Nekromanti De bästa sakerna med Starchallenge!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Eftersom regler och världsutvecklingen är klar och nu ligger för allmän bedömning för den som vill på googledocs så tänkte jag hejdlöst börja promota spelet meden "De bästa sakerna..." lista.

Först ut är...

Kraftigt övertag: Oavsett om du mutar någon, använder en cybernetisk hjärnscanner för att fuska i spel eller får en eskort på 5 man och möter på några banditer i skogen så använder du samma regel som innebär en addition på 1 till 5.

Klassisk modifiktation BRP style tänker du? Not quite säger jag. WTF säger du? Klicka på regellänken ovan säger jag!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starta konflikter Då du ska förbereda dig för en attack, övertalan, mental konfrontation så måste du göra... inget. Du säger vad du gör och tar ett kort från din kortlek som du alltid har framför dig i alla väder och slänger det i bordet då alla sagt sitt. Inget tärningsrull. Pang! Allt händer direkt! Inget lägga ihop det med det. Bara gör exakt det du vill. Då rätt kort kommer upp är det dags att ta till tärningar och egenskaper och det kommer råda ganska lite tvivel om vad du ska använda och slå för det kommer så att säga avgöras av vad du just berättat. Snabbt, enkelt och speligt och enligt mina tester: Roligt!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
De bästa sakerna med Starchallenge #3

Skapa spelledarroller: Det är så enkelt och så lätt att skapa spelledarroller som gör vad de ska. Det är typ max 5 värden och inget jox. Mekaniken sköter allt så skönt. Det som tar upp mest plats är beskrivningen av dem. Och det är så det ska vara :gremlaugh:

Edit: Alltså efter att ha slitit i 2 år med ett system är det så underbart att det är så lätt att använda det. Lägg ett gott arbete på mekaniken och låt det ta tid så går spelandet lätt sen. Lite som med allt här i världen. En väl konstruerad apparat är lätt att använda men det tar tid att bygga den!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
De bästa sakerna med Starchallenge #4

Att Nässe just PMade mig efter att läst lite i reglerna och gav mig så jävla fetmycket med beröm att jag blev helt generad!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
De bästa sakerna med Starchallenge#5

Världen! Har gett mig in i ett sista korrande som lär pågå februari ut. Men sen är det dags. Hoppas jag har karta och framsida då. Men världen!

Jag känner mer och mer att jag älskar upplägget för den här scifi/fantasy världen med inslag av postapokalyps. En stor jävla korvtårta som är tvärtemot all indiemiljöer som serverats mig under åren. Här finns allt. Dyk ner i den del _du_ gillar och bara spela! Jag fattar verkligen hur folk kommer kritisera det där men det är deras sak. Det här är maffigt. Och jag gillar den guidade turen man får i början som en slags introduktion där man svävar över de 4 rikena. Jag gillar alla konfrontationer, konflikter, klaner, organisationer... Det bara skriker äventyr! Allt det här har jag lärt mig av er forumiter för jag visste inte hur man skrev världar förut. Då jag läste min 500 sidors värld från förrförra versionen insåg jag att det var ett antal hundra timmar jag aldrig kommer få igen.

Då jag läste den nya världen idag under korren kände jag faktiskt ett sug i magen efter att få slänga mig in i världen och bara spela spela spela. Det var det mål jag ville uppnå!

Jag förstår att jag bryter ALLA jantes lagar (om det nu fanns mer än en) nu men bare with me. Två! År! Nån payback ska jag väl ha!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: De bästa sakerna med Starchallenge#5

Kan du lite kort förklara skador och potter? Jag orkar inte sätta mig in i systemet. Det är så måååånga sidor. o_O

Edit: Finns det en sammanfattning nånstans? Och så kan man använda övriga boken som referens? :gremsmile:
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Läs första stycket i kapitlet Grundläggande begrepp. Det förklarar inte hur skador funkar men så här funkar dem.

Som sagt finns inte "skador" som begrepp utan vi använder oss a ödesnycker (varför behöver vi inte gå in på här). En ödesnyck är ett trauma, dvs det påverkar spelaren på något sätt.

Antag att en spelare får ett slag över munnen som ger honom ödesnycken Utslagna tänder. En ödesnyck aktiveras med ett antal tärningar och det är spelaren som bestämmer enligt några regler då ödesnycken aktiveras. Det tror jag inte vi behöver gå in på mer heller för det hänger ihop med den "övergripande livsmätaren: Öde" och jag antar att du har en annan lösning för det än den jag byggt.

I en handling där en ödesnyck troligen påverkar utgången av handlingen (tex att charma nån då man har utslagna tänder) så ska man slå lika många tärningar som man har i ödesnycken. Man slår den och läser av hur många 1,2,3 man fick. Så många tärningar plockas
bort ur potten (se Grundläggande begrepp) och försämrar möjligheterna att lyckas. Ödesnycken sänks varje gång den används med 1T tills den når 0 och är borta.

En ödesnyck behöver inte alltid vara negativ utan kan användas som en egenskap i potten (skrämma någon med Utslagna tänder och Stor).

I korthet fungerar SCs skadesystem på det sättet. Observera att jag inte lagt ett realistiskt filter över spelet. Jag har gått ifrån simulationsregler. Jag vill ha så lite bokföring och så mycket kreativitet som möjligt vilket genomsyrar spelet. Gillar du det är det kan nog det här skadesystemet fungera.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
De bästa sakerna med Starchallenge 6!

Byggstenarna: Bakgrundshistorien till världen är ganska lång men jeflar vad maffig den är. Det finns flera olika konflikter att ta hänsyn till och jag tror det finns nära 100 platser beskrivna. Sen skiljer sig miljöerna så vida åt men hänger ändå ihop. Kan man inte hitta sköna äventyrshookar här har man ingen fantasi :gremwink:. Jag gillar att jag får magkänsla nu några månader efter senaste genomläsningen. Då har nåt blivit rätt.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
De bästa sakerna med Starchallenge #7

Kvinnliga regenter: Att då det gäller regenter, onda som goda så finns det _kvinnor_ med bland dessa också som får ta plats och bre ut sig på alla möjliga olika sätt. Kvinnor får öht ta plats i det militära och andra traditionellt manliga yrken vilket det trycks på. Jag gillar!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
De bästa sakerna med Starchallenge #8

Nechropia. Efter att ha läst igenom tre av fyra riken i korrläsningen och verkligen gillat dem (man glömmer en del efter ett tag) är det en riktig skön känsla att få läsa om ett rike som består av märkliga ting, oförklarliga saker och en märklig makt som inte kan förklaras. Från politiska arrangemang, intriger och konspirationer till något helt övermänskligt med Glömda folk och Osynliga väktare med tragiska öden. Jag fattar att det inte låter så coolt här men det är det. Och jag var ändå tvungen att ta med det då det här är min egen ohämmade reklamlista för Starchallenge där jag skriver allt jag känner att jag gillar och ev glömt bort i hastigheten då jag skrivit.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,764
Location
Stockholm
Re: De bästa sakerna med Starchallenge #8

Niklas73 said:
Nechropipa. Efter att ha läst igenom tre av fyra riken i korrläsningen och verkligen gillat dem (man glömmer en del efter ett tag) är det en riktig skön känsla att få läsa om ett rike som består av märkliga ting, oförklarliga saker och en märklig makt som inte kan förklaras. Från politiska arrangemang, intriger och konspirationer till något helt övermänskligt med Glömda folk och Osynliga väktare med tragiska öden. Jag fattar att det inte låter så coolt här men det är det. Och jag var ändå tvungen att ta med det då det här är min egen ohämmade reklamlista för Starchallenge där jag skriver allt jag känner att jag gillar och ev glömt bort i hastigheten då jag skrivit.
Det låter coolt men jag har lite svårt för namnet. [Näckrå-Pipa]?
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Inga värden i världstexterna Det här kan nog uppfattas som dåligt av flera men jag tycker det är så skönt. Texterna kring världen innehåller inga siffror. De får du själv ta fram. Eftersom skalan är 1-5 där 1 är lågt och 5 är max så fattar du intuitivt beroende på texten vad du sätter för siffra då du skapar ett monster i Nechropia. Reglerna visar dig vad du bör nuffra ut på de beskrivande texterna.

Då jag läser det här sjuder kreativiteten. Jag vill inte se siffror - jag vill göra själv (och det går fort som ni sett tidigare i den här extrema skryttråden). Därför kvalar den här grejen in på listan: Inga värden i världstexterna men en kick för de kreativa att skapa själv!

Det är något jag tycker vissa rollspel gör bra - uppmuntrar kreativtet bara genom att beskriva något.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
I min korrläsning och fullkomligt jantekrossande, ohämmade hyllning till mitt eget spel har vi nu kommit fram till (eller nej det har vi inte - jag korrar Skapa rollpersonsavsnittet - men jag bara kom på det)...

Stridssystemet Eller nej. Konfliktsystemet. Alla konflikter följer samma system. Men det finurliga är att vi inte håller på med KP eller derivat av detta. Det lite "klumpiga" som man kan tycka är att SLP och RP har olika system för hur man tar ut dem men det är en del av spelbalansen som får resten av skiten att funka och det är inte ett dugg svårt. Ovant kanske till en början. Men inte svårt.

Anyway! Om du gör ett vapen som är megamastrosuperdödligt eller ett vapen som gör fienden så kåt på dig att hon inte längre är i stridbartskick så ändrar du ingenting. Ing-en-ting. Samma regler. Samma system. På så sätt kan SL snabbt slänga in vad än hon tycker är ett häftigt vapen eller cool pryl utan att behöva tänka: Hur måste jag husregla det här? Sexvapen, giftgas, bakteriekulsprutor... Kör på! Reglerna stödjer din fantasi och det är din egen kreativitet och uppfinningsrikedom som sätter dina gränser. Inte reglerna. Det här är en av de coolaste grejerna i mitt tycke.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Att handla Jag gillar verkligen den kreativitet man använder för varje handling. Man har en massa egenskaper. Två av dem ska användas för varje handling. Det är klart att om man ska skjuta nån är det enkelt: Anta att man har Pistolskytte+Pricksäker. Det är inte nån utmaning att komma på.

Däremot kan det bli kul om man ska bearbeta nån genom att använda Snygg kropp och Smidig genom att poledansa skiten ur vakterna man strax vbill pumpa på information. Meningen är att det ska väcka en massa kreativa tankar och att spelledaren hellre ska fria än fälla (även om det finns vissa begränsningar). Jag och spelarna har haft kul med det här under speltesterna.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Självförhärligandet fungerar faktiskt. Mycket bra reklamtråd, det här. :gremcool:

Jag pular med ett liknande system och hittar rätt många grejer som ditt gör bättre. Bra jobbat!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lekfullheten! Det här är nog en topp tre. Vilka garv vi haft vid spelbordet. SC är nog inget episkt spel i första hand. Det går nog att spela det episkt men det märks tydligt att "här ska man ha kul".

För en handling tar man 2 av sina Egenskaper vilka bestämmer helt själv då man skapar rollpersonen. Att försöka finna en de kreativa förklaringarna är väldigt kul. Förklara för din spelledare varför du ska få sätta ihop egenskaperna Snygg och Smidig i ett slagsmål med en vakt som visar sig svag för dig blir din utmaning. Spelledaren ska hellre fria än fälla och den kreativitet som sprutade fram ur spelgrupperna och gav uppslag var för härlig. Vi hade apkul!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Lyckas med (olika grad av) komplikation Det är förvisso inte min idé men jag gillar verkligen att ett misslyckande av att dyrka dörren självklart inte är ett misslyckande där historien stannar av utan ett lyckande men med komplikation. Vips var skatten bakom dörren försedd med en fälla. Slagen påverkar storyn på riktigt - inte bara om man lyckas eller inte. Så nu styr slagen små delar av historien. Det känns jättetrevligt. Att misslyckande sen äger sin rättighet i några givna fall är självklart men det här eliminerar "Du lyckas inte" helvetet som genomsyrar många spel. Tog fö ett tag att få ordning på det här men till sist gick det.
 
Top