D&D Dark Sun

Amerikanskans "mature" är kod för blodigt och ytligt. Inga kontroverser, inga historiska företeelser, absolut inget naket.

Vad är åldersgränsen när man får naket? För DET är vad Dark Sun behöver 🤣

Amerikanskans "mature" är kod för blodigt och ytligt. Inga kontroverser, inga historiska företeelser, absolut inget naket.
Det här är de exakta vibbar som presentationen gav mig. Inte bara videon, utan även presentatörens överdrivet amerikanska stil.

Hade någon sagt "Vi ska spela Dark sun!" Och vista mig den trailern utan att jag vetat vad Dark sun är för något så hade jag passat direkt. Känns vädligt ytligt och saknar känsla förutom chock faktor

Folk beter sig som att Dark Sun inte är fantastiskt för att det är ytligt och amerikanskt? 🙄 Det är en setting där alla springer runt som inoljade sexiga barbarer i öknen, spelarna inte behöver lära sig historien för ingen kan läsa eller har tid att bry sig, vi kommer lösa miljöförstöring genom att slå yxor i huvudet på de magiska miljardärerna som orsakade den och man är extra starka pågrund av rughed individualism! Alla har fucking psioniska superkrafter ifall dina inoljade muskler inte är nog för att brotta omkull monstren.

Det är Howard och oljefälten i texas och tecknat på lördagsmorgon och typen av gay softcore porr från 70-talet där folk är klädda som grottmänniskor för det gör det liiiite svårare att censurera det.

Att sitta och vara tråkmostrar med lillfingret ute som bryr sig om godsmak eller världsbyggande eller något skit är eurotrash.

Hm, då kanske jag missförstått vad Dark Sun är tänkt att vara 😅
Jag har alltid haft bilden av att kämpa mot förtryck, både i form av onda envåldshärskare, natur som försöker mörda en, monster och Magi som dödar. Typ Max Max fast fantasy?

Det är Howard och oljefälten i texas och tecknat på lördagsmorgon och typen av gay softcore porr från 70-talet där folk är klädda som grottmänniskor för det gör det liiiite svårare att censurera det.
Det går ju att läsa lite hur en vill, såklart. Men om något är Dark Sun en av de första settings som har en konsekvent art director (Brom) och en enhetlig genomarbetad ton. Rollspelshantverk. Men det är absolut en värld som hatar dig och vill döda dig, och på alla möjliga sätt. Men jag tycker helt enkelt inte vare sig bilderna som visades eller videon fångar något av det, utan blir en ganska tråkig ytlig pastisch.

Även jag har alltid uppfattat Dark Sun som edgy och (högst medvetet och med glimten i ögat) ytligt och blodigt och amerikanskt. Är det liksom inte charmen?

Men ska ärligt säga att jag aldrig läst det, detta är bara hur jag uppfattat det genom bilderna och någon enstaka lore-video!

Även jag har alltid uppfattat Dark Sun som edgy och (högst medvetet och med glimten i ögat) ytligt och blodigt och amerikanskt. Är det liksom inte charmen?
Jag tycker verkligen inte det, efter att ha läst stora delar av det äldre materialet. Men det är ju upp till var och en hur en läser i slutänden.

Det är en produkt av nittiotalets "grimdark"-era mer än det försöker vara edgy, skulle jag säga. Sånt som kan läsa som lite tondövt idag, absolut, men jag tycker faktiskt överlag att det görs rätt bra i Dark Sun. Det trycker på dödlighet och på den typ av twists and turns som kan läsas nästan som penalism från spelledaren, i sämsta fall, men känns mer som det är till för att skapa paranoia. "Haha! Tänkte ni dricka vatten ur brunnen? Vattnet anfaller er!"

Last edited:
Jag tycker verkligen inte det, efter att ha läst stora delar av det äldre materialet. Men det är ju upp till var och en hur en läser i slutänden.
Ja och jag är enormt ödmjuk inför att min förståelse är väldigt bristande!

Men för en utomstående tycker jag inte att dessa bilder är väsensskilda varandra:

1000024694.jpg
1000024697.jpg

Jag har alltid haft bilden av att kämpa mot förtryck, både i form av onda envåldshärskare, natur som försöker mörda en, monster och Magi som dödar. Typ Max Max fast fantasy?
Min läsning har varit att det är att man har vill köra i en kombination av klassiska döende-jorden-genren + Mad Max + en massa inspiration av de mera "weird fiction" bilderna och skivomslagen som kom ut under 70-80-talet (det där att man ex. inte har hästar o kameler men extremt stora dragare och tvåbenta riddjur känns väldigt mycket det sistnämnda). Egentligen känns det för mig att alla klassiska DnD raser är mer där för att det är ett DnD-spel och därför måste de vara med, skaparna ville nog heller gå fult Rodney Matthews.

Sedan kan jag har helt fel här.

Ja, exakt som Mad Max fast fantasy! :D Fast fokuset är på de hyper delarna!

Det är som att alla är Lord Humongus och så måste man döda Immortan Joe!
1F684B34-B933-434C-A772-F6232CD273E9.jpeg

En av deras stora äventyrsböcker är The Last Sea där man måste slåss mot onda psioniska AI:s tillsammans med sina vänner de telepatiska delfinerna!

Ja och jag är enormt ödmjuk inför att min förståelse är väldigt bristande!

Men för en utomstående tycker jag inte att dessa bilder är väsensskilda varandra:

View attachment 32037
View attachment 32038
Nej, men det där skulle jag kalla cherry-picking. Det är absolut inte bara dåligt. De bilder jag reagerade på har mer med skala och ton att göra, som den jag klistrade in tidigare. Det känns mer som Numenera än som Dark Sun.

Sen måste ju sägas att de tre generationerna Dark Sun inte är helt lika varandra heller. 1st, Revised, och 4E lägger tyngden på lite olika ställen. Så det som görs med 5E är nog mest likt 4E-varianten, vilket väl inte är orimligt. (Tror det fanns en del 3E-material också, men jag är inte bekant med det.)

Min läsning har varit att det är att man har vill köra i en kombination av klassiska döende-jorden-genren + Mad Max + en massa inspiration av de mera "weird fiction" bilderna och skivomslagen som kom ut under 70-80-talet (det där att man ex. inte har hästar o kameler men extremt stora dragare och tvåbenta riddjur känns väldigt mycket det sistnämnda). Egentligen känns det för mig att alla klassiska DnD raser är mer där för att det är ett DnD-spel och därför måste de vara med, skaparna ville nog heller gå fult Rodney Matthews.

Sedan kan jag har helt fel här.

Det här känns helt rätt! :D

Back