Nekromanti Deathwatch och genus

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Uppfattade du det som att jag satte likhetstecken mellan Sisters of Battle och Space Marines? För att förtydliga - det gjorde jag inte. Däremot påpekade jag att de befinner sig på ungefär samma nivå som Imperial Guard.

Adepta Sororitas må vara mesar i sammanhanget, men du efterfrågade en canon-baserad lösning och jag tipsade om en bok. Sisters of Battle råkar vara de enda som står ut som kvinnliga soldater i en i övrigt fullkomligt mansdominerad värld.

Personligen skulle jag nog rekommendera att använda en annan spelvärld om det är unkna könsroller du vill undvika, även om jag förstår utmaningen i att hålla sig inom otroligt snäva ramar.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Okej, då missuppfattade jag dig lätt. Jag ber om ursäkt.

(Fast ska vi vara petnoga är Sororitas i regel lite mer badass än Imperial Guard, men om vi ska vara så petnoga bör vi ta upp storm troopers och assassins och... öh... där far hela diskussionen av rälsen. Så jag tänker inte vara petnoga.)

Jag är lite av åsikten att 40K inte nödvändigtvis måste vara nerlusad med unkna könsroller. Jag tror det går att göra nåt ganska vettigt av det utan sparka ut canon. Resten av imperiets militär är t ex öppen för bägge könen (även om män är överrepresenterade inom militären i det mesta av GWs material är FFG lite bättre på den punkten). Tar man ett steg bort från Deathwatch men håller sig inom samma spelvärld (t ex Rogue Trader eller Dark Heresy) försvinner rätt mycket av problematiken. Inte allt. Men mycket.

Tillägg: Sen bör jag påpeka att jag faktiskt redan har följt ditt råd, då en av rollpersonerna faktiskt är en Adepta Sororitas. De är onekligen snabblösningen för kvinnliga space marines och kan faktiskt regeltekniskt hålla ganska jämna steg med space marines (givetvis med hjälp av Ascension-modulen). Just den rollpersonen har faktiskt bidragit (eller kanske bara synliggjort) lite till "problematiken", men inte genom att vara kvinna utan att vara icke space marine. Med en icke space marine i gruppen blir kampanjen mer eller mindre tvingad att röra sig i vidare kretsar än bara bland space marines. I en "ren" space marine-kampanj hade problemet med könsroller kanske känts mindre, då vanliga människor lätt buntats ihop i ett "icke-space-marine-och därmed-outsider"-fack oavsett kön, på gott och ont. Jag tror jag ägnat frågan mindre tankemöda om jag tagit den rutten, vilket nog definitivt varit dåligt. Att sätta sig ned och fundera på saker kan trots allt ibland vara av godo. :gremtongue:

/Joel - Warhammerapologist?
 
Top