Nekromanti D&D 5ed: New wizard city

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,339
D&D 5ed: New wizard city
The Warriors + Gangs of New York i en fantasy storstad på gränsen till en magisk motsvarighet till den industriella revolutionen. Det är den varmaste sommaren någon i staden kan minnas, det ser ut som om det kommer utbryta ett krig mellan kejsardömmets norra och södra delar när som helst och ingen vet vilken sida staden kommer ställa sig på, spänningarna mellan olika raser i staden har ökat drastiskt och i stadens gränder lurar en seriemördare som slukar sina offers själar... Ni spelar en grupp brottslingar/äventyrare någonstans på samhällets botten som försöker hålla sig vid liv och hålla sig med nog med pengar att leva på som neutrala aktörer i staden, något som visar sig allt annat än lätt.
Vill du vara med och spela? Posta ett karaktärskoncept här i tråden, jag är öppen för det mesta!



Vi kommer använda D&D 5ed basic reglerna som du kan finna här gratis: http://dnd.wizards.com/articles/features/basicrules?x=dnd/basicrules


Du rullar dina egna tärningar och postar resultaten när du rullat dem. Vi kör på hederssystemet så jag kommer inte kolla dig. Föredrar du en dice roller fungerar det också.

Vi kommer använda standard uppsättning av atributer i det här spelet. Alltså: 15, 14, 13, 12, 10, 8. I övrigt är karaktärsskapande som i boken/pdf:en.

Jag väntar mig att du postar minst en gång per dag med undantag för helgerna för att hålla spelet gående.


Raser i New wizard city:

Dvärgar: Den nya överklassen och en stor del av borgarklassen. Dvärgarna har vunnit mest på den tekniska och magiska revolutionen och är de stora vinnarna i hela den här storstadsgrejen.

Alver: Den gammal adeln som aktivt håller på att tappa i makt och prestige på grund av de här idiotiska sakerna som vetenskap och större städer.

Människor: Vanligt folk, finns i alla samhällskikt. Människor är inte bra på att hålla ihop och är ett gäng giriga och opoturnister.

Halfling: Halflingar bor i getton, är fattiga, smutsiga och spottade på av de andra raserna.


Klasser i New Wizard city:

Clerik: Det finns flera miljoner gudar, från gudar över krig till gudar över en viss gata. Du tjänar en eller flera av dem. Detta innebär att du är någonsorts galning med en hög knäppa vanor men hej, du läker folk så gruppen måste stå ut med dina vinäger bad eller offrande av husdjur då och då.

Fighter: Du skadar folk. Det är nog den enda länken mellan medlemar av den här klassen som innefattar allting från profesionella soldater till dörrvakter och torpeder är fighters.

Rogue: Tjuvar, bedragare, politiker, poliser och fler. Att lura folk och hugga dem i ryggen är helt enkelt sättet man överlever i New Wizard city.

Wizard: Trollkarlar är akademiker. Magi är en vetenskap och inte alls någon sorts hocus pocus. Att magi ibland får extradimensionella varelser att komma genom vägarna och äta trollkarlarna är bara för att det är en nya vetenskap...

 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,584
Location
Stockholm
(jag har inte koll på DND5 men jag kör och läser in mig på vägen efter behov, ok?)




Kommissarie Mason Monk

Ras: Människa
Klass: Rogue

Mörkt hår, bruna ögon, rakryggad, något under medellängd, välvårdad, putsade kängor.

Str: 12
Dex: 14
Con: 10
Int: 13
Wis: 8
Cha: 15

Modern militär, fadern jurist, hemmet disciplinerat. Monk har blivit uppfostrad att tro på lag och ordning, att det finns Goda och Onda människor, en illusion som sprack först ett par år in i tjänstgöringen inom polisväsendet. Monk är 29 år gammal, gift men barnlös och mitt i en livskris där han penetrerat samhällets maktskikt tillräckligt djupt för att inse att hans världsuppfattning måste revideras. Från grunden.
Drickandet och självtvivlet har lett till avstängning på avstängning och den här gången måste Monk behålla jobbet om han inte ska bli av med hus och hem. Hustrun Evangeline som arbetar som grovarbetare i byggnadsbranschen har börjat lessna på att behöva dra hela lasset själv och ultimatum har ställts upp, väskor har packats.

brottsutredning, soon-to-be-dirty cop, livskris, idealist, skuldsatt
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45 said:
Vi kommer använda D&D 5ed basic reglerna
Tillåter du något från PHB som inte finns i BR?

Jag tänkte på följande:
- Cleric Domains
- Wizard Schools
- Backgrounds (det är även ganska enkelt att göra en egen background)
- Spells

Har du lite mer info om gudar?
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,339
RasmusL;n58435 said:
Kommissarie Mason Monk

Modern militär, fadern jurist, hemmet disciplinerat. Monk har blivit uppfostrad att tro på lag och ordning, att det finns Goda och Onda människor, en illusion som sprack först ett par år in i tjänstgöringen inom polisväsendet. Monk är 29 år gammal, gift men barnlös och mitt i en livskris där han penetrerat samhällets maktskikt tillräckligt djupt för att inse att hans världsuppfattning måste revideras. Från grunden.
Drickandet och självtvivlet har lett till avstängning på avstängning och den här gången måste Monk behålla jobbet om han inte ska bli av med hus och hem. Hustrun Evangeline som arbetar som grovarbetare i byggnadsbranschen har börjat lessna på att behöva dra hela lasset själv och ultimatum har ställts upp, väskor har packats.

brottsutredning, soon-to-be-dirty cop, livskris, idealist, skuldsatt
Det här ser riktigt bra ut! Skulle du kunna tänka dig att redan vara utslängd från poliskåren redan/avstängd tillfälligt så att det är lättare för mig att få in dig i "äventyrargruppen"?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,584
Location
Stockholm
God45;n58456 said:
Det här ser riktigt bra ut! Skulle du kunna tänka dig att redan vara utslängd från poliskåren redan/avstängd tillfälligt så att det är lättare för mig att få in dig i "äventyrargruppen"?

Absolut :) Jag kanske fejkar att jag "går till jobbet" när jag försöker hanka mig fram för dagen :)
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,339
anth;n58447 said:
Tillåter du något från PHB som inte finns i BR?

Jag tänkte på följande:
- Cleric Domains
- Wizard Schools
- Backgrounds (det är även ganska enkelt att göra en egen background)
- Spells

Har du lite mer info om gudar?
Jag tillåter helt klart de här grejerna om du vill ha dem till din karaktär. Jag har phb:n så det är inga problem. Men jag kommer inte använda dem i världen i övrigt. Det är också ok om någon vill spela en Dragonborn, Tiefling eller Gnom också men då är du någon sorts unikt missfoster och reaktionen på dig kommer antingen vara "Cool! Vad är det DÄR?" eller "Äckligt! VAD är det där?" beroende på vad du föredrar.

Jag återkommer strax med info om gudarna :)
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,339
RasmusL;n58457 said:
Absolut :) Jag kanske fejkar att jag "går till jobbet" när jag försöker hanka mig fram för dagen :)
Låter helt perfekt :)
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,339
Det finns som sagt miljoner gudar. Jag kommer ge ett par exempel på några av dem men det är egentligen mer intressant att se på hur folk dyrkar dem eller tja, "dyrkar" dem.

Socialpräster: Socialpräster är gudarnas socialarbetare. När en gud har förlorat alla sina troende eller varit olycklig nog att börja existera utan några troende alls så kommer Socialpräster ut och tar hand om dem. De tar en dag i veckan, en sex dagars arbetsvecka med måndagen ledig, och dyrkar en viss gud. Så på tisdag offrar de kaniner till ormguden Kahisis, onsdag badar de i åsnemjölk åt en mindre namnlös gud av evig ungdom, torsdag har de och en annan Socialpräst tantrasex på en ovanligt obekväm staty av en enorm sköldpadda, fredag är där rituell strid i den krigiska noshörningsgudens tempel, lördag röker man de heliga bladen som en väldigt avslappnad enhörningsgud ger en och söndag skickas man på en helig resa av guden av äventyrare vars namn börjar på A. Socialpräster tillhandahålls heliga magier från guden av socialarbete och fyllemåndagar.

Opportunistisk präster: De här prästerna ber helt enkelt till en av gudarna som råkar vara i närheten och är så bra på att smickra gudarna att de får magierna de behöver när de behöver dem. Ska de slå ihjäl någon ber de till krigsguden Anna med järnhanden och flyr de från en arg hund ber de till guden som skyddar gatan de springer på. Mindre gudar brukar uppskatta smickret medan mäktigare gudar kan kräva mer övertalning.

Yrkespräster: Yrkespräster jobbar direkt under en av de mäktigare gudarna och ber bara till dem, de är mer eller mindre den klassiska D&D prästen. Det här är dock lite mer att göra en karriär inom ett företag här. Du kan få sparken från din religion om din gud känner att han måste göra nedskärningar och ibland går man över till en annan gud som erbjuder högre lön eller ett bättre efterlivspaket.

Monoteister: Monoteisterna tror att alla gudarna bara är avatarer av en enda stor gud som finns överallt. Gudarna avskyr uniformt sådana påstående men Monoteisterna verkar ändå få magi. Deras efterliv har dock beskrivits som "skittråkigt" och "Meh".

Levande gudar: Du är en gud själv och ger dig själv magi. Du är en mycket liten och ganska kass gud och att var en gud kommer inte rädda dig från att bli knivhuggen till döds i en gränd... Men alla måste börja någonstans!

Alvgudar: Alverna tror att speciellt coola alver blir gudar efter de dött vilket verkar stämma. I och med att alverna lever för alltid leder detta dock till att de för det mesta dyrkar någon de kände när de levde men som nu har en snofsig titel.


Exempelgudar:

Zehir, ätaren av själar: Zehir är en enorm och fruktansvärd ormgud som vill äta själar, uppmanar till mord och vill kväva solen. Han dyrkas mestadels av tonåringar som lyssnar på deppig musik och vill störa sina föräldrar.

Karl, Den Glada Grisens gud: Karl är guden som vaktar Halfling baren "Den glada grisen". Han har en liten staty på bardisken som mirakulöst suger upp alkohol som spills där.

Kehira Svarthand: Den klassiska alviska guden av krig. Bär ofta en svart rustning och har långt blått och rött hår. Har tusentals yrkespräster och siktar på att expandera tills hon är den enda krigsguden. Hostile takeovers baby, oh yeah!
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,339
RasmusL;n58461 said:
Jag har dock gärna kvar kopplingen till kåren om det är ok?
Absolut, det är en bra källa till information, drama och plot hooks så det låter hur bra som helst.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
@RasmusL
Tips:
Ladda ner Players-delen av Basic Rules och:
- Skumma igenom Introduction
- Skumma igenom Chapter 1, Step-by-Step Characters
- Läs Chapter 2, Races, Human
- Läs Chapter 3, Classes, Fighter (edit: eller rogue)
- Läs mycket noga Chapter 4, Personality and Background (det finns fler backgrounds i PHB samt att det är lätt att göra en egen)
- Skumma igenom Chapter 4, Equipment (jag gissar att God45 använder snabbreglerna, då får du utrustning dels från din class, dels från din background)
- Läs Chapter 7-9, Using ability scores, Adventuring, Combat (detta är spelets regelmotor, resten av boken är olika val som race, class, spells,...)
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,339
- Skumma igenom Chapter 4, Equipment (jag gissar att God45 använder snabbreglerna, då får du utrustning dels från din class, dels från din background)
Jag använder snabbreglerna men vill ni ha något speciellt föremål eller så säg bara till så fixar vi det :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,584
Location
Stockholm
God45;n58462 said:
Det finns som sagt miljoner gudar. Jag kommer ge ett par exempel på några av dem men det är egentligen mer intressant att se på hur folk dyrkar dem eller tja, "dyrkar" dem.

Socialpräster: Socialpräster är gudarnas socialarbetare. När en gud har förlorat alla sina troende eller varit olycklig nog att börja existera utan några troende alls så kommer Socialpräster ut och tar hand om dem. De tar en dag i veckan, en sex dagars arbetsvecka med måndagen ledig, och dyrkar en viss gud. Så på tisdag offrar de kaniner till ormguden Kahisis, onsdag badar de i åsnemjölk åt en mindre namnlös gud av evig ungdom, torsdag har de och en annan Socialpräst tantrasex på en ovanligt obekväm staty av en enorm sköldpadda, fredag är där rituell strid i den krigiska noshörningsgudens tempel, lördag röker man de heliga bladen som en väldigt avslappnad enhörningsgud ger en och söndag skickas man på en helig resa av guden av äventyrare vars namn börjar på A. Socialpräster tillhandahålls heliga magier från guden av socialarbete och fyllemåndagar.

Opportunistisk präster: De här prästerna ber helt enkelt till en av gudarna som råkar vara i närheten och är så bra på att smickra gudarna att de får magierna de behöver när de behöver dem. Ska de slå ihjäl någon ber de till krigsguden Anna med järnhanden och flyr de från en arg hund ber de till guden som skyddar gatan de springer på. Mindre gudar brukar uppskatta smickret medan mäktigare gudar kan kräva mer övertalning.

Yrkespräster: Yrkespräster jobbar direkt under en av de mäktigare gudarna och ber bara till dem, de är mer eller mindre den klassiska D&D prästen. Det här är dock lite mer att göra en karriär inom ett företag här. Du kan få sparken från din religion om din gud känner att han måste göra nedskärningar och ibland går man över till en annan gud som erbjuder högre lön eller ett bättre efterlivspaket.

Monoteister: Monoteisterna tror att alla gudarna bara är avatarer av en enda stor gud som finns överallt. Gudarna avskyr uniformt sådana påstående men Monoteisterna verkar ändå få magi. Deras efterliv har dock beskrivits som "skittråkigt" och "Meh".

Levande gudar: Du är en gud själv och ger dig själv magi. Du är en mycket liten och ganska kass gud och att var en gud kommer inte rädda dig från att bli knivhuggen till döds i en gränd... Men alla måste börja någonstans!

Alvgudar: Alverna tror att speciellt coola alver blir gudar efter de dött vilket verkar stämma. I och med att alverna lever för alltid leder detta dock till att de för det mesta dyrkar någon de kände när de levde men som nu har en snofsig titel.


Exempelgudar:

Zehir, ätaren av själar: Zehir är en enorm och fruktansvärd ormgud som vill äta själar, uppmanar till mord och vill kväva solen. Han dyrkas mestadels av tonåringar som lyssnar på deppig musik och vill störa sina föräldrar.

Karl, Den Glada Grisens gud: Karl är guden som vaktar Halfling baren "Den glada grisen". Han har en liten staty på bardisken som mirakulöst suger upp alkohol som spills där.

Kehira Svarthand: Den klassiska alviska guden av krig. Bär ofta en svart rustning och har långt blått och rött hår. Har tusentals yrkespräster och siktar på att expandera tills hon är den enda krigsguden. Hostile takeovers baby, oh yeah!


Klockers :)
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,339
anth;n58485 said:
Det blir nog någon spellcaster, ska klura under helgen
Låter bra :) Då har vi en magiker och en icke-magiker vilket alltid är bra.
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,339
RasmusL;n58513 said:
Så, när börjar vi? Imorgon?
Anth klurar ut en karaktär över helgen och jag vill ge folk någon dag att se den här tråden på. Så jag startar in character tråden på tisdag tänker jag och så kör vi igång då :)
 
Top