jag vill inte säga Go. Så bra är det.

Annars hade jag nog valt The Fury of Dracula, med Arkham Horror och House on the Haunted Hill på en delad tredjeplats. Diplomacy får en worthy mention också.
 
Top