Nekromanti D&D 5ed: New wizard city

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Nu har jag nog klurat färdigt
Jag har valt High Elf + Wizard + Sage
Jag har tagit mig ganska stora friheter när jag valde bakgrund, de flesta personlighetsdrag kommer inte från Sage, utan från andra bakgrunder.
När det gäller utrustning har jag bytt ut ett par småsaker (av samma värde), samt använt en del av de 10 gp som en Sage börjar med. Och så gjorde jag en egen trinket.
Det ser riktigt, riktigt bra ut! Vi har en intressant grupp ser det ut som :)
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag ska komplettera med tredje språk, trinket och spells. Men har Clerics som wizards en lista med spells som hen kan och bara de går att preparea? Framgår inte så bra i BR... Eller ska jag helt enkelt bara skriva min prepared lista och välja tre stycken från clericlistan utöver mina två domain spells?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Clerics "kan" hela sin lista med formler, och varje dag får de förbereda level + Wis-mod antal som de kan lägga den dagen, som de sprider ut som de själva tycker passar över de levels de har tillgång till. Så en level 5 cleric med Wis 16 (+3) får välja ut (5+3=) 8 spells de har förberedda. Dessutom får de några spells förberedda "gratis" från sin domain, två per spell level upp till level 5. Så vår exempel-cleric med Life Domain får bless, cure wounds, lesser restoration, spiritual weapon, beacon of hope, och revivify förberedda förutom de åtta hen väljer själv.

När de väl blir "go time" väljer de själv hur de vill fördela sina spell slots allteftersom. Har du fyra level 1-slots, och bless, cure wounds, och guiding bolt förberedda kan du lägga dessa tre spells totalt fyra gånger, lite som du tycker passar. Man kan även lägga en spell med en högre slot och får då ofta ut mer kräm ur den (cure wounds läker t ex 1d8+Wismod med en L1-slot, 2d8+Wismod med en L2, o s v).
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Tomatalven;n58937 said:
Jag ska komplettera med tredje språk, trinket och spells. Men har Clerics som wizards en lista med spells som hen kan och bara de går att preparea? Framgår inte så bra i BR... Eller ska jag helt enkelt bara skriva min prepared lista och välja tre stycken från clericlistan utöver mina två domain spells?
Du kan prepara vilka spells du vill varje dag från hela Clerik listan för du har tillgång till alla. Du kan förbereda 3 spells varje dag just nu. Sedan bara kryssar du över en av dina level 1 spellslots när du kastar en av dem som är en level 1 spell.

Cantrips (Level 0 magier) fungerar dock inte så. Du väljer 3 cantrips som du alltid kan och de kan du kasta hur många gånger du vill och när du vill.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Men så får jag från min life domain cure wound och bless som ståndigt autopreppade lvl 1 spells, lr hur?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tomatalven;n58989 said:
Men så får jag från min life domain cure wound och bless som ståndigt autopreppade lvl 1 spells, lr hur?
Jupp, de är redan preppade och räknas inte med i antalet spells som du kan preppa.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
@RasmusL
@Tomatalven

Hur känner vi varandra?
Är det så enkelt att vi är supar-polare med varandra för att ingen annan vill dricka med oss losers?
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Min trinket, som också är min holy symbol, är en stor, gammal, lätt rostig och aningen krokig nyckel, fäst vid ett vackert, men enkelt radband. Fann den på marken och tog den för den verkade intressant. Undrar vart den leder!
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Tomatalven;n58989 said:
Men så får jag från min life domain cure wound och bless som ståndigt autopreppade lvl 1 spells, lr hur?
Ja de är alltid auto preppade och räknas inte som några av dina tre spells.
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
anth;n58998 said:
@RasmusL
@Tomatalven

Hur känner vi varandra?
Är det så enkelt att vi är supar-polare med varandra för att ingen annan vill dricka med oss losers?
Ni jobbar tillsammans som en äventyrargrupp men det lämnar fortfarande en hel del upp till er. Ni kan ha kontakt med en "Fixare" som satt ihop er till en grupp för jobb eller så kan ni ha någon annan koppling och sedan valt att jobba ihop.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
anth;n58998 said:
@RasmusL
@Tomatalven

Hur känner vi varandra?
Är det så enkelt att vi är supar-polare med varandra för att ingen annan vill dricka med oss losers?
Jag gillar den här varianten. Fast sedan Qhuast började kontakt med den mystiska kraften i hans inre har han slutat dricka. Han har skutat med det mesta faktiskt. Så ni kanske ryckte med mig på uppdraget för att få in mig på mina gamla normala banor igen? Särskilt din karaktär Anth borde väl störa sig på att jag har slutat bete mig högalviskt och blivit luffare?
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Ok mina preppade är alltså cure wounds, bless, inflict wounds, command, guiding bolt.
Mitt tredje språk får bli sylvan.
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Tomatalven;n59023 said:
Ok mina preppade är alltså cure wounds, bless, inflict wounds, command, guiding bolt.
Mitt tredje språk får bli sylvan.
Ser bra ut :)
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Fördomar om...:

Alver:

Alver är super snobbiga och ser ner på de andra raserna.

Alla alver är bra på magi.

Det finns en massa rykten om att alver håller på med skumma magiska ritualer med blod och svart magi vilket är vad som gör att de lever så länge.

Alverna har en hemlig kabal som styr världen från skuggorna.


Dvärgar:

Dvärgar är bra på matte och teknik.

Dvärgar är tråkiga och super noga med att följa regler.

Dvärgar är alkolister allihop.

Dvärgar är avundsjuka på de andra raserna eftersom de är bättre på att använda magi.


Halflingar:

Halflingar är som en ras kriminella.

Halflingar är mindre inteligenta än de andra civiliserade raserna.

Halflingar hänfaller ofta till kanibalism när det är dåligt om pengar.

De lite längre halflingarna med lite spetsigare öron är smartare och lättare att ha att göra med än resten.


Människor:

Människor är överdrivet agresiva och våldsamma.

Människor är kortsiktiga och tänker aldrig igenom konsekvenser som ligger så lite som 100 år bort.

Människor ligger med allting som rör sig! Du har aldrig hört talas om en halv-dvärg eller hur?

Människor gör vad som helst för pengar. Det gör dem till bra arbetare men aningen opålitliga.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,584
Location
Stockholm
*drämmer näven i bordet så att jordnötterna sprätter åt alla håll*

- Vad i alla helveten är det du säger Qhuast!? Borta!? Jag gömde sigillnyckeln på det vanliga stället, _ingen_ så mig!

*sveper ett halvt dricksglas av den billigaste brandy Syltan har att bjuda och sträcker sig efter flaskan för påfyllning*

- Fy faan, det måste vara någon som fått nys om våra planer.

*vänder sig mot Arnis*

- Vem mer kan veta vad som finns i tornet? ...och hur faan har de upptäckt att _vi_ är ute efter det?
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Det här verkar ju kul, men jag känner mig sen och är konstigt nog lite upptagen närmsta tiden.

Ha det kul och god jul!
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
RasmusL;n59156 said:
*drämmer näven i bordet så att jordnötterna sprätter åt alla håll*

- Vad i alla helveten är det du säger Qhuast!? Borta!? Jag gömde sigillnyckeln på det vanliga stället, _ingen_ så mig!

*sveper ett halvt dricksglas av den billigaste brandy Syltan har att bjuda och sträcker sig efter flaskan för påfyllning*

- Fy faan, det måste vara någon som fått nys om våra planer.

*vänder sig mot Arnis*

- Vem mer kan veta vad som finns i tornet? ...och hur faan har de upptäckt att _vi_ är ute efter det?
Börja inte för tidigt nu. Vi startar inte förrän på tisdag. :p
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,584
Location
Stockholm
Jag tänker alltså att det är fett med en liten flashback som inte har någon större bäring på framtiden men där vi kan etablera lite personligheter, vanor, rutiner och liknande :)
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
RasmusL;n59164 said:
Det är en flashback, lite bakgrund, lite get-to-know-each-other :)

Dat ok with ya mastah?
Det blir inte bra med upplägget. Vänta tills tisdag.
 
Top