D&D Dark Sun

Nu verkar Dark Sun vara på väg tillbaka och jag håller verkligen tummarna. Men också att om det kommer tillbaka och inte är för urvattnat.
Står fast vid att det inte behövs en ny version. Den gamla är vad den är och är fortfarande lätt att få tag på.

Att göra en ny version kommer bara vara en inbjudan till nya sidodiskussioner och vatten på kvarnen för den slemmigare delen av D&D-communityt (där ordet "woke" används som något kategoriskt negativt).

Annan grej de avslöjade: Star Wars Crossover. Jag är enormt ljummen inför detta, håller mig till HLWT.

Alltså, jag tycker det är så otroligt löjligt att marknadsföra något med dess rating.

Tycker också att bilderna känns mer som Dark Sun som ett plane i Magic: The Gathering än det känns som Dark Sun. Eller rentav Numenera, i det här fallet:

1785483948390.png

Noll procent hype för min del. :)

Citerar mig själv: "Står fast vid att det inte behövs en ny version. Den gamla är vad den är och är fortfarande lätt att få tag på."

Alltså, jag tycker det är så otroligt löjligt att marknadsföra något med dess rating.

Tycker också att bilderna känns mer som Dark Sun som ett plane i Magic: The Gathering än det känns som Dark Sun. Eller rentav Numenera, i det här fallet:

View attachment 32016

Noll procent hype för min del. :)

Citerar mig själv: "Står fast vid att det inte behövs en ny version. Den gamla är vad den är och är fortfarande lätt att få tag på."
De verkar överlag anamma MtG:s marknadsföringsteknik. Och håller med om att det är rätt fånigt att använda åldersgränsen som reklam, men har inte det alltid varit Dark Suns USP?

Och håller med om att det är rätt fånigt att använda åldersgränsen som reklam, men har inte det alltid varit Dark Suns USP?
Marknadsföring eller inte och jag är kanske hopplöst naiv och optimistisk just kring Dark Sun, men jag ser det som positivt. Inte just själva marknadsföringen, den skiter jag i, utan iom. att den ses som "vuxen" så kanske man inte vattnar ur den så mycket.

Gillade vad man gjorde till D&D4 Dark Sun men den var lite mesig. Man drog tillbaka allt som kunde vara lite kontroversiellt ffa sånt som hade med slaveri att göra. Jag kan hålla med @entomophobiac att första utgåvan var bäst då den var mer rå och inte höll tillbaka så mycket. Med det sagt var inte USP:n att DS hade åldersgräns eller något sådant. Utan det var den brutala ökenvärlden, på den tiden var det lite mindre ängsligt kring att folk läste om slaveri (i en påhittad värld vill jag påminna om) eller blodsoffer till draken eller annat som kanske kan ses som kontroversiellt. NOTERA! Jag menar inte att allt var perfekt och det fanns säkert saker som med moderna ögon inte är så passande (men just förekomsten av slaveri är inte det för det framställdes ju inte som något positivt utan vad man kämpade mot).

Så jag tycker att världen och hur den är beskaffad alltid har varit USP:n för DS snarare än hur blodig eller vuxen den presenteras för publiken.

Oavsett vilket är jag spänd på vad de gör med världen. Gillar att de fortsatt har rullat tillbaka den till precis efter Kalaks fall (bra val i DnD4) för metaplotten som kom med Prism Pentad böckerna förminskade världen i mina ögon. Hade gärna sett att man expanderar Giustenal (och Dregoth), Kurn (och Oronis, för en motpol och kanske lite strimma av hopp för världen) samt lite mysterier som fallna sorcerer kings (Kalid Ma och Sielba/Yaramuke). Men det finns så mycket man skulle kunna lägga mer ljus på som Pyreén (och spirit of the land), Borys/Ur Draxa (även om detta finns väl beskrivet i sin egen bok), vad som finns utanför Tablelands.

Vad jag INTE vill se är surfande uråldriga psioniker som i Mind Lords of the Last sea. Är kluven till Rhulisti och att forma naturen, hur det presenterades i sin egen bok väckte inte mitt intresse. Kannibalistiska halflings i forrest ridge med ett högstående förflutet är mer intressant.

Cog.

Osäker på hur det marknadsfördes när det begav sig. Men det är ju också tidigt 90-tal, så inte alls omöjligt.

Tyckte mest det här kändes så otroligt tramsigt och att bilderna känns mer som någon sorts Magic/Warhammer än som Dark Sun. Överdådiga stenbyggnader och hightech. För mig är Dark Sun mycket skitigare, och överlevnaden och grymheten står i fokus. Det är inte "epic" på 5E-viset. Tror det är där krocken uppstår för mig. Men jag förstår också varför de väljer en sån här riktning, för det passar bättre med hur 5E presenteras även i andra settings.

Inte just själva marknadsföringen, den skiter jag i, utan iom. att den ses som "vuxen" så kanske man inte vattnar ur den så mycket.
Jag tror mitt problem med "mature" är när det blir så sjukt amerikanskt. Det är livsfarligt att antyda nyanser, men du får gärna ha "gallons of blood".

Finns ett bra citat av Warren Spector, som är hans kommentar till en E3-mässa:

“It’s ironic to me that in video games we define as mature the things that are the most adolescent. [...] What we celebrated was the slow-motion knife to the throat and the teenage girl sucking a lollipop and wielding a chainsaw. It just confirms everything that our critics wrongly believe of our medium. If we’d just shown the variety and beauty of games, we’d be fine.”

Den här presentationen faller i exakt samma fälla för mig. Godtyckligt våld kan absolut vara cool underhållning (jag är trots allt fan av splatterfilm), men det är faen inte "mature". :)

Osäker på hur det marknadsfördes när det begav sig. Men det är ju också tidigt 90-tal, så inte alls omöjligt.

Inte alls skulle jag säga. Jag köpte Dark Sun (där och då, är gammal...) för att det var en ball setting, lite atypisk fantasy som inte följde någon sorts standardformat med giriga dvärgar i djupa berg och nobla alver i djupa skogar, jovialiska halflings drickandes te i kull-landskap. Utan snarare får man skägglösa idoga dvärgar, lömska beduin-alver och vildsinta kannibalistiska halflings. Men inget av detta framställdes som 'köp det här spelet för det har så vuxna teman', tror knappt att man pratade i de termerna riktigt på den tiden ärligen :)

Tyckte mest det här kändes så otroligt tramsigt och att bilderna känns mer som någon sorts Magic/Warhammer än som Dark Sun. Överdådiga stenbyggnader och hightech. För mig är Dark Sun mycket skitigare, och överlevnaden och grymheten står i fokus. Det är inte "epic" på 5E-viset. Tror det är där krocken uppstår för mig. Men jag förstår också varför de väljer en sån här riktning, för det passar bättre med hur 5E presenteras även i andra settings.

Ja, det ligger i linje med hur 5E i övrigt presenteras. Är själv inte så driven av hur bilderna är utan mer hur världen porträtteras (och kanske uppdateras) i texten. Kan förstå om de kanske frångår lite hur hårt de olika städerna är kopplade till vår tids historiska eror/civilisationer där ex. Draj var väldigt aztek/maya inspirerat, Balic var pseudo-romare, Urik sparta på steroider osv. Det kan kanske bli problematiskt med mer moderna ögon.

Cog.

Snubben näst längst till höger, jag har problem med hens vapen (tror vi såg det i trailern också) då det är att det är ett stensvärd som ignorerar hur stenvapen fungerar och i praktiken är en metalsvärd design (av fantasy modell) där man bara har gjort flinta/obsidian textur på klingan. Men det är ett återkommande problem för mig rörande Dark Sun illustrationer, gamla som nya.

Helt ärligt, hade WotC lutat sig hårdare in mot Planeswalker/Magic-tänket som de påbörjade när de gjorde splatbooks av Ravnica, Theros, Strixhaven, etc., så hade jag nog tyckt det passade bättre än att försöka göra gamla AD&D-grejer i 5E-tappning. Men det är väl en konsekvens av att ha 50 år av ackumulerade fans att försöka göra nöjda och av att de inte riktigt vet vad de håller på med (till synes).

Tror faktiskt Ravnica är den enskilt coolaste "grej" jag läst till 5E.

#intebitter

Mitt problem med Dark Sun är väl väldigt svenskspelskapare: folk klär sig fel för öken & i en värld med få resurser så är en av standard dragarna en flera tons ödla.

Last edited:
Framför allt fick man högre stats i dark sun
+2 jämfört med andra, det är det absolut viktigaste med dark sun.

Sen att templars har spells och man kan själv bli en drak kung eller avangion.

Öken och blod, död och elende men en fet benklubba i huvudet på närmaste mupp.

Framför allt fick man högre stats i dark sun
+2 jämfört med andra, det är det absolut viktigaste med dark sun.

Detta var helt brutet i ADD! Så fort man kom över 18 (00) i en grundegenskap blev man övermänsklig och systemet kändes inte konstruerat för att RP skulle ha så höga värden.

Värst här var halvjättar som hade högst bonus!

Just den aspekten behöver man inte porta över för min del. Bättre att bibehålla lite balans.

Cog.

Detta var helt brutet i ADD! Så fort man kom över 18 (00) i en grundegenskap blev man övermänsklig och systemet kändes inte konstruerat för att RP skulle ha så höga värden.

Värst här var halvjättar som hade högst bonus!

Just den aspekten behöver man inte porta över för min del. Bättre att bibehålla lite balans.

Cog.
Det slog verkligen rejält styrka i ad&d skulle ju aldrig gå över 18.

19 och upp var jättestyrka.

Jag vet att detta präglade väldigt mycket av min bild av dark sun 2nd ed ad&d.

Rätt mycket conan känsla på rollfigurerna.

Vi får se hur de gör, för mig får de gärna behålla känslan av darvinistiskt utsållade rollfigurer som slogs mot dekadenta trollkarlskungar.

Skulle bli besviken om det blev för realistiskt, men vi får se.

Back