Dags att skippa plasten?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Nu har jag ju inte letat, men jag kan inte komma på att jag sett trätärningar med något annat antal sidor än sex. Finns det?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Nu har jag ju inte letat, men jag kan inte komma på att jag sett trätärningar med något annat antal sidor än sex. Finns det?
Finns att hitta på Etsy, men de flesta verkar tillverkas i USA. Dessa är de enda jag hittat i EU, synd med hästskon på T6an...
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
De ser riktigt fina ut!

Mina snickerikunskaper ligger i stort sett på mellanstadienivå - men kan någon förklara hur de gör en d20 i trä? Gjuta metall förstår jag, men krångliga vinklar plus superprecision går inte riktigt ihop med bandsågen och pelarborren i slöjdsalen. (För övrigt gick slöjdsläraren under namnet Trähitler. Skrämmande nog gillade han mig, vilket rimligtvis gör mig till Trägoebbels).
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
De ser riktigt fina ut!

Mina snickerikunskaper ligger i stort sett på mellanstadienivå - men kan någon förklara hur de gör en d20 i trä? Gjuta metall förstår jag, men krångliga vinklar plus superprecision går inte riktigt ihop med bandsågen och pelarborren i slöjdsalen. (För övrigt gick slöjdsläraren under namnet Trähitler. Skrämmande nog gillade han mig, vilket rimligtvis gör mig till Trägoebbels).
Jag har inte direkt heller någon koll, men jag skulle gissa på att det finns något liknande som facettslipare till ädelstenar, fast för träbearbetning. Principerna lär ju vara de samma.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Jag har inte direkt heller någon koll, men jag skulle gissa på att det finns något liknande som facettslipare till ädelstenar, fast för träbearbetning. Principerna lär ju vara de samma.
Jag kollade lite på facettslipning. Det är säkert som du säger en finurlig specialmaskin som fixar tärningarna. De blir väldigt tjusiga. Men dyrare än metall, lustigt nog.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Av de tillverkare som finns på Alphaspel:

Greifenfels: Sten, metall och resin
Metallic Dice Games: Metall, resin och halvädelstenar
Oakie Dokie Dice: Metall
I deras kategori övrigt under tärningar hittar man tärningar i metall och glas.

För metall och sten rekommenderar jag att man har antingen ett bord med en duk eller en tärningstråg med mjukt material.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Av de tillverkare som finns på Alphaspel:

Greifenfels: Sten, metall och resin
Metallic Dice Games: Metall, resin och halvädelstenar
Oakie Dokie Dice: Metall
I deras kategori övrigt under tärningar hittar man tärningar i metall och glas.

För metall och sten rekommenderar jag att man har antingen ett bord med en duk eller en tärningstråg med mjukt material.
Oj, bra utbud! Nu ska jag bara bestämma mig.

Den uppenbara lösningen är ju att sluta spela spel med tärningar! :gremtongue:
Haha, precis! Det får bli en kompromiss. Jag läser din bok om friform och köper några tärningar också : )
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Hur ställer vi oss till resintärningar? Det verkar som att en del bryts ner och andra behövs förbrännas under kontrollerade former (förmodar under hög temperatur, precis som plast, men vet inte egentligen)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Hur ställer vi oss till resintärningar?
Jag funderade också på det... men jag vet knappt vad resin egentligen är (Harts om man slår upp och översätter), gissar att det man använder ofta är syntetiskt... jag gissar att det går åt både petroleum och energi för att producera rå-resin som man sedan kan gjuta (rätta mig!).

Det är ju verkligen två olika frågor:

1) Miljöpåverkan - och då måste man se till hela livcykeln, inklusive produktion, transporter, förpackning och eventuellt återvinning/deponering. Då tror jag att vanliga billiga (de är billiga för att det går åt lite resurser att massproducera dem) står sig rätt bra.

2) Giftighet - om man hanterar dem normalt, eller eventuellt slickar sig om fingrarna, stoppar dem i munnen, sväljer dem eller eldar upp dem. Det kan mycket väl vara så att plastleksaker från 70-80-talet är osunda, som trådstartaren antyder. Här borde ju glas, mineraler (de flesta), sten och trä vara bra.

Jag sålde mina gamla plasttärningar och ersatte med ganska snygga metalltärningar som jag köpte online, och det visade sig att de skeppades från Kina (ibland upptäcker man det när det är för sent). Jag har inga illusioner om att det var bra på något vis.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Hur ställer vi oss till resintärningar? Det verkar som att en del bryts ner och andra behövs förbrännas under kontrollerade former (förmodar under hög temperatur, precis som plast, men vet inte egentligen)
Jag är inte så påläst om resin heller. Men syntetiska hartser, som används till 99%, verkar bara vara plast med lite tillsatser. Att de är poppis beror nog på att man kan gjuta själv med dem ganska enkelt.

Varje enskilt anti-plastbeslut är kanske inte så miljövänligt. Men jag tänker att det är positivt i längden. Dels för hälsan, men också för att börja tänka i nya materialbanor. Men tillverkning i Europa är så klart ett stort, stort plus : )
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Varje enskilt anti-plastbeslut är kanske inte så miljövänligt. Men jag tänker att det är positivt i längden. Dels för hälsan, men också för att börja tänka i nya materialbanor. Men tillverkning i Europa är så klart ett stort, stort plus : )
Samtidigt ska man vara medveten om att otroligt mycket som har med hälsa att göra är plast: läkemedelsförpackningar, förpackningar för livsmedel, engångshandskar och annan skyddsutrustning. Det finns plaster som är biologiskt nedbrytara, plaster som tillverkas av återvunnet eller förnybara råvaror.

I många fall kan man ersätta plast med aluminium(-folie) som är ganska ogiftigt, hygieniskt och billigt. Men det är dyrare (för det kostar mer energi - alltså olje-ekvivalent) att producera. Aluminium är nog ett utmärkt billigt och lätt plast-alternativ till tärningar. Om någon tillverkade.

Sedan finns det ju mycket dålig plast också - prylar som skulle kunna användas i många år ifall de var gjorde av något beständigt istället för skräpplast.

Att återvinna (och inte kasta i naturen) plast som är färdiganvänd är såklart viktigt för bra plastanvändning.
Microplaster är ett gissel - där vet vi nog inte riktigt konsekvenserna ännu.
Och många plaster - och tillsatsämnen - är helt enkelt giftiga.

Om du köper tunga hårda tärningar i sten eller metall så har jag två dice-trays, du kan få köpa den ena billigt. Båda tillverkade i "faux-leather" (alltså plast)...

Jag tycker du ska köpa trätärningar, så länge de inte kommer från något utrotningshotat regnskogsträd som är hem åt primater, så tror jag du kommer bli mest nöjd med det. Så mycket skönare att slå med än metalltärningar.
 
Top