D&D Dark Sun

Var det inte också att man kunde vara klerk för de olika elementen, eller missminner jag mig?

Jo det kunde man i 2ed.

4ed gjorde att trollkarlskungarna var patrons för Warlocks istället för att templarna fick spells från elementala vortexar som drakkungarna skapade men inte själva drog makt från.

Jag tänkte mer, varför/hur finns de? 🤣
Det är självklart en fråga om att en i tid o rum resande Den Maskerad Proggaren som ligger bakom
den-maskerade-proggarens-stora-roda1.jpg

Den här jakten på att tvätta rollspel rent från alla negativa företeelser som någon blir, eller kan tänkas bli, upprörd över är extremt tröttsam och jag hoppas vinden vänder snart.

Det går absolut att frammana teman av "oppression" utan just slaveri, så just den aktuella nyheten blir jag inte förvånad eller upprörd över, men varför kan folk inte se att det går inte att frammana teman av "oppression" utan att någon sätts i kläm, det är ju liksom inbyggt i definitionen. Att "allting och alla är jämlika" och undvikandet av konflikt gör ju bara en spelvärld mindre varierad, mindre intressant.

Särskilt som amerikanarna kollektivt fattat ett outtalat beslut att undanta mord och våld från denna överenskommelse. Att någon behandlas dåligt är fruktansvärt och oacceptabelt, men att blodet flyter får inte ifrågasättas? Man får huvudvärk...

Tyvärr har rollspelsvärlden (främst mainstreamspel, främst amerikanska mainstreamspel) övergivit den konstruktiva tanken att "om det finns något jag inte gillar så undviker jag helt enkelt det, och lämnar det åt dem som gillar det" som gör exempelvis litteratur så rik och varierad. Istället har amerikanska mainstream rollspels helt kantrat till det destruktiva i att "så länge det finns något jag blir upprörd över är det fel, och frågan är vem som är skyldig, och det är aldrig jag själv."

Jag längtar efter den stund då rollspelsförlag återigen kan (precis som bokförlag fortfarande kan) ge ut material som innehåller scener och temata som kan väcka anstöt. Och som verkligen väcker anstöt.

Jag antar att slaveri tas bort eftersom det är ett känsligt ämne. En annat sådant historiskt närmare ämne är Förintelsen, och Dark Sun innehåller flera sådana så jag undrar vad som händer med den delen av bakgrunden. Kan även tänka mig att "kannibalismen" tas bort.

Det grafiska de presenterat hittills känns mycket mer high fantasy än tidigare vilket kanske behövs idag för att den ska stå ut. Jag är mest glad att den är tillbaks och verkar komma med nytt material för nån gång vill jag köra en rejäl Dark Sun-kampanj och ju mer färdigt material desto större blir chansen att det blir av.

Det finns ju divine magic, men du får inte dina spells från en gud utan från en trollis-knug.

Eller element-planet eller spirit of the land.

Föga förvånande att de tonar ner slaveri, det är ett oerhört rött skynke i USA. Själv ser jag inte problemet att en hittepå-värld har hemska ojämlikheter och förstår inte hur det har med inkludering att göra tbh. Det har aldrig framställt i positivt ljus utan är ganska konsekvent något spelarna förväntas bekämpa. Så även att avsteget är förväntat tycker jag det är lite onödigt, inte för att det är w-ordet utan för att det går bort från källmaterialet.

Notera! Ingen stor grej och slaveri i Dark Sun är knappast den kulle jag dör på innan alltför stora växlar dras...

Cog.

Ordet "samtycke" måste väl rimligen ingå i förklaringen till deras existens om WotCs känslighetsläsare har gjort sitt jobb?

Vid den punkten fungerar inte konceptet och vi tappar den anti-kapitalistiska kritiken inneboende i Mul konceptet. Vi har en hel grupp som inte bara är skuldsatta till ”The Company Store” för verktygen som krävs för arbetet men också sina kroppar. Vi tappar kritiken av att här är en grupp som behandlas och avlas som aggrobusiness gör med boskap. Vi tappar förstoringsglaset som riktas mot hur andra grupper går med på system som också drabbar dem pågrund av rasism mot en annan grupp. Och vi tappar kommentaren om kulturellt folkmord och hur kulturer skapar utanförskap från en position av trauma.

Dark Sun är enormt smart! Och det kan vara det för det är ingen som håller en monolog om det och det finns inte en massa backstory man måste lära sig och ingen skriver det på näsan på läsaren i akademiska termer. Det är smart för det använder mediet som rollspel och estetiken i världen för att säga saker.

Vid den punkten fungerar inte konceptet och vi tappar den anti-kapitalistiska kritiken inneboende i Mul konceptet. Vi har en hel grupp som inte bara är skuldsatta till ”The Company Store” för verktygen som krävs för arbetet men också sina kroppar. Vi tappar kritiken av att här är en grupp som behandlas och avlas som aggrobusiness gör med boskap. Vi tappar förstoringsglaset som riktas mot hur andra grupper går med på system som också drabbar dem pågrund av rasism mot en annan grupp. Och vi tappar kommentaren om kulturellt folkmord och hur kulturer skapar utanförskap från en position av trauma.

Dark Sun är enormt smart! Och det kan vara det för det är ingen som håller en monolog om det och det finns inte en massa backstory man måste lära sig och ingen skriver det på näsan på läsaren i akademiska termer. Det är smart för det använder mediet som rollspel och estetiken i världen för att säga saker.
Så det du säger är att vi som kommer från vänster kanske kommer att bli besvikna för att den nya versionen tar udden av antikapitalismen (och möjligen också miljöförstörimgstematiken, blir spännande att de hur wotc gör med den) samtidigt som althögern vredgas för att dessa ändringar är ”woke”. Det vore en intressant paradox om vi hamnar där.

Så det du säger är att vi som kommer från vänster kanske kommer att bli besvikna för att den nya versionen tar udden av antikapitalismen (och möjligen också miljöförstörimgstematiken, blir spännande att de hur wotc gör med den) samtidigt som althögern vredgas för att dessa ändringar är ”woke”. Det vore en intressant paradox om vi hamnar där.

Ja, det finns en risk att för att försöka göra den mer aptitlig för alla så tappar den sig själv.

Men vi får se! Trailern var riktigt slafsig, så jag vill se resultatet innan jag säger något :D

Väl rutet! Just att "radera" världens historia gör mysteriet mer spännande, kan jag tycka, och gör att nuet får en sorts tyngd som är intressant och inte så vanlig (vad jag vet) i fantasyrollspel överlag.

Men allt detta kräver såklart att du har en ingång som är "depiction is not endorsement". Om självaste förekomsten av slaveri är problematisk, så är Dark Sun solklart problematiskt.

Back