Nekromanti Death or Glory

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Nattens Frestelser

Aha, du vill fortsätta skriva matinéäventyr, men vill att spelarna skall välja andra sätt att klara sig igenom äventyret på än genom att bruka våld?

Då finns det bara två sätt:

- Gör färdiga rollpersoner åt spelarna som inte är bra på våld.

- Gör fiender som inte våld fungerar bra mot.

För jamenar,om du spelar Star Wars med matinéstämning (som i filmerna) så vet ju spelarna att våld biter på fienderna och hör till genren. Då faller det sig naturligt att de börjar slåss. Det enda som kan hindra dem är om de gestaltar usla våldsbrukare (som C3PO och R2D2 -vilka alla som sett filmerna kan relatera till) eller om våld av någon anledning inte biter på fienderna. Annars; glöm det.

Jag föreslår dock att man inte spelar matinéäventyr överhuvudtaget just eftersom våld är en så fungerande lösning i dessa äventyr. Så fort man visar att rollspelet handlar om annat än liv, död, risktagande och belöningar så ändras däremot också spelarnas inställning till hela utmaningsbiten. När orcher slutar vara brädspelshinder mellan spelarna och nästa del i äventyret och istället övergår till att bli levande, tänkande varelser som uppenbarligen har mer komplicerade roller i spelsessionen än att bara vilja döda äventyrarna från start, då väljer också rollpersonerna att inte bara slåss mot dem. De som går att resonera med och de som försöker resonera med rollpersonerna, de dödar man inte lika enkelt.

Om spelarna tar till våld mot dem också så är de däremot kobolder och då kan man lika gärna lira grottröj med dem, för gruppen som helhet kommer troligen ha roligast så.

/Rising
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Nattens Frestelser

Aha, du vill fortsätta skriva matinéäventyr, men vill att spelarna skall välja andra sätt att klara sig igenom äventyret på än genom att bruka våld?

Nej, jag vill föra en diskussion om hur vi egentligen ser på rollspel och vad vi kanske missar genom att alltid följa samma mönster.

-JPS-
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Nattens Frestelser

"Nej, jag vill föra en diskussion om hur vi egentligen ser på rollspel och vad vi kanske missar genom att alltid följa samma mönster."

Oookej. Tja, då ska jag hålla mig undan diskussionen. Det där är ju inte ett vanligt mönster i mina spelsessioner. Mina vanliga mönster är snarare:

Matchmaking
Obesvarade känslor
Nyttja vännerna, utnyttja dem inte
Spela ut fienderna mot varandra
Vem är vän och vem är fiende?
Kärlek börjar alltid med bråk
Inte ensam, men övergiven
Jag defenierar mig genom dig, utan dig finns jag inte
Still crazy, after all these years
Bluffa med en värdelös giv
Någon genomgår en läbbig förändring
Det här är en tillgång, men bruka den varsamt
Kompisarna är borta!
Totalnojja, allt är en bluff, alla skrattar bakom din rygg
Om jag bara hade -det- då skulle allt bli bra
Ha ha! Jag tar inte mig själv på allvar, jag är friii!!!
"Anspråkslöshet" och "otvunget" är de vackraste orden som finns

Örm, vad de betyder får du räkna ut själv, men det är teman som ständigt återkommer i någon form i mina äventyr. Det är det utpräglat "Risingska". Det är det jag vill utforska med rollspelen.

Konfliktlösning med våld är inget för mig. Jag begriper det inte, så ha överseende med att mina råd på området är lite diffusa. Jag vet alltså VERKLIGEN inte vad jag pratar om den här gången.

-heller. :^)

/Rising
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: akta stackars trollpackan! [PI]

Härligt, fast vi kan inte diskutera på kommando så här.

Du det förstod jag nästan/images/icons/wink.gif

tackar, på återseende i en het potatis

/Jonas
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,507
Location
Helsingborg
Tjuvar och lönnmördare [NT]

~Det var i Tjuvar och lönnmördares beskrivning av Förföra som "grisodlare" fanns med, något som [color:448800]Han</font color=448800> aldrig sett förut då [color:448800]Han</font color=448800> inte ens läst färdigheten
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Hade Die Hard funkat som film om det normala beteendet i vår kultur hade varit att springa omkring barfota med pistoler och lägga sig i bakhåll i ventilationstrummor (jag måste erkänna att mina minnen av filmen är lite dimmiga)?

<hr></blockquote>



Nej. Det där att bryta från det "vanliga" är ochså en ingrediens i berättandet.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Personer som betraktas som hjältar idag är sådana som riskerat livet för en god sak, ibland genom att döda andra: Raul Wallenberg, Salvador Allende, Guevara (inte biskopen alltså), Eamon de Valera, Michel Collins, bin Laden.

Jo, men allihop har dödat andra för att de ansett att deras sak är viktigare än andra människors liv, inte för att reglerna för att övertala spelledarpersoner är så invecklade.

<hr></blockquote>



Inte Raul Wallenberg, dessutom är det faktum att de dödat inte det centrala. Det centrala är att de för en större sak handlat med risk för sitt liv, riskerat allt.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Varför finns det inga dramarollspel, dokumentärrollspel eller romantiska komedirollspel?

<hr></blockquote>



Rollspel med dramainslag finns, dock inte nebart. Dokumentärrollspel beror ju på hur man tolkar det, men det finns ju massor av rollspel som tilldrar sig i den verklighet vi känner.
Romantiska spel? Med tanke på att den genomsnittliga spelgruppen är 95% killar så ska det väl inte vara så svårt att räkna ut varför det inte funkar. Möjligen öl och tysk porrfilmsrollspel.../images/icons/hairy.gif
Komedi finns flera, främsta företrädarna är väl Toon och Paranoia.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

När det gäller våld i verkliga livet så förekommer det faktiskt att man kan hamna i sådana situationer. Det har hänt mig en handfull gånger att jag varit tvungen att bemöta knytnävar, knivar och till och med ett eldvapen.

Jo, men jag hoppas att det är undantagsfall. Jag vet att det finns människor som lever i en situation där våld hör till vardagen, men jag inbillar mig att också då är våld någonting man tar till då ingenting annat fungerar. Alltså: jag kan mycket väl tänka mig att du använder våld när någon anfaller dig, men inte om banken har stängt för lunch när du vill ta ut pengar.

<hr></blockquote>



Det är undantagsfall, kanske en handfull gånger. Jag har inte använt våld annat än då jag blivit påhoppad, men har ofta varit väldigt lockad att "prata förstånd" med Länsförsäkringar.

Jag har dock funnit att man kan slippa våld genom att ge komplimanger och visa förståelse och empati. En kommentar i stil med: "Trevliga knäskålar du har, skulle vara tråkigt om de råkade gå sönder" funkar mycket bättre än ett hot!/images/icons/devil.gif

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Tja, i din profil står det "Borlänge, Sveriges inavelscentrum"

<hr></blockquote>



Attans, hade jag fyllt i det där, då blev det ju alldeles för lätt. Nåja, det är korrekt (på båda punkterna).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Sinkadus, faktiskt

Det var i en regelfrågespalt av Anders Blixt i en Stinkasnus som termen gjordes offentlig för första gången. Jag kommer inte ihåg i vilket nummer, men det var jefligt tidigt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,507
Location
Helsingborg
Det var varifrån han fått det jag kommenterade NT

~Tycker [color:blue]Krille</font color=blue> borde ha svarat på [color:blue]Legolas</font color=blue> inlägg istället för [color:448800]Han</font color=448800>s
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Sakta i backarna

Nänänä, snarare är det så att ju mindre inflytande spelledaren har, desto mer inflytande har spelarna. När spelledaren upphör att existera så transcenderar spelarna så att säga och får själv kontroll över spelvärlden. Rollpersonskonceptet upphör att ha någon relevans, och spelarna övergår från att ha som mål att *upåpleva* en histroia, till att ha som mål att *berätta* den.

Tänk dig en stafettberättelse, fast med möjligheter för alla spelare/författare att hela tiden komma med input.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Sakta i backarna

Tack för att du vidgade en oförstående persons vyer något. Jag tror jag greppar det nu. Det verkar något intressan även om jag är rätt nöjd med det traditionella spelar/spelledar förhållandet. Det ena behöver ju inte utesluta det andra om man säger så... Är det här något ni provat mycket eller är det mest teoretiskt? tänkte mest eftersom Rising sa..."jag kämpar för att få bort honom helt" eller något i den stilen...

/Jonas, glad igen
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Sakta i backarna

Nä, JAG har aldrig provat det, men jag har lätt att tänka mig hur det skulle gå till. Jag är dock rädd att mina medspelare är lite för inskränkta för att kunna njuta av något dylikt.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Sakta i backarna

Onekligen ett väldigt kontroversiellt ämne! Och ska jag vara ärlig är jag inte helt säker själv om det är en bra idé, men det är iaf intressant. Det finns nog stora svårigheter som t ex att alla inte är lika bra på att berätta historier sådär bara på fri hand. Jag kan om jag skriver men har stora svårigheter att komma på idéer, däremot har jag kommit på något så skriver jag det oftast, enligt min uppfattning, bra. Men att imrovisera har jag aldrig varit bra på, och om man ska berätta en historia tillsammans tror jag det är ett måste! skrivna äventyr blir nog nästintill omöjligt, även om man kan diskutera själva världen och historien grunder, men väldigt fritt.

Tror iaf att jag håller mig till den traditinella stilen ett par år till, sen får man se... Jag är fortfarande ung/images/icons/wink.gif

/Jonas
 
Top