Nekromanti Demoniska förmågor [Lite spoiler mina spelare]

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: Står ingenstans

ok så demonhybriden skulle få skuldkänslor för att denne dricker blod eller äter köttet som du nämnde. detta blir mer logiskt då dessa borde vara mer fysiska varelser.
 

Skymning_UBBT

Veteran
Joined
30 Aug 2005
Messages
46
Re: Står ingenstans

Skulle detta kunna stärka teorin om att Gudar är starka demoner? Om människorna i religionen svär sig till Guden, kanske deras själ far direkt till denne och blir uppslukade av jättedemonen/guden? ^^ Skulle förklara varför de är så måna om sina anhängare :gremgrin:
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Skuldkänslor

ok så demonhybriden skulle få skuldkänslor för att denne dricker blod eller äter köttet som du nämnde. detta blir mer logiskt då dessa borde vara mer fysiska varelser.

Demonhybriden behöver inte få skuldkänslor bara för att han/hon/den är mer mänsklig än en renrasig demon, det finns människor som är nog så kallsinniga och skrupelfria, dock så är det mer troligt.

Sedan skulle jag även kunna tänka mig en demon med skuldkänslor, fast då som ett enstaka fall.

/Jaggernaut - (o)känsliga demoner/människor.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Gudar ≠ Demoner

Skulle detta kunna stärka teorin om att Gudar är starka demoner? Om människorna i religionen svär sig till Guden, kanske deras själ far direkt till denne och blir uppslukade av jättedemonen/guden? ^^ Skulle förklara varför de är så måna om sina anhängare

Och att inte sanningen kom ut då de flesta troende skulle kanske tänka om ifall de fick veta att "guden" de dyrkar egentligen är en jättedemon (eller så är det demonerna som är gudar) som slukar deras själar då de avlidit, själar som "egentligen" skulle hamna i himmelriket för all evighet.

Jo man kan väl se det som ytterligare en faktor som stärker teorin "Gudar = Demoner".

Men Teotropin är inte förklarad än.
Sedan är det en väsentlig skillnad mellan hur gudar och demoner drar kraft från (bland annat) människor.
Demonerna skadar människor (ibland t.o.m dödar dem) då de drar kraft för att överleva. De som demonen drar kraft från är oftast ovilligt till det (med förklariga skäl).
Gudarna skadar inte människor då de drar kraft från dem. Snarare är det så att de riktigt troende (de som borde generera mest kraft) lever längre och mår bättre (kan diskuteras) än andra. Gudar drar också bara kraft från de som frivilligt skänker bort kraft (dvs troende).

Alltså:
Demoner parasiterar på andra varelser.
Gudar lever i symbios med andra varelser.

Detta borde tyda på att gudarna är mer än ”bara” mäktiga demoner.

Trådar och inlägg värda att titta på (i det här sammanhanget)
Inlägg/Tråd (Redan länkat till men ett sådant inlägg förtjänar så många länkar det bara kan få)
Inlägg (Ymir kan sina saker)
Tråd
Tråd
Inlägg
Det finns annat också men jag är trött.

/Jaggernaut - demonflummar.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: Gudar ≠ Demoner

enligt vissa magiteorier så är troendes olika ceremonierr och sysslor sätt att alstra psykotropi till guden. som att frivilligt ge bort sin kraft. fast det förklarar inte varför dom inte blir trötta av alstringen. men bortsett från det så kan det förklara många saker som offer som att alstra psykotropi från offret. man åldras ju inte av att alstra psykotropi. men en demon som tar energi från ett offer kanske orsakar qadoshförlust och att anledningen till att dom inte ber om psykotropi är just att dom är demoner, dom kan inte använda psykotropi till att överleva.

demoner och gudar liknar ju varandra väldigt mycket. båda kan manifestera sig osv. man skulle kunna säga att en gud är en mäktig demon och att en halv-gud är en demon. ur ett neutralt synsätt skulle man kunna säga motsattsen också. dom flesta tror ju att gudar är oerhört mäktiga pga andra källor. så om man skulle fråga någon EON spelare så skulle dom tro att en halv-gud är 10 gånger mäktigare än en demon. fast dom är motsvarigheter till varandra.
alltså det finns teotropiska själar (gudar) verkar få energi från frivilliga undersåtar som får positiv qadosh. daimotropiska själar (demoner) som stjäl energi och ger (förmodligen) negativ qadosh. och psykotropiska själar (neutrala) som inte behöver någon energi.
alla är en sorts själ.

för att detta ska bli mer som en balans så skulle man kunna anta att gudar ger energi för att överleva. det låter inte så troligt men man kan anta att dom ger energi genom sin närvaro. och för att öka i makt så får dom psykotropi som dom kan transformera lite hur dom vill. med teotropi så kan man öka qadosh, vilket kan tolkas som att guden ger energi.

om man får hög qadosh så ska man tydligen kunna bli en gud. så om man får hög negativ qadosh så skulle man kanske kunna bli en demon. vilket kanske är resultatet av en borttoning. man börjar som en ynklig demon som knappt syns. det vanligaste ödet är att demonen inte lyckas eller vill ta energi och återgår till att bli en själ igen, dock en svag sådan. men om man tar energi så kanske man till slut skulle kunna kalla sig en riktig demon. i balans syfte så krävs det nog mycket energi. så en mäktig demon skulle ha mycket låg qadosh. själva borttoningen sker pga att anden tappar sitt psykotropiska jag på en gång (pga misslyckat psy slag) anden orkar inte hålla kvar sin nuvarande existens längre. så en varelse med mycket hög psy skulle i teorin direkt bli en någotsådär lagom demon istället för att börja sin nya existens som en skuggliknande demon pga den låga qadoshen som krävs för att själen ska bli en demon. men nu finns det ju ingen med så hög psy. samma sak gäller kanske gudar. med skillnaden att de flesta inte motstår pga deras syn på gudomlighet.
om en gud skulle få låg qadosh, alltså mer runt 0. så skulle förmodligen guden bli en psykotropisk själ. och mäktiga demoner som får hög qadosh alltså runt 0. så skulle den ochså bli en psykotropisk själ. jag vet inte exakt hur gudar gör för att få energi dock. lever man som en svag demon/gud/själ så förlorar man sina minnen efterhand. så enbart om man får stor tillgång på energi på kort varsel så kan man minnas sin tidigare existens. detta förklarar återfödelse utan minnen då dessa orsakas av föredetta demoner och gudar. själar som lämnar kroppen lever oftast i andeplanet tills dom blir demoner eller gudar. själar som irrar runt på andeplanet blir svagare tillsa dom förlorar minnena och återföds. minnen från ett tidigare liv orsakas av att själen får tag på en kropp ovanligt tidigt, innan alla minnen försvinner. det är då små glimtar som bakgrunds tabellresultatet.

om man lyckas med ceremonier så kan man få positiv qadosh.
om man misslyckas med magi så kan man få negativ qadosh.
detta tyder på att ceremonier är heliga och magi är, eh, demonisk.


sammanfattning.
en demon har negativ qadosh.
en gud har positiv qadosh.
en själ (psykotropisk) har neutral qadosh.

en demon tar energi för att överleva och göra sig mäktigare och orsakar därför qadoshförlust på offret.*
en gud får energi från undersåtar och ger qadosh i utbyte.
en själ behöver inte energi. men kan inte manifestera sig utan måste förlita sig på existerande kroppar.

nya demoner skapas genom demoner som tar energi från själar.
(och magikers misslyckanden)
nya gudar skapas genom troendes dyrkande.
nya själar skapas pga demoner och gudar som inte tar energi.
--------------------------------

* = hmm. sänker någons qadosh för att sänka sin egen. ett ekvationsfel.
vi kan säga att demoner har demonqadosh och gudar har gudqadosh. och att om man blir demon med -20 qadosh så börjar man med 20 demonqadosh. det är ingen egentlig skillnad på qadoshen utom rent designmässiga.

reglerna om gudar och magi verkar vara gjorda för att spelarna även i verkliga livet inte ska vara överens om hur gudar fungerar. en som spelar magiker pratar om magiteori och en som spelar troende pratar om att gudar fungerar annorlunda. hållar ni med? :gremtongue:


nå vad tycker ni? :gremgrin:
notera att detta är teorier.

--syeth-hd skriver--
 

Belkor

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
99
Location
Östersund
Re: Gudar ≠ Demoner

om man får hög qadosh så ska man tydligen kunna bli en gud
Stämmer detta? Nej, det är jag ganska säker på! Om man får 40(!) quadosh så blir man en halvgud när man dör. Obs: Halvgud är detsamma som helgon. Gud är logiskt nog omöjligt att bli, även om det skulla vara häftigt!

får hög negativ qadosh så skulle man kanske kunna bli en demon
Jag tror nog att det krävs mer än att springa runt och döda heliga män och bränna kyrkor för att bli demon. Jag skulle sattsa på pakter och åter pakter om jag ville bli demon. :gremlaugh:
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Re: Gudar ≠ Demoner

tämmer detta? Nej, det är jag ganska säker på!

Det stämmer. Se s.10 - Religioner - Gudarnas kamp. Som vanligt är detta den officiella verisionen, det är spelledarens värld och denne bedömmer givetvis vad som kan hända och inte.

Var kommer siffran 40 i quadosh ifrån??
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: Gudar ≠ Demoner

Var kommer siffran 40 i quadosh ifrån??
i FAQ´n på neogames hemsida.

texten jag skrev var givetvis mera som grundtankar som man kan bygga vidare på så att det blir mer balanserat. det där med pakter är ett bra förslag. jag tänkte att eftersom det är så enkelt att borttona och enligt teorin bli en demon så skulle det som kompensation istället vara svårt att bli en acceptabel demon som kan manifestera sig utan att få slut på energi direkt, eller alls.

just ja. som stöd för att demoner orsakar qadoshförlust så har vi religionen som verkar enligt ett tidigere post vara styrd av en demon då undersåtarna åldrades fortare.
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Re: Gudar ≠ Demoner

en demon har negativ qadosh.
Det här låter inte riktigt helt troligt i mina öron. För mig fungerar det så att en normal själ (typ en människas) har relativt neutral Qadosh (runt 0). Om tillräckligt många tror att en person är en Gud och börjar dyrka honom skickar de psykotropiska filament till honom. Med påverkande av en yttre kraft (exempelvis en Gud) kan tillräckligt många psykotropiska bonus filament senare transformeras till teotropiska dito vilket händer då en person genomgår apoteos. Gudarna fungerar som skapelsens "ordningshållare" och ser till att skapelsen fortfarande fungerar och hålls vid liv.

En demon för mig är något som man föds/skapas till. Att bli demon är för mig omöjligt. Jag skulle inte säga att demoner har starkt negativ Qadosh utan att de har en relativt neutral Qadosh de också. Demonerna fungerar sedan som ett slags "dammsugare" på andeplanet och äter där upp dödas själar för att få sin kraft, inte snor kraft från levande personer. Det är därför som en persons ande blir oåterkallelig efter ca. 1 år, demonerna har käkat upp den. Detta skulle förklara varför demonerna ofta bildar "mördarsekter" kring sig; det skulle underlätta om de fick en ständig tillströmmning av själar. Då en demon äter upp en själ på andeplanet tillgodogör han sig själens psykotropi, men den konverteras istället till daimotropi. Nya demoner skapas genom att mäktiga demoner, med stora lager av daimotropiska filament, offrar några av dessa för att skapa ett demoniskt väsen.

För att återkomma till negativ Qadosh betyder en starkt negativ Qadosh för mig att en person till sist tynar bort. Dess själs ankare vid den här världen försvinner och själen kastas ut i det stora ingenting som troligtvis finns någonstans där alla världar tar slut. En negativ Qadosh innebär alltså inte att man blir en demon enligt mig.

En sak som jag då fortfarande funderar på är fenomenet födsel, hur nya själar skapas. Man skulle kunna se det som att de själar som inte äts upp av demoner går ihop och bildar nya själar som med hjälp av en Gud skickas tillbaka till det fysiska planet och på så sätt skapar nytt liv.

Det var iallafall min syn på frågan Gudar kontra Demoner. Hoppas att någon uppskattar den :gremsmile:


/Carnin - har just skrivit sitt största inlägg hittills :gremlaugh:
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Re: Gudar ≠ Demoner

demoner och gudar liknar ju varandra väldigt mycket. båda kan manifestera sig osv. man skulle kunna säga att en gud är en mäktig demon och att en halv-gud är en demon. ur ett neutralt synsätt skulle man kunna säga motsattsen också. dom flesta tror ju att gudar är oerhört mäktiga pga andra källor. så om man skulle fråga någon EON spelare så skulle dom tro att en halv-gud är 10 gånger mäktigare än en demon. fast dom är motsvarigheter till varandra.
Nu kanske jag är ute å svamlar eftersom stycket jag försöker erinra mig bara ögnades igenom i all hast, men står det inte om hur demoner skapades i skapelseberättelsen i L&H? Någonstans ringer det en klocka om att det var stridigheter mellan gudar och de gudar som förlorade kastades ut och blev demoner. Men som sagt så kan det här lika gärna vara något jag läst någon annanstans (eller drömt), ska dock ta hem boken imorgon och kontrollera det stycket jag tror att det står i.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Re: Gudar ≠ Demoner

Den kommande modulen de pratar om är just Religioner... Den kan inte anklagas för att uppdateras speciellt ofta.
 

Skymning_UBBT

Veteran
Joined
30 Aug 2005
Messages
46
Re: Gudar ≠ Demoner

Om demonerna blir tillräckligt starka kanske de kan skapa teotropi, som är en "uppgraderad" version? Och demoner är lömska. Om de ger vissa riktigt troende förmågor, så ser de att "Guden" finns och därför tillber de den. Krafterna går ju ändå till mångt och mycket tillbaka till demonen då personen dör.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Gudar ≠ Demoner

Fast... kan då inte en demon ta samma kraft som en gud kan?!
Kulten Azradeus barn har ju dyrkare... De får ju Qadosh och Azradeus får säkert något i utbyte...
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
PS Psykotropi

Hur kommer det sig att andar, spöken och gastar kan använda sig av psykotropi men inte demoner?!
Några teorier. ?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Skuldkänslor

Skuldkänslor och demoner är en intressant fråga...
Vissa kanske inte vill ta människoliv och liknande... Men det finns ju det gamla talesättet. "Först kommer maten... sedan moralen".
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Gudar ≠ Demoner

Fast... kan då inte en demon ta samma kraft som en gud kan?!

Jo kanske det. Det beror väl på vad du menar.

R:GK* om demoner said:
På samma sätt som andar saknar de förmågan att ta emot tillbedjares kraft och att skänka teotropi.
Enligt R:GK kan inte demoner ta emot kraft från en/flera dyrkare som skänks till dem men jag tycker iaf att en demon borde kunna ta (läs stjäla) kraft från enskilda individer. Sedan är jag inne på att demonen ska kunna binda individer i ritualer och på så sätt tappa dem på livskraft än fast de inte är i närheten. För demondyrkare får de kanske något i gengäld också. Det jag vill se som skillnad är att demoner måste närvara för att kunna stjäla kraft eller ha bundit offren (dyrkarna?) till sig i ritualer (vilket betyder att de varit i kontakt med offren innan för att utföra ritualen), att de inte ska kunna få/ta kraft från lika stora mängder som gudar samt att de som tappas på kraft av demoner tar skada (oundvikligen) medan gudar inte skadar sina dyrkare (om de nu inte vill det).

Kulten Azradeus barn har ju dyrkare... De får ju Qadosh och Azradeus får säkert något i utbyte...

Jo men sedan är Azradeus en gud också :gremsmile:

*<font size="1">Religioner: Gudarnas Kamp</font size>

/Jaggernaut - ingå inte pakter med demoner.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Gudar ≠ Demoner

Om man får 40(!) quadosh så blir man en halvgud när man dör. Obs: Halvgud är detsamma som helgon. Gud är logiskt nog omöjligt att bli, även om det skulla vara häftigt!

Nja enligt FAQ:en är det 30 för att räknas halvgud och 40 för att räknas en gud.

Men detta stämmer inte enligt med R:GK*. Om man utgår från modulen så finns det egentligen inget som heter "halvgud" utan antingen är man ett gudomligt väsen eller inte. Däremot skulle jag vilja säga att man räknas som halvgud då man uppnått apoteos, sedan om "halvguden" får mer anhängare och växer i kraft kan de bli "gudar" istället.

Hursomhelst ser jag halvguden som i botten en teotropisk varelse medan ett helgon i botten är en bio-/psykotropisk varelse så jag skulle säga att det inte är samma sak. Sedan måste helgonet få kraft från sin gud ifall denne vill utföra "mirakel" (såvida helgonet inte behärskar magi) medan jag anser att en halvgud har egen kraft, som denne får från sina dyrkare.

Jag tror nog att det krävs mer än att springa runt och döda heliga män och bränna kyrkor för att bli demon.

Jo men det är väl en bit på vägen. Om man dräper heliga män och bränner kyrkor/tempel straffas man med minus i Qadosh och då Qadosh står för helighet borde minus i Qadosh betyda ohelighet. Demoner är något av det oheligaste som finns i de flesta gudars ögon. Så det ligger något i det men jag vill se något mer också än att bara få minus i Qadosh.

Jag skulle sattsa på pakter och åter pakter om jag ville bli demon.

Och oheliga ritualer/ceremonier osv, osv.

*<font size="1">R:GK = Religioner: Gudarnas Kamp</font size>

/Jaggernaut - huga buga
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Skuldkänslor

Vissa kanske inte vill ta människoliv och liknande... Men det finns ju det gamla talesättet. "Först kommer maten... sedan moralen".

De kan väl leva på djur ungefär som lamior. Skulle dock gissa att de allra flesta av de enstaka demoner som har något som liknar skuldkänslor skulle välja maten före moralen.

/Jaggernaut - tom mage svälter.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Demonernas ursprung [SPOILER]

Nu kanske jag är ute å svamlar eftersom stycket jag försöker erinra mig bara ögnades igenom i all hast, men står det inte om hur demoner skapades i skapelseberättelsen i L&H? Någonstans ringer det en klocka om att det var stridigheter mellan gudar och de gudar som förlorade kastades ut och blev demoner.

Jo det stämmer. För att citera L&H:

L&H s.6 said:
Snart började gudavarelserna strida sinsemellan; besegrade gudar förvandlades i grunden - försvagade och transformerades till demoniska väsen. Med denna transformation uppstod så demonkraften, daimotropin.
/Jaggernaut - vingklippta änglar.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: -Demoner enligt mig-

När man hör ordet "Demoner" så tänker man kanske på en hornig elak sak som dödar saker.

Men tänk så här:
Människans existens cirklar kring själen (psykotropi) som i det fysiska planet (vår värld) bildar ett skyddande skal runt sig (kroppen) som den kan styra när den lever på det fysiska planet, när den dör lämmnar själen kroppen för att gå in i nästa plan (det psykotropiska) eler om själen är tillräckligt utvecklad till gudaplanet (det teotropiska) alla existenser hyser liv, men på olika sätt, vi förd Psykotropiska.
tillsammans med alla andra varelser här i vårat plan, i demoners värld, (det Daimotropiska) lever de helt annorlunda igemförelse, derar styrka (jämfört med männsikor) varierar men de som är mäktiga nog att kunna bryta brariären och komma hit är nog så mäktiga att en människa är lite motstånd, för oss tar det år för själen att bilda en fysisk kropp som den senare långsamt förändrar, mäktiga demoner kan snabbt (vissa av dem) skapa sig en fysisk kropp som ser olika ut beroende på demonsjälens struktur och uppbyggnad, männsikor kan (transformera sig) förädla sin själ med år av levande och bli te.x gudar, om inte så sugs deras själ upp i det psykotropiska planet för att senare drar till det fysiska planet för ett nytt "jorde liv" vår själ har förmågor ibland mäktigare än demoners, men de svaga av demonerna är inte nog mäktiga för att ta sig till det fyssika planet och det är därför som vi inte ser dem mer ofta än när vi kallar dem och när de "faller igenom" mäktigarer demoners revor.

om man ska ge en demon en förmåga så är det kanske mer spännande om man ger dem förmågor som inte bara handlar om spruta eld och besätta folk.
Kanske:
Andesyn
Kropp som är lättare att bygga på (/2 den tid som det tar att träna upp +1 i Sty, Tål, Rör)
-Ob2-3t6 på alla slag emot shamanism.
universal komunikation som reser sig över det varbala, och tillåter R/p att på en lågnivå kouminisera med både folk med främmande språk och djur, dock kommer den mentala kominikationen att skrämma många.

VH Jens.L "Missförstådda Demonisar"
 
Top