Delge era bästa b-filmer

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Jag brukar kolla på gamla äventyrsfilmer och episka (svartvita) filmer och för några veckor sedan såg jag Gods of Egypt på Netflix och den hade precis samma känsla.

Camp, dålig CGI, episk story, överspel.

Måste säga att det var en bra film, trots att den egentligen är rätt kass.

https://www.netflix.com/watch/80084088
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,974
Screamers: Sci fi i samma anda som Alien. Gjord på liten budget, vilket syns, men härligt ödesmättad atmosfär och bra handling!

Hausu: Japansk skräck-komedi från 70-talet. Härligt galen på det där typiskt japanska sättet!

Returner: Japansk action som blandar Terminator med Matrix. Full fart och charmiga karaktärer!

Possession: Symboltyngd skräck med Sam Neil i huvudrollen. Svartsjuka och destruktiva relationer är temat i denna dystra men intressanta film.

Pandorum: Mer sci fi i Alien-anda som handlar om personer med minnesförlust på ett öde (?) rymdskepp. Filmen har fått en del dålig kritik, men det är något med stämningen som gör att jag är förlåtande mot den.

Session 9: Otroligt bra skräckis om en grupp asbetsanarare på ett övergivet mentalsjukhus. Inte så mycket yttre skräck, utan det obehagliga kommer inifrån karaktärerna
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Medhåll om att Trolljägaren och Screamers är riktigt bra. Själv gillar jag även Johnny Mnemonic.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Vilken som helst av alla B-filmer som Rutger Hauer räddat. The Hitcher, Flesh&Blood, Salute of the Jugger, Hobo with a Shotgun osv.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Troberg;n344646 said:
Vilken som helst av alla B-filmer som Rutger Hauer räddat. The Hitcher, Flesh&Blood, Salute of the Jugger, Hobo with a Shotgun osv.
Blind Fury!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
anth;n344559 said:
Kom på en till: Dungeons and Dr... oh oh... skulle det vara BRA B-filmer? :)
Andra filmen, Wrath of The Dragon God, tycker jag iofs är rätt schysst. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
DeBracy;n344653 said:
Andra filmen, Wrath of The Dragon God, tycker jag iofs är rätt schysst. :)
Tredje filmen, Book of vile darkness, börjar till och med vara sevärd även utan skämskudde inom räckhåll.
 

illspecko

Veteran
Joined
25 Apr 2018
Messages
20
B-filmsgenren i sitt esse måste ju ändå vara John Woos USA-debut Hard Target från 1993. Premissen är alltså The Most Dangerous Game satt i Louisana, där Lance Henriksen jagar hemlösa krigsveteraner som sport. Queue Jean Claude van Damme med en EPISK hockeyfrilla som hemlös krigsveteran. Finns mig veterligen ingen bättre kombination av kompetent idioti med glimten i ögat (vilket för mig definitionen av en bra b-film).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Att ingen nämnt Critters gör mig grymt besviken. (Och om någon nämnt den i förbifarten så har den hur som helst inte nämnts tillräckligt!)

Plunkett & MacLeane är världens bästa film, alla kategorier, och kan därför ses under vilka omständigheter som helst.

Event Horizon är lagom fånig men utspelar sig i rymden och gör DOOM-spelens handling bättre än DOOM-spelen.

Den eminenta varulvsslashern Dog Soldiers är fenomenalt bra.

Och såklart Guy Ritchies break, Lock, Stock and Two Smoking Barrels.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
The task (2010), inte mycket till skräckfilm men upplägget med 'tävlingsdokusåpa' med oförutsedda händelser är ganska välgjord.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Oj folk har ju redan nämnt the great ones men några har man la på lager .

Zombie ass- toilet of the dead .

Alla haj filmer typ --- Giant shark / mecha shark , alien shark , ninja shark osv vs insert whatever here

Leprechaun filmerna

Poultrygeist night of the chiken dead

Megaforce

The Magic sword

Masters of the universe

Ja listan kan göras lång .
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,135
Dr_Dängrot;n344689 said:
Oj folk har ju redan nämnt the great ones men några har man la på lager .

Zombie ass- toilet of the dead .

--

Poultrygeist night of the chiken dead
--

Masters of the universe
Tre riktigt fina här! Den första passar nog dock mest folk som inte har nåt emot.. toa-humor.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,286
entomophobiac;n344677 said:
Plunkett & MacLeane är världens bästa film, alla kategorier, och kan därför ses under vilka omständigheter som helst.
Slö start, men efter första tre-fyra scenerna är det en av de bästa filmer som gjorts. Som plockad direkt ur En Garde eller Götterdämmerung dessutom.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Khan;n344691 said:
Slö start, men efter första tre-fyra scenerna är det en av de bästa filmer som gjorts. Som plockad direkt ur En Garde eller Götterdämmerung dessutom.
Nu säger du "slö start", men jag kan låta detta kätteri vara för att du sedan säger "bästa film[en] som gjorts"!
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Två filmer med ungefär samma utgångsläge (övergivet skepp på havet):
Deep Rising (1998)
Virus (1999)

wilper;n344480 said:
Ninth Gate, en film om en bok.
En stor favorit! Även bokförlagan, där huvudpersonen (Johnny Depps karaktär i filmen) för övrigt har figurspel som hobby!
 
Top