De övergivnas t-shirt

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Jag antar att det här är fusk?

View attachment 15297
Kanske. Undrar dock mest om framsidan finns som t-shirt (förmodligen inte, men om den finns vill jag ha ett ex). Och om någon av författarna har bjudits in för samtal på Gothcon eller annat konvent. Vad hade hänt då? Jag vet verkligen inte, men författarna har onekligen blivit en sorts bisarra kändisar.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Kanske. Undrar dock mest om framsidan finns som t-shirt (förmodligen inte, men om den finns vill jag ha ett ex). Och om någon av författarna har bjudits in för samtal på Gothcon eller annat konvent. Vad hade hänt då? Jag vet verkligen inte, men författarna har onekligen blivit en sorts bisarra kändisar.
Jag skrev faktiskt ett artigt meddelande till Didi Örnstedt och frågade om det finns t-shirts med motivet från De övergivnas armé. Det var inte en uppskattad fråga. Hon förklarade att hon hellre vill sälja sina böcker. Jag undrade då om hon kunde tänka sig att göra det på spelkonvent eller liknande evenemang. Då blev hon riktigt sur. Inte så konstigt kanske. Men jag har i alla fall frågat.

Jag tycker verkligen att det hade varit kul med en t-shirt - och med någon form av evenemang där hon är inblandad. Det kanske kunde bli något i stil med Siewert Öholms försoning med Okej-reportern Anders Tegner? Öholm erkände ju faktiskt att han hade överreagerat en smula den där gången på 80-talet.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Jag skrev faktiskt ett artigt meddelande till Didi Örnstedt och frågade om det finns t-shirts med motivet från De övergivnas armé. Det var inte en uppskattad fråga. Hon förklarade också att hon hellre vill sälja sina böcker. Jag undrade då om hon kunde tänka sig att göra det på spelkonvent eller liknande evenemang. Då blev hon riktigt sur. Inte så konstigt kanske. Men jag har i alla fall frågat.

Jag tycker verkligen att det hade varit kul med en t-shirt - och med någon form evenemang där hon är inblandad. Det kanske kunde bli något i stil med Siewert Öholms försoning med Okej-reportern Anders Tegner?
Jag ville faktiskt också ha en t-shirt med det motivet, men då det inte fanns tog jag saken i egna händer 🙂
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Jag ville faktiskt också ha en t-shirt med det motivet, men då det inte fanns tog jag saken i egna händer 🙂
Har du haft den på konvent? Jag hade gärna gått omkring med en sån t-shirt på Gothcon. Didi var dock noga med att påpeka att motivet är upphovsrättsskyddat, så hon fruktar nog oönskad marknadsföring. Det gör ju inte det hela mindre roligt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Har du haft den på konvent? Jag hade gärna gått omkring med en sån t-shirt på Gothcon. Didi var dock noga med att påpeka att motivet var upphovsrättsskyddat, så hon fruktar nog oönskad marknadsföring. Det gör ju inte det hela mindre roligt.
Nä tyvärr, förutom DanCon och MunkCon har jag aldrig varit på konvent. Nu tror jag tröjan är på vinden någonstans 🙂 Men hittar jag den kan jag lägga upp en bild på den om du vill 🙂
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Nä tyvärr, förutom DanCon och MunkCon har jag aldrig varit på konvent. Nu tror jag tröjan är på vinden någonstans 🙂 Men hittar jag den kan jag lägga upp en bild på den om du vill 🙂
Gör så! Jag antar att jag inte får uppmuntra dig att trycka upp fler, men jag kan ju i alla säga att det rent hypotetiskt skulle kunna finnas efterfrågan. Om fler hör av sig till Didi kanske hon kan tänka sig att trycka upp ett begränsat antal själv? Förmodligen skulle nästan bara rollspelare köpa den.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Gör så! Jag antar att jag inte får uppmuntra dig att trycka upp fler, men jag kan ju i alla säga att det rent hypotetiskt skulle kunna finnas efterfrågan. Om fler hör av sig till Didi kanske hon skulle kunna tänka sig att trycka upp ett begränsat antal själv? Jag antar att nästan bara rollspelare skulle köpa den.
Jag skulle inte trycka upp exemplar för att sälja vidare, där har Didi såvitt jag förstår rätt i att det vore ett brott mot upphovsrättslagen.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Jag skulle inte trycka upp exemplar för att sälja vidare, där har Didi såvitt jag förstår rätt i att det vore ett brott mot upphovsrättslagen.
Det är säkert ett brott. Något säger mig också att Didi inte skulle ge sig om hon upptäckte att någon började sälja t-shirts med detta motiv, oavsett hur få exemplar det handlade om. Förmodligen upplever hon heller inte sin kamp mot rollspelen som det minsta komisk. Det var något visst med hennes frenesi.

Hmm… SF-bokhandeln kanske kan göra en deal med henne om tryck av t-shirt? Den skulle sälja. Jag skriver till dem (och Alphaspel) och föreslår det.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Didi var dock noga med att påpeka att motivet är upphovsrättsskyddat, så hon fruktar nog oönskad marknadsföring. Det gör ju inte det hela mindre roligt.
Är det alltså en bild hon personligen äger? Hon har inte köpt den av en bildbyrå eller illustratör, det är inte något förslag som ordnat den? (Trycktes De övergivnas armé på förslag, eller var det mer en indieproduktion?)

Om det skulle vara så att det inte är hon personligen som äger bilden så borde det väl kunna finnas vägar runt det hela den vägen? Jag skulle 100% kunna tänka mig en t-shirt med bilden utan titeltext och författare och sådant.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Är det alltså en bild hon personligen äger? Hon har inte köpt den av en bildbyrå eller illustratör, det är inte något förslag som ordnat den? (Trycktes De övergivnas armé på förslag, eller var det mer en indieproduktion?)

Om det skulle vara så att det inte är hon personligen som äger bilden så borde det väl kunna finnas vägar runt det hela den vägen? Jag skulle 100% kunna tänka mig en t-shirt med bilden utan titeltext och författare och sådant.
Jag har ingen aning om vem som äger omslagsbilden till den här boken, men Didi var mycket snabb med att påpeka att ”boken skyddas genom lagen om upphovsrätt” (alltså apropå min fråga om tryck av t-shirt.

Till min stora förvåning var det faktiskt Norstedt som gav ut boken. Jag förväntade mig snarare utgivning på eget förlag. Så kanske äger förlaget rättigheterna till omslaget?

Det är förmodligen många (några hundra?) som skulle vilja betala för en t-shirt med detta motiv. I mitt mail till SF-bokhandeln föreslog jag denna t-shirt som julklapp. Lite tight med tid kanske, men det borde vara fullt görbart om rättighetsfrågan kan lösas snabbt.

 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,021
Location
Ereb Altor
Jag har ingen aning om vem som äger omslagsbilden till den här boken, men Didi var mycket snabb med att påpeka att ”boken skyddas genom lagen om upphovsrätt” (alltså apropå min fråga om tryck av t-shirt.

Till min stora förvåning var det faktiskt Norstedt som gav ut boken. Jag förväntade mig snarare utgivning på eget förlag. Så kanske äger förlaget rättigheterna till omslaget?

Det är förmodligen många som skulle vilja betala för en t-shirt med detta motiv. I mitt mail till SF-bokhandeln föreslog jag denna t-shirt som julklapp. Lite tight med tid kanske, men det borde vara fullt görbart om rättighetsfrågan kan lösas snabbt.

Det ser ut som stock art. Kör en bildgoogling.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Jag har ingen aning om vem som äger omslagsbilden till den här boken, men Didi var mycket snabb med att påpeka att ”boken skyddas genom lagen om upphovsrätt” (alltså apropå min fråga om tryck av t-shirt.

Till min stora förvåning var det faktiskt Norstedt som gav ut boken. Jag förväntade mig snarare utgivning på eget förlag. Så kanske äger förlaget rättigheterna till omslaget?

Det vore inte första gången en kverulantisk författare har dålig koll på upphovsrätt ping @ceruleanfive , men det känns inte helt osannolikt att företaget har den ekonomiska upphovsrätten (upphovsmannen behåller alltid den ideella).

Nu tror jag kanske inte att Norstedt är så sugna på att spela boll, men kan kanske vara värt ett mail?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Det vore inte första gången en kverulantisk författare har dålig koll på upphovsrätt ping @ceruleanfive , men det känns inte helt osannolikt att företaget har den ekonomiska upphovsrätten (upphovsmannen behåller alltid den ideella).

Nu tror jag kanske inte att Norstedt är så sugna på att spela boll, men kan kanske vara värt ett mail?
Jag får se vad SF-bokhandeln och Alphaspel säger. Har inte riktigt orken just nu att rodda mer kring detta, men är någon annan sugen är det bara att plocka upp bollen. Jag lär i alla fall beställa minst ett ex.

Och ja, det är nog någon form av stock-art. Men bilden är ju från 90-talet. Den säljs väl inte längre då, eller? Jag tycker inte att det är en bra bild egentligen. Det är bara det totalt aparta sammanhanget som gör den rolig.

Det här är förstås helt off topic. Kanske bryta ut till separat tråd? Det verkar ju finnas efterfrågan.
 
Last edited:

Mikl

Veteran
Joined
11 May 2023
Messages
198
Det ser ut som stock art. Kör en bildgoogling.
Jag har fått för mig att bilden kommer från en artikel i Sydsvenskan från mitten av 90-talet om vampyrlajvare i Malmö. En artikel jag har en minnesbild av att jag läst.

Det är också möjligt att jag drömt ihop den detaljen och att min hjärna förväxlat den med en annan bild.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,021
Location
Ereb Altor
Jag har fått för mig att bilden kommer från en artikel i Sydsvenskan från mitten av 90-talet om vampyrlajvare i Malmö. En artikel jag har en minnesbild av att jag läst.

Det är också möjligt att jag drömt ihop den detaljen och att min hjärna förväxlat den med en annan bild.
Jag hat verkligen ingen aning alls. Jag sköt 100% från höften.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Jag har fått för mig att bilden kommer från en artikel i Sydsvenskan från mitten av 90-talet om vampyrlajvare i Malmö. En artikel jag har en minnesbild av att jag läst.

Det är också möjligt att jag drömt ihop den detaljen och att min hjärna förväxlat den med en annan bild.
Det ser ut som en goth-kille som lajvar. En riktig svärmorsmardröm. Jag kan tänka mig att Didi gick hem hos dem som var engagerade i Hem och skola. De var väldigt aktiva på bland annat min skola. Alltid lika upprörda över allt som unga gillar.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Jag skrev faktiskt ett artigt meddelande till Didi Örnstedt och frågade om det finns t-shirts med motivet från De övergivnas armé. Det var inte en uppskattad fråga. Hon förklarade att hon hellre vill sälja sina böcker. Jag undrade då om hon kunde tänka sig att göra det på spelkonvent eller liknande evenemang. Då blev hon riktigt sur. Inte så konstigt kanske. Men jag har i alla fall frågat.
8500 bragdpoäng!
 

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Jag skrev faktiskt ett artigt meddelande till Didi Örnstedt och frågade om det finns t-shirts med motivet från De övergivnas armé. Det var inte en uppskattad fråga. Hon förklarade att hon hellre vill sälja sina böcker. Jag undrade då om hon kunde tänka sig att göra det på spelkonvent eller liknande evenemang. Då blev hon riktigt sur. Inte så konstigt kanske. Men jag har i alla fall frågat.
Var det här nyligen? I så fall är jag mäkta förvånad. Efter all denna tid? Eller var det kanske 20 år sedan?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Var det här nyligen? I så fall är jag mäkta förvånad. Efter all denna tid? Eller var det kanske 20 år sedan?
Det framgick kanske inte, men jag kontaktade alltså Didi igår. Menar du att boken på något sätt har tappat sina kvaliteter? Jag tycker snarare att den har fått nya dimensioner… Det mesta hon och hennes allierade i Hem och skola fruktade har nu blivit verklighet. Eller? 😉
 
Last edited:

Zimeon

Magister Katt
Joined
31 Mar 2013
Messages
255
Location
Åkersberga
Det framgick kanske inte, men jag kontaktade alltså Didi igår. Menar du att boken på något sätt har tappat sina kvaliteter? Jag tycker snarare att den har fått nya dimensioner… Det mesta hon fruktade har nu blivit verklighet. Eller? 😉
Nej, jag är paff över att hon skulle ha missat humorn i sin miss efter alla dessa år. Tror hon fortfarande på det som står däri? Det känns som om någon som varnade om videovåldet på 80-talet fortfarande skulle tro att de hade rätt, trots att vi nu står med facit i hand.

Och vad gäller rättigheterna till bilden, så betvivlar jag högeligen att hon sitter på rättigheterna. Rättigheterna ligger hos den som tog fotot, och ingen annan, om det inte är explicit sålt till något. Bokens titel är inte heller inte skyddad; det är ganska ovanligt att man gör det. Så kan man nosa upp vem som har tagit bilden på omslaget, så kan man säkert få lov att trycka en T-tröja. Och vill man skriva "De övergivnas armé" under den, så finns det inget lagligt som stoppar detta.
 
Top