DoD Designtankar

Tobbe87

Veteran
Joined
9 Sep 2022
Messages
3
Just nu är ett demonslag straffande så till vida att du inte får pressa slaget. Den stora nackdelen är att fummeltabeller (IMO) dels bromsar tempot, dels kan bli cirkus-clown, dels inte påverkar delar av motståndarfloran (monster).
Det är sant det är risk att det blir lite tramsigt med en tabell, spelar man en mer seriös kampanj kanske det stör. Vi har ganska mycket monty python stämning i våra spel så där funkar det bra.

Har inte tänkt på just monster aspekten men eftersom de inte slår för träff så blir det kanske onödigt tufft mot spelarna med hårdare konsekvenser vid fummel. Är van vid 2016 där alla slår för träff men här går man tänka om lite.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Skulle detta kunna utvecklas mer? Jag är inne i KS på grund av äventyren man får som SG (samt tygkartan).
Vad @TomasFriaLigan sa menar du? Alltså det var att format - sådant som rubriksättning och struktur var hårt hållet, tolkade jag det som. Eftersom det är så många olika skribenter vill man ha ett upplägg som gör att de fortfarande känns igen som DoD-äventyr för läsaren. Men kanske kan han fylla på själv.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
511
Skulle detta kunna utvecklas mer? Jag är inne i KS på grund av äventyren man får som SG (samt tygkartan).
Äventyren kommer med ute i butikernas box också, det som verkar exklusivt för KS är tygkartan. Samt tillgång till beta-PDF (förhoppningsvis innan årsskiftet). Ja och early bird-konsttrycket.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Ah, var lite rädd att de skulle följa stilen i FL:s tidigare äventyr där man måste göra jättemycket jobb själv som SL.
Vad för jobb då? Jag är genuint nyfiken här. Har inte läst så mycket av ligans äventyr, och det jag har hört annars är mest att vissa äventyr är i överkant hälsade.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Vad för jobb då? Jag är genuint nyfiken här. Har inte läst så mycket av ligans äventyr, och det jag har hört annars är mest att vissa äventyr är i överkant hälsade.
Har bara testat Genlab Alfa och Korpens Klagan. Båda gavs upp för det var för mycket att ordna inför varje spelmöte och för många "Jag vet inte" som svar på spelarnas frågor.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Har bara testat Genlab Alfa och Korpens Klagan. Båda gavs upp för det var för mycket att ordna inför varje spelmöte
Intressant. För jag tyckte att GA var en superuppenbar räls, nästan lite tråkig att följa, medan KK var ett halvfabrikat som krävde jättemycket handpåläggning. M.a.o. att de inte liknade varandra det allra minsta.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Intressant. För jag tyckte att GA var en superuppenbar räls, nästan lite tråkig att följa, medan KK var ett halvfabrikat som krävde jättemycket handpåläggning. M.a.o. att de inte liknade varandra det allra minsta.
Det är nog min uppfattning också - även om jag inte skulle använt just de orden. :) (engelska Genlab gjorde vi dock om en del och bröt upp rälsen).

För DoD satsar vi på lite mer traditionella äventyr, men vi jobbar hårt på att få dem tydliga, komprimerade och användarvänliga som möjligt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
... KK var ett halvfabrikat som krävde jättemycket handpåläggning.
Vilken slags handpåläggning? Kampanjen är väl platsbaserad? Då borde det inte krävas så mycket mer än att placera ut äventysplatserna på kartan (som jag förstått är flexibel), och att hålla koll på hur rollpersonernas agerande påverkat världen. Jag utgår då ifrån hur det varit att spelleda andra platsbaserade kampanjer. Har varken läst eller spelat Korpens klagan, men den ligger på väntelistan.

Börjar för övrigt kännas som att diskussionen om ligans äventyr borde vara separat. Den har inte så mycket med DoD:s designtankar att göra. @Magnus Seter eller någon annan admin kanske kan bryta ut äventyrsdelen med start vid Osbjers inlägg.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Intressant. För jag tyckte att GA var en superuppenbar räls, nästan lite tråkig att följa, medan KK var ett halvfabrikat som krävde jättemycket handpåläggning. M.a.o. att de inte liknade varandra det allra minsta.
I GA var det framförallt brist på kartor och platsbeskrivningar, samt saker som hur mycket robotar det finns etc. Det var ett tag sen vi körde nu så jag minns inte riktigt. Men jag köpte även engelska utgåvan, men det hjälpte inte fullt ut.

Ska testa Korpens Klagan igen nu, men utan hexcrawl. Men ja, att inte ha grejerna placerade från början gav asmycket ångest när jag spelledde första gången.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Har börjat köra Korpens klagan och hejdat min första tanke att planera i förväg inför spelmötena. Istället så kör jag med improvisation utifrån äventyren, och än så länge tycker jag att det har gått över förväntan, jag gillar verkligen FLs lösare struktur med äventyrsplatser. Jag hoppas lite att det blir så med DoD äventyren också.

Det som återstår att se kring äventyrsplatserna är hur det fungerar att knyta ihop kampanjen sedan. Men än är jag hoppfull.

Jag kör med kartan "bakom spelledarskärmen" än så länge. Tänkte vänta ett tag innan jag introducerar den, så även om vi använder reseregler och sånt, är det inte så mycket taktisk hexcrawl än, utan mer pointcrawl utifrån sägner.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Ja, det är precis detta som ger magsmärta och som jag inte vill se i dod-äventyren. Men även avsaknaden av placeringen av de viktiga artefakterna är jobbigt.
Det jag är lite sugen på för stunden är att inte riktigt ta ansvar för ihopknytandet. Spelarna får själva välja vilka mål de vill sträva efter och hur långt och länge. Sedan får man se vad som händer, play to find out. Jag tänker att jag hintar om Bittermarken en bit in, men att de förstår att det är en annan kampanj, sätter de kosan dit lämnar de sina olösta frågor bakom sig (tills de eventuellt återkommer).
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Eftersom vi är på gränsen till OT nu så tänker jag att dett blir mitt sista inlägg om just detta i denna tråd. Jag konstaterar att vi tycker olika och om DoD:s nya äventyr kommer ha samma lösa struktur som FL:s tidigare äventyr är jag än mindre pepp på KS, även om jag kommer backa ändå.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
om DoD:s nya äventyr kommer ha samma lösa struktur som FL:s tidigare äventyr är jag än mindre pepp på KS, även om jag kommer backa ändå.
Beror på vad du menar med lös struktur.
Tycker det är tydligt från Tomas' kommentarer att de kommer köra på fristående äventyr, och det är jag helt ombord med. Så länge man väljer antingen fristående eller metaplot och håller sig till det valet är jag nöjd. ;)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Eftersom vi är på gränsen till OT nu så tänker jag att dett blir mitt sista inlägg om just detta i denna tråd. Jag konstaterar att vi tycker olika och om DoD:s nya äventyr kommer ha samma lösa struktur som FL:s tidigare äventyr är jag än mindre pepp på KS, även om jag kommer backa ändå.
Äventyren till nya DoD är tydligare strukturerade än äventyrsplatserna till SvS, som är mer öppna i designen.
 
Top