Nekromanti Demoniska förmågor [Lite spoiler mina spelare]

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Jag vet inte om detta har varit uppe tidigare, men jag hittade iallafall ingenting då jag sökte (kan vara så att jag har missat någon tråd). Till frågan:

Om en rollperson skulle få resultatet Demonhybrid på bakgrundstabellen, vilka demoniska förmågor kan vara lämpliga att ge spelaren? Man skulle kunna ge honom förmågan att alstra Daimotropi, även om detta är någonting som jag skulle vilja vara ytterst restriktiv med pga powergaming.

Jag har helt enkelt ingen aning om vissa demoniska förmågor som egentligen finns (om det nu finns några). Jag har helt och hållet idétorka och blir hemskt tacksam för all hjälp jag kan få :gremsmile:


/Carnin - har kört fast
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Visioner
Mystiskt hjälp från mörk skepnad
Plötsliga kroppsförändringar under stressade situationer
Hjälp från röster bara hybriden kan höra
Extrem otur och tur
Är allergisk mot olika känslor
Konstiga kroppsfärger (svarta läppar, blått hår etc)
Demonisk moder/fader som letat efter sitt barn

Om rollpersonen kan alstra Daimotropi måste du lägga till en stor nackdel på honom/henne.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Varför det?

Vi känner inte till några demoniska besvärjelser, så alstringsmöjligheten är väl snarare en möjlighet till äventyrsmöjlighet?
_jag menar... Finn vad kraften innebär, skapa deras besvärjelser, få dem accepterade.

Tillägg av krafter:
Förmåga att skapa saker ur intet,
Förmåga att läsa andras känslor perfekt
Förmåga att kunna höra andras tankar
Förmåga att kontrollera djur av en viss art
Förmåga att desintegrera... Eller med andra ord implodera i ett svart moln (eller något liknande) och därefter kunna röra sig som osårbart sådant... (vilket har bieffekten att man när man blir kropp igen är helt naken - trots allt, luft brukar inte kunna bära kläder...
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Re: Varför det?

Fast min bild av demonhybrider är inte en kraft som ger dem fett med förmåger. Att vara demonhybrid måste ju var det värsta som finns. Tänk dig själv att ha horn eller bara ha en dålig "aura". Retad som barn, djur som bara blir skrämmda när personen e nära. Kan inte vara nyttigt precis, hade varit intressant att spela en demonhybrid som är blyg och rädd för att tala med folk men finner ett intresse att äventyra eller nåt liknande.



Förmåga att desintegrera... Eller med andra ord implodera i ett svart moln (eller något liknande) och därefter kunna röra sig som osårbart sådant... (vilket har bieffekten att man när man blir kropp igen är helt naken - trots allt, luft brukar inte kunna bära kläder...
Jag vet inte varför men påminner mig on Nightcrawler, en av X-men mutanterna.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: Varför det?

jag tror att man snarare skulle vara utstött än retad, och angående förmågorna så tror jag att ju starkare de är, och ju mindre kontroll man har över dem, destå mer problematiskt blir det. I alla fall om man inte spelar i vildmarken - kyrkor, ordningsmakt osv.

Ang X-men, så har jag aldrig varken läst dem eller sett filmerna, men däremot har jag sett starwars. jag modellerade den där på duellscenen med obi i den förstproducerade.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Du har helt korrekt i att det inte finns några Demoniska förmågor beskrivna någonstans. Mer om sådan kommer att komma i "Demoner & Demonologi" (när den nu kommer).

Men om du skall ge en spelare en demonisk förmåga så kan du skapa en sådan med hjälp av mystik och magi till exempel... Du kan välja en av effekterna i boken och basera förmågan på denna men göra den bredare och skräddarsy den för rollpersonen. Även spelaren bör få visualisera och beskriva hur han tänkt sig förmågan.
Om en person har effekten "Dimma" som demonisk förmåga kan då personen kontrollera dimman? Kan han kanske levitera eller sväva på dimma? Kan han frambringa en giftig kvävande dimma eller få sin kropp att anta en dimaktig form. ?
Fantasin sätter gränsen för detta.

Sedan är det upp till dig hur kraftfull den skall vara... En kraftfull förmåga bör vägas upp av en nackdel... exempelvis att personen måste ha tillgång till stor energi i form av själar - han blir således en vampyrliknande varelse.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Förutom nämnda förslag så kan jag tillägga att man kan ta en eller flera av de vanliga Mentala, Fysiska eller Övernaturliga förmågorna och eventuellt modda om dem lite så att det passar.

Sedan tycker jag att det ska finnas några (små) fysiska skillnader gentemot vanligt folk av rollpersonens ras. Typ små horn i pannan, kort svans, små hornutväxter parallellt med ryggraden, klövar eller vad man nu vill.

Som DarkMystic tycker jag att vara 'Demonhybrid' inte behöver betyda något positivt. Fast man kanske skulle få något plus för att inte det ska kännas som man tappat en Övernaturlig förmåga (de är ovanliga och brukar vara bra) men detta ska vägas upp med nackdelar.

En idé kan ju vara att ta en titt på 'Störningstabellen' i Cirefalierboken.

edit: En annan sak kan ju vara att demonföräldern inte bara lämnat rollpersonen vind för våg (vilket känns som det vanligaste) utan har uppfostrat rollpersonen och kräver att denne ska utföra olika uppgifter åt demonen.

/Jaggernaut - med sin beskärda del av deformationer
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Re: Varför det?

Jag håller nog med om att man skulle få problem med inkvisitionen, lynch mobbar etc.

Tänk dig själv om någon på din arbetsplats hade horn utväxande ur pannan eller en svans. Folk skulle med största sannolikhet bli skräckslagna så fort de såg en, en manifestation av Malgorath (eller vad han nu heter, djävulen i Daakkyrkan). Det skulle nog bli ganska svårt att spela en sådan person när man tänker efter, aldrig kunna vistas i närheten av civilicationen tvingad till ett liv som utstött.

Jag tror nog att man kanske skulle omvärdera om en sådan person överhuvudtaget blir spelbar. Om den blir det lär det bli en hel del ändringar mot hur man brukar lägga upp äventyren.

Hur som helst är jag hemskt tacksam för alla intressanta idéer som ni har skrivit :gremlaugh:. Det ska bli intressant att börja göra karaktären mer detaljerad.


/Carnin - får nog allvarligt överväga om han skall använda sig av Demonhybrid resultatet
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
En idé kan ju vara att ta en titt på 'Störningstabellen' i Cirefalierboken.
edit: En annan sak kan ju vara att demonföräldern inte bara lämnat rollpersonen vind för våg (vilket känns som det vanligaste) utan har uppfostrat rollpersonen och kräver att denne ska utföra olika uppgifter åt demonen
Båda dessa förslag är hemskt bra idéer. Jag skall ta det under övervägande :gremsmile:

Just det om att den demoniske föräldern ger barnet uppdrag skulle ju onekligen öppna upp många intressanta äventyr. Tänk er att få i uppdrag att smyga sig in i Sanctus-akademin i Bbhron för att stjäla en viktig artefakt som kan användas för att enklare kalla ner fler demoner. Lite Mörk.fantasy stämmning över det hela :gremsmirk:


/Carnin - som är hemskt förtjust i Mörk Fantasy
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: Varför det?

Vi känner inte till några demoniska besvärjelser
nej. men 2 effekter däremot. en för frammanande och en för kontrollerande av demoner.
Förmåga att desintegrera...
har inte alls med daimotropi att göra. kanske av manifestera objekt man skapat. (se nedan)
Förmåga att läsa andras känslor perfekt
Förmåga att kunna höra andras tankar....
har inte mycket med daimotropi. snarare psykotropi. men man kan tolka som att daimotropi ersätter psykotropi om offren är demoner

Förmåga att skapa saker ur intet
mer troligt. demoner kan manifestera sig på andeplanet.
så då kan dom kanske manifestera andra objekt.



egentligen tycker jag man borde vänta till demonboken kommer, men om man har bråttom så....
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Re: Varför det?

Fast i vissa civilsationer kan det uppfattas som vackert eller nåt liknande. Det ända som skulle intressera mig att spela en demon hybrid är ju alla möjligheter till tuff bakgrund.

En alv med horn och hel svarta ögon kanske växte upp i ett Sanari "labb", och har under hela sitt liv blivit sett som ett det.
Eller varför inte Tirak som de demoniska dragen inte visade sig tills han var vuxen och blir självklart jagad för det demonskum han e.

Det finns oändliga kombinationer, men gör mig en tjänst. Tillåt inga misslor med demonhybrid...
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Att röra sig in och ut från andeplanet rent fysiskt kanske, det har iaf jag använt mig av tidigare...
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
På tal om demon....

Jag har en pyaralv i min spelgrupp som fick Härjad av Demoner på bakgrundstabellen och jag har baserat mycket på detta då demonen nu har "vaknat" eller vad man ska säga i honom och har öppnat en gräns som gör så att demonen kan ta mer och mer kontroll genom alven. Vilket har lätt till att demonen har otalligga gånger vissat övernaturligakrafter genom alven.
Man kan säga att det hela påminner väldigt mycket om Rand al'thors kontakt med Lews Therin Thelamon i Sagan om Drakens återkomst.

Är det någon annan som har en liknande rollperson?
Skulle vara roligt att höra hur ni har använt er utav detta?
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
En möjlig nackdel

Demondelens behov av själar skulle kunna vara en nackdel RPn har. Gärna om RPn själv är helt emot det. Han har stora samvetskval, men med jämna mellanrum börjar demondelen bryta ner hans egen själ, och självbevarelsedriften tvingar honom att döda en annan varelse (djur fungerar, men bara en bråkdel så bra som själen av en människa).

Tänk honom lite som Brad Pitts rollperson i "En vampyrs bekännelser". Han vill inte döda, men tvingas till det för att överleva. Skaffar sig en sådan person nära vänner? Framför allt så blir han väldigt försiktig när det gäller långa resor, tänk om behovet av en själ infinner sig när han bara har sina nära och kära i närheten av sig.

Det kan bli intressant...
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Re: På tal om demon.... (OT)

Vi har en sådan kompanjon i Rolemaster. En alv som är besatt av en demon. Vi har dock inte sett så värst mycket av honom, men han tittar upp vid alla möjliga tillfällen (RM berömda 66or allt som oftast). Första gången han tog kontroll över kroppen så var vi på ett skepp ute på havet, anfallna av sjörövare. Först så tände han eld på sjörövarskeppet, sedan skrämde han all besättning på vårt fartyg överbord. Det var knappt att vi kom levande i land. etc.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: En möjlig nackdel

vart står det att demoner använder själar för att inte borttona? alla pratar om det men jag har inte läst något om det.
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Re: En möjlig nackdel

Vet inte om det finns i något officiellt, men här skriver Ymir lite om det, och många (de som använder demoner) har nog inspirerats/använder det ifall de läst det (me included)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Står ingenstans

Det finns ingen publicerad information om detta även om det hintas om detta på ett flertal ställen. Det mest avslöjande finns i modueln Drakar i hemlighetskapitlet.
Dock så är det endast kraftfulla demoner som måste "sluka" själar för att överleva - andra kan bara ta energi från personer eller i vissa fall platser.
Ett exempel är Lamian (V&N) som är en demonisk varelse. Den tar upp en del av "själaenergin" genom att dricka blod. Andra sätt vore kanske att äta köttet av en levande besjälad varelse (eller liknande)? Det finns även "demoner" som drar krafter långsamt - ta exempel de totemandar som kamorianerna svurit sig till. De får krafter av dessa men i gengäld så åldras de snabbare än en vanlig människa eftersom totemanden suger ut en del av deras livskraft.
Om det inte finns besjälade varelser eller djur i närheten så kan kraft även dras från naturen - man kan tänka sig ett område som är vissnat och dött efter att en demon vistas i det en tid.
Detta gör att det blir en balansgång. En stor och mäktig demon förlorar snabbt kraft genom att vara på Mundana och behöver mycket energi. Att sluka denna energin är inte bara tidskrävande det drar även till sig uppmärksamhet.
En svagare demon klarar sig på ytterst lite energi och kan därför verka i det dolda.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: På tal om demon....

Är det någon annan som har en liknande rollperson?
Skulle vara roligt att höra hur ni har använt er utav detta?


Jag har haft planer på att utsätta en i gruppen för en ande ala Lews Therin Thelamon men det har aldrig blivit av.

Däremot så blev en i gruppen besatt av en demon en gång (jag berättade lite diskret för honom vad som hänt och gav honom riktlinjer på hur han skulle agera). Efter ett tag blev de andra misstänksamma och innan de kom på vem som verkligen var demonen så hade de dödat en annan i gruppen (den besatte spelade ut dem mot varandra och fick dem att tro att den de dödade var besatt av demonen).

/Jaggernaut – sparsam med sina demoner.
 
Top