Nekromanti Den årliga resultatrapporten!

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jamän, det är dags nu igen för Krilles Årliga Augustistress (den förra kom 19 augusti förra året)! Hur har det gått med era rollspel egentligen? Kan vi få ett kort inlägg med rollspelets namn i ämnesraden, en kort presentation av spelet ifråga och en statusrad som säger hur långt det har gått, samt eventuella länkar till hemsidor och trådar?

Så sätt igång, kryp till korset, kräla i stoftet, banka er på bröstet, skäms i hörnet eller skryt byxorna av er... eller vad ni nu vill göra!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Biblioteksvärlden"

Status: Snart spelbart.

Till att börja med, spelet måste ha ett bättre namn än "biblioteksvärlden", men det får duga tills vidare. Det är ett, i brist på bättre genrebeteckning, ett biblioteksfantasyrollspel: alla varelser lever i ett gigantiskt planetomspännande bibliotek, som blev kvar efter att det stora interstellära imperiet föll. Eftersom böcker visserligen har hög fiberhalt men rätt uselt näringsvärde, så finns det inte så många i biblioteket: det är långt mellan samhällen och byar, och man tvingas ut på farliga expeditioner in i mörka korridorer och läsesalar för att komma till nästa by.

Jag satsar på ett enkelt T10-spel som lämpar sig för nybörjare, men fortfarande innehåller tillräckligt många möjligheter för att även erfarna spelare ska kunna tycka om det.

Produktionen har gått rätt så bra: jag har regler för rollpersonsskapande, färdigheter, magi, mekanurgi och labyrintutforskande, och kan klippa större delen av stridsreglerna. Rising har en kul idé med prylbyggarsystem och att kombinera prylar som jag har lust att sno. Jag måste dessutom knåpa regler för dyvelkonst och läkning och skriva en massa ställen i biblioteket som man kan pussla ihop till äventyr. Sen behövs lite fluff. Åkej då, en massa fluff!

Spelet borde vara spelbart för speltest inom inte allt för avlägsen framtid.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Alea

Alea står mer eller mindre och stampar. Mest beror det på att jag inte har någon tid över på grund av det jobb jag har. :gremfrown: I andra hand beror det på att den lilla tid som jag har haft över har prioriterats till andra projekt, framför allt Rollspelsguiden och att måla figurer för att kunna återskapa slaget på Pelennors slätter.

I sommar har jag haft lite tid över till att skriva på ’I Guds namn’ och större delen av texten är nu färdigskriven. Det som återstår är framförallt korrekturläsning och layout. Cirkus 50% klart med andra ord. Uppdateringen av Alea ligger även den på ungefär samma nivå.

Mer information om vad som är på gång finns på hemsidan, där du även kan rösta på vilket nästa tillbehör till Alea ska bli.
 

RaskoInikov

Veteran
Joined
2 May 2005
Messages
132
Location
Boden - Norrland.
SURR

SURR = Samberättande Universala RollspelsRegler är ganska färdigt. Jag bad för en tid sedan om att få spelet korrekturläst. De kommentarer jag fått har varit ganska olika så jag arbetar just nu för att försöka sammanställa en handlingsplan för Hur SURR ska bli korrekt :gremtongue:, vilket lättare sagt än gjort.
I och med korrekturläsningen fick jag även in ett antal förslag på förbättringsområden som jag tänker över.

Detta har gjort att SURR är i behov av mer arbete än jag tänkt mej, så det dröjer nog ett tag innan det kastas ut bland indie-rollspelen.

Sen är ju hela den grafiska biten och den textmässiga layouten kvar.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
På rollspelsfronten står det pinsamt stilla, Geographica Brittania ligger nog tyvärr, på is.

Dels har fokus skiftats till SH:I2 rent allmänt inom Rävsvanscommunityn, och dels så är jag typ upptagen med att leka militär.

Plus alla andra minikoncept man meckar på hela tiden... om vi snackar pipeline så är mitt stora rollspelsprojekt inte ens nerspolat än typ.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: sultatet

Vingar över Haga

Är väl egentligen det enda projektet som finns kvar, men det går långsamt.
Jag lägger mer tid på trädgården än på internet.

Funderar lite på en kort serie om fem sex uppslag (men vi får se).


annars så ...

... är det rätt dött, de uppslag jag får, kastar jag hellre ut till er än utvecklar själv.

Skulle vara kul att slutföra Touche RPCG och La Commedia di Guerra stuffet.
Men det kräver att jag sitter och tecknar intensivt en period, så det får vänta.

Febris lever iofs, men det behöver jag inte jobba vidare på. Skulle iofs kunna skriva om den till en tio siders version... (?)
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Klassifiserad informationssökning

Tja, egentligen bakåt, om jag ska vara ärlig. Classified Information har från dess början gått från ett rätt simulationistiskt och allmänt nutidsrollspel till ett nutida militärspel till ett nutida agent- och militärlir till - att jag nu senast har bytt perspektiv ännu en gång - en spionthriller. Och det kräver en del nya regler som jag tyvärr inte har 100 koll på hur de ska kunna se ut, eller vad man egentligen borde satsa på för att uppnå rätt stämning och spänning.

Så, för tillfället och framöver, ska jag försöka läsa in och se mig lite om inom spiongenren. Emellan allt annat som ständigt vill dyka upp.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
In the Dark

Rollspelet In the Dark är i sig helt färdigt - eller färdigt och färdigt, spelbart är det. Den 15:e september fyller det fem år och jag arbetar nu att ställa allting tillrätta i och med det. Mycket har man hunnit lära sig under åren som gått rörande hur man kan skapa ett spel och utforma det. Och jag är inte mer än en glad nybörjare än med mycket mer att lära mig.

Under året har jag dock lyckats med att färdigställa det som varit ett pet-projecvt under dne senaste tiden, nämligen Dark Messiah som expanderar In the Darks koncept från nutiden till western-eran. I framtiden kommer även en setting för den nära framtiden, vilket jag nosade omkring här på forumet i ett tidigare inlägg. Dark Messiah dyker upp vid fem års jubileumet.

Sedan är jag också nästan klar med Arcane Mysteries, magimodulen som har varit under konstruktion i typ för evigt.

Just nu går dock mest arbete på att uppdatera allt för fem års jubilet och färdigställa dem.

URL: http://www.inthedark.nu [En uppdaterad hemsida kommer den 15:e september]
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Omertà

Vad har jag gjort det senaste året?

Jag har skrivit ett per moduler till Millennium.

Jag har skrivit ett par dogmaspel (som ligger på samma sida).

Jag har småpetat på mitt maffiarollspel Omertà, som jag hållit på med till och från i snart tre år. Jag vågar inte säga något om när det blir klart, eftersom mängden entusiasm jag lyckas uppvisa för det varierar otroligt mycket från tillfälle till tillfälle. Nu har jag i alla fall skrivit lite på det under de senaste dagarna. Jag har förenklat och -bättrat reglerna lite. Jag har nästan lyckats fokusera alla de motsägelsefulla beskrivningarna av maffian till en enhetlig bild. Förhoppningsvis blir det färdigt någon gång.

/tobias
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
EpiFan

Bortsett från In the Dark har jag börjat snickra på ett mindre regelsystem - EpiFan (som någon kanske sett fladdra förbi i min signatur någon gång). EpiFan är helt enkelt en sammandragning av "Episk Fantasy" med en anspelning på det engelska ordet "epiphany".

Det är egentligen ett ganska generiskt och ooriginellt rollspel. Tanken bakom det är helt enkelt att ha ett system som jag känner passar mig då jag spelleder fantasy-genren. Ett grundutkast har skrivits och håller för tillfället på att testas ut. Mycket finns dock i mitt huvud i det här läget dock.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Abscess

Jag har kommit på att alla mina projekt blir tungrodda att skriva på så fort som jag pratat om dem på forumet, så mitt stora projekt just nu blir lite annorlunda: Det växer fram utan att jag tänker prata så mycket om det och utan att jag ska ha allt planerat i förväg.

Det började som ett väldigt ambitiöst kampanjmaterial till Kult, som skulle heta Slavmodern och handla om den första Azghoulen, hon som skapades för att bli utnyttjad och förslavad, och som kom att föda ett helt släkte med trälar. Jag kom på en massa helt grymma grejer och bytte bl.a ut alla regler för magi och mysterier mot en sorts nya narrativistiska magiska principer, samt hittade på ett helt nytt regelsystem för drog- och skräckpåverkan. Till slut tänkte jag; "shit, varför försöka trycka in det här i Kultmallen? Det här är ju ett helt nytt rollspel."

Slavmodern åkte bort och jag började fokusera på de delar av mitt rollspel som inte liknade något annat skräckrollspel. Sedan skrev jag mer om detta - helt missbildade textstycken som tycktes streta åt alla håll över dokumenten likt nervösa insekter som något elakt barn ryckt ut ben och antenner på.

Ambitionsnivån är annorlunda satt jämfört med hur jag brukar klura. Det här skall inte bli jättespelet Willbur, utan det ska bli färdigt. Reglerna är annorlunda, men jag har inte lika storskaliga visioner med dem som jag brukar ha. Liksom, jag ska inte revolutionera hela rollspelshobbyn med dem. Spelets "mytologi" är tuff, men jag tänker inte gå i Eskapixfällan med den och försöka göra den så himla genomtänkt och symbolisk att den blir svårarbetad. Den här gången skriver jag så att jag får något gjort och inte behöver dekonstruera alla gamla dokument så fort som jag kommit på något nytt: I det här spelet får vissa detaljer vara lite kryptiska eller utelämnas åt spelledarens tolkningar.

Jag hatar att skriva tråkiga saker, såsom färdighetsbeskrivningar och regler som knappt kommer användas, så jag fuckar i allt sånt i det här spelet. Här skriver jag bara sånt som jag inte tröttnar på att skriva; stämningstexter, spelledarinstruktioner och inspirationsmaterial - så arbetet går framåt i en bra takt. Jag har i nuläget ett par "monster" färdiga (min devis är att ha få "monster" men i gengäld beskriva dem ordentligt och berätta om hur man ska skrämmas med dem över ett antal A4:or), en introduktion och färdigknåpade regler för generering, handlingsresolution och stimuli. Jag vet inte ens själv hur mycket som återstår innan spelet blir färdigt, och det är förmodligen anledningen till att jag fortfarande tycker det är så spännande att skriva på det.

Jag har dock inte hunnit rita en enda bild till det ännu, men jag har lagt ribban på en nivå som jag känner mig trygg med. Anspråken är liksom inte lika orealistiska som med Eskapix - utan det här ska jag faktiskt kunna klara med de tekniker jag redan besitter idag.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Magneter och mirakel

Det är ett projekt som började med att jag sjöng Pink Floyds låt High Hopes högt för mig själv. Den relevanta raden i texten är i första meningen: "...in a world of magnets and miracles". Av någon anledning tog jag orden bokstavligt och såg framför mig en värld där mirakel, men framförallt magneter, spelar en central roll. Tänk steam punk. Byt ut ångan mot elektricitet och magnetiskt drivna manicker. Lägg handlingen på en ganska liten kontinent långt ute i havet, isolerad från omvärlden och sitt förflutna.

Lägg till vättar under världens berg: skickliga mekaniker, ingenjörer och smeder. De förstår sig på elektricitet och magnetism och förser människan med artefakter drivna av dessa till synes magiska krafter. Över människornas länder finns sex stycken noder uppförda. Dessa är centrum för politisk och ekonomisk makt i det att de genererar praktiskt taget oändligt med energi för människornas bruk.

Givetvis är det svårt att sammanfatta så mycket idéer på så få ord, men jag har gjort mitt bästa. I mina ögon är spelvärldens konstruktion ett av de starkaste korten, tillsammans med reglernas enkelhet och flexibilitet.

Hur går det, då?

Jag arbetar fortfarande med v0.2, det vill säga den andra hyfsat kompletta version jag skickar ut för kommentarer Ska jag gissa på datum när allt är klart, beror det på om layout och illustration räknas. Min del av projektet kan gissningsvis vara klar till jul. I din förra rapport hade jag tanken att skrive ett dogmaspel först, för att sedan utöka det. Jag gjorde aldrig det, men det har blivit bra ändå. Jag har kanske 95 % av all text mer eller mindre klar (jag siktar på 128 sidor). Hör av dig om du är intresserad av att bollplanka den versionen. Det spelar ingen roll hur lite eller mycket du vet om spelet.

Stay tuned...
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Second sight, Sit-Com och höstplan

Lite kluven att svara på nått sånt här, då mina system aldrig brukar ha ambisionen att fungera för något mer än den aktuella kampanjen, men varför inte svara lite med tanken på att kanske göra nått mer av det med tiden...

Second sight
Min helgkampanj tog slut i våren och systemet (som jag faktiskt råkat köra en kampanj till med) kändes framgångsrikt rakt igenom. Kommer nog använda en hel del av det till senare kampanjer, som; gruppen fick genesamma xp att dela på som dom tyckte kändes rätt, ond/god tärning, instant xp sista speltillfället (för de där heroiska tillfällena), xp till spelare istället för fast i karaktärerna (tills de var investerade), multipla karaktärer (sista gången) och låta spelare "låna" slps.

Sit-Com
Efter spånat lite både för såpaspel och sit-comspel, kom en bra idé till sit-comssytem under vårens fantasykampanj. Kommer nog försöka renodla det och testa en kampanj med det systemet (ska bara samla på mig plottar från Friends, Fraiser och liknande).

Höstplan
Har en tanke om att återanvända en gammal kampanj (och system), men så ska en ny helgkampanj startas också... här har knappt nått hänt, settingen (rymdjazz) börjar ta form och jag skissar på något system med multipla karaktärer. Velar om jag ska ha en färdighetslista den här gången och grundegenskaper...
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
A Modern Faerytale

Namnet är jag fortfarande osäker på, låter lite löjligt men vad sjutton.
Status: Systemet är långt gånget, spelvärlden är i vaggan.

Det var inte många veckor seda nu, när jag stod och diskade och blev så sugen på att använda det system jag tidigare skapat till Gaia (som ligger på Is av skumma anledningar) och sedan fortsatt utveckla som ett generiskt system. Det jag väntar påi dagsläget är att få tag på mer information om de klassiska irländska/brittiska Faeries, varav jag redan snurrat frågor på Rollspelsforumet och fått bra tips. Detta skall följas upp med en ekonomi som gör det alls möjligt att ens köpa böckerna jag vill researcha i.

EFtersom jag inte alls presenterat spelidén här utan bara får några få närstående (sambo samt DeBracy) och fått god kritik på grundidén.

Ett väldigt nischat spel i en modern tid, typ Jorden 2010, där man som RP är medveten om att Faeries faktiskt finns, och de är inte sådär söta små saker som i de gamla sagorna. De är snarare som i Goethes dikt Erlkönig, egoistiska, lekfulla och nyckfulla. Världen behöver en viss mått saga, en viss mått fantasi och bundenhet till naturen. Där spelar dessa Faeries in. För hög "halt" faeries eller för låg skapar en obalans, och det är den balansen man som RP skall försöka upprätthålla (eller bryta, om man är så lagd).
Jag vill ha med sagor, fantasi, övernaturlighet, legender, magiska krafter, när spunna av månens strålar, svärd smitt av önskningar och så vidare.

Att tro på Faeries ger dem kraft, och en faerie påverkar alltid sin omgivning, oavsett om den vill eller inte, genom sitt sinnelag. Man måste tro på Faeries, acceptera att de finns, innan man kan se dem. Annars ser de ut som vilka andra människor som helst.

Från det grundsystem jag hade skall jag införa värden i "Imagination" och "Belief", för att ge värden på huruvida folk alls kan inbilla sig det övernaturliga, och om de sedan kan vara fast i sin tro för att inte låta sin fantasi löpa iväg med dem.



Klart? Tja om vi har tur om ett år eller så. Har vi inte tur, kan det dröja.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Name? I don't need no stinkin' name!

Mitt skrivande har under årets första hälft fokuserat på mitt projektarbete, viket tog formen av ett kortare rollspel i en fantasyvärld med 1800-talsstuk (hurra för förstående handledare!). Detta är nu avklarat, även om det finns vissa saker jag skulle vilja expandera (man kan ju inte skriva hur mycket som helst). Dessutom har jag som ett rent experiment skrivit ihop ett tärningslöst litet narrativistiskt system, trots att detta knappast är den inriktning på reglerna som brukar falla mig i smaken. Dock har jag grundprinciperna klara och funderar nu enbart på vissa finesser.

Sedan har vi ju Stora Projektet. Den ackumulation av husregler och funderingar kring vad som är roligt i olika system som jag håller på att skriva ihop till ett komplett, konsekvent regelsystem. Inga särskilt nyskapande regler, kanske, men ett solitt system att använda. Förmodligen slänger jag upp det när det är klart.

Och sedan olika världskoncept också, men sådana slänger jag ur mig lite hur som helst.

Alltså: ett spel klart, ett nästan klart och ett halvfärdigt.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Innan Mörkret Faller

Om: Ett Imperium på randen till att falla sönder. En nitisk kyrka som rustar sin inkvisation. Ett mystiskt sällskap mekanister som gör de fria städernas förbund till en maktfaktor på Imperiets bekostnad. Djupa, dunkla skogar som ruvar på fler och värre hemligheter än de människoliknande skogsvarelser som skymtas i deras utkanter. Spår av en äldre, fallen civilisation vars hemligheter väntar på den som har mod och kunskap nog att finna dem. Och någonstans bakom allt... ett mörker som hotar att förtära dem alla.

Status: Tror att jag stabiliserat regelkärnan iallafall, men vissa saker, som ex. relationen mellan egenskaper och färdigheter är jag lite tveksam till. Många regler är inte fullständigt nedskrivna eller existerar mest i mitt huvud. Världen existerar bara i mitt huvud och delvis utspridd över en wiki.

Ingen hemsida eller liknande än så länge (wikin är inte ens online).
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Mitt rollspel har på kort tid fått ett rejält uppsving och makandet har gått avsevärt snabbare efter att jag började titta till det här forumet ibland. Dock är jag bara i början av skapelseprocessen och en stor del saknas, däribland namnet.

Mina universalregler är nästan klara och i princip användbara till vilken omvärld som helst men eftersom de är skrivna med min egen halvfärdiga värld för ögonen behöver det speltestas till andra system.

Så till den flummiga delen, nämligen världen där rollspelet ska utspela sig. Jag har ännu bara bestämmt vissa småbitar så som kartor, raser och dessas olika syn på vissa saker. Hela konceptet är att det inte finns någonting som är "gott" respektive "ont". Det kräver mycket omtanke och därför tar det tid. Tid jag saknar. Jag ämnar dock ta tag i det snart och hoppas bli klar med allt kladdskrivande inom ett år.

Hemsida: Nej
Dock har jag min tråd om rollspelarpsykologi som beskriver mitt sätt att se på världsskapandet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Höstdimma

Höstdimma är ett postapokalyptiskt fantasyrollspel i 1700-talsmiljö, med snabba och glada regler för muntra äventyr.

Vad som skett
Höstdimma var officiellt arr på Snökon 2005 och spelades rätt flitigt om jag får säga det själv.

Konkurrenter har släppt ett annat 1700-talsspel, med fina bilder.

Spelet har fått ett jättefint forum här på WRNU, ligger nere bland de andra indie-forumen.

En fullt spelbar förhandstitt har släppts för nedladdning.

En illustratör skakades fram, men hon slet sig innan det hann bli några bilder till spelet.

Ett läsbyte har genomförts och gett mängder med intressanta synpunkter att peta med till nästa version.

Vad som är

Arbetet har stannat av sedan Snökon, efter att förhandstitten släpptes har inte mer hänt än att jag varit inne i filerna och rättat lite stavfel som inrapporterats.

Jakten på en illustratör går vidare.

Vad som skall bli

Jag hoppas att jag skall kunna komma tillbaka till Snökon 2006.

När en illustratör kommit fram så skall texten ges en sista putsning och alla de hemligheter som hållts ur förhandstitten läggas tillbaka, och det blir dax att börja kika på tryckning.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Terone

Terone är sagoskimrande surrealistisk ruinfantasy, om berättelser och drömmar från en uråldrig värld, där älvor och halvmekaniska odjur stryker omkring i skogarna, vetenskapare söker rester efter forntida teknologi, dekadenta adelsmän duellerar vid ensliga jaktslott, mekanikmästare bygger slingrande järnvägar genom obygderna, modernitet samsas med den dammigaste ålderdomlighet; det är en ny tid nu, en tid av hopp, vemod och äventyr.

Terone håller på att bli klart, faktiskt. Kanske 90% av textmassan är klar, och sedan återstår det korrläsning, layout och anförskaffande av bilder, samt speltestning, äventyrsskrivande och annat. Något datum är svårt att ange, men det går framåt hela tiden. Det finns en hemsida för projektet, men den är inte så värst uppdaterad. Räkna med att det kommer en ny hemsida när släppdatum kryper närmare. Ingen kommer att kunna missa den tilldragelsen, det kan jag garantera. :gremgrin:


/Dimfrost
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Omnimodus

Jag har i vanlig ordning börjat om när jag var nästan klar men den här gången tror jag att det blev den sista gången jag skrev om reglerna från grunden. Anledningen till det är framför allt att jag spelat ganska mycket med de nya reglerna utan att känna att det var saker som inte riktigt fungerade så bra som jag vill.

Detta gör att jag nu har kunnat lägga mer krut på de olika spelvärldar som jag gått länge och funderat på. Särskillt fantasyvärlden Kayra.

Det jag själv tycker är alra roligast är att så många har engagerat sig som korrekturläsare (ett jättetack allihopa) och att det faktiskt finns en spelgrupp där jag själv inte är inblandad som bestämt sig för att använda Omnimodus regler till en egen spelvärld.
Folket här på rollspel.nu har dessutom haft vänligheten att ge mig ett eget forum (som jag tyvärr är den enda som använt (tag chansen att bli silvermedaljör))

Statusen Just nu är att reglerna är layoutade och färdiga i en så nära intill en färdig versin man kan komma. Det enda som saknas är egentligen att korrekturen ska bli klar och att jag ska bli färdig med indexet.

Mer info och allt som är klart kan hämtas från Omnimodus-sajten
 
Top