De övergivnas t-shirt

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,994
Jag har inte läst De övergivnas armé men baserat på vad det står om den och Didi i Finna dolda ting är det nästan så att vi rollspelare borde ställa henne inför rätta för förtal.
Björn Hellqvist hade gjort en rätt genomgående granskning av boken för typ tusen år sedan på nån hemsida. Man fick en ganska bra uppfattning av innehållet i den granskningen. Kan någon hitta sidan (om det går, detta var över 20 år sedan) så vore det intressant läsning.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Den fanns på mitt skolbibliotek när jag gick på gymnasiet (tills jag fick den bortblockad, vilket är en annan historia).
Så kolla med lokala bibliotek, för det är inte omöjligt att någon har den.
Boken finns fortfarande på bibliotek i många städer.

 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,311
Jag skrev faktiskt ett artigt meddelande till Didi Örnstedt och frågade om det finns t-shirts med motivet från De övergivnas armé. Det var inte en uppskattad fråga. Hon förklarade att hon hellre vill sälja sina böcker. Jag undrade då om hon kunde tänka sig att göra det på spelkonvent eller liknande evenemang. Då blev hon riktigt sur. Inte så konstigt kanske. Men jag har i alla fall frågat.
Värt att nämna är ju att hon aldrig ändrat inställning, minns att i början av 2021 skrev hon ett långt inlägg där hon försökte visa samband mellan de som stormade Kapitolium och lajvare. Hon påpekade då att "intresset för boken hade ökat", som någon slags bekräftelse på att hon hade rätt.

(Varför intresset hade ökat var att hon hade lagt ut överblivna författarex på Tradera som hon signerade… och köparna var såklart rollspelare)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,994
minns att i början av 2021 skrev hon ett långt inlägg där hon försökte visa samband mellan de som stormade Kapitolium och lajvare.
Just det ja, så var det. Då mindes jag fel om vilka hon kopplade ihop rollspelare med.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,994
(Varför intresset hade ökat var att hon hade lagt ut överblivna författarex på Tradera som hon signerade… och köparna var såklart rollspelare)
Detta är intressant tycker jag. De enda som har något intresse över hennes bok är de som hon tycker så illa om.

Det är ju synd att hennes uppfattning av rollspel och rollspelare inte förändrats. Det hade ju annars varit intressant att styra upp ett samtal kring allt som hände och hur man förhåller sig till det idag.

Lyssnade på en intervju av Gunilla Johnsson och Michael Petersen där de berättade att Didi och Björn från början var försiktigt välvilliga till rollspelare och att deras granskning från början skulle handla om nazister på rollspelskonvent, något som tydligen faktiskt förekom. Sedan blev Sverok lite misstänksamma mot Didi och Björn och rådde folk att inte prata med dem. Detta gjorde i sin tur Didi och Björn sura och misstänksamma och allteftersom började de tota ihop den alltmer galna konspirationsteorin efter den andra.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,012
Location
Umeå
Värt att nämna är ju att hon aldrig ändrat inställning, minns att i början av 2021 skrev hon ett långt inlägg där hon försökte visa samband mellan de som stormade Kapitolium och lajvare. Hon påpekade då att "intresset för boken hade ökat", som någon slags bekräftelse på att hon hade rätt.
På ett sätt är det nog till oss rollspelares fördel. Det kan inte vara så kul om man är motståndare och plötsligt inser att man står på samma sida som Didi.

Men också lite tragiskt att när man har haft så otroligt fel fortfarande står kvar vid sin åsikt efter alla dessa år. Att hon ogillar rollspel må väl så vara, men att hon fortfarande tror att hennes bok har något med verkligheten att göra och inte skäms?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,994
Extra trist är det ju då hon i övrigt verkar vara en riktigt vettig person. Jag gick in på hennes FB och håller med henne om typ allt hon skriver, utom just när det kommer till rollspel.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Jamendåså! Då är det väl bara för nån av oss att höra av sig till karln och se ifall man kan skaka fram en licens? Vi kan säkert skramla till en sån tänker jag.

Årets julklapp, sa Bull.
Exakt.

Så länge man har fotografens medgivande och inte imiterar bokomslaget i övrigt ska det vara fritt fram.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,311
Det är ju synd att hennes uppfattning av rollspel och rollspelare inte förändrats. Det hade ju annars varit intressant att styra upp ett samtal kring allt som hände och hur man förhåller sig till det idag.
Verkligen! Hade jag fått göra en Fandrake-bok hade det varit superspännande med en nyutgåva kombinerat med en uppföljare, en slags "vad hände sen?" där man pratar om hur det ser ut idag, vad som inte stämde, vad som blev bättre osv.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,072
Location
Ereb Altor
Ingen som kan skriva till honom och fråga om vi får köpa licensen till fotot och sen göra tonvis med merch, bara för att se Didi gå i taket igen över hur hemska vi är? Hon var ju måttligt grinig över AP-poddens existens.
Går nog att höra av sig till Sydsvenskan. Han verkar vara anställd så inte omöjligt att tidningen faktiskt äger bilden.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,994
Det är rätt intressant att ena halvan av deltagarna tråden talar om att göra sams med Didi medan den andra halvan talar om att trolla henne 🙂
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,625
Location
Huddinge
Värt att nämna är ju att hon aldrig ändrat inställning, minns att i början av 2021 skrev hon ett långt inlägg där hon försökte visa samband mellan de som stormade Kapitolium och lajvare. Hon påpekade då att "intresset för boken hade ökat", som någon slags bekräftelse på att hon hade rätt.

(Varför intresset hade ökat var att hon hade lagt ut överblivna författarex på Tradera som hon signerade… och köparna var såklart rollspelare)
Någon som vet hur det är med Björn? Håller han fast vid åsikterna?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Men vem är det egentligen som har rättigheterna till bokens framsida - förlaget Norstedts eller författarna? Att författarna har rättigheterna till texten i boken spelar rimligen ingen roll för den som vill trycka upp t-shirts.

T-shirten blir ju bäst om boktiteln, författarnamnen och bilden ser ut precis som på bokens framsida.

Och ja, självklart är det mest rollspelare som håller igång intresset för boken. Vilka skulle det annars vara? Jag tror knappast att det finns någon svensk rollspelskritisk rörelse. Om vi bortser från Didi själv.
 
Last edited:

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Enda berättigande boken (och det "utbildningsmategial" polisen hade om rollspel och lajv, som väl hon och Björn låg bakom) har, är väl som ett av flera objekt på museum över vanföreställningar och moralpanik. Andra entries vore dansbaneeländet, rockmusik, videovåld, rejvkommissionen. I övrig bör boken och dess författare hamna i historiens glömska.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,730
Location
Eskilstuna
Men vem är det egentligen som har rättigheterna till bokens framsida - förlaget Norstedts eller författarna? Att författarna har rättigheterna till texten i boken spelar rimligen ingen roll för den som vill trycka upp t-shirts.

T-shirten blir ju bäst om boktiteln, författarnamnen och bilden ser ut precis som på bokens framsida.
Jag är inte jurist.

Men de ideella rättigheterna (rätten att bli namngiven vid användning av ens verk och rätten att användningen inte kränker ens anseende, med mera) till bilden ligger hos fotografen Peter Frennesson och formgivaren av omslaget (hen har vi inget namn på, va?). Troligtvis spelar det ingen större roll i det här fallet, eftersom det inte är en användning som bör kunna anses vara kränkande, men det beror lite på. Namnen bör dock framgå exempelvis på en sida som säljer t-shirten.

Och de ekonomiska rättigheterna (rätten att reproducera fotot och omslaget) ligger antingen hos fotografen respektive formgivaren, eller eventuellt hos deras arbetsgivare om de har framställts i en jobbkontext (exempelvis att fotografen fotade bilden för tidingen hen jobbade på och formgivaren formgav omslaget för förlaget hen jobbade för), eller kanske någon helt annanstans (hos förlaget eller hos Didi själv) om särskilda avtal har ingåtts kring bilden och omslaget. Enda sättet att få reda på det är att höra med upphovspersonerna och/eller tidningen, förlaget, och Didi.

Oavsett vill jag på förekommen anledning varna för det här projektet kan få oönskade konsekvenser. Är ni beredda att anlita jurister och gå till rättegång för att försvara er? För Didi kan ju driva igång en process mot er oavsett om ni har fixat rättigheterna eller inte…
 
Last edited:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Oavsett vill jag på förekommen anledning varna det här projektet få oönskade konsekvenser. Är ni beredda att anlita jurister och gå till rättegång för att försvara er? För Didi kan ju driva igång en process mot er oavsett om ni har fixat rättigheterna eller inte…
Precis.

Jag skulle inte rekommendera att reproducera omslaget i sin helhet utan att ha skriftligt godkännande från alla inblandade parter.

För fotot som sådant räcker det med fotografens (eller den som sitter på publiceringsrätten).
 
Top