Nekromanti Death or Glory

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Wabba-Dabba-Wo

eller så har han insett att Krille kan hantera pålkranar

och åltrålare. /images/icons/tongue.gif

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Att spela en sådan rollperson skulle jag inte gilla, det skulle helt enkelt kännas fel på ett helt annat vis än när Elric mejar ner folk eller när Conan krossar skallar. Kanske att man genom att sätta sig in i systemet och få rättigheter av det känner sig så väldigt skyldig, till skillnad från när man spelar vilken outlaw som helst...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Att spela en sådan rollperson skulle jag inte gilla,

<hr></blockquote>



Inte jag heller. Min post var ironisk mot uppfattningen om lagens företrädare som automatiskt ofelbara.

I och för sig så har jag haft rätt kul med Judge Dredd (men där är våldet så karikatyriserat att det inte blir påträngande), ångrar att jag sålde det. Någon som har ett att sälja (Games Workshop's variant)?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Kackla med stank-ankan

"Felet" med vissa personer när ett kontroversiellt ämne dyker upp är att det inte finns någon hejd utan man läser några inlägg en dag och kommer tillbaks dagen efter för att välkomnas av över 100 nya inlägg. Det är avtändande för mig som någorlunda forumsvan så hur är det inte för någon som är relativt ny.

Jag har dessutom anammat en ny position i ämnen jag har åsikter om och det är att om du och Krille gått igång tittar jag mig om efter andra inlägg fast jag brukar läsa ett par ströinlägg här och var om inte annat för att konstatera att Sverige förlorat två potentiellt intressanta partiledardebbattörer i och med att ni valt rollspel istället för politik som er grej.

När det gäller konstanta angrepp, gliringar och annat mot Dungeons & Dragons har jag slutat kommentera det för jag tycker bara det blir långtråkigt och tjänar ingenting till.

I övrigt kommenterar jag som vanligt, för det mesta för att hjälpa dem som har frågor om saker jag kan, eller om ingen annan svarat om saker jag tror jag kan.

För övrigt anser jag att rollspel går alldeles utmärkt utan strider men det går lika dåligt utan rollgestaltande som det gör utan regler.
 

Jericho One

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
90
Location
Norrköping
Re: Sakta i backarna

Nej - lajv är interaktiv AMATÖRteater. Amatörteatrar lägger också pengar på rekvisita och scenkläder. De flesta proffs däremot gör det inte - det tillhandahålls utav arbetsgivaren.

Viktigt att komma ihåg i just samtal om teater är att det finns fruktansvärt många proffesionella aktörer där ute, som imho svärtas ner utav att saker ska kallas teater fram och tillbaka så fort någon gestaltar något.

Nog för att det finns ett spår av elitism i mitt resonemang men jag är trött på att om någon klär ut sig och lever medeltidsliv en helg så ska det kallas för teater. Är alla lumpare skådespelare också då de är i fält?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Sakta i backarna

Elitera på bara, det har ju gjort Rising populär :)

Nåja, mitt sätt att skriva det på kanske är förenklat då jag fått lära mig att man ska skriva till en viss målgrupp. Denna målgrupp inkluderar inte folk som verkligen sysslar med riktig amatörteater utan den breda rollspelsmassan.

Vad jag förstås menade i skillnaden mellan amatörer och proffs var inte hur de fungerar ekonomiskt, vilka som står för rekvisita och garderob utan snarare den allmänna uppfattningen att proffs är några som gör något bra och amatörer folk som gör det sämre.

Alla brukar bli stingsliga när något av deras favoritämnen behandlas ovärdigt, allmännt och populistiskt av folk som inte är insatta i ämnet, jag själv blir sur när folk snackar om serier i största allmänhet som något som är dåligt ritat så jag förstår varför du reagerar.

Lumpare i fält är väl just lumpare så till vida de inte låtsas vara någon annan där de kryper omkring och låtsasskjuter. Mig veterligen brukar de försöka se till att sådana människor inte gör lumpen.

Så fortsätt vara stolt, tespisk och påpeka när jag gör fel.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Tja, jag vet att jag är onormal med mina 30-nåt kampanjer. Det innebär att det går lång tid mellan olika äventyr i samma kampanj och ibland har det hänt att vi spelat slut på en kampanj men den har varit så populär att en ny kampanj gjorts och vi har fortsatt med samma rollpersoner.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Sakta i backarna

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Lumpare i fält är väl just lumpare så till vida de inte låtsas vara någon annan där de kryper omkring och låtsasskjuter. Mig veterligen brukar de försöka se till att sådana människor inte gör lumpen.

<hr></blockquote>


Tja, ibland så låtsas man ju vara ryss, f'låt B-styrka, för att de andra ska ha någon att slåss emot. Sedan kommer jag ihåg en övning där en av vår plutons två kaptener låtsades vara hemvärnsman.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Slakta byrackorna

"Viktigt att komma ihåg i just samtal om teater är att det finns fruktansvärt många proffesionella aktörer där ute, som imho svärtas ner utav att saker ska kallas teater fram och tillbaka så fort någon gestaltar något."

Jo, jag tycker nog det är elitistiskt. Aktörer skall bedömmas utefter deras prestationer, inte efter hur många år av utbildning de har gått igenom. Skall målningar säljas beroende på vilken konstnärsutbildning artisten har gått på, eller skall det handla om själva tavlans kvaliteter?

I teaterns begynnelse hade man förstås inga undervisningar, utan man fick pröva sig fram. Det här med teaterskolor är ett modernt påhitt. Alltså kan vem som helst gestalta, precis såsom vem som helst kan måla eller skriva en bok.

Att de flesta rollspelare gestaltar sämre än riktiga teaterskådisar är en annan sak. Proffsen får väl kalla sin teater för "proffsteater" eller något, men teater blir det per defenition när man gestaltar sin roll, oavsett huruvida man gör det bra eller dåligt.

/Rising
som dock måste säga att jag också har sympati för de riktiga aktörerna som inte får den uppmärksamhet de förtjänar. Men snobbism är inte lösningen.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Sakta i backarna

"Tja, ibland så låtsas man ju vara ryss, f'låt B-styrka, för att de andra ska ha någon att slåss emot. Sedan kommer jag ihåg en övning där en av vår plutons två kaptener låtsades vara hemvärnsman. "

Där ser man, alla ni som hade pengar på att jag inte gjort lumpen är nu rikare. Militären utbildar rollspelare! - låter som en utmärkt sensationsjournalistisk titel. Lumpen utbildar skådespelare har inte samma chockeffekt.

Nu väntar jag att nån som gått journalistutbildning ska ge sig in i leken och tala om för mig fler fel. :gremsmile:
 

Jericho One

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
90
Location
Norrköping
Re: Slakta byrackorna

Nope ledsen att behöva säga det - teater är teater, lajv är lajv och rollspel är rollspel! Varför ett sådant satans behov att sätta nyare fina nämn på det vi sysslar med?

"I teaterns begynnelse hade man förstås inga undervisningar, utan man fick pröva sig fram. Det här med teaterskolor är ett modernt påhitt. Alltså kan vem som helst gestalta, precis såsom vem som helst kan måla eller skriva en bok."

Var du med i teaterns begynnelse? Nej det var du inte och du har ingen aning om vad du talar om - men vi kan ju vara överrens om att det inte fanns skolor.

Det här handlar inte om att se till teaterns historia och eventuella likheter med den nya lajv-kulturen. Lajv är lajv och bör så förbli.

"...men teater blir det per defenition när man gestaltar sin roll, oavsett huruvida man gör det bra eller dåligt."

Fel - teater blir det då du ställer dig på något som kan kallas för scen (behöver inte vara på dramaten) och då du spelar en roll utefter ett manus inför en publik - ignorerar allt refererande till improvisationsteater eller att hela livet är teater med oller bla bla bla bla.

Easy piecy...
 

Jericho One

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
90
Location
Norrköping
Re: Sakta i backarna

Elitismen vill jag helst skaka av mig på en gång men den fan följer mig som en skugga. Min mening med det hela är bara att sånna här omskrivningar av vår hobby är helt onödiga. Vi är inte skådespelare per defenition då vi inte följer ett manus eller framträder inför publik. Sedan att skillnaden proffs-amatör är korrekt i de flesta fall håller jag med om.

Förstår din reaktion angående serier - står vid din sida på barrikaden...sedan var inte min mening med inlägget att påpeka eventuella fel hos dig.

Vill inte klumpas in i Risings läger...bluä...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Sakta i backarna

"Min mening med det hela är bara att sånna här omskrivningar av vår hobby är helt onödiga."

Jag tror det är en naturlig del i rollspelns utveckling att diskutera och testa gränserna för ens intresse och jag anser att teater, lajv och rollspel har gemensamma drag i gestaltandet. Det finns ju improvisationsteater och där har man väl inte manus på samma sätt som en vanlig pjäs? Rollspel är ju bra mycket mer improvisation men det finns ju äventyr som är så styrda att det nästan blir som en pjäs. (Jag jämställer förresten teatern och rollspelet i min introduktionstext till fansinet jag håller på med, så skulle du få för dig att köpa det ignorera allra första sidan.)
Men när jag jämställer teatern och rollspelandet är det inte för att få rollspelen att verka finare, att få teatern att verka sämre eller att omskriva rollspelandet utan hitta en metafor som gör det enkelt för folk som inte vet vad rollspel är att förstå det utan en hel demonstration.

"Vill inte klumpas in i Risings läger...b
luä... "

Det finns åtskilliga sämre läger att klumpas in i, Rising är en av mina forumsidoler även om jag inte alltid håller med honom.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Okej... Jaha då antar jag att vi är lite onormala... Men vem har sagt att det är negativt? Iofs skulle man kanske spela sina karaktärer bättre om man kör mer med samma karaktär, om man inte kör så länge med en karaktär och sedan dumpar honom hinner ju inte personligheten bli så där jätteutveckad.
eller lämnar äventyrarlivet (gifter sig och får barn, till exempel)

Ja det händer ju ofta för oss också, att nån lämnar äventyrarlivet men då blir de ofta utmobbade så att de inte har något vidare val /images/icons/smile.gif däremot har nog aldrig någon gift sig och skaffat barn, men då antar jag att ni är lite äldre än oss också.../images/icons/smile.gif

/jonas, som aldrig skaffat barn i rollspel och undrar om det är ett vanligt fenomen
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Re: Death or Glory (OT)

Mitt svar skall, då jag inte var tillräckligt snabb med att skrika The Clash, snarare ses som ett patetiskt försök att ragga extrapoäng. Se det hela som ett blankt, saftigt äpple på lärarens kateder /images/icons/grin.gif

/Anders
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,509
Location
Helsingborg
Re: progressiva grisodlare? (OT)

"Personligen tycker jag "Riddare" är den vackraste titeln..."
Själv skulle jag vilja vara en äventyrare.. Kanske säger något om hur vi spelar rollspel? /images/icons/smile.gif (om man bortser från din parantes då)

"...men jag skulle gärna se att Krille bytte titel till 'ålfiskare'."
~Funderade lite på att [color:blue]Krille</font color=blue> skulle ha titeln "Uppslagsbok", men [color:448800]Han</font color=448800> tyckte "Guru" passade precis lika bra
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,509
Location
Helsingborg
Re: Slakta byrackorna

"teater är teater, lajv är lajv och rollspel är rollspel! Varför ett sådant satans behov att sätta nyare fina nämn på det vi sysslar med?"
För att vi ska kunna förklara vad vår hobby går ut på kort för allmänheten med ord som de kan känna igen och anknyta till..

~Men visst håller [color:448800]Han</font color=448800> med [color:blue]Jericho One</font color=blue>
 
Top