Nekromanti Demoniska förmågor [Lite spoiler mina spelare]

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Qadosh

man åldras ju inte av att alstra psykotropi. men en demon som tar energi från ett offer kanske orsakar qadoshförlust och att anledningen till att dom inte ber om psykotropi är just att dom är demoner, dom kan inte använda psykotropi till att överleva.

Men förklara då varför de slukar själar & andar på andeplanet och hur de kan växa och bli mäktigare av det ifall de inte kan utvinna energi ur det?

Nu är det väl inte helt säkert att offren åldras då demonerna tar energi från dem men en annan sak kan ju också vara att de inte bara tar psykotropi utan även biotropi.

alltså det finns teotropiska själar (gudar) verkar få energi från frivilliga undersåtar som får positiv qadosh. daimotropiska själar (demoner) som stjäl energi och ger (förmodligen) negativ qadosh. och psykotropiska själar (neutrala) som inte behöver någon energi.
alla är en sorts själ.


Men Qadosh är ett mått på hur helig man är, dvs hur nära man står sin gud. Om en troende blir anfallen av en demon som drar kraft (livskraft) från denne blir inte guden mindre välvilligt inställd till den troende?

om man får hög qadosh så ska man tydligen kunna bli en gud. så om man får hög negativ qadosh så skulle man kanske kunna bli en demon. vilket kanske är resultatet av en borttoning. man börjar som en ynklig demon som knappt syns. det vanligaste ödet är att demonen inte lyckas eller vill ta energi och återgår till att bli en själ igen, dock en svag sådan. men om man tar energi så kanske man till slut skulle kunna kalla sig en riktig demon. i balans syfte så krävs det nog mycket energi. så en mäktig demon skulle ha mycket låg qadosh. själva borttoningen sker pga att anden tappar sitt psykotropiska jag på en gång (pga misslyckat psy slag) anden orkar inte hålla kvar sin nuvarande existens längre. så en varelse med mycket hög psy skulle i teorin direkt bli en någotsådär lagom demon istället för att börja sin nya existens som en skuggliknande demon pga den låga qadoshen som krävs för att själen ska bli en demon. men nu finns det ju ingen med så hög psy.samma sak gäller kanske gudar. med skillnaden att de flesta inte motstår pga deras syn på gudomlighet.

Intressant teori, ännu en till skaran. Det jag tycker är mest intressant är att ju mer man går åt något håll i Qadosh-skalan så får man mer och mer stänk av antingen daimotropi eller teotropi i sig. Teotropin gör att det levande väsendet får starkare bindning, teotropin knyter samman biotropin (och psykotropin) så att den sönderfaller långsammare (läs mer om vävar här). Daimotropin är däremot tvärtemot, den sliter sönder väven istället. Det är detta är borttoningen, att daimotropin har blivit så stark att vävarna inte orkar hålla samman längre och rispas upp.

Enligt mig fungerar det inte (kommer till det i stycket under) men det är coolt. Jag måste fundera på ett sätt att implicera det med det andra.

Det som talar emot den här teorin är att man kan få Qadoshförlust utan demoners påverkan. Genom misslyckande av magi, ceremonier och av handlingar. Sedan finns det kulter som Azradeus barn (visserligen finns det en gud högst upp där) som dyrkar demoner, frammanar lägre sådana och lyder Nyahrl'am Shaggai som styr i Azradeus frånvaro. Än fast dessa har mycket med demoner att göra får de inte negativ Qadosh. Sedan har ju även lamiorna hög Qadosh och de är som tidigare nämnt demoniska varelser (det får ju nästan ses som officiellt då Blaffy var med och skrev V&N).

Läs det här för mer om Qadosh. En del av det här blev officiellt iom Eon III.

gör för att få energi dock. lever man som en svag demon/gud/själ så förlorar man sina minnen efterhand. så enbart om man får stor tillgång på energi på kort varsel så kan man minnas sin tidigare existens. detta förklarar återfödelse utan minnen då dessa orsakas av föredetta demoner och gudar. själar som lämnar kroppen lever oftast i andeplanet tills dom blir demoner eller gudar. själar som irrar runt på andeplanet blir svagare tillsa dom förlorar minnena och återföds. minnen från ett tidigare liv orsakas av att själen får tag på en kropp ovanligt tidigt, innan alla minnen försvinner. det är då små glimtar som bakgrunds tabellresultatet.

Det tråkiga med detta är att man då inte kan få glimtar från längre tillbaka i tiden än typ ett tiotal år kanske. Och sedan borde inte detta resonemang att det blir mindre och mindre besjälade varelser på Mundana om nu inte det skapas nya själar för att jämna ut (och öka på lite) med alla själar som blir utplånade, dvs slukade av demoner osv.

om en gud skulle få låg qadosh, alltså mer runt 0. så skulle förmodligen guden bli en psykotropisk själ. och mäktiga demoner som får hög qadosh alltså runt 0. så skulle den ochså bli en psykotropisk själ.

Fast på något sätt känns det konstigt (inte bara ovanstående utan att gudar också har Qadosh). Liksom Qadosh är ju hur nära man står sin gud (positiv Qadosh alltså, negativ är ohelighet, icke-existens). Så beroende på hur nära guden står sig själv avgör hur mycket Qadosh guden har? Sen kan man se det som att gudens Qadosh beror på hur många anhängare denne har, alltså hur mycket kraft guden får från dem.

Men värt att tänka på. Innan livet (alltså liv som inte enbart består av antingen teotropi, daimotropi eller psykotropi) fanns vad levde gudarna av då? Och vad levde de av på den tiden det bara fanns gudar och demoner? (alltså innan psykotropin ens existerade) Då gick det tydligen att överleva utan anhängare som alstrar psykotropi (som omvandlats till teotropi) åt en. Vilket medför att det måste finnas sätt för gudar att överleva utan en stadig tillförsel av psykotropi, en eller flera andra kraftkällor.

om man lyckas med ceremonier så kan man få positiv qadosh.
om man misslyckas med magi så kan man få negativ qadosh.
detta tyder på att ceremonier är heliga och magi är, eh, demonisk.


Misslyckas man med ceremonier dissiperas filamenten okontrollerat vilket har lika stor risk att leda till Qadoshförlust som med magier av samma magnitud.

reglerna om gudar och magi verkar vara gjorda för att spelarna även i verkliga livet inte ska vara överens om hur gudar fungerar. en som spelar magiker pratar om magiteori och en som spelar troende pratar om att gudar fungerar annorlunda. hållar ni med?

Jo och inte bara att reglerna är svårtolkade utan det medföljer flera olika teorier (magikers respektive troendes osv) på hur allting är.

/Jaggernaut - demonsionsanalys.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Matkultur på olika plan

Nu är det väl inte helt säkert att offren åldras då demonerna tar energi från dem men en annan sak kan ju också vara att de inte bara tar psykotropi utan även biotropi.
Undrar bara.....tar Demonerna Biotropi för att det är biotropi de behöver för att överleva när det befinner sig på det fysiska planet. Psykotropi på det psykotropiska o.s.v.

Själar (Psykotropi) skapar sig en fysisk (biotropisk) kropp då den stiger ned till det fysiska planet, lite mat luft och vatten och de håller den i topp trim. Demoner som behöver mer energi nöjer sig inte med att käka sallad och sörpla forsvatten utasn går direkt till "sammlingsplatsen" männsikan där de, kanske genom att befästa (dela plats med själen i kroppen drar nytta utav själens order åt den fysiska kroppen att (äta) söka sig energi, energi som den senare ofrivilligt måste dela med demonen. eller så käkar demonen hel enkelt upp kroppen energifyld och allt.

Eller så kanske man stoppar männsikor i tuber och använder deras kropps energi för att driva robbotar, och seplar upp en data värld inför deras ögon för attt hålla dem lugna...oj det blev fel.

Undrar också, demoner när sig på själar, men vad när sig själar på? vad äter själar för att bli starkare eller bara överleva?
har kanske missat något, om det tidigare men endå...

VH Jens.L "Demonfloran A-O"
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Gudar ≠ Demoner

Om demonerna blir tillräckligt starka kanske de kan skapa teotropi, som är en "uppgraderad" version?

Det är snarare så att daimotropi är en "nedgraderad" version då den skapades efter teotropin, i samma veva som demonerna uppkom (samma tråd).

För att skapa teotropi måste man vara ett teotropiskt väsen och för att bli det måste demon blivit tillräckligt stark för att bryta de bojor som gudarna måste ha skapat då de gjorde demonerna till vad de är idag. Jag skulle vilja säga att demonen då måste vara väldigt stark, typ så stark att demonen skulle kunna besegra flera gudar i en strid (demon skulle vinna varje envig mot gudarna). Och så stark hoppas jag ingen demon någonsin blir för då ser det mörkt ut med Mundana.

Ett annat sätt att bli en teotropisk varelse är att genomgå apoteosis som för vanliga människor, har inte funderat på hur mycket en demons apoteosis skulle särskilja sig från den mänskliga diton.

Och demoner är lömska. Om de ger vissa riktigt troende förmågor, så ser de att "Guden" finns och därför tillber de den. Krafterna går ju ändå till mångt och mycket tillbaka till demonen då personen dör.

Jo fast det ger egentligen ingen ökning i (damiotropi)kraft hos demonen av att ha anhängare. Men trogna anhängare kan användas till så mycket mer än alstring av kraft.

/Jaggernaut - degenererade demoner.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Gudar ≠ Demoner

Jag måste bara få fråga litegrann. Mest för att utveckla min syn på demoner, andar, gudar, Qadosh osv.

En demon för mig är något som man föds/skapas till. Att bli demon är för mig omöjligt.

Jag skulle vilja ha det så att man inte kan bli en renrasig demon (alltså bara bestå av daimotropiska vävar) men något av en halvdemon. Att vävarna (för att se var jag fått det här med vävar ifrån) på något sätt bands samman. En varelse bestående av daimotropi, biotropi och psykotropi (ungefär som en manifestierad demon bortsett från att den inte har någon psykotropi i sig).

Jag skulle inte säga att demoner har starkt negativ Qadosh utan att de har en relativt neutral Qadosh de också.

Fast egentligen borde demoner inte ha någon Qadosh alls i så fall. För alla andra väsen är det gudarna som står för Qadosh och demonerna är ju inte de som uppskattas mest av gudarna så om något borde de allra flesta ha ett lågt värde i Qadosh.

Demonerna fungerar sedan som ett slags "dammsugare" på andeplanet och äter där upp dödas själar för att få sin kraft, inte snor kraft från levande personer.

Fast vad har de då att göra på det fysiska planet om de inte kan tillgodogöra sig (stjäla) kraft från levande personer? Egentligen vad har de där att göra alls?

Det är därför som en persons ande blir oåterkallelig efter ca. 1 år

Står det någonstans eller är det ett eget påhitt (no offense there)?

En sak som jag då fortfarande funderar på är fenomenet födsel, hur nya själar skapas. Man skulle kunna se det som att de själar som inte äts upp av demoner går ihop och bildar nya själar som med hjälp av en Gud skickas tillbaka till det fysiska planet och på så sätt skapar nytt liv.

Men måste inte det komma nya själar från något annat håll? Annars borde antalet besjälade varelser minska generation för generation i Mundana.


Det jag inte svarade på är saker som jag håller med om.

Sedan har jag också kommit fram till att mina inlägg till viss del motsäger varandra. Detta beror på att för varje inlägg om demoner/gudar/andar/Qadosh jag skriver utvecklas/förändras min syn på dem.

/Jaggernaut - går vilse.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Matkultur på olika plan

Undrar bara.....tar Demonerna Biotropi för att det är biotropi de behöver för att överleva när det befinner sig på det fysiska planet. Psykotropi på det psykotropiska o.s.v.

Jo jag skulle vilja se det så. På det fysiska planet har de en kropp (som till en viss del består av biotropi) som de måste underhålla. De måste också underhålla "sig själv" (sitt daimoptriska jag) och sluka psykotropi och konventera det till psykotropi. Biotropin borde demoner kunna tillgodogöra sig genom att t.ex. äta (som vi människor gör den här gången) men det är mycket effektivare att bara suga åt sig ren biotropi. Och då de redan förtär väsen genom att suga åt sig psykotropin varför inte ta biotropin på en gång.

Undrar också, demoner när sig på själar, men vad när sig själar på? vad äter själar för att bli starkare eller bara överleva?
har kanske missat något, om det tidigare men endå...


Ha! Den minsta beståndsdelen är tydligen självförsörjande. Då det bara fanns teotropiska väsen behövde de inga dyrkare som alstrade kraft åt dem (annars skulle de ju vara döda långt innan andarna ens kom till). Nu då de psyko-/biotropiska väsendena är de lägsta behöver de ingen yttre kraftkälla.

Ge en rimlig förklaring på det (något går väl alltid att hitta på men vid den är tiden på dygnet är inte hjärnkapaciteten på topp)

/Jaggernaut - dementaliserad på kvällen.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Skuldkänslor

Det är sant... En Lamia kan leva på djur men det är föga närande... Kraftfulla demoner kanske måste ha kraft från besjälade varelser från att överleva...
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Reinkarnation (Nya mönster i väven)

Om man som (Psykotropisk) ande kan förändra sin psykoptropiska/biotropiska kropp till att kanske avsvära sig den biotropiska delen och väva in Daimotropi, kanske till-och-med efter många reinkarnationer förädla sin själ till att väva in teotropi, skulle man då kunna väva in andra aspekter?
tänk dig at du är männsika men vid dödsögonblicket upplyses du och du ser geotropin i sin fullhet :gremwink: skulle man då kunna bli en mullvad i nästa liv?...

är det bara:
-Teotropi-
-Psykotropi-
-Daimotropi-
Som gäller....

PS: mullvadar består också av biotropi....
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: Qadosh

Nu är det väl inte helt säkert att offren åldras då demonerna tar energi från dem men en annan sak kan ju också vara att de inte bara tar psykotropi utan även biotropi.
nej. qadoshförlust orsakar ju åldring väldigt bra själv.

Men Qadosh är ett mått på hur helig man är, dvs hur nära man står sin gud. Om en troende blir anfallen av en demon som drar kraft (livskraft) från denne blir inte guden mindre välvilligt inställd till den troende?
det håller jag med om. men qadosh verkar ha en dubbelnatur. i grundboken kan man läsa att låg qadosh innebär att magikerns själ är skadad och att det verkar vara orsaken till verklighetsabnorma förändringar.

Intressant teori, ännu en till skaran. Det jag tycker är mest intressant är att ju mer man går åt något håll i Qadosh-skalan så får man mer och mer stänk av antingen daimotropi eller teotropi i sig. Teotropin gör att det levande väsendet får starkare bindning, teotropin knyter samman biotropin (och psykotropin) så att den sönderfaller långsammare (läs mer om vävar här). Daimotropin är däremot tvärtemot, den sliter sönder väven istället. Det är detta är borttoningen, att daimotropin har blivit så stark att vävarna inte orkar hålla samman längre och rispas upp.
kunde inte ha sagt det bättre själv. :gremlaugh:

Det tråkiga med detta är att man då inte kan få glimtar från längre tillbaka i tiden än typ ett tiotal år kanske.
varför då?

Och sedan borde inte detta resonemang att det blir mindre och mindre besjälade varelser på Mundana om nu inte det skapas nya själar för att jämna ut (och öka på lite) med alla själar som blir utplånade, dvs slukade av demoner osv.
det kan ju skapas psykotropiska varelser av demoner och gudar, så då borde det inte försvinna efterhand. men om alla skulle bli demoner eller gudar så skulle alla svälta och återgå till psykotropiska själar. så det kan ju inte vara psykotropilöst särskilt länge.

Misslyckas man med ceremonier dissiperas filamenten okontrollerat vilket har lika stor risk att leda till Qadoshförlust som med magier av samma magnitud.
du har en poäng där. kanske om man tolkar som vuxen översikt då guden är vuxen och barnen är dyrkare som leker med raketer. men i allafall tycker jag att det ligger något i påståendet.

tack för alla argument.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
En tanke vore ju att ge R/p både en (Demon) nackdel och en (demon) fördel,
för att vara demon är inte bara bättre på alla sätt.
kanske har R/p ett svag immun försvar då den influerats av Daimotropi, eller så försvinner något av R/p sinnen, kanske basinstinkterna blir starkare, eller så kan R/p helt enkelt inte vistar i solljus.
en av dessa samt en fördel....

VH Jens.L "oj!!! fina tentakler Börje är de nya"
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Qadosh

det håller jag med om. men qadosh verkar ha en dubbelnatur. i grundboken kan man läsa att låg qadosh innebär att magikerns själ är skadad och att det verkar vara orsaken till verklighetsabnorma förändringar.

En av ett antal teorier som presenteras i grundboken ja. Fast om man anser att en skadad själ innebär negativ Qadosh (eller iaf Qadoshförlust) så stämmer det bra överens med att demoner orsakar Qadoshförlust.

varför då?

lever man som en svag demon/gud/själ så förlorar man sina minnen efterhand.själar som irrar runt på andeplanet blir svagare tillsa dom förlorar minnena och återföds. minnen från ett tidigare liv orsakas av att själen får tag på en kropp ovanligt tidigt, innan alla minnen försvinner. det är då små glimtar som bakgrunds tabellresultatet.
Det beror väl mycket på vad man menar med ovanligt tidigt. Själv anser jag att det inte tar så överdrivet långt tid för en själ att bli svagare och förlora sina minnen. Sedan finns det även undantag som förfadersandar och andra andar som klarar sig en längre tid (ibland väldigt länge).

det kan ju skapas psykotropiska varelser av demoner och gudar, så då borde det inte försvinna efterhand.

Jo det kan det ju! Varför tänkte jag inte på det :gremsuck:

men om alla skulle bli demoner eller gudar så skulle alla svälta och återgå till psykotropiska själar. så det kan ju inte vara psykotropilöst särskilt länge.

men om alla skulle bli demoner eller gudar så skulle alla svälta och återgå till psykotropiska själar. så det kan ju inte vara psykotropilöst särskilt länge.

Om det inte varit för att demoner och gudar kan skapa andar så skulle antalet ändå minska med tiden, likaså antalet demoner och gudar.

/Jaggernaut - det går många myror på en elefant.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: Qadosh

Det beror väl mycket på vad man menar med ovanligt tidigt. Själv anser jag att det inte tar så överdrivet långt tid för en själ att bli svagare och förlora sina minnen. Sedan finns det även undantag som förfadersandar och andra andar som klarar sig en längre tid (ibland väldigt länge).
därför sa jag ovanligt tidigt. jag vet inte hur långt tid det skulle ta.
förfadersandar osv blir inte svaga då de vet hur man beter sig på andeplanet, och förlorar därför inga minnen.
 
Top