Den inbyggda sexismen i Sword and Sorcery

Status
Not open for further replies.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Det finns mycket att gilla i genren Sword and Sorcery"; den kvasi-historiska känslan, den farliga magin, de lovecraftska monstrena o.s.v. En sak som också tyvärr verkar tillhöra genren är sexism - tuttiga brudar och muskliga knuttar.

Jag tänker på ett populärt spel som Barbarians of Lemuria. Där du kan välja exotiskt dansare som bakgrund, men det står utskrivet i reglerna att den bakgrunden endast kan väljas till kvinnliga karaktärer.

Jag tänker på seriestrippen "Birger Barbaren" i tidningen i Fenix, som alltid innehåller minst en halvnaken kvinna.

Ska vi acceptera att Sword & Sorcery fortsätter vara sexistiskt idag bara för att det var det när genren skapades för 100 år sedan? Finns det bra exempel på ny Sword and Sorcery som inte är sexistisk?
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jag tycker helt klart att det här bör tillhöra historien och vara sedan länge förkastat, och jag tycker Birger barbaren överlag håller rätt låg nivå också. Jag har tyvärr inga exempel på spel som gör det här bra.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Det skulle ju kunna gå att ta bort sexismen men ändå ha kvar det sexuella fast i många varianter. I sådana fall skulle det ju absolut gå att göra genren väldigt progressiv.

Personligen ser jag helt klart problemet med sexusliseringen av kvinnor i Sword & Sorcery, men jag gillar sexualiseringen av männen då manskroppen sällan sexualiseras på det sättet annars.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Finns ingen anledning att köra på som för. Exotisk dansare passar lika bra för män. Att alla är halvnakna tycker jag hör lite till genren, men man behöver inte göra det sunkigt för den sakens skull.

Hawkeye initative är bra där. Låt kvinnliga barbarer vara muskelberg de också. Låta alla ha coola poser, snarare än sexiga poser.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Som en sån skön demotivational poster hävdade om tradition: “just because we’ve always done it doesn’t mean it’s not incredibly stupid”.

Undrar dock om genren i sig är sexismens ursprung, eller den machismo som trädde in genom illustrationerna som ofta prytt omslag och liknande långt senare?

Men Conannovellerna skrevs ju på 30-talet så jag anar att där finns en del sunk.

Oavsett vad kan vi låta det tillhöra det förgångna!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Det skulle ju kunna gå att ta bort sexismen men ändå ha kvar det sexuella fast i många varianter. I sådana fall skulle det ju absolut gå att göra genren väldigt progressiv.
Jag tycker du gör en bra poäng där, sexighet är inte samma sak som sexism. Det är mer hur genren framställer kvinnor som hjälplösa offer som är problemet.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag älskar Sword and Sorcerery och avskyr det där argumentet. Det finns ju verkligen ingen anledning att ha med massa skräp i något man skriver år 2021 bara för att REH var ett sexistiskt och rasistiskt svin. Jag ser verkligen inte vad massa unkna kvinnoporträtt skulle tillföra. Jag misstänker att de som anser att sånt är omistlig för genren får ut något helt annat än jag...
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Men Conannovellerna skrevs ju på 30-talet så jag anar att där finns en del sunk.

Oavsett vad kan vi låta det tillhöra det förgångna!
Dels är ju Conan-novellerna inte så lite det som formade S&S. De ersätts ju inte av något annat. Alla som vill förstå S&S har anledning att läsa Conan. och Conan är som Conan är.

Sedan är väl inte Conan det mest sexistiska som finns heller. Även om Conan är huvudrollsinnehavare, och även om det ofta finns sköna kvinnor runt honom, inte så sällan i nöd, så är inte Conans värderingar och attityder mot kvinnor så dåliga. Verkligheten är nog ofta sämre än sagan här.

Men bara för att just Conan var man och de berättelserna som finns om honom är som de är, så behöver ju inte nutida författare, rollspelsmakare eller berättare göra på samma sätt. Vi kan omfamna Conan-novellerna för vad de är, men behöver inte upprepa det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Sexismen är inte nödvändig nu och var inte alltid med ifrån början. Jirel of Joiry dyker upp 1934, bara två år efter Conan, och är en cool kvinnlig Sword & Sorcery protagonist utan något sexistiskt sunk. Kvinnlig författare hjälper säkert med det, men att hävda att C. L. Moore inte är lika OG som Howard eller Lovecraft vore trams.

Också, Marion Zimmer Bradley (det här är fel tråd att tala om hennes synder) började ge ut Sword and Sorceress antologierna med BARA feministisk Sword & Sorcery 1984 och det kom 30 volymer! Den senaste 2015.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det är objektifieringen som är problemet
Conan ÄR huvudrollsinnehavare. Då blir alla andra karaktärer mer av objekt.

Jag gillar berättelserna om Jirel of Joiry. Där är Jirel huvudrollsinnehavare och subjekt. Det är också S&S.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Sexismen är inte nödvändig nu och var inte alltid med ifrån början. Jirel of Joiry dyker upp 1934, bara två år efter Conan, och är en cool kvinnlig Sword & Sorcery protagonist utan något sexistiskt sunk. Kvinnlig författare hjälper säkert med det, men att hävda att C. L. Moore inte är lika OG som Howard eller Lovecraft vore trams.

Också, Marion Zimmer Bradley (det här är fel tråd att tala om hennes synder) började ge ut Sword and Sorceress antologierna med BARA feministisk Sword & Sorcery 1984 och det kom 30 volymer! Den senaste 2015.
Jag fastnade i böckerna och glömde Xena så jag tänker lägga till det.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Desto större anledning att inte objektiera kvinnor i rollspelstexter.
1) Jag vet inte om det jag skrev antydde att jag tyckte man skulle objektifiera kvinnor?

2) I alla berättelser så är en del personer viktigare - huvudpersoner - subjekt. Andra personer, eller aktörer är underordnade. Eller deras roll är att vara objekt: pojken som blev bortrövad, vakterna som är i vägen, pianisten, budbäraren, servitören eller bara mordoffret. Så finns det såklart en gråskala. Jag ser ingen anledning att generellt eller genomgående framställa kvinnor som objekt - inte alls - men inte heller någon anledning att de inte kan vara det precis som alla andra karaktärer. Eller?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Howards Red Sonja, hur är hon skriven ursprungligen?
Red Sonja som folk känner till är inte Howard. Hon är skapad av Roy Thomas 1973. Baserad på karaktären Red Sonya of Rogatino från en av Howards historiska romaner och därför inte Sword & Sorcery.

Men sexistiskt! Gail Simones serie försöker göra en feministisk twist på det hela dock.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Sexismen är inte nödvändig nu och var inte alltid med ifrån början. Jirel of Joiry dyker upp 1934, bara två år efter Conan, och är en cool kvinnlig Sword & Sorcery protagonist utan något sexistiskt sunk. Kvinnlig författare hjälper säkert med det, men att hävda att C. L. Moore inte är lika OG som Howard eller Lovecraft vore trams.

Också, Marion Zimmer Bradley (det här är fel tråd att tala om hennes synder) började ge ut Sword and Sorceress antologierna med BARA feministisk Sword & Sorcery 1984 och det kom 30 volymer! Den senaste 2015.
Och jag som precis letade efter boktips! Perfekt!
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Sexismen är inte nödvändig nu och var inte alltid med ifrån början. Jirel of Joiry dyker upp 1934, bara två år efter Conan, och är en cool kvinnlig Sword & Sorcery protagonist utan något sexistiskt sunk. Kvinnlig författare hjälper säkert med det, men att hävda att C. L. Moore inte är lika OG som Howard eller Lovecraft vore trams.

Också, Marion Zimmer Bradley (det här är fel tråd att tala om hennes synder) började ge ut Sword and Sorceress antologierna med BARA feministisk Sword & Sorcery 1984 och det kom 30 volymer! Den senaste 2015.
Exakt.
Det finns åtskilliga exempel på icke-sexistisk Sword&Sorcerery, vilket motbevisar påståendet att sexismen är inbyggd i S&S genren.
Visst finns det mängder med sexistisk S&S, men genren i sig är inte sexistisk.

Sen så är ju en hel del av sexismen (men inte all) tillagd i efterhand. Om man t.ex. läser Robert E. Howard's berättelser om Conan så är det inte lika mycket hel- och halv-naket i dem som i serietidningarna och filmerna eller illustrationerna.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Sexismen är inte nödvändig nu och var inte alltid med ifrån början. Jirel of Joiry dyker upp 1934, bara två år efter Conan, och är en cool kvinnlig Sword & Sorcery protagonist utan något sexistiskt sunk. Kvinnlig författare hjälper säkert med det, men att hävda att C. L. Moore inte är lika OG som Howard eller Lovecraft vore trams.

Också, Marion Zimmer Bradley (det här är fel tråd att tala om hennes synder) började ge ut Sword and Sorceress antologierna med BARA feministisk Sword & Sorcery 1984 och det kom 30 volymer! Den senaste 2015.
Jessica Amanda salmonsson måste nämnas här också. Tomoe Gozen och antologierna Amazons och Amazons 2.
 
Status
Not open for further replies.
Top