Datorspel eller dataspel?

Datorspel eller dataspel?

  • Datorspel

    Votes: 20 30.3%
  • Dataspel

    Votes: 15 22.7%
  • Båda funkar

    Votes: 25 37.9%
  • TV-spel

    Votes: 5 7.6%
  • Eget alternativ (svara i tråden)

    Votes: 1 1.5%

  • Total voters
    66

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Det är ju rimligen spel som också spelas med hjälp av data.

Edit: Fast det gäller ju egentligen alla spel. :unsure:
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har alltid sagt dataspel.

hårdvaran är själva datorn med komponenter och mjukvaran är operativ , bildredigeringsprogram , ordbehandlare , spel osv .

Så ett spel man spelar på datorn är ett dataspel
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Detta lyfter en annan frågeställning som jag haft i många år.

Varför kallar man tv-spel för tv-spel ?

Tv:n är ju iofs en komponent för att man skall kunna spela (man kan ju använda en skärm med) men det är ju inte ett tv-spel utan det är ju ett spel för Nintendo eller Playstation eller Xbox eller sega eller vad man nu har för konsol .

Det är ju ett spel för konsolen man använder och inte för tv:n
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag säger dataspel. Men då jag tillbringade mina ungdomsår under det glada 80- och 90-talet så vet jag att den allra bästa termen är videospel! Den ni!!!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag har nog alltid tänkt att det borde heta "datorspel", men att jag alltid sagt "dataspel" för att det är enklare att säga.

Det heter ju "computer game" på engelska, så datorspel känns mer korret. Men SAOL innehåller ju ord folk faktiskt använder.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Båda fungerar i dagligt tal. Risken för att någon missförstår dig torde vara minimal. Vad som står i SAOL skulle jag bry mig mindre om i sammanhanget.

Om man vill vara lite mer precis så skulle jag rekommendera följande nomenklatur:
  • PC-spel. Ett spel som du spelar på en PC (windows/linux/mac). Kan vara på en laptop, på en desktop eller i annan formfaktor (så som Steam Deck).
  • Konsoll-spel. Ett spel som du spelar på en konsoll, som kör ett eget (låst) ekosystem. Nintendo Switch, xbox, playstation etc. Täcker in både konsoller du kopplar till TV:n och handhållna konsoller.
  • Mobil-spel. Ett spel du spelar på din mobiltelefon, rimligen en iphone eller en android.
Om jag säger "jag spelar dataspel" eller "jag spelar datorspel" så syftar jag på samtliga ovanstående, det vill säga, alla digitala spel.

Om jag säger "jag spelar TV-spel" så tänker jag nog främst på att jag spelar något på TV:n med handkontroll (eller trådlös mus/tangentbord). Då är det ofta (men inte alltid) konsoll-spel det handlar om.

Just steam deck är ju lite lustig där. Det är en PC, men i formfaktorn av en handhållen konsoll. Jag skulle säga att jag spelar [data/dator]spel av typen PC-spel på den.

Strömmade spel krånglar till det ytterligare. Om jag använder XCLOUD för att spela ett (xbox) spel på min iphone så vet jag inte riktigt vad jag skulle kalla det :D
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
SAOL är inte normerande. Folk säger "dataspel", alltså finns det med i ordlistan, även om "datorspel" förstås är mer korrekt.
Men om det är vad folk säger, så är det väl det som är rätt?

//Krank, flummig deskriptivist
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Men om det är vad folk säger, så är det väl det som är rätt?

//Krank, flummig deskriptivist
Tja, det är väl en definitionsfråga. Rätt att använda, ja, helt klart. Korrekt baserat på vad ordens delar betyder, nja. Observera att det var just "korrekt" jag skrev.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Formellt Datorspel, rätt säker att betydelsen skall förstås som "spel som spelas på en dator" (jfr 'computer games' på engelska) men Dataspel är både etablerat och genomskinligt.

Borde vi inte ha en motsvarighet till engelskans bredare Video games? Videospel?
 
Top