Den här jakten på att tvätta rollspel rent från alla negativa företeelser som någon blir, eller kan tänkas bli, upprörd över är extremt tröttsam och jag hoppas vinden vänder snart.
Det går absolut att frammana teman av "oppression" utan just slaveri, så just den aktuella nyheten blir jag inte förvånad eller upprörd över, men varför kan folk inte se att det går inte att frammana teman av "oppression" utan att någon sätts i kläm, det är ju liksom inbyggt i definitionen. Att "allting och alla är jämlika" och undvikandet av konflikt gör ju bara en spelvärld mindre varierad, mindre intressant.
Särskilt som amerikanarna kollektivt fattat ett outtalat beslut att undanta mord och våld från denna överenskommelse. Att någon behandlas dåligt är fruktansvärt och oacceptabelt, men att blodet flyter får inte ifrågasättas? Man får huvudvärk...
Tyvärr har rollspelsvärlden (främst mainstreamspel, främst amerikanska mainstreamspel) övergivit den konstruktiva tanken att "om det finns något jag inte gillar så undviker jag helt enkelt det, och lämnar det åt dem som gillar det" som gör exempelvis litteratur så rik och varierad. Istället har amerikanska mainstream rollspels helt kantrat till det destruktiva i att "så länge det finns något jag blir upprörd över är det fel, och frågan är vem som är skyldig, och det är aldrig jag själv."
Jag längtar efter den stund då rollspelsförlag återigen kan (precis som bokförlag fortfarande kan) ge ut material som innehåller scener och temata som kan väcka anstöt. Och som verkligen väcker anstöt.