Dags att skippa plasten?

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Jag har efter många år nästan lyckats få till en plastfri vardag - så gott det går. Och nu vill jag hitta ett bra alternativ till plasttärningar. Man vill ju inte att rollspel ska bygga på olja.

Kan någon rekommendera metall, trä, harts, jade? Eller något helt annat? Helst utan dekorationer och inte alltför dyra. Alibaba gills inte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Eller något helt annat?
Det finns mängder med slumpgeneratorer därute. iOS, Android, PC, vad man än har.

Känner man sig teknisk kan man säkert bygga nånting med en E-inkskärm.

Det blir ju inte helt plastfritt såklart, men jag tänker mig att man ju ändå har en telefon eller en läsplatta, så det blir i varje fall ingen extra olja. =)
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Jo, mobilen funkar så klart. Men det är roligare med fysiska tärningar när man spelar flera tillsammans.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag har ett set av metall men tycker inte alls om dem, hela bordet skakar när dom rullar fram... Kan tänka mig att det är samma upplevelse med sten. Trä hade varit schysst, kolla Etsy!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Att hitta olika tärningar i halvädelsten på Etsy verkar inte jättesvårt. Däremot får man nog där vara lite försiktig om man också vill ha etiskt grävda stenar, för den branschen har mycket skit. Även bentärningar tycks gå hyggligt lätt att hitta.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Lokalt tillverkade trätärningar hade varit tjusigt : ) Metall verkar finnas lite här och var, så det kanske jag kan testa.

Den etiska sidan av halvädelstenar känns svår att hantera när man inte är så insatt. Hur är det med billig jade - har den också problem?
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,448
Location
Stockholm
Jag har efter många år nästan lyckats få till en plastfri vardag - så gott det går. Och nu vill jag hitta ett bra alternativ till plasttärningar. Man vill ju inte att rollspel ska bygga på olja.

Kan någon rekommendera metall, trä, harts, jade? Eller något helt annat? Helst utan dekorationer och inte alltför dyra. Alibaba gills inte.
För en massa år sen så köpte jag en bunt ståltärningar från … um, Crystal Caste, eller nåt? De hade nån liten samling som hette typ, »Dwarven Metal«, vilka jag inte tror tillverkas längre, och som ju dessutom absolut inte går att googla på alldeles oavsett (tack för den, femtielva MMORPGs). Så det här blir ju inte så värst hjälpsamt, men det jag ville få fram var väl mest att rostfritt stål fungerar alldeles utmärkt. Faktum är att jag inte längre kan tänka mig att använda tärningar i plast – det känns helt enkelt för mjäkigt nu.

Ett tips när det gäller stål är att välja lite mindre tärningar än man är van vid. De kommer fortfarande kännas tyngre och mer gedigna än motsvarande i plast (»Are they heavy? […] Then they're expensive, put 'em back.«), men utan att man riskerar att ha sönder soffbordet. Skitbra för dice pool-system dessutom, då man får plats med fler tärningar i näven på det här sättet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag har efter många år nästan lyckats få till en plastfri vardag - så gott det går. Och nu vill jag hitta ett bra alternativ till plasttärningar. Man vill ju inte att rollspel ska bygga på olja.

Kan någon rekommendera metall, trä, harts, jade? Eller något helt annat? Helst utan dekorationer och inte alltför dyra. Alibaba gills inte.
Fast har du redan tärningarna är ju skadan redan gjord, lika bra att använda dem livet ut. Att köpa _fler_ tärningar är ju att konsumera mer plast, om inte annat för packmaterialet.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Fast har du redan tärningarna är ju skadan redan gjord, lika bra att använda dem livet ut. Att köpa _fler_ tärningar är ju att konsumera mer plast, om inte annat för packmaterialet.
Ja, för klimatet stämmer ju det (om jag inte återvinner dem, antar jag). Men jag vill även undvika plast pga. tillsatser och mikroplaster. Mina tärningar är från 1980-talet och kontrollen av tillsatserna var tydligen ganska dålig på den tiden. Gäller även Lego från 1970-80-tal läste jag någon gång.

@Selly : Aha, bra tips med storleken! Hur små tänker du? Jag hittar 16, 12 och 10 mm.

@Anthrox : Coolt : ) Men inte riktigt min grej.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,448
Location
Stockholm
@Selly : Aha, bra tips med storleken! Hur små tänker du? Jag hittar 16, 12 och 10 mm.
För stål så fungerar nog 10 eller 12 mm bäst, skulle jag säga – det är fortfarande tyngd i dem. Jag har några T6:or i 16 mm också, och visst, de är väl trevliga de 'å, men då vill man ha nån sorts mjukt underlag att rulla dem på (i synnerhet om man har glasbord …). Men har man nån stor musmatta eller dylikt, och inte tänkte slå fler än typ två åt gången, så är 16 mm också helt okej.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Top