Dekaeder: Ett nytt svenskt rollspel

Skulle du säga att Lovecrafts The Very Old Folk är bra inspiration för den här världen, eller inte?

Jag är inte särdeles insatt i The Very Old Folk men läste igenom wikipediasidan och min första känsla är att det inte riktigt är den inspiration vi lutar oss mot. I The Very Old Folk verkar motståndarna vara ganska tydligt utpekade ondingar medan i Pax Tyrana är det mycket mer en gråskala och det är inte nödvändigtvis Tyra (Imperiet man tjänar, tänk Rom/Grekisk mytologi med drakar eller läs mer här: Inlägg #6 ) som är ljusast på skalan. (Tyra själv skulle nog gärna likna det hela vid The Very Old Folk i sin propaganda :) )
 
Varför fokuserar ni inte på enbart en setting och släpper de andra senare?
 
Varför fokuserar ni inte på enbart en setting och släpper de andra senare?

Det kanske vi gör. Inget är hugget i sten men tanken var att genom att släppa de tre scenariona direkt så kan vi visa vilken bredd grundsystemet har och hur enkelt det är att anpassa till olika settings.
 
Hej igen forumet!

Här kommer ett smakprov från vårt rollformulärsarbete, vi är inte klara ännu men tänkte det kunde vara kul att dela med oss lite av vår resa.
Vi har tänkt oss en enklare design där man kan markera sina värden med gem eller med blyerts.
Vi kommer inte gå in djupare just nu på alla detaljerna på formuläret men det ger en överblick av de olika delarna i Dekaeder vi vill lyfta fram.
utv_rollform2.jpg

Nästa Dekaeder princip som vi vill lyfta fram är:

Reglerna tolkar berättelsen
Spelets regler är inte avsedda att simulera en spelvärld som perfekta naturlagar eller att konstruera en passande berättelse. Reglerna är ett redskap för att tolka spelarnas val, spelets bakgrund och tärningsslagen till hur berättelsen utvecklar sig. Spelledaren utgår från både syfte och mål med spelarnas handlingar för att bestämma svårighetsgrad och resultat. Det är därför viktigt att spelarna specificerar både handling och avsikt.
 
Detta verkar ju jätteintressant. Hur långt har ni kommit? Är det släppt? Kan jag kasta mina pengar på er (och få något för det)??
 
Last edited:
Detta verkar ju jätteintressant. Hur långt har ni kommit? Är det släppt? Kan jag kasta mina pengar på er (och få något för det)??

Vad kul med visat intresse!
Vi jobbar för att släppa det som en Kickstarter till nyår. Vi har dock fått lite strul med en illustratör som hoppat av(för en av böckerna) så nu letar vi en ny som förhoppningsvis blir klar efter sommaren. Då återstår det att se om vi lyckas hålla tidplanen eller om den behöver revideras. Vi ska hålla er uppdaterade! Just nu kan jag säga att de bilder som vi fått in är helt fantastiska! Vi är så sjukt nöjda hittills.
 
Förhoppningsvis kommer vi iväg till något mer konvent under hösten så håll utkik! 😊
 
Spännade. Vi (mitt spelgäng) har bokat in oss på både Incidentkommisionen och Pax Tyrana under LinCon.

Vi har under flera år spelat med de som gör Centuria under LinCon. De har ett lite liknande upplägg med samma regler under olika settings (fantasy - steampunk - sci-fi), skillnaden är att de håller sig i samma värld, fast olika tidsåldrar. Ni verkar ha helt separata settings. Så det ska bli skoj att se hur ni har hantarat olika setting, med samma regelmotor.
 
Det börjar hända grejer nu!

Vår hemsida är nu uppe och vi har även dragit igång en discord.
Det går att gå in och anmäla sig till nyhetsbrev om man vill.

Gå in på dekaeder.com för mer löpande information och/eller följ oss på instagram, linkedIn eller facebook (@dekaeder)
Vi kommer självklart fortsätta att posta samma information här på rollspel.nu
 
Nu finns Dekaeder grundregler till beställning på dekaeder.com (349 kr + frakt). Boken trycks vid beställning och levereras inom 5–7 arbetsdagar (Sverige).

Om man har möjlighet kan man också komma till vår lansering hos Alphaspel i Stockholm den 13 december, där man bland annat kan prova på ett kort scenario och ställa frågor till oss bakom spelet. Om man förhandsbokar sitt exemplar till detta event får man 50 kr rabatt, två konventsäventyr samt möjlighet att vinna ett canvastryck med illustration av Emil Scott. Förhandsbokning gör man på vår webbsida.

Om Dekaeder grundregler
Dekaeder är ett traditionellt rollspel med inslag av samberättande och spelarinflytande. Spelarna är de som tar initiativ och driver spelet framåt, slår tärning och fattar de viktiga besluten för sina roller. Ansvaret för reglerna delas så att spelledaren kan fokusera på världen och hur handlingen utvecklas.

I denna bok finns allt som behövs för att spela kampanjer i olika spelvärldar. Boken innehåller bland annat:

• Rollskapande
• Färdighetsslag med eskaleringsmekanism
• Drivkrafter som motiverar roller och påverkar spelet
• Strid där alla agerar samtidigt
• Rollförbättring genom positiv feedback mellan spelare
• Spelledartekniker för olika situationer
• Metod för att skapa äventyr
• Checklistor för aktiviteter inför, under och efter spelmötet
• Enkel kärna att bygga vidare på

Till Dekaeder finns ett flertal spelvärldar som alla spelas med dessa regler. I spelvärldarna tillkommer också regler för genrespecifika inslag och fantastik.
 
Undrar också om PDF:er.... Sambon har en hård "En in, en ut" regel gällande fysiska rollspelssaker. Det är inte penga spenderandet, utan platsen i hemmet som är problemet..
(Jag har lyckats gömma unden en hel del saker, men nu börjar jag ha svårt :P
 
Back
Top