Lite oklar på detta.
Jag kan absolut köpa tanken att "om det inte betyder nåt, varför slå?"
Däremot är jag starkt emot system som avkräver spelledaren någonting, bara för att ett visst tärningsresultat uppstod, utan att ge något alternativ.
Att spelledaren får, eller kan, eller uppmuntras till att agera, eller ändra någonting, är bra. Alltså att spelarna redan innan är medvetna om att detta ingår i spelets regler; att när spelledaren väljer att ingripa är det inte "bara för att du är en elak jävel till SL".
Att spelledaren MÅSTE agera, eller krysta ur sig en beskrivning, eller spontanhittapå ett förlopp, är däremot helt uteslutet. Det är inte bara opraktiskt, det dödar spelledarens herravälde och alla spelskapare som provar dylika mekanismer bör byta yrke pronto. Det finns alltid genuint legitima skäl varför det inte passar med improvisation i ett visst läge.
Så hur ställer sig Daggerheart till situationen där en tärning indikerar "förändring" (? om nu det är rätt term?) men att spelledaren bara rycker på axlarna eftersom han eller hon beslutar att a) "meh" - så viktig är inte situationen, b) "inte nu" - dramaturgiskt ligger fokus någon annanstans eller c) spelledaren orkar helt enkelt inte komma på något och ingen spelare är intresserad nog för att ge något förslag heller.
Om regeltexten tar upp detta, om så på ett minimalt sätt, bra. Det räcker med lite text som uppvisar minimal medgörlighet här.
Om reglerna helt sonika utgår från att SL följer order helt utan egen agens eller vilja, vore det bra att få reda på det redan från början.