Det har ingen hävdat heller — bara att det är tramsigt.OT men att marknadsföra sig med åldersgräns/motsv är definitivt inget nytt.
Absolut.Det har ingen hävdat heller — bara att det är tramsigt.
)Amerikanskans "mature" är kod för blodigt och ytligt. Inga kontroverser, inga historiska företeelser, absolut inget naket.
Det här är de exakta vibbar som presentationen gav mig. Inte bara videon, utan även presentatörens överdrivet amerikanska stil.Amerikanskans "mature" är kod för blodigt och ytligt. Inga kontroverser, inga historiska företeelser, absolut inget naket.
Det kan också betyda avancerade regler i vissa fall, är min uppfattning.Amerikanskans "mature" är kod för blodigt och ytligt. Inga kontroverser, inga historiska företeelser, absolut inget naket.
Det går ju att läsa lite hur en vill, såklart. Men om något är Dark Sun en av de första settings som har en konsekvent art director (Brom) och en enhetlig genomarbetad ton. Rollspelshantverk. Men det är absolut en värld som hatar dig och vill döda dig, och på alla möjliga sätt. Men jag tycker helt enkelt inte vare sig bilderna som visades eller videon fångar något av det, utan blir en ganska tråkig ytlig pastisch.Det är Howard och oljefälten i texas och tecknat på lördagsmorgon och typen av gay softcore porr från 70-talet där folk är klädda som grottmänniskor för det gör det liiiite svårare att censurera det.
Jag tycker verkligen inte det, efter att ha läst stora delar av det äldre materialet. Men det är ju upp till var och en hur en läser i slutänden.Även jag har alltid uppfattat Dark Sun som edgy och (högst medvetet och med glimten i ögat) ytligt och blodigt och amerikanskt. Är det liksom inte charmen?
Ja och jag är enormt ödmjuk inför att min förståelse är väldigt bristande!Jag tycker verkligen inte det, efter att ha läst stora delar av det äldre materialet. Men det är ju upp till var och en hur en läser i slutänden.

Min läsning har varit att det är att man har vill köra i en kombination av klassiska döende-jorden-genren + Mad Max + en massa inspiration av de mera "weird fiction" bilderna och skivomslagen som kom ut under 70-80-talet (det där att man ex. inte har hästar o kameler men extremt stora dragare och tvåbenta riddjur känns väldigt mycket det sistnämnda). Egentligen känns det för mig att alla klassiska DnD raser är mer där för att det är ett DnD-spel och därför måste de vara med, skaparna ville nog heller gå fult Rodney Matthews.Hm, då kanske jag missförstått vad Dark Sun är tänkt att vara
Jag har alltid haft bilden av att kämpa mot förtryck, både i form av onda envåldshärskare, natur som försöker mörda en, monster och Magi som dödar. Typ Max Max fast fantasy?
Hm, då kanske jag missförstått vad Dark Sun är tänkt att vara
Jag har alltid haft bilden av att kämpa mot förtryck, både i form av onda envåldshärskare, natur som försöker mörda en, monster och Magi som dödar. Typ Max Max fast fantasy?

Nej, men det där skulle jag kalla cherry-picking. Det är absolut inte bara dåligt. De bilder jag reagerade på har mer med skala och ton att göra, som den jag klistrade in tidigare. Det känns mer som Numenera än som Dark Sun.Ja och jag är enormt ödmjuk inför att min förståelse är väldigt bristande!
Men för en utomstående tycker jag inte att dessa bilder är så väsensskilda varandra:
View attachment 32037
View attachment 32038
Min läsning har varit att det är att man har vill köra i en kombination av klassiska döende-jorden-genren + Mad Max + en massa inspiration av de mera "weird fiction" bilderna och skivomslagen som kom ut under 70-80-talet (det där att man ex. inte har hästar o kameler men extremt stora dragare och tvåbenta riddjur känns väldigt mycket det sistnämnda). Egentligen känns det för mig att alla klassiska DnD raser är mer där för att det är ett DnD-spel och därför måste de vara med, skaparna ville nog heller gå fult Rodney Matthews.
Sedan kan jag har helt fel här.
Revised går ju lite mer gonzo överlag på vissa sätt, i flera fall i ett sorts försök att berätta saker som är mysterier i 1st. Inte alla fans som uppskattade det. Har inte läst Last Sea än, så avvaktar med egen åsikt.En av deras stora äventyrsböcker är The Last Sea där man måste slåss mot onda psioniska AI:s tillsammans med sina vänner de telepatiska delfinerna!
Jag tycker verkligen inte det, efter att ha läst stora delar av det äldre materialet. Men det är ju upp till var och en hur en läser i slutänden.
Det är en produkt av nittiotalets "grimdark"-era mer än det försöker vara edgy, skulle jag säga. Sånt som kan läsa som lite tondövt idag, absolut, men jag tycker faktiskt överlag att det görs rätt bra i Dark Sun. Det trycker på dödlighet och på den typ av twists and turns som kan läsas nästan som penalism från spelledaren, i sämsta fall, men känns mer som det är till för att skapa paranoia. "Haha! Tänkte ni dricka vatten ur brunnen? Vattnet anfaller er!"