Nekromanti Deathwatch och genus

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Haha! Vi gör dem till bögar för att vara mindre manliga! För homosexualitet är ju fruktansvärt omanligt! /sarkasm
För Sacred Guard och Space Marines är sådanna superfjollor. /dubbelsarkasm

Nej det var snarare ett försök att vända på myntet bara för att klistra på manliga attribut på kvinnliga SLP och fördela könen 50/50 så spela på förutsättningarna fullt ut. Är du en yberstark supermatcho man som enbart hyllar karaktärisktiska manliga drag och enbart umgås med andra ybermachosar så klart du hellre vill gå loss på en riktigt biffig Space marine än nått skumt fruntimmer. Att utgå ifrån de premisserna skulle ge en betydligt mer jämställd och intressant kampanj än en kvoterad.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/AO43p2Wqc08"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/AO43p2Wqc08" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Mitt mål är definitivt att bygga en utopisk spelvärld. Därför utgick jag från det idylliska Warhammer 40,000. :gremtongue:

I mitt fall handlar det inte om att bygga en spelvärld, utan att bygga en kampanj. I stort sett ingen kampanj kan omfatta en spelvärld såpass omfattande som 40K, så man får skära ut en lagom bit till sin kampanj. Sen är det upp till mig att avgöra hur jag avbildar karaktärer i kampanjen oavsett hur utopisk eller ej spelvärlden är. Jag kan ha en spelvärld där hälften av alla riddare och är kvinnor och fortfarande ha en asdassig genussyn när jag skapar karaktärer. Samtidigt kan jag ta en spelvärld med gott om orättvisor och med lite tankemöda göra sunda porträtt av personerna på båda sidor av dessa orättvisor.

Alltså tycker jag att jag borde kunna skapa en kampanj med någotsånär vettig genussyn även om spelvärlden är full av könsförtryck. Det kräver dock kanske att jag sätter mig ned och funderar några varv extra.

/Joel
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Teobald said:
Nja, som jag kom ihåg det så tog man DNA från en marine som dog och klonade en ny av det, så man kan väl kanske säga att den som dog var fadern och den som skötte kloningsutrustningen var modern.
Nä, man implanterar en körtel + lite annat mojs i en ny rekryt för att göra denna till en space marine, när denna dör så tar man bort körteln + lite annat mojs och tar hem det. Dom där körtlarna tar och delar sig lite nu och då och producerar då en avkomma skulle man visserligen kunna säga...

Oavsett så är det du beskriver celldelning eller icke-befruktande reproduktion, vilket i princip är kloning och då kan du över huvud taget inte prata om kön.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,078
Location
Ereb Altor
Tony.M.Meijer said:
...det gör [Space Marines][...] till virus...
Jag kan inget om 40K eller så, men nog fan måste det vara den coolaste lösningen på problemet?

Fan, nu börjar det hugga i spelskapartarmen igen. Din jävel! :gremwink:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Tony.M.Meijer said:
Oavsett så är det du beskriver celldelning eller icke-befruktande reproduktion, vilket i princip är kloning och då kan du över huvud taget inte prata om kön.
Nja. Många varelser, vissa djur men kanske framförallt växter, ägnar sig både åt könslig och icke könslig reproduktion (kloning).

När en könslig varelse klonar sig behålls ju könet - för att möjliggöra könslig reproduktion senare.

Om kapitelriddare klonar sig (skulle kunna tänka mig att detta skiljer sig mellan olika kapitel) så har de iallafall en gång i tiden haft ett kön - ett manligt sådant. Men tas möjligheten att reproducera sig könsligt bort och processen pågår i tillräckligt många generationer är det inte orimligt att säga att det biologiska könet försvinner.

EDIT: Tony.M.Meijer pekade på en dålig formulering som jag nu tagit bort. Min poäng var, och är, att det är (eller jag tycker att det är) svårt att definiera biologiskt kön hos individer som bara förökar sig asexuellt.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag har själv funderat lite på möjliga förklaringar och kommer nog köra på den här (i den mån det blir relevant):

Space Marines fick sin början när kejsaren skapade primarkerna från sin egen genstruktur. Eftersom kejsaren själv var man och redan experimenterade rätt hårt med sina gener kanske han kände att det var onödigt att göra de extra förändringar (med tillhörande risker) ett könsbyte skulle medföra. När primarkerna förlorades användes deras sparade gendata för att uppgradera vanliga människor till space marines. Eftersom primarkerna var män, och deras genmaterial skulle införas i pubertala eller prepubertala människor var den bara kompatibel med män.
Under de tio millenierna som gått sen dess har space marines genmaterial modifierats flera gånger för att skapa nya kapitel med tweakade förmågor. Dock har ingen modifierat det för att vara kompatibelt med kvinnor, även om det i teorin skulle vara möjligt. Anledningen kan vara att man aktivt väljer bort kvinnor för de anses olämpliga av de ansvariga eller att en sådan manipulation helt enkelt skulle vara en onödig risk när kunskapen om processen redan är såpass begränsad. Det är viktigt att komma ihåg att teknologin gått bakåt snarare än framåt sen primarkprojektet. Även om det finns en teoretisk möjlighet att skapa kvinnliga space marines är det inte säkert att det finns en praktisk möjlighet. I värsta fall kanske man behöver gå tillbaks hela vägen till primarkerna för att få det att funka, och rent pragmatiskt sett, ses det kanske inte som värt besväret när Imperiet ligger i krig på alla fronter.

Men teoretiskt möjligt att skapa kvinnliga space marines tycker jag definitivt det borde vara. Någon måste bara vara motiverad och kunnig nog att göra det extra jobbet.

/Joel
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Måns said:
Jag kan inget om 40K eller så, men nog fan måste det vara den coolaste lösningen på problemet?

Fan, nu börjar det hugga i spelskapartarmen igen. Din jävel! :gremwink:
Jo, jag började gå i samma tankar själv, typ superhero sci fi liksom...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Pendragon said:
Anledningen kan vara att man aktivt väljer bort kvinnor för de anses olämpliga av de ansvariga eller att en sådan manipulation helt enkelt skulle vara en onödig risk när kunskapen om processen redan är såpass begränsad. Det är viktigt att komma ihåg att teknologin gått bakåt snarare än framåt sen primarkprojektet. Även om det finns en teoretisk möjlighet att skapa kvinnliga space marines är det inte säkert att det finns en praktisk möjlighet.
Glöm inte heller att en mer traditionsstyrd organisation än SM får man leta efter. De vet ju inte ens varför de gör saker, de bara följer ritualen. De kan ju för fanken inte starta en tank utan att läsa rätt bön till maskinen.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Pendragon said:
Jag har själv funderat lite på möjliga förklaringar och kommer nog köra på den här (i den mån det blir relevant):

Space Marines fick sin början när kejsaren skapade primarkerna från sin egen genstruktur. Eftersom kejsaren själv var man och redan experimenterade rätt hårt med sina gener kanske han kände att det var onödigt att göra de extra förändringar (med tillhörande risker) ett könsbyte skulle medföra. När primarkerna förlorades användes deras sparade gendata för att uppgradera vanliga människor till space marines. Eftersom primarkerna var män, och deras genmaterial skulle införas i pubertala eller prepubertala människor var den bara kompatibel med män.
Under de tio millenierna som gått sen dess har space marines genmaterial modifierats flera gånger för att skapa nya kapitel med tweakade förmågor. Dock har ingen modifierat det för att vara kompatibelt med kvinnor, även om det i teorin skulle vara möjligt. Anledningen kan vara att man aktivt väljer bort kvinnor för de anses olämpliga av de ansvariga eller att en sådan manipulation helt enkelt skulle vara en onödig risk när kunskapen om processen redan är såpass begränsad. Det är viktigt att komma ihåg att teknologin gått bakåt snarare än framåt sen primarkprojektet. Även om det finns en teoretisk möjlighet att skapa kvinnliga space marines är det inte säkert att det finns en praktisk möjlighet. I värsta fall kanske man behöver gå tillbaks hela vägen till primarkerna för att få det att funka, och rent pragmatiskt sett, ses det kanske inte som värt besväret när Imperiet ligger i krig på alla fronter.

Men teoretiskt möjligt att skapa kvinnliga space marines tycker jag definitivt det borde vara. Någon måste bara vara motiverad och kunnig nog att göra det extra jobbet.

/Joel
Ska det finnas en logisk förklaring? Warhammer 40k, och Space Marines framförallt, är en gotisk våldsporr-fascist-fantasy. Och det är ju en del av charmen med det! Att man (imperiet) inte ens tänkt tanken på kvinnliga space marines är ju ganska kongruent med den stilen, på något sätt.

Space Marines är ikoner och symboler, målade med stora penseldrag. Det är liksom som att maskulinitet och auktoritet själv har tagit ett steg fram och gjorts till kött i Space Marines, simsalabim liksom. Eller vill du ta ett steg ifrån allt det här? Jag kan ju själv tycka att det är ganska svårt att gestalta och känna med någon som bara är en symbol.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Pendragon said:
Hade jag bara varit ute efter att "lösa problemet" hade jag slängt in kvinnliga space marines, men nu har jag valt att sätta canon som en högre prioritet.
Får jag fråga varför canon'en är högre prioriterad?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
Ymir said:
Det kanske kunde vara så att jorden tiotusen år tillbaka i tiden, när Space Marines skapades, var mindre jämställd än 40K-galaxen av idag? Det kanske inte är så att det är en biologisk -omöjlighet- med kvinnliga space marines, men de som skapade processen en gång för länge sedan såg ingen som helst poäng med att göra den kompatibel med kvinnliga hormoner och whatnot, och eftersom ingen i den moderna 40K-galaxen till fullo förstår processen hade detta inte gått att ändra på även om man ville. Med denna approach hade det faktum att alla Space Marines är män i settingen blivit en produkt av patriarkala värderingar för tiotusen år sedan, och det tycks inte helt orimligt.

Sen spelar det kanske ingen större roll i praktiken vad -orsaken- är eftersom rollpersonerna väl knappast kommer nysta i den, men jag vet inte, det var mest en tanke liksom, och det skapar ett bättre svar än "därför" på frågan om varför det inte finns kvinnliga space marines.
Utan någon som helst kunskap om Warhammer 40K tycker jag att det borde vara lätt att rationalisera fram en förklaring till varför det endast förekommer manliga space marines. De är uppenbarligen avlade/klonade/genmanipulerade/testosteronpumpade för att bli så stora och starka som möjligt. Om man utsätter den starkaste naturliga kvinna man hittar för en sådan behandling kommer hon att bli jätetstor och jättestark, men om man utsätter den starkaste naturliga mannen man hittar för samma behandling kommer han att bli lite större och lite starkare av rent biologiska orsaker. En kultur som väljer att avla fram superkrigare är troligen mer inriktad på resultat än på jämställdhetsplaner. Alltså använder man män, eftersom kvinnor bara skulle ge ett nästan lika bra resultat.

/tobias
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
För att utan canon'en hade det inte varit 40K, och jag ville ha en 40K-kampanj, inte en generisk scifi-kampanj.

Med det sagt tror jag inte att settingen hade kollapsat av kvinnliga space marines. Exemplet w176 länkade till var ett utmärkt exempel på ett sätt att ha kakan och äta den.

Nej, att slänga in kvinnliga space marines löser inte problemet så mycket som att det tar bort det, och som jag nämnde i ett av de andra inläggen så tror jag inte behöver han en jämställd spelvärld för att få till en kampanj med vettig genussyn.

Och så är det ett intressant problem, värt att vridas och vändas på. Att bara sidsteppa det hade varit tråkigt och dessutom känts som "fusk".

/Joel
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
En logisk förklaring är egentligen inte viktig, eller relevant. Personligen är jag helt nöjd med förklaringen "för att därför". Dock har jag nördat ned mig såpass mycket i fluffet att jag lätt kan tänka mig flera förklaringar även om de inte behövs.

Dessutom, vill jag inte gå helt apeshit och totalt anamma settingen som "en gotisk våldsporr-fascist-fantasy" där allt är målat i svart. Det behöver finnas lite nyanser och ljuspunkter, även om det bara är fläckar av mörkgrått i allt det svarta. Och trots att Imperiet på många sätt kan anses vara en facistisk, xenofobisk teokrati finns det utrymme för nyanser, om så bara genom att trycka på att alla andra eventuellt är värre.

Om inget annat ska det iaf finns utrymme för rollpersonerna att inte vara moraliskt avskyvärda med spelarnas egna mått mätt.

Fast jag är inte säker på att jag förstod dig rätt, jag känner mig fortfarande lite lätt bländad av dina fantastiska och färgstarka liknelser med penseldrag and stuff. :gremshocked:

/Joel
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Plus, liksom, om jag nånsin gör det här haremsintrigspelet jag haft i åtanke, så vore det väl inte tvunget ett måste att man kan spela man i det? Om premissen är "I det här spelet spelar vi haremsdamer" så tycker jag det är ett acceptabelt kreativt beslut att ta att det helt enkelt inte går att spela män, på samma vis borde det kunna vara ett legitimt beslut att ta att folk inte får spela kvinnor om en kampanjs premiss är 40K Deathwatch, oaktat om GWs egen genussyn sedan kan ifrågasättas. Detta gör självfallet Deathwatch till ett smalare rollspel än det var tänkt, och precis som mitt teoretiska haremsrollspel kanske vissa inte hade velat spela det (heck, jag själv blir ju lite putt om jag inte får spela kvinnor), men smala rollspel med avgränsade koncept som ställer krav på spelarna har också existensberättigande.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bra poäng Ymir. Ungefär som att man inte spelar vuxen man i Panty Explosion. Eller nåt. Och det där haremsrollspelet skulle jag helt klart ge ut. Ballt koncept.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Enkelt: du kan helt enkelt slänga in extra många kvinnliga Orcer för att få en jämn könsfördelning :gremwink:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Pendragon said:
Fast jag är inte säker på att jag förstod dig rätt, jag känner mig fortfarande lite lätt bländad av dina fantastiska och färgstarka liknelser med penseldrag and stuff. :gremshocked:
Jovisst, jag fattar hur du tänker. Och jag tror du gjorde mitt eget inlägg tydligare med ditt svar.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Det gör saken sämre för att det är en total kliché, och för att space marines sexualitet inte har med deras manlighet att göra (så som den definerats i det aktuella problemet). Hade space marines varit übermacho kvinnokarlar så hade man kunnat vara lite subversiv genom att leka med deras sexualitet. Eftersom de så gott som alltid porträtteras som mer eller mindre helt asexuella och redan har en sammanhållning som hade gjort Thebes heliga band gröna av avund så hade det knappast löst nånting i det här fallet om de lustade efter andra män. Efter som de i regel inte lustar efter någon alls. Det hade dock varit lika illa att göra kåta kvinnokarlar av dem.

Men det är inte ändå ett sätt att bryta traditionen, att vita heterosexuella män spelar vita heterosexuella män i rollspel?
Det är ett problem jag sällan har. Det är relativt ovanligt att spelgrupper jag är med i är homogent vita heteromän, och det händer så gott som aldrig att rollpersongrupperna är det.

/Joel
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Jätteintressant take på den i allra högsta grad både misogyna och rasistiska spelvärld som Deathwatch faktiskt utgör. Särskilt intressant tycker jag slutklämmen var:

Angela Craft said:
On the one hand, I’m glad that we tackled such a restrictive setting because I don’t think this story would have been as unique in a setting that had total gender parity. On the other hand, I think the idea of limiting a fantasy class to just one gender is boring and ignores that part of this hobby that is supposed to be fun. I’m already told I “can’t” do things in the real world because of my gender, why on Earth would I want games trying to pull the same line?
Det är för mig det här som är kärnan i många diskussioner jag har runt rollspel och begränsningar för den kvinnliga delen av befolkningen. Själv byggde jag som sagt två kvinnliga Primearchs det första jag gjorde.

Imperatrix - PDF

I övrigt får jag erkänna att jag resonerar mycket som Craft när jag väljer mina rollspel. Varför spela i en värld som enbart bekräftar de stereotyper och könsroller som redan existerar, men som dessutom tar dem till näst intill extremism?
 
Top