Nekromanti Den årliga resultatrapporten!

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,930
Location
Sandukar
Noir

Noir har varit under speltest sedan före sommaren och regelbas samt det mesta av fluffet till RP-generering, mekanismer, förmågor, strid och skador är så klart att det skulle kunna släppas på en vecka. Nu är det massor av tweaks och polering som görs på det.

Bakgrund och värld skrivs på för fullt. Ramarna ligger i lock-down och skall bara produceras. Inga stora hål någonstans. Det krävs mest tid och det borde vara 95% klart under hösten.

Formgivaren har tagit fram acceptabel layout - just nu bråkar vi om brödtextstypsnitt, men det ordnar sig nog. ,-)

En huvudtecknare är påtänkt och verkar vara med på resan. Två till är på gång. Kontakt är tagen med en duktig websitesbyggare och jag hoppas få upp en sajt under hösten.

Så, det känns rätt bra. =)


Vad är Noir? Ett dystopiskt rollspel med vuxna teman och en nattsvart värld, med trasiga människor, konspirationer och förfall. Krig och smitta råder, galningarna driver runt de regnvåta bakgatorna, bland rökiga barer syns hårda män med skäggstubb och fedorahattar, girigt betraktande utmanande och tillsynes sårbara femme fatales.

Min vision, i korthet, är att göra ett rollspel med mycket hög produktionskvalitet - dock har jag valt bort färg då det clashade med den noir-känsla jag ville ha. Det är ett spel för dem som gillar rollspel och som tycker att rollspelskulturen är intressant. Boken skall vara i hårdpärm om jag får bestämma. Tillbehören blir alla kombinerade bakgrunds-/äventyrsmoduler.

Det är inget spel för nybörjare eller personer med svag mage - våldet, besattheten, lusten och begären beskrivs tämligen ingående och är i många fall direkt barnförbjudna. Det är ett spel med tragiska huvudpersoner som även om de har en hög moral motarbetas av den värld de agerar i. Korruption, egoism och destruktivitet bryter ned de goda i skiten, och ingen finns för att dra upp dem.

Reglerna i Noir är gjorda för att vara enkla att förstå och konsekventa att använda. De bygger kring två nyckelord – rimlighet och trovärdighet. Detta innebär att reglernas uppgift är, utöver att direkt styra interaktionen gentemot spelvärlden och simulatoriskt balansera spelupplevelsen, att framhäva den känsla och stämning som Noir är tänkt att förmedla. Denna handlar om rimlighet och trovärdighet. Detta gäller utifrån berättelsen och spelvärlden och inte från vår verkliga värld. Detta är viktigt att komma ihåg då Noirs värld är annorlunda jämfört med vår egen. I Noir finns det krafter som drabbar vanligt folk som inte finns i vår värld – eller finns det?

En mycket viktig filosofi är även att reglerna skall inspirera berättaren och spelarna. Reglerna finns där som ett verktyg för att agera i en fantastisk och annorlunda värld. Därför är det avgörande att även reglerna underlättar och ger idéer till att skapa nya äventyr och öka spänningen utan att komma med varken frustration eller temposänkande stopp.

En mycket viktig poäng är att rimlighet och trovärdighet inte är detsamma som realism. Noir är inte tänkt att vara ett realistiskt spel utan ett där svårmodiga hjältedåd, episka uppgörelser, dramatiska vändningar, actionfyllda strider och spännande flykter sker utan att det medför så stora risker att huvudpersonerna mer eller mindre garanterat avlider som resultat. Målsättningen med vilket rollspel som helst är att ha kul när man deltar, och det är lättare att uppnå detta mål när spelet tillåter fräckare och mer fantastiska handlingar och det finns en hygglig chans att lyckas med detta. Realism går ofta emot detta mål, då en träff med ett handeldvapen ofta omgående försätter en människa ur stridbart skick och tvingar denne till långa sjukhusvistelser – och hur kul är det, egentligen?

Mini FAQ

Vilka gör Noir? Undertecknad tillsammans med Petter Nallo håller samman grundboken. Den första tilläggsmodulen hoppas jag kunna presentera inom kort – det är en mycket bra, dramatisk story om uppgång och fall, på flera plan – inte minst psykiskt.

Vem kommer då att ge ut Noir? I dagsläget är inte detta spikat – kanske gör jag allt själv, då det är mitt drömprojekt, kanske hittar jag en väg som inte tvingar mig till kompromisser jag inte vill göra. Min förhoppning är att Noir finns ute under 2006.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
VEUS: Världen Efter Undergångens Slut

Story:
VEUS är ett efterkatastrofen rollspel i en avlägsen framtid där den mänskliga civilisationen har tvingats att börja om på en annan planet.

VEUS är en del av en större "Saga" som börjar om en 50-100år och berättar om hur mänskligheten erövrar solsystemet sedan galaxen men allt går under (om en 2000 år eller så). De enda kända överlevarna efter det galaxomfattande imperiets fall flydde till en avlägsen planet Terra som mycket liknar Jorden (terraformerades även att likna jorden mera). De skulle åka till jorden men blev fast på Terra, deras kolossala rymdskepp kraschade och de tvingades att bygga en ny civilisation. Gammal teknologi glömdes med återfanns och när civilisationen hade nått enligt vår tideräkning 2060 tals nivå så kom en smitta som ledde till ett krig vilket förstörde Terra civilisationen. Här utspelar sig VEUS som ett klassiskt till oklassiskt efter-katastrofen rollspel.

VEUS Sagan fortsätter dock med att de lyckas ta sig till jorden och återupptäcka det gamla imperiet och andra överlevande kolonier galaxen över.

Produktion:
VEUS är just nu runt en 220-250 sidor långt med en 30 tal illustrationer(blir nog flera) och två sidigt rollformulär. Nästan alla regler är skrivna, världen beskriven med dock dåligt testspeleat/korrläst. Det borde dock vara nästintill helt klart inom ett år.

Moduler som utspelar sig i olika delar av Veussagan kommer att skrivas om jag har tid och ork.

Jag har planer om att trycka upp, distriburera och sälja spelet.

Hemsidan är tyvärr nere för tillfälligt...
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
955
Location
Uppsala
Mhagonarha

Beskrivning:
Mhagonarha är mitt andra rollspelsprojekt som dock är långt efter VEUS. Detta kommer att bli ett fantasy rollspel. Världen är dock en blandning mellan: De tre musketörerna, Hornblower, en massa piratfilmer samt klassikta Drakar och Demoner stuk.

Världen består av en massa ”svävande” öar i olika storlekar som främst kan nås med hjälp av luftskepp (1500-1600tals skepp med ballonger och kanoner) eller via en mystisk underjord.

Det finns dock ingen klassisk magi (eldbollar, isregn osv) utan ett mera ”star wars the force” inspirerat. Förekommer dock vandöda på ett Planescape torment inspirerat sätt och en rad väldigt ovanliga monster samt en lång lista med spelbara raser.

Produktion:
Reglerna kommer troligen att vara modifieriade varianter av de som jag använder till VEUS.
Världsbeskrivningen samt andra idéer ligger just nu på en ca 80 sidor men kommer bli mycket flera.

Kommer inte att utvecklas ordentligt innan VEUS är klart…
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Re: Terra Draconis

Terra Draconis, ett sagorollspel i romersk miljö är egentligen klart men jag får inte riktigt ändan ur vagnen att bli klar med layout och en kortare världsbeskrivning till ''regelboken''. Delvis beroende på ett intensivt speleldande i dito värld och delvis beroende på att jag för första gången på länge även fått möjlighet att spela i en kampanj utöver att spelleda (inte Terra Draconis tyvärr men nästan lika bra ;-) - osså jobbet förstås...

Därtill har jag micklat med och micklar med en ny webbsida.

Just nu är jag dessutom i ett smärre lyckorus efter alice cooperkonsert som ryckt bort lite semesterdagar från produktionslinjen men det är ju inte direkt något att klaga över
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Re: Mustelas fabler

Mustelas fabler, ett enkelt, enkelt rollspel i antropomorf miljö i ett fiktivt fabel-Rom med lite speciella inspirationer från t.ex. Puppetland kom till som ett dogmaspel i första utmaningen och är klart men en förbättring utifrån några bra åsikter jag fick efter dogmautmaningen har ännu inte implemeterats vilket väl förärar mig en kort stund i skamvrån som Krille pratade om...
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Re: Roma Obscura

Roma obscura (typ det mörka Rom) är arbtetsnamnet på mitt nästa projekt som jag försöker hålla så kort som möjligt tills vissa saker är avklarade till Terra Draconis. I vilket fall är det funderingar kring en alternativ historia kring, ja ni gissade rätt - romarna. Strax efter år 0 började det bli populärt att frige stora mängder med slavar vid sin död via testamente för att visa hur rik och frikostig man var, så pass att det utfärdades lagar mot detta i samma anda som tidigare lagar som bland annat begränsade mängden pengar som fick läggas på festmåltider.

Åt år 200 till så regerade Marcus Aurelius över det romerska imperiet och sågs som en stor filosof av många och var därtill stoiker. Vad hade hänt om stoismen blivit det stora rättesnöret i sätllet för kristendomen? En förändring i synen på slavar? Stora frigivanden? ''Fria arbetar bättre än slavar''? Hade det uppstått ett citament att faktiskt använda en mängd spännande leksaker som diverse greker och alexandrianer kommit på? Som Herons ångleksaker? Hade romarna med sina resurser och en invensteringsglad riddarklass (=affärsmän vid det här laget) skapat en form av industriell revolution? Hade de utvecklat ångdrivna pumpar? Hade de skapat ånglok? Hade de med järnvägens hjälp kanske kunnat hålla ihop det romerska imperiet? Vad kunde en vidare utveckling av de mekaniska astrolabium/beräkningsmaskiner/babbageprylar det hittats rester av ha åstadkommit? Ett Roma Aeterna?

Vad hade hänt med att filosofins centrum alltid legat österut och det var där de stora idéerna (som stoismen) och de stora uppfinningarna (som ångkraften och en massa mekanik) utvecklades? Hade det uppstått en maktkamp mellan öst och väst som slutat i en förskjutning av centrum till Bysantium fast i ett fortfarande sammanhållet imperium som kanske till och med klarar att fortsätta att utvidgas och föda de centralt boendes rikedom och bekvämlighet?

Tänk dessutom om väl valda delar alice coopermytologin vore sann.

En intressant spelvärld?
Tänkte undersöka det...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,706
Location
Värnhem, Malmö
Häftigt!

Jag satt och petade med ett liknande projekt ett tag. Nu hade jag ju en del andra saker att stå i, så projektet lades på is, men om du behöver hjälp med något rörande det här projektet så finns jag tillgänglig och intresserad. Bara så du vet.
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Project Unnamed

Rymd! Magi! Hårda legosoldater och mikrostater! Ganska hårt rotat i en BRP-grund. Skrivet på engelska. Har en hemsida . Har ett annorlunda magi-system (energimanipulation med mass-energi-konservation).
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Tale RPG

Ett rollspel som utspelar sig i "the world of Westala and Villtin". En slags fantasy-medeltidsvikingaålder, med slema skurkar, modiga hjältar och allsköns andra saker. Spelet i sig är nog inte speciellt skoj, om man inte läst the Tale , eftersom jag avstått från världsbeskriving. Spelet är i fasen "allt nödvändigt verkar finnas, men det ska nog poleras en smula". Har en hemsida . På engelska.
 

gråhök

Veteran
Joined
26 Jan 2005
Messages
188
Location
Romford, Essex, UK
Project Unnamed - Free Stockholm Mercantile Corps

Splatbok om den Stockholmska kombinerade legoknektstyrka och stadsnationella militärstyrka. Inte ens i närheten av klart, det har kommit annat emellan (jobb, kattungar, Tale RPG, mer jobb, ännu mer jobb och datorspelskodning).
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Gryningtid (eller vad det får heta till slut)

Gryningstid är ett steampunkrollspel i postiv anda där man spelar pionärer av olika slag, vare sig det är galna uppfinnare, alkemister, bolagspampar, nybyggare, upptäckare eller pirater.

Grovarbetet är gjort; färdigt är själva spelmotorn, färdighetssystem, stridssystem, magisystem. Just nu utför jag finputsningarna på uppfinnar/tekniksystemet vilket jag tror blir unikt och kul.

Vad gäller regler är det mest en fråga om att anpassa detaljer så att allt är så balanserat, rättvist och fartfyllt som möjligt samtidigt, samt fylla i besvärjelser och annat pynt. (Det tänkte jag överlåta åt mina spelare.) Ett kapitel om företag, handel och ekonomi ska också skrivas. Det stora jobbet är att skriva om världen, eftersom det lilla jag har inte håller måttet. Korrläsning och mer illustrationer får vänta tills nästa iteration.

På det stora hela taget är systemet fullt spelbart, men samtidigt långt ifrån färdigt.
 
G

Guest

Guest
Starshine and flagellants

Ett framtids rollspel som jag kom på idag eller snarare igår, det är ett framtidsrollspel där världen är baserad på mina egna teorier om fysik, ekonomi och design etc.

Starshine står för ekonomisystemet som till stor del är uppbyggt av iden om energi som valuta taget från alpha centauri (ursprungligen vet jag dock inte.

Flagellant är däremot en fordons typ, skild från dagens fordon i det att du alltid åker med huvudet frammåt, är nedsänkt i vätska för att misnka g-krafter som påverkar en med mera, detta kommer dock från en ide tillsammans med en kompis om att stridsflygplan borde vara lättare att styra om cockpiten är fylld med vatten eller bäst med en vätska med samma densitet som ens egen kropp, detta har jag även fått bekräftat att det stämmer.

Fysiken är lite jobbig att förklara än så länge men det har med gravitoner att göra.
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
tre steg tillbaka

Jag har under något eller några år jobbat med en värld och när jag just räknade i hopp sidornas antal så är det 307 stycken.
Jag har bestämt mig för att kasta dem...

Då världen inte håller måtten och känslan inte är den rätta så har jag nyligen bestämt mig för att börja på ny kula så nu står jag i stort sett på noll.
Jag läser en hel del och klurar men nästan inget finns på papper.

De andra lite större projekten skrider framåt långsamt. En stor kampanj till Västmark som finns att beskådas på wikin men som inte kommit så långt.

Hade som mål att skriva en modul till Västmark om tempelriddare men det har tyvärr inte blivit så mycket som jag tänkt då jag saknat inspiration

Jag arbetar en del med en annan lite större kampanj till min spelgrupp men i övrigt händer det inte så mycket
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Stormvarning, T10 Fantasy och Shi2

Stormvarning
Ett actionthrillerrollspel i en alternativ nutid, där det kalla kriget rasar för fullt med Skandinavien som viktigaste skådeplats. Urspårad supersoldatforskning hos båda blocken har lett till att tonåringar med superkrafter springer omkring i Norden, varav en del har utropat en egen stat, andra försöker hjälpa till med att hålla fred så gott det går och åter andra bara försöker leva sina liv så diskret som möjligt. Samtidigt försöker agenter för både öst och väst värva superkidsen och ta platsen som den dominerande aktören på arenan. Rollpersonerna är superungdomar eller (förmodligen avhoppade) superagenter från någon sida.
Status: Har stått stilla sen ett halvår när min medförfattare meddelade att han skulle lägga sin energi på andra projekt. Men ganska mycket spånmaterial finns på projektets wiki: www.foxtail.nu/stormvarning. För framtiden så är det nog mer troligt att det här konceptet arbetas om till film eller tv-serie än gjörs färdigt som rollspel, så håll utkik efter det de nämaste åren... :gremwink:

T10 Fantasy
Ett generellt regelsystem för (mer eller mindre) standardinriktad fantasy baserat på regelmotorn som används i Skymningshem: Andra imperiet. Det kom till för att jag ville kunna spela i Mundana och Trudvang med T10-systemet, som jag gillar, fast ville ha det lite annorlunda än det är i Andra imperiet eftersom det skulle passa för alv- och dvärgfantasy.
Status: En väl fungerande beta finns färdig. Några delar finns i den här tråden. Allt kommer förmodligen att finnas för nedladdning på antingen Rävsvans eller min egen hemsida så småningom.

Skymningshem: Andra imperiet
Tja, det här blev ju som alla vet färdigt i vintras. :gremlaugh: Efter den slutspurten så gick luften ur mig ett tag, men nu har det blivit ett äventyr i Fenix som jag hjälpte Krille att få färdigt, och arbetet med en världsbok har satt igång på allvar.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
ARK

Kan inte låta bli att svara kort på det här...

ARK släpps i september, då det även är klar...! :O Första tillbehöret innan året är slut.

Blir en grej till, men den är lite hemlig än så länge. :gremwink:
 
G

Guest

Guest
Re: berätta mer [ANT]

Då partiklar kolliderar åker dessa ifrån varandra, detta verkar inte gälla för gravitation om det inte skulle vara så att de kommer från ren tomhet vilket jag betvivlar, vad är den lättaste förklaringen till detta betende då? Om vi tänker lite så måste det ju vara att de har negativ fart, finns det några påvisade partiklar med negativ fart då? Ja det är inte säkert men troligt då vid några incidenter vid partikelacceleratorer har funnit partiklar som uppstår ur tomma intet för att kollidera i med de andra partiklarna, detta innebär troligen att partikeln i sig rör sig bakåt i tiden vilket måste vara en möjlighet för negativ fart.
Då har vi konstaterat att gravitonen antagligen rör sig bakåt i tiden, men tar inte detta min kausualitet (orsak kommer före verkan) bakifrån och därmed sabbar hela min fysik, nej det gör den faktiskt inte, massa sänder som känt ut gravitonerna och för att göra skillnad i orsak och verkan måste vi utplåna massan eller skapa ny, men ingenting går att förstöra eller skapa på detta sätt utan att totalt sabba mätvärdena då tillräkligt med energi frigörs för att förstöra mätutrustning (troligen) dessutom avtar gravitoners styrka till skillnad från annan strålning niodimensionellt vilket innebär att en annilationsbomb som förstör en hel planet kanske förstör din kasualitet upp till 10 meter från centrum.
Då över till de två sista frågarna varför avtar gravitoner niodimensionellt och varför blir himlakroppar bortstötta på långt avstånd, jo angående det första prata med en eller flera kvantteoretiker och angående de andra, jag har tappat bort anteckningarna så jag vet ej.
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Surrealistisk, mörk steam-myth-fantasy

Har de stora regelmotorerna klara, med fruktansvärda både påhitt (av mig) och stölder (av utgivna spel, ffa WW&7thSea).

Befinner mig på version 0.0.3 just nu mao tredje försöket på en första klar version. Kontinuerligt spel sker....spelarna är snälla och står ut med regeljusteringar mellan möten :gremsmile:

Världen är Platonsk och finns mao bara i idévärlden :gremgrin:

Den är fantasy-mytologisk med en god portion nordisk influens, här tillkommer grekisk filosofi och schamanism för metafysiken och inslag av steam-surrealism där märkliga uppfinningar och mojutter förekommer.
Världen är platt och har de fyra elementen som 'hörn', samt 'Kaos' (död, slump och förändring) nedåt och 'Ande' (andar, demoner, gudar och liknande) uppåt. Varje aspekt är en polaritet och dominerar världen med den vanliga 'invers kvadrat på avståndet'...

Mer info kommer. Blir säkert klart före 2010 (hoppas jag) :gremcool:
 
Top