Dekaeder: Ett nytt svenskt rollspel

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Skulle du säga att Lovecrafts The Very Old Folk är bra inspiration för den här världen, eller inte?
Jag är inte särdeles insatt i The Very Old Folk men läste igenom wikipediasidan och min första känsla är att det inte riktigt är den inspiration vi lutar oss mot. I The Very Old Folk verkar motståndarna vara ganska tydligt utpekade ondingar medan i Pax Tyrana är det mycket mer en gråskala och det är inte nödvändigtvis Tyra (Imperiet man tjänar, tänk Rom/Grekisk mytologi med drakar eller läs mer här: Inlägg #6 ) som är ljusast på skalan. (Tyra själv skulle nog gärna likna det hela vid The Very Old Folk i sin propaganda :) )
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Varför fokuserar ni inte på enbart en setting och släpper de andra senare?
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Varför fokuserar ni inte på enbart en setting och släpper de andra senare?
Det kanske vi gör. Inget är hugget i sten men tanken var att genom att släppa de tre scenariona direkt så kan vi visa vilken bredd grundsystemet har och hur enkelt det är att anpassa till olika settings.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Hej igen forumet!

Här kommer ett smakprov från vårt rollformulärsarbete, vi är inte klara ännu men tänkte det kunde vara kul att dela med oss lite av vår resa.
Vi har tänkt oss en enklare design där man kan markera sina värden med gem eller med blyerts.
Vi kommer inte gå in djupare just nu på alla detaljerna på formuläret men det ger en överblick av de olika delarna i Dekaeder vi vill lyfta fram.
utv_rollform2.jpg

Nästa Dekaeder princip som vi vill lyfta fram är:

Reglerna tolkar berättelsen
Spelets regler är inte avsedda att simulera en spelvärld som perfekta naturlagar eller att konstruera en passande berättelse. Reglerna är ett redskap för att tolka spelarnas val, spelets bakgrund och tärningsslagen till hur berättelsen utvecklar sig. Spelledaren utgår från både syfte och mål med spelarnas handlingar för att bestämma svårighetsgrad och resultat. Det är därför viktigt att spelarna specificerar både handling och avsikt.
 
Top