Delge era bästa b-filmer

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Har nyligen sett total recall och blade. Båda har karaktärsdrag av b-filmer med lite pissiga effekter, emellanåt hackit skådespeleri och ganska överdrivna och lite fåniga actionscener.

Men båda filmerna har ändå en gripande och smart handling och plot, vilket gör dem klart sevärda.

Vad har ni för exemple på vad som till synes är b-filmer som ändå är bra och sevärda?
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Några favoriter:

Friday the 13th: The Final Chapter: Bästa i serien, härlig blandning av cheesy tonårsskådespel, Tom Savini gore och många riktigt minnesvärda och kul karaktärer (highlight är Crispin Glover och Corey Feldman). Perfekt att se på årets fredagen den 13e!

The Hidden: Kyle MacLachlan spelar en mystisk FBI-agent på jakt efter en shapeshiftande utomjording vars modus operandi är att bara vara så dekadent det bara går, från de snabbaste bilarna till högsta musiken… Allt på mänsklighetens bekostnad.

The Haunted Palace: Vincent Price spelar huvudrollen i Roger Cromans väldigt trogna adaptionen av The Case of Charles Dexter Ward, fylld med gotiska slott och massor med rökmaskiner!

Evil Dead II: Sam Raimis magnum opus som mästerligt blandar skräck med utflippad slapstick.

They Live: John Carpenter levererar ett b-films-mästerverk (gör lite ont att kalla den b-film) om en enkel arbetare (wrestlaren Roddy Piper) som hittar ett par solglasögon som visar att världen styrs av hjärntvättande aliens. Kultfilm till max, med en stor kritik Reagan och kapitalismens excesser blandat med hårdkokt action – där filmens mest kända scen är en 6 minuter lång slagsmålsscen utan dess like.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
556
Location
Uppsala
Shooter, inte TV serien utan filmen med Marc Wahlberg, kompetent B-actionrulle som jag ser om emellanåt
C
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Jag sätter rollspelstema på mina, annars skulle listan vara oändlig...

Scorpion King 3: Battle for Redemption
Det blir inte mer likt ett rollspelsäventyr än så här...

Hawk the Slayer
Okay.. kanske så här då..

The Sword and the Sorcerer
Såhär går det när en spelare får sitt egenpåhittade supervapen...

Deathstalker
Detta var nog världens bästa OSR-kampanj

Prophesy (1979)
Ett riktigt bra konventsäventyr i valfritt skräckspel

HG Well's The Shape of Things to Come
SL hade sett Star Wars men ville sätta sin egen prägel på det

The Final Programme
Du vet när en SL har en så knasig idé att han inte kan beskriva den.. och efter att du spelade den kan du heller inte riktigt beskriva vad som hände..
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
IcarusDream;n344448 said:
The Final Programme
Du vet när en SL har en så knasig idé att han inte kan beskriva den.. och efter att du spelade den kan du heller inte riktigt beskriva vad som hände..
The Final Programme är ÄNNU vansinnigare när man förstår att den utspelar sig i samma multiversum som Elric! Böckerna är ännu bättre och kan läsas i vilken ordning som helst! I en av dem är huvudpersonen död hela tiden. The Eternal Champions alltså. Fuck yes
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Conan the Barbarian: Det är ett Sword and Sorcery kärleksbrev till facismen å ena sidan, vilket inte är gret. Men fuck vad bra soundtracket är.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,286
gabrielledebourg;n344444 said:
Några favoriter:

Friday the 13th: The Final Chapter: Bästa i serien, härlig blandning av cheesy tonårsskådespel, Tom Savini gore och många riktigt minnesvärda och kul karaktärer (highlight är Crispin Glover och Corey Feldman). Perfekt att se på årets fredagen den 13e!
Nah - bäst är väl Fredagen den trettonde del sex: Jason lever? En hel del lattjo gore, tramsigt överspel och första gången man får se Jason som zombie. Dessutom vill jag minnas att det var första gången de slutade ta serien på 100% allvar och vågade lägga in lite småskämt här och där. Har för mig att en av tioåringarna på kollot läser Sartre, till exempel.

Men exakt vilken del av klanen Voorhes släktkrönika som är mest sevärd kanske vi får lyfta i en annan tråd så vi inte skräpar ner här.

Vill också rekommendera gamla klassikern Beastmaster, eventuellt med Beastmaster 2 i släptåg. Ettan är en tydlig "vi vill vara Conan, fast med en twist", och tvåan är mer "Vi har ingen aning om vad vi håller på med", och avnjuts enklast genom att ungefär var femte minut utbrista "VADÄNDAINISJÄLVASTETÄNKTENINU!!!!?" till sin teve. Bra är att ta i - men sevärda. Och första har gott om detaljer som kan kallas bra på riktigt.

Hm... Återkommer om jag kommer på mer. Det var länge sedan jag tittade på B-film.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
Nu har ju Gabrielldebourg redan klippt ett helt gäng klassiker däruppe men annars är ju Commando en personlig b-favorit, likaledes Bad Taste och Hackers. Men annars hade man ju kunnat göra en hel lista nästan bara med Carpenter.. Escape from New York, Assault on Precinct 13, The Thing.. när mannen inte gör katastrofala filmer, gör han underbara men väldigt b filmer. Bäst är dock utan tvivel ovan nämnda They Live.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Khan;n344452 said:
Nah - bäst är väl Fredagen den trettonde del sex: Jason lever? En hel del lattjo gore, tramsigt överspel och första gången man får se Jason som zombie. Dessutom vill jag minnas att det var första gången de slutade ta serien på 100% allvar och vågade lägga in lite småskämt här och där. Har för mig att en av tioåringarna på kollot läser Sartre, till exempel.

Men exakt vilken del av klanen Voorhes släktkrönika som är mest sevärd kanske vi får lyfta i en annan tråd så vi inte skräpar ner här.
Den är en tätt följd andraplats om inte annat och ett helt gediget förslag. Jag ser den dock som lite mindre B-ig, på grund av dess självmedvetna och mer humoristiska ton gentemot de tidigare, som ändå tog sig mer på allvar.

zonk;n344453 said:
Men annars hade man ju kunnat göra en hel lista nästan bara med Carpenter.. Escape from New York, Assault on Precinct 13, The Thing.. när mannen inte gör katastrofala filmer, gör han underbara men väldigt b filmer. Bäst är dock utan tvivel ovan nämnda They Live.
Onekligen. De har lite olika nivå av B-faktor, där hans studiofilmer som The Thing (hans bästa) till Big Trouble in Little China klart har rätt tydlig A-klass och flera av hans lågbudget är lite för smarta och välgjorda för att helt kännas B-film (till exempel Halloween och till en viss grad Assault on Precinct 13). Men hans mer actionbetonade filmer har en klart härlig B-känsla, men They Live är där jag tycker den landar precis perfekt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
gabrielledebourg;n344456 said:
Onekligen. De har lite olika nivå av B-faktor, där hans studiofilmer som The Thing (hans bästa) till Big Trouble in Little China klart har rätt tydlig A-klass och flera av hans lågbudget är lite för smarta och välgjorda för att helt kännas B-film (till exempel Halloween och till en viss grad Assault on Precinct 13). Men hans mer actionbetonade filmer har en klart härlig B-känsla, men They Live är där jag tycker den landar precis perfekt.
Ja jag funderade lite fram och tillbaka där! Även Commando har ju en hel del budget och kompetens.. samtidigt som den är lökig och känns väldigt "B". Känns lite samma med Big trouble (fullständigt underbar rulle) - definitivt finns det budget, men många grejer är så ruskigt lökiga/B oxå. Ja. Grymma rullar iaf! Och glasklart att Carpenter har en hel del talang, t.ex. bygger han upp spänning grymt bra tycker jag, det är lite det som lyfter hans rullar bland annat som är B men inte egentligen har nåt positivt att komma med, undantaget "det är så dåligt att det blir roligt".
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Fan va fel ni har...
The Thing och EFNY samt Conan är inte B-filmer. Jämför med riktiga B-filmer i samma decennium...

Ninja Mission
Nemesis
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
Hur kunde jag glömma Dead Heat och Dark Angel/I Come in Peace? Jag vet inte. Jag kan inte begripa det.

Och glöm inte Who Killed Captain Alex. Måste ses med VJ! (Men det finns inga versioner utan VJ så det är ok)

Ok ok en till.. Boxers Omen. Oj. Se den. Vilken grej!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
PAX;n344462 said:
Fan va fel ni har...
The Thing och EFNY samt Conan är inte B-filmer. Jämför med riktiga B-filmer i samma decennium...

Ninja Mission
Nemesis
Eller Street Trash! Eller all Troma (Toxic Avenger) för den delen! Eller ska vi vara mer highbrow, så lite Cannon? Typ Invasion U.S.A!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag vet inte riktigt var gränsen till B-film går men jag har några favoriter som kan räknas in

Freaked - mutanter och taffliga skämt i någon slags Zucker, Zucker & Abrams anda. Skriven, regisserad och huvudroll av Alex Winter - alltså den andra i Bill och Ted!

The Burbs / En djävul till granne - Tom Hanks firar semester hemma men han och hans vänner får för sig att deras nya grannfamilj är galna mördare. Brother Theodore är med!

Dark Angel - I den nära framtiden kommer en Alien för att göra knark av människors blod och bara Dolph Lundgren kan stoppa den!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
gabrielledebourg;n344465 said:
Eller Street Trash!
Ojoj, det är fanimig en klassiker där! Body horror-genrens kanske främsta pilsnerfilm.

På tal om body horror vill jag gärna lyfta Slither och Frankenhooker! Mkt lökighet för pengarna.

Och glöm inte The Stuff! "Enough is never enough.. with The Stuff!"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
The Howling 2: Striba Werewolf bitch! Med Christopher fucking Lee i hans värsta roll!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
En modern film som är en konstfilm men med estetiken och stämningen från en B-film som inte kan rekommenderas nog är den helt utsökta Mandy med Nicolas Cage.

I samma spår går nya Color Out of Space, som är lite som att återupptäcka en grym videovåldsskräckis du inte visste fanns.

På tal om Richard Stanley vore det ju skandal om jag inte nämnde Hardware.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Dark Angel fick mig att tänka på ljuva "We need bigger guns" - Split Second med Rutger Hauer
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Äsch. Jag rekommenderar Bitch Slap. Mer sexistig B-film får man leta efter. Så självgött uselt att det blir underhållande. Om man orkar.
 
Top