De övergivnas t-shirt

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Nej, jag är paff över att hon skulle ha missat humorn i sin miss efter alla dessa år. Tror hon fortfarande på det som står däri? Det känns som om någon som varnade om videovåldet på 80-talet fortfarande skulle tro att de hade rätt, trots att vi nu står med facit i hand.

Och vad gäller rättigheterna till bilden, så betvivlar jag högeligen att hon sitter på rättigheterna. Rättigheterna ligger hos den som tog fotot, och ingen annan, om det inte är explicit sålt till något. Bokens titel är inte heller inte skyddad; det är ganska ovanligt att man gör det. Så kan man nosa upp vem som har tagit bilden på omslaget, så kan man säkert få lov att trycka en T-tröja. Och vill man skriva "De övergivnas armé" under den, så finns det inget lagligt som stoppar detta.
Didi och jag hade inte någon mer utförlig korrespondens. Hon var, som sagt, inte så road av mina frågor. Jag fick inte intrycket att hon nu ser på sin bok med humor eller självdistans. Men det hade varit kul att höra hennes sida av saken! Boken innehåller ju flera rätt saftiga anklagelser, som hon gärna hade fått förklara på exempelvis Gothcon. Det hade garanterat varit minnesvärt.

Vad gäller upphovsrätten, så har du nog rätt i att fotografen (det är väl ett foto?) borde ha rättigheterna. Står det någonstans i boken vem det är som har tagit bilden? Jag har alltså inte boken själv. I tråden har det tidigare nämnts att det kan vara ett foto från Sydsvenskan. Hur det funkar om man vill ha med fler element från bokens framsida vet jag inte. Men det är flera andra som numera använder sig av varumärket Det övergivnas armé. Exempelvis finns det en podcast med det namnet. Jag tycker att det är riktigt fantasieggande.

Vid närmare eftertanke så hade jag, som en av soldaterna i De övergivnas armé, också kunnat tänka mig att bära en t-shirt med ett foto på Didi själv. Hon verkar vara en karaktär utöver det vanliga.
 
Last edited:

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Man kan ju ta och köpa ett ex av boken och kolla. Alternativt kolla med förlaget, som sagt.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Man kan ju ta och köpa ett ex av boken och kolla. Alternativt kolla med förlaget, som sagt.
Ja, boken gavs ju ut av Norstedts. Tippar att en nyutgåva inte är nära förestående… Förmodligen är de som en gång var med om att ge ut boken inte längre kvar på förlaget.

Som jag skrev ovan har jag mailat både SF-bokhandeln och Alphaspel med förslag om att trycka upp t-shirts. En perfekt julklapp.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Det tycker jag inte att man ska göra. Att ge pengar till den här typen av fanatiker bör undvikas :)
Köpa på antikvariat, då? Den finns väl ändå inte i tryck i vilket fall?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Köpa på antikvariat, då? Den finns väl ändå inte i tryck i vilket fall?
Didi körde väl en ny vända för inte så många år sedan? Detta är fortfarande aktuellt för henne. Men ja, köp på antikvariat.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Jag har inte läst De övergivnas armé men baserat på vad det står om den och Didi i Finna dolda ting är det nästan så att vi rollspelare borde ställa henne inför rätta för förtal.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag har inte läst De övergivnas armé men baserat på vad det står om den och Didi i Finna dolda ting är det nästan så att vi rollspelare borde ställa henne inför rätta för förtal.
Innehållet i boken borde väl vara preskriberat som förtal vid det här laget?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Det är möjligt att det är så trots att hon fortfarande säljer boken. Jag har inte alls koll på de juridiska förutsättningarna för förtal.
Bara enskilda personer kan bli förtalade, inte en grupp.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Bara enskilda personer kan bli förtalade, inte en grupp.
Nåja, då får det väl bli hets mot folkgrupp. 😉 (Jag är fullt medveten om att rollspelare inte är en folkgrupp i det avseendet.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Det talar ju för att det var en bild från Sydsvenskan, eftersom han fortfarande jobbar där.
Jamendåså! Då är det väl bara för nån av oss att höra av sig till karln och se ifall man kan skaka fram en licens? Vi kan säkert skramla till en sån tänker jag.

Årets julklapp, sa Bull.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Nej, jag är paff över att hon skulle ha missat humorn i sin miss efter alla dessa år. Tror hon fortfarande på det som står däri? Det känns som om någon som varnade om videovåldet på 80-talet fortfarande skulle tro att de hade rätt, trots att vi nu står med facit i hand.
Nu får någon verkligen rätta mig om jag har fel men var inte hon igång för några år sedan och försökte koppla ihop rollspel med islamistisk terrorism? Eller har jag drömt ihop det?

EDIT: Tydligen hade jag fel. Det var Kapitolium-stormarna hon kopplade ihop med lajvare.
 
Last edited:

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,613
Location
Huddinge
Det tycker jag inte att man ska göra. Att ge pengar till den här typen av fanatiker bör undvikas :)
Den fanns på mitt skolbibliotek när jag gick på gymnasiet (tills jag fick den bortblockad, vilket är en annan historia).
Så kolla med lokala bibliotek, för det är inte omöjligt att någon har den.
 
Top