Nekromanti De bästa sakerna med Starchallenge!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Hur spelsystemet speglar av sig vid spelbordet

Ur introduktionen till kapitlet Konflikter:
”Vad fan vill du?!” skrek Niklas till Andreas för att illustrera hur gangstern i Barbarossas hamnar blev mer aggressiv. Maxie och den okände mannen hade stått och käbblat ett tag nu i den mörka publokalen i den tvivelaktiga hamnen. Niklas sträckte sig efter tärningarna – en klar signal till Andreas att det kan smälla när som helst. Med ett vrål slänger Andreas första konfliktkortet i bordet för att attackera först och nästan snubblar ur sig: ”Jag drar till den där jäveln på käften NU!”. Kortet visar en trea. Niklas ler. En trea är ingen vidare inledning…


Ja. Ja! JA! Jag vill spela konflikter i SC. Dels för att det går så snabbt vilket jag sagt tidigare men också för att man vid spelbordet kan "se" vad motståndaren tänker ta sig för och reagera på det utan att beskriva utan _göra_ vid spelbordet.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Att jag konsekvent använder pronomenet "hon" om spelaren eller spelledaren. Jag gillar! "Hon" är ett vackert ord, långt finare än hen.

Ja ni får ursäkta men jag har faktiskt varit bannad en vecka, nåt måste jag ju göra för att få upp tråden igen.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Hon är definitivt bättre än han i alla fall. Jag använder samma sak i Bortom och kommer köra på det i Leviathan också. Way to go! :gremlaugh:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Enkelheten i andra situationer än konflikt och utmaningar (läs färdighetsslag)!!!

Sjukdomar
Sjukdomar ger begränsade Egenskaper och eventuellt Kaostärningar. Spelledaren avgör inkubationstid, hur länge sjukdomen sitter i, botemedel, permanenta skador med mera.

Thats it! Ja. JA! Så ska regler se ut. Jag vill inte ha avancerade beräkningar, sånt lämnar jag till min revisor. Om jag kollar några versioner bak finns det så mycket regler för sjukdomar... Tänk EDD (var det EDD som hade massa regler kring inkubationsid och yada?). Reglerna är typ så här. Hela tiden. Och det bara funkar så bra...
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Konfliktkapitlet

Det som såg ut som en oläslig galimatias då en del av er först kommenterade det och sa: Ehh redigera!!! är idag oerhört enkelt. Men det kan vara en konstruktion av mig som är konstruktör. Jag tycker dock att det fått en fräshör, enkelhet och pedagogik som jag tror kommer funka. Vi får se vad spelgrupperna säger.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Fördjupade konfliktregler

Enkla och förbannat sjuka/roliga. Fördjupade konfliktregler är inte "det här behöver du för att göra konflikten kul". Fördjupade konfliktregler är ett gäng små regler som man kan plocka vilket man vill då man känner för det och där spelledaren kan säga: "Hörrni, ska vi testa en sjuk grej nu?".
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Överlägsen i antal

Nej! Det blir inte jobbigare att strida man mot man än om två rollpersoner med 3 eskorter anfalls av 7 stråtrövare. Reglerna är så sjukt enkla och systemet klarar av det så snyggt under huven.

Jag vet att ni hatar mig nu och att ni tycker jag är fett dryg. Men jag har jobbat i 2,5 år. Borde det inte ge resultat? Jag säger ju bara att jag älskar mina regler. :gremsmile:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Skydd och rustningar

Då jag speltestade med Genesis (vilket förtjänar en egen tråd - jag har aldrig sett två spelstilar krocka så mycket) så uppkom momentet strid med rustning. Genesis anförde att ABS är av ondo och bara förlängde striden. Han gillade en variant och det var att man en gång under striden fick ignorera en skada.

Det tog 2 sekunder så gillade jag detsamma. ABS är en förlängning av en konflikt och konflikter som inte är megapill med massa strategi utan mer berättande ska inte pågå för länge - fantasin tar slut även för de mest erfarna.

Väck med ABS! Sen tog det tid av tankeverksamhet kring skydd. Så kom det till mig. Jag kunde använda en universell regel som gäller för övertag. Busenkel och funkar perfekt i strid och förkortar snarare än förlänger en konflikt. In alles: En av de bästa sakerna med Starchallenge är systemet för skydd! Det blir inte så mycket enklare än så och det är en recycle av en befintlig regel.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Var ju ages sen men nu då jag slutkorrar:

Ju fler som deltar i en konflikt desto snabbare löses den upp istället för att bli seeegare och seegare. inget för er D&D/Eon spelare kanske men för andra.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
...jo och att reglerna är enkla. Det är ju ingen här som tror om mig men då man läst dem några gånger så är det här enkelt I say! Nya att ta till sig ja men enkla.
 
Top