Nekromanti Deathwatch och genus

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag har fått tummen ur och börjat spelleda Deathwatch, och efter ett par spelmöten har spelgruppen haft tillräckligt kul för att haka på en kampanj, och jag har satt igång att planera.

Nu har dock ett litet fartgupp uppenbarat sig. Som många säkert vet spelar man übermacho space marines i Deathwatch, och de är alla män, för processen funkar inte på kvinnor. Som gammalt 40K-fan är jag lite för canon-taliban för ändra på just den detaljen, vilket leder till problemet i sig.
När spelarna är stora muskliga män i en organisation bestående av stora muskliga män kommer en stor del av karaktärerna (RP och SLP) vara stora och muskliga män, och jag vill ha en hyfsad representation av bägge könen när jag börjar slänga in spelledarpersoner. Att få in en bra blandning kvinnliga karaktärer är inte svårt då resten av imperiet har kvinnor på i stort sett alla sorters poster och maktnivåer. Om man kokar ned problemet så är det två vägarna jag har att gå:

1) Jag könsfördelar alla karaktärer någorlunda 50/50. Detta får den mindre lyckade effekten att en ansenlig del av männen blir space marines, två och en halv meter långa muskelberg till supersoldater och de flesta som inte är space marines är kvinnor. Varpå det börjar barka åt unkna könsroller då männen är de med stora muskler och de som inte har de stora musklerna är kvinnor.

2) Efter att ha sorterat ut space marines fördelas resten av karaktärerna någorlunda 50/50. Det ger utrymme en större spännvidd av manliga karaktärer, och därmed en mer rättvis pöl av män som kvinnor kan visas jämställda med. Det blir dock totalt sett... antagligen en jäkla massa män.
Det bör också tilläggas, för de som inte är bekanta med settingen, "vanliga" människor kan i regel inte mätas sig med de genförstärkta space marines, åtminstone i ren fysisk kraft. Det är supermän som springer genom väggar och kastar bilar, innan de fått på sig sina mekaniserade rustningar som förvandlar dem till vandrande stridsvagnar.

Nu kanske det här inte är jätteviktig grej, och jag vet inte om min spelgrupp kommer bry sig jättemycket hur jag än gör, men det är en grej jag hängt upp mig på, och något som känns viktigt för mig om jag ska kunna känna mig nöjd med kampanjen jag knåpar på.

/Joel
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Det finns en modul som egentligen är till Dark Heresy som heter Blood of Martyrs som tar upp Sisters of Battle, både interna och externa strukturer. De är i alla fall på samma nivå som Imperial Guard när det kommer till att fightas. Det är ju inte Deathwatch, men Dark Heresy-grejerna funkar till det rollspelet också, även om fokus är annorlunda.

I övrigt får du helt enkelt bestämma dig om huruvida ditt canon-anhängande är viktigare för dig än ett jämnare slagfält så att säga. Jag kan ju nämna att det första jag gjorde när jag skrev till Deathwatch var att bryta mot canon rätt hårt genom att instifta lite fler Primearchs, kvinnor den här gången. Så i min kampanj finns det kvinnliga Space Marines :gremsmile:.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Hmm borde inte en Space Marin snaras räknas som ett det efter all genförändring?

Om man däremot vill ha en bunt råmanliga supermatchos så kanske man ska sätta ihop ett chapter inspererat av Thebes Sacred band. Gör en ren grejj att inte ha med en enda kvinnlig SLP. (men väl en lång rad väna blonda ynglingar som väcker de stackars plikttrogna Space marinens lustar)
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Pendragon said:
Nu har dock ett litet fartgupp uppenbarat sig. Som många säkert vet spelar man übermacho space marines i Deathwatch, och de är alla män, för processen funkar inte på kvinnor.
Kan man ens kalla space marines för människor? Jag menar, mig veterligen så har de bytt ut eller modifierat större delen av sin kropp, de har väldigt få mänskliga drag kvar (de kan äta hjärnor och få reda på info ffs) och de är i ärlighetens namn väldigt... främmande i sitt sätt att se på världen.

Det är lite så jag ser på saken och då är det som helt oviktigt vilket grund-könet var på människan som används liksom och ens att tänka på dem som att ha ett kön (de kan väl inte ens ha sex, än mindre få barn?)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Tony.M.Meijer said:
Kan man ens kalla space marines för människor? Jag menar, mig veterligen så har de bytt ut eller modifierat större delen av sin kropp, de har väldigt få mänskliga drag kvar (de kan äta hjärnor och få reda på info ffs) och de är i ärlighetens namn väldigt... främmande i sitt sätt att se på världen.

Det är lite så jag ser på saken och då är det som helt oviktigt vilket grund-könet var på människan som används liksom och ens att tänka på dem som att ha ett kön (de kan väl inte ens ha sex, än mindre få barn?)
Oaktat biologiskt kön kan det väl inte finnas några tvivel om att de har manligt genus? De självidentifierar som män, och de har beteende och övriga attribut som definitivt kodas som manliga av människor från det 21:a århundradet.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
krank said:
Oaktat biologiskt kön kan det väl inte finnas några tvivel om att de har manligt genus? De självidentifierar som män, och de har beteende och övriga attribut som definitivt kodas som manliga av människor från det 21:a århundradet.
Det är ju annars ett utmärkt tillfälle att diskutera, i spelet, vad vi ser som manligt och varför, i relation till varelsens biologi :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
krank said:
Oaktat biologiskt kön kan det väl inte finnas några tvivel om att de har manligt genus? De självidentifierar som män, och de har beteende och övriga attribut som definitivt kodas som manliga av människor från det 21:a århundradet.
Nja, de saknar ett attribut som tenderar att definiera män: en penis.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Krille said:
peta said:
Hmm borde inte en Space Marin snaras räknas som ett det efter all genförändring?
Nej, en hen.
Nja, jag skulle säga att de är en hum (det könsneutrala ordet för en man).
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Teobald said:
krank said:
Oaktat biologiskt kön kan det väl inte finnas några tvivel om att de har manligt genus? De självidentifierar som män, och de har beteende och övriga attribut som definitivt kodas som manliga av människor från det 21:a århundradet.
Nja, de saknar ett attribut som tenderar att definiera män: en penis.
Fast nu skrev ju krank genus, och specificerade bort biologin (som kænns dø irrelevant nær vi pratar om fiktiva genmodifierade varelser). Klart man kan ha manligt genus utan en pillesnopp.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Teobald said:
(det könsneutrala ordet för en man).
Ifall du tror det på riktigt och inte bara vill jävlas:

Nej, är det en man använder man inget könsneutralt ord. Använder man ett könsneutralt ord är det varken manligt eller kvinligt. "Hen" är komplement både för det som varken är manligt eller kvinligt, och i de fall där könet är okänt eller irrelevant. "Hum" behövs alltså inte.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
krank said:
Teobald said:
(det könsneutrala ordet för en man).
Ifall du tror det på riktigt och inte bara vill jävlas:

Nej, är det en man använder man inget könsneutralt ord. Använder man ett könsneutralt ord är det varken manligt eller kvinligt. "Hen" är komplement både för det som varken är manligt eller kvinligt, och i de fall där könet är okänt eller irrelevant. "Hum" behövs alltså inte.
Enligt den ena skolan, ja. Den andra skolan använder "den" som ospecificerat könsneutralt ord, "hen" som könsneutralt ord på kvinnor och "hum" som könsneutralt ord på män. Jag föredrar den sistnämnda, den går dels mindre stick i stäv med traditionellt språkbruk (exempelvis lagtexter), dels är den tydligare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
2097 said:
Men krank, Krille skrev ju »det är en hen« (parafras).
Hoppas det var ett skämt.
»Hen« är ett »pronomen«, i stil med »hon« och »han«.
»Man« och »kvinna« är inte pronomen. »Person« är väl det neutrala ordet för den kategorin, inte hen.
What?

Jag vet att man/kvinna inte är pronomen. Men för män kan man använda "han" och för kvinnor "hon", inte sant? Dvs, är det en man så använder man generellt "han", inte "hen" (eller "hum").
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Teobald said:
Enligt den ena skolan, ja. Den andra skolan använder "den" som ospecificerat könsneutralt ord, "hen" som könsneutralt ord på kvinnor och "hum" som könsneutralt ord på män. Jag föredrar den sistnämnda, den går dels mindre stick i stäv med traditionellt språkbruk (exempelvis lagtexter), dels är den tydligare.
Sorry før ot hær, men i vilket sammanhang behøver man ett kønsneutralt ord før mæn/kvinnor? Och i så fall behøves det ju ett ord till før att ersætta det som du tycker hen inte ska betyda? Før jag har ingen større lust att kalla mina vænner som inte identifierar sig som vaken man eller kvinna før "den".

Nej, "hum" luktar bara trollning lång væg før mig oavsett nær det dyker upp. No offense.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Teobald said:
Den andra skolan använder "den" som ospecificerat könsneutralt ord, "hen" som könsneutralt ord på kvinnor och "hum" som könsneutralt ord på män.
Källa?

Och varför behöver du ett "könsneutralt" ord för män resp. kvinnor? Om det är något man använder enbart om män är det ju inte könsneutralt.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
xyas said:
Fast nu skrev ju krank genus, och specificerade bort biologin (som kænns dø irrelevant nær vi pratar om fiktiva genmodifierade varelser). Klart man kan ha manligt genus utan en pillesnopp.
Om vi ska vara strikta så behövs inte ens en penis för att biologiskt vara "man". Som regel (långt ifrån alltid) så definieras hannar som de som ger mindre energi (som regel i form av ett proteinskal) till fostret (att det finns en skillnad är i princip globalt av enkla evolutionära orsaker).

Sjöhäst-hanar exempelvis förvarar honans ägg i en ficka där den, som regel, också befruktar äggen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
krank said:
Och varför behöver du ett "könsneutralt" ord för män resp. kvinnor? Om det är något man använder enbart om män är det ju inte könsneutralt.
Snabbuppsamling av vad som avhandlades i chatten, sedan droppar vi det:

När man vill specificera kön utan att koppla värderingar till det. Exempel: "Torkel kör som en idiot, hum är verkligen inte klok!". Genom att använda ett könsneutralt maskulint ord så visar man att det är personen, inte könet, som gör att han är en dålig bilförare.

Genom att använda "den" som könsospecificerat ord så krockar det mindre med befintligt språkbruk, exempelvis lagtexter.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Tony.M.Meijer said:
Om vi ska vara strikta så behövs inte ens en penis för att biologiskt vara "man". Som regel (långt ifrån alltid) så definieras hannar som de som ger mindre energi (som regel i form av ett proteinskal) till fostret (att det finns en skillnad är i princip globalt av enkla evolutionära orsaker).
Intressant definition. Den gör ju space marines till kvinnor, eftersom de klonas och hela den processen sköts av space marines.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Teobald said:
Intressant definition. Den gör ju space marines till kvinnor, eftersom de klonas och hela den processen sköts av space marines.
Va? Inte klonas väl space marines? De kapitlen jag är bekant med brukar åka iväg till primitiva världar och hämta gängledare för genmanipulation.

Hursomhelst är en klon biologiskt sett exakt samma individ som »ursprunget«. Om du klonar en man får du en ny man. Det finns ingen könslig del i processen, ingen manlig (liten) cell som förenas med en kvinnlig (stor) cell.
 
Top