Nekromanti De bästa sakerna med Starchallenge!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lekfullheten i systemet

Jag vet inte om det har understrykts tidigare men spelsystemet är inte bara byggt på berättande i stor mån utan har ett annat moment inbyggt som funkade mycket bra på Repticon. Det momentet är satsningsmekanik.

Nej nej nej! Det är _inte_ ett system med massa marker som satsas, räknas, beräknas, malas eller tabeller som ska ses över, jämföras eller räknas på.

Systemet låter dig ta tag i ett tillfälle och välja: ja jag klarar det i detta nu och på så sätt vinna en konflikt. Det kan föreligga tidspress på ett sånt val också. Då det gäller vad som i de flesta spel kallas för färdighetsutövande så ligger satsningen på en mer strategisk nivå där man satsar en tärningspöl i två.

Misslyckanden straffar sig aldrig eller sällan (om premisserna är rätt) med misslyckanden utan med en direkt försämring av ens förutsättningar i äventyret antingen nu eller senare.

Oerhört kul att se hur spelare faktiskt valde att fortsätta en konflikt istället för att välja att vinna den då försämringar inträffade pga att utgången av konflitken inte föll ut helt till rollpersonernas fördel.

Den här typen av satsningsmekanik är snabb och enkel och ger en skön lekfullhet jag jagade länge i spelsystem.

Edit: Nästa bra grej lägger jag i lucka 18 i Starchallenge julkalender.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Att reglerna tvingar spelarna att hela tiden vara på alerten. Så fort som man använder reglerna så måste man antingen vara på helspänn och/eller tänka strategiskt. Och om reglerna inte tvingar en till strategi eller snabbtänkthet och uppmärksamhet så utmanar dem spelarna i att tänka kreativt och/eller tolka sin roll utifrån förutsättningarna spelledaren och reglerna målar upp.

Jag har varit helt slut efter våra spelomgångar.

/Niklas som hoppas på tre finansiärer till innan dagen är slut så vi får en A3 karta. Klicka på länken nedan!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
... att reglen för hur en SLP används i spelgruppen uppgår till en enda siffra som adderas till relevanta rollpersoner i gruppen. Resten är bara härligt fluff och berättande. Gillar verkligen att spelledaren får möjlighet att spela ut roller på ett grymt enkelt sätt utan att behöva göra hela rollpersoner. Nu är det iofs _också_ enkelt men långt ifrån så enkelt som att beskriva en spelledarroll med en siffra.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Överrumpling

En underbar regel. I en konflikt, oftast strid, så kommer spelledaren plötsligt börja slänga tärningar och låta. Som en hund, pistolskott, explosion, okänt ljud. SL får gärna ha en ljudapp att använda här.

Spelarna måste då hitta rätt kort för att stoppa skeendet. Ett realtidsmoment på några sekunder som kan ge förödande effekter beroende på antal tärningar som landar framför rollpersonerna. Det här simulerar osäkerhet, att man inte har överblick, att man råkar attackera en vän kort och gott kaos.

Men det blir bättre. SL kan göra det här och spelarna kan agera för att stoppa det. Men då kan det röra sig om en "skrämmande händelse". Då förlorar man lite på att man agerat fast det man hörde eller såg egentligen inte var någon fara, bara en skugga, ett ljus eller något. Spelaren kan självklart välja att inte agera men då kan hon skadas om det visar sig att det faktiskt är en fara. Skrämmande händelser inträffar ofta i situationer då rollpersonerna är pressade och stressade.

Oooo vad jag gillar det. :gremsmile:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Skådespel åt folket

SC har smyckats med lite unika regler. Nu finns det ett fåtal enkla regler utan en enda siffra eller tabell eller beräkning eller kort eller tärning... Bara ett sätt att försöka få bort "vad gör ni" snacket, och "jag hugger" snacket genom att lyfta det till spelbordet i rent fysiskt agerande.

Jag tror att speltiden för en sejour nu ligger på 2 timmar, jag tror inte man orkar mer. Särskilt nöjd är jag med impuls och reaktionsreglerna.
 
Top