Om förklarningar [inte OT]
Hm... vidare tar vi oss en titt i Nordstedts Svenska Ordbok:
tea´t/er subst.
-ern -rar 1 scenisk konstart där de uppträdande med tal och rörelser ger intryck av att vara andra personer inbegripna i ngt händelseförlopp <syn. skådespelarkonst>:
teaterskola; buskteater; enmansteater; den moderna ~ns utveckling; det spelades stor ~ äv. utvidgat om förställning i syfte att lura e.d.:
han spelar bara ~ det det spelar ingen roll <vard.>
Hmmm... låter inte det som rollspel? Vidare står det dock:
2 lokal eller institution för uppförande av talande sceniska verk:
teaterbesök; teaterledare; amifteater; stadens enda ~; gå på ~n äv. ngt utvidgat:
musikteater; en lyrisk ~ äv. snarare med betoning av verksamheten el. skådespelarensemblen:
hela ~n protesterade mot förslaget
Vilket jag antar kan ha lett till en del förvirring i ordet
teaters betydelse. Sanningen är den att det är uppträdande och agerande, utförande av roller och att ge intryck av att vara andra personer.
Så rollspel är visseligen rollspel, men också en form av teater, dock en liten mer sällskapsspelsaktig sådan. Ordet rollspel är förresten intressant, jag tror vi slår på det också:
rollspel subst.
~et = * gemensam aktivitet som består i att personer agerar i olika roller vilka vanl. ingår i typiska situationer i vardagslivet; särskilt i terapeutiskt syfte inlärningssyfte:
på vissa svensktimmar fick de syssla med ~
Mmmm... rollspel på svenskatimmarna: vore nåt det. Här hittar vi återigen de typiska särdragen för teater: gemensam aktivitet; personer agerar. Som kanske oberverats tolkar Nordstedts rollspel som en form av rollspel använt i terapeutiskt eller inlärningssyfte.
*phew* Tvinga mig aldrig att ta användning av ordlistan igen...
/
Morgoth@rules.it [hemsida] - amatörskådespelare