Den stora tråden om rollspelspoddar

zovecraft

Veteran
Joined
26 Sep 2022
Messages
5
Då har vår rollspelspodd Skräckblandat äntligen släppt första avsnittet av Obygdens tempel som ingår i den Svarta sviten för Call of Cthulhu Sverige. Vad vi vet är detta den första actual play som finns upplagd av detta äventyr som är skrivet av Peter Nallo. Jag kommer att återanvända min rollperson Pastor Efraim Angelin från vårt tidigare publicerade äventyr I Älvdalen boende. Den gode pastorn får två nya kollegor och kämpar själv med både nya hälsoproblem och rädslan att återvända till de norra delarna av Sverige, där uråldrig ondska ånyo gör sig påmind...

Obygdens tempel, del 1 - Helge Grans försvinnande
 
Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Jag vill lyssna mer på Symbaroum AP. Så dela gärna mer tips där även om det redan finns en del i tråden.
Om man gillar brittisk engelska och inte har ngt emot att ”lyssna” på YouTube så finns ett gäng som heter Telling Tales. De gör en riktigt stark insats på Törnetronen just nu. Jag gillar deras tonalitet.
 
Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Någon som vet om någon bra podd/youtubekanal som kör en pedagogisk FATE Core-kampanj? Jag håller på att lära mig systemet och har upptäckt att det bästa sättet att introduceras till nya spel är genom att lyssna på när andra spelar :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Någon som vet om någon bra podd/youtubekanal som kör en pedagogisk FATE Core-kampanj? Jag håller på att lära mig systemet och har upptäckt att det bästa sättet att introduceras till nya spel är genom att lyssna på när andra spelar :)
Cointract Island! https://actualplay.roleplayingpublicradio.com/fate-core-cointract-island/

The crypto enclave Cointract Island is offline. A powerful storm knocked out all communications with the outside world but it’s been silent a bit too long. The first boat back to the island is loaded with mercenaries, lawyers, and a trio of unlikely heroes. They all seek their fortune on the island but first they have to figure out what happened without getting eaten by a genetically engineered creature. What is Cointract Island? Their informational brochure reads:

Cointract Island is a paradise for blockchain tech entrepreneurs and investors. Founded by Cointract DAO (Decentralized Autonomous Organization), a biotech company, Cointract Island allows for unlimited biotech research and development. Thousands of people live and work on the island, thriving in an environment unrestricted by regulations. Genetically engineered creatures serve the island’s citizens, controlled by cybernetic implants that run crypto software. Buy the right NFT and you can command your own creature!
 

Fludd

Veteran
Joined
23 Jul 2007
Messages
103
Location
Göteborg
Nu kommer fortsättningen av Den Svarta Jorden i Västra Götaland i podd-format. Del 1 ligger ute redan nu. Fortsättningen kommer släppas på söndagar under sommaren. Finns tillgängligt på Soundcloud, Spotify och Radio Noden.

 

Klas Bas

Veteran
Joined
18 Feb 2023
Messages
4
NY KAMPANJ

Vi på Frilurarnas Rollspelspodcast har nyligen gjort sommaruppehåll i vår ordinarie kampanj till Call Of Cthulhu Sverige. Under sommaren blir det istället zombieapokalyps i Göteborg för hela slanten, med avsnitt varje vecka. Vi följer brandmannen Hanna på hennes väg från den relativa tryggheten i kungariket Kungsbacka mot det svarta hål som utgörs av Göteborg där hon ska försöka hitta sin försvunne vän. kommer hon att hitta honom? Vilka är egentligen Köttmök?

Varning för zombier, göteborgare och andra hemskheter.
En varning för imitationer av dialekter är nog också på sin plats.

Frilurarnas Rollspelspodcast spelar Skjut dom i huvudet

D4E257A2-9C65-441D-8F4B-6A30EA501AE6.jpeg
 
Joined
10 Apr 2023
Messages
27
De var längesen, men nu är vi på fötterna igen!
Tillkännagivande för de två avsnitten som kommer: ljudet var riktigt taskigt detta och bästa avsnitt... Men sen vänder det dramatiskt med ljudkvaliten 😁
Hoppas ni kan följa handlingen åtminstone... Hur som helst, tack för erat stöd och ha en bra fortsatt sommar ☺
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Den här tråden börjar bli så lång att det blir jobbigt att hitta saker. Så, kan någon rekommendera en pod som spelar Dragonbane/Drakar och Demoner på svenska?
 
Joined
10 Apr 2023
Messages
27
Jo då... Vi ska väl "smida medans järnet är varmt", va?
Avsnitt 22, med bra ljud också! 😎

En Pod med ren och skär Eon är på G från oss också! 😃 en grupp är samlad, karaktärer och äventyret är genomgångna. Det är fortfarande allt det administrativa och tekniska som måste finslipas... Så jag har inget startdatum ännu, men jag ska lägga upp det någonstans i lämpliga forum på denna sida. Bland annat 😉

 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,260
Location
Örebro
Den här tråden börjar bli så lång att det blir jobbigt att hitta saker. Så, kan någon rekommendera en pod som spelar Dragonbane/Drakar och Demoner på svenska?
I Altors Vidder spelar vi vanligtvis gamla Drakar och Demoner, men även lite av det nya. Du kan höra Lägereldssagorna Ridders rös och Orakelgrottan från den nya reglerna och Dimmornas dal - samt Askerras Viskningars Skogens drottning (som är min egen spelvärld men med de nya reglerna).

Edit: Justja, jag gästade även podcasten Haveristerna förra veckan och spelledde ett ganska urspårat scenario för de tre rollpersoner som poddarna själva skapat: barden Alexander, vargfolket Raolo Poberto och alven Jofanna som oftast går omkring i baddräkt. Det blev inte riktigt samma stämning som i Altors Vidder om vi säger så. :gremwink:
 
Last edited:
Joined
10 Apr 2023
Messages
27
Ni trodde jag missade en helg! Näe då, här är avsnitt 24! Som råkar vara säsongsavslutning av säsong 1! =D
Det har varit en bergochdalbana denna säsong... Vi har lärt oss MYCKET om hur man ska få en bra kvalité på det man producerar!
Från och med nu så kommer det bara bli bättre och bättre! Det kan bara bli bättre efter detta projekt ;)
Tack för att ni hängt med!

Säsong 2 jobbas med, men en liten paus för att återhämta sig lite ^^
Ha de fint! 😃

 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Benjamin Laurence, som drivit OSR-bloggen Mazirian's Garden i många år, har startat en podcast som heter Into the megadungeon. Och det är precis det som den handlar om! Rätt korta avsnitt där han intervjuar folk. Han har intervjuat OSR-storheterna/bloggarna James "Grognardia" Maliszewski och Gus "Dungeon of Signs"; "All Dead Generations" L om deras megadungeons (Dwimmermount respektive HMS Apollyon), riktigt intressanta (även om vi inte fick veta något om Dwimmermount-skandalen och James försvinnande). Bästa intervjun tycker jag dock den med okände Nick Kuntz är. Hans hemmasnickrade megadungeon är uppe i 30+ spelare och 130+ spelmöten, och han har mycket klokt att säga om denna ädla spelstil.

För konnässören.

Nya avsnitt varannan vecka.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Jag har en podd-efterlysning: Jag såg ett FB-inlägg om en podd som skulle diskutera bl.a. Kutulu och Sju porträtt av Elvira Wallin, möjligen även Call of Cthulhu Sverige. Jag följde inte länken just då och sedan när jag skulle leta upp inlägget igen kunde jag inte hitta det. Tror podden hette Fiktion eller Fiktiv, men hittar inget på det. Jag noterade inte heller om det var i någon grupp eller om det var någon av mina vänner som lade ut länken. Jag har kollat alla som jag kunnat tänka mig skulle lägga ut något sådant, men som sagt, ingen framgång.

Är det någon här som vet vilken podd det kan handla om? Tack på förhand!
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Benjamin Laurence, som drivit OSR-bloggen Mazirian's Garden i många år, har startat en podcast som heter Into the megadungeon. Och det är precis det som den handlar om! Rätt korta avsnitt där han intervjuar folk. Han har intervjuat OSR-storheterna/bloggarna James "Grognardia" Maliszewski och Gus "Dungeon of Signs"; "All Dead Generations" L om deras megadungeons (Dwimmermount respektive HMS Apollyon), riktigt intressanta (även om vi inte fick veta något om Dwimmermount-skandalen och James försvinnande). Bästa intervjun tycker jag dock den med okände Nick Kuntz, vars hemmasnickrade megadungeon är uppe i 30+ spelare och 130+ spelmöten, och som har mycket klokt att säga om denna ädla spelstil.

För konnässören.

Nya avsnitt varannan vecka.
Ja, riktigt bra podd! Samtalen hade gärna fått vara längre dock, för min del.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag har en podd-efterlysning: Jag såg ett FB-inlägg om en podd som skulle diskutera bl.a. Kutulu och Sju porträtt av Elvira Wallin, möjligen även Call of Cthulhu Sverige. Jag följde inte länken just då och sedan när jag skulle leta upp inlägget igen kunde jag inte hitta det. Tror podden hette Fiktion eller Fiktiv, men hittar inget på det. Jag noterade inte heller om det var i någon grupp eller om det var någon av mina vänner som lade ut länken. Jag har kollat alla som jag kunnat tänka mig skulle lägga ut något sådant, men som sagt, ingen framgång.

Är det någon här som vet vilken podd det kan handla om? Tack på förhand!
Kan det vara Finlir du tänker på?
 
Top