Dags att skippa plasten?

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag har efter många år nästan lyckats få till en plastfri vardag - så gott det går. Och nu vill jag hitta ett bra alternativ till plasttärningar. Man vill ju inte att rollspel ska bygga på olja.

Kan någon rekommendera metall, trä, harts, jade? Eller något helt annat? Helst utan dekorationer och inte alltför dyra. Alibaba gills inte.
Metalltärningar är tveklöst sämre ur klimatsynpunkt än plasttärningar, givet att du inte sliter ut dem regelbundet. Gruvindustrin och metallindustrin är därtill storkonsumenter av kol och olja.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag förstår hur alla som vill ta bort plast och ersätta dem med något annat tänker. Min yngre bror utbildar sig nu och har fått jobberbjudande från MSB gällande just mikroplaster och krishanteringen, eller något åt det hållet. Så han predikar som en präst gällande hur hemska mikroplaster är, men också att alla plaster är inte (lika) hemska.

Så länge vi skapar el från olja och andra fossila bränslen så lär det vara svårt att hitta något som är helt perfekt gällande just tärningar. Jag har både äldre och nyare tärningar i plast samt en hög tärningar i metall(som mycket riktigt tillverkades i Kina...). Hade jag haft råd så hade jag köpt tärningar i någon form av häftig stenart, men som det är känner jag att jag helt enkelt använder mina redan inköpta tärningar livet ut.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Jo, jag inser ju det egentligen. Samtidigt är jag genomtrött på all plast jag omges av dagligen. Lägenheterna vi bor i är bubblor av plast, kläderna myllrar av syntetmaterial, IKEA:s möbler är sågspån blandat med plast, maten förpackas i plast. Från Arktis till Marianergraven - den finns överallt.

Samtidigt säger forskningen att mikroplaster stör hormoner och tar sig in i våra organ - inklusive hjärnan. Ändå fortsätter vi att lägga in plastmattor, köpa IKEA-möbler och slå in paket i bubbelplast.

Kort sammanfattat vill jag åtminstone påverka min mikromiljö så gott det går. Och det hade varit coolt om det fanns svensk tillverkning av tärningar i björk eller lind - och dessutom riktigt tjusigt.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Jag har provat metall- och stentärningar, men gillar det inte alls. De är för tunga och hårda, och låter för mycket. Är inte heller förtjust i plast, så jag blev glad över (för mig) nyheten att det finns set i trä som dessutom är snygga (estetiken är viktig vad gäller tärningar). Det blir till att skaffa!
 
Last edited:

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jo, jag inser ju det egentligen. Samtidigt är jag genomtrött på all plast jag omges av dagligen. Lägenheterna vi bor i är bubblor av plast, kläderna myllrar av syntetmaterial, IKEA:s möbler är sågspån blandat med plast, maten förpackas i plast. Från Arktis till Marianergraven - den finns överallt.

Samtidigt säger forskningen att mikroplaster stör hormoner och tar sig in i våra organ - inklusive hjärnan. Ändå fortsätter vi att lägga in plastmattor, köpa IKEA-möbler och slå in paket i bubbelplast.

Kort sammanfattat vill jag åtminstone påverka min mikromiljö så gott det går. Och det hade varit coolt om det fanns svensk tillverkning av tärningar i björk eller lind - och dessutom riktigt tjusigt.
Ska du va riktigt old school är det väl tärningar i ben eller horn som gäller?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Såg att Green Stuff World har rollspelstärningsgjutset. Bara att experimentera så länge inte gjutformen i sig är plast då. Istärningar när man är på Ishotellet, tenntärningar när man vill att de ska skaffa sig egenheter snabbt och inte vara så slumpmässiga, brödtärningar till brödlajvandet...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag köpte ett sett av de här och jag är väldans nöjd med dem. Skarpa kanter, som game science-tärningar så de stannar rätt tvärt när man rullar dem, de är något större än standardtärningar (T6:an är har kanske 2 millimeter längre sida), och de har en rätt härlig tyngd. Kommer i en liten plåtask som tyvärr (givet trådens tema) har ett liten fönster av plast i sig. Och en bit formskuren skumgummi, så klart. Och de levererades förpackade i en plastpåse.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Är tillverkningsland angivet? Jag hittar inget om det på webbsidan.
Ingen information om det överhuvudtaget angivet på förpackningen eller lådan. Men efter att ha snokat runt lite hittade jag en referens till "Udixi" som tillverkare, vilket verkar vara ett kina-baserat företag. Vilket ju så klart väcker en bunt ytterligare etiska funderingar.

Länk
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
kina-baserat [...] väcker en bunt ytterligare etiska funderingar.
Svårt att göra allt rätt, hur man än vänder sig har man rumpan bak. Att inte ha något i sitt hem som kommer från Kina är nog nästan lika svårt som att inte ha något som är gjort av plast.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Ja, men precis. Det är löjligt svårt att hitta rätt i pryldjungeln. Kul att trätärningarna känns bra! Jag ska se om det går att hitta något liknande.

Men med tanke på hur svårt det här blev låter @krank s förslag om att använda en app mer och mer lockande.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Men med tanke på hur svårt det här blev låter @krank s förslag om att använda en app mer och mer lockande.
Vi spelar mest online nu... blev så under Covid, och nu är vi bekväma. Jag tyckte inte jag hittade någon "app" som var bra nog för delade tärningsslag (och annan bokföring) så jag skrev såklart en egen... jag ska presentera den i en annan tråd när den är bra nog...

...men till saken... spelarna tror att appen är manipulerad när de har otur några slag i följd... en tärning är vad den är, och alla kan kontrollera den. Lite på skämt och lite på allvar.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Vi spelar mest online nu... blev så under Covid, och nu är vi bekväma. Jag tyckte inte jag hittade någon "app" som var bra nog för delade tärningsslag (och annan bokföring) så jag skrev såklart en egen... jag ska presentera den i en annan tråd när den är bra nog...

...men till saken... spelarna tror att appen är manipulerad när de har otur några slag i följd... en tärning är vad den är, och alla kan kontrollera den. Lite på skämt och lite på allvar.
Åh, den vill jag gärna testa!
 
Top