Nekromanti D&D 5ed: New wizard city

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,584
Location
Stockholm
Jag kan ju på förhand skvallra om att det här kommer att bli ett så jävla episkt drama! Missa inte detta! Ja, jag menar DIG!
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Får jag vara med som en agnostisk cleric? Någonstans kommer miraklen ifrån, det känner jag. Men från vem/vad och var? Eller inbillar jag mig bara? Troligen background Criminal, smutsig och fattig och kanske med ett lurvigt skägg. Ser ut som en galen luffare. Människa, halfling eller highelf. Om jag kan så har jag en värja av någon anledning.
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Tomatalven;n58610 said:
Får jag vara med som en agnostisk cleric? Någonstans kommer miraklen ifrån, det känner jag. Men från vem/vad och var? Eller inbillar jag mig bara? Troligen background Criminal, smutsig och fattig och kanske med ett lurvigt skägg. Ser ut som en galen luffare. Människa, halfling eller highelf. Om jag kan så har jag en värja av någon anledning.
Alla de grejerna låter perfekta :) Du är mer än välkommen! Vi kör igång på tisdag så försök skriva ihop en karaktär tills dess.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
TAckkk
Får alver och halflings ha skägg?
Tillägg till karaktären: Han tycker om att sitta med korslagda ben och stirra in i ett gathörn. Då och då tror någon att han är en helig munk av nåt slag och att de får bra karma av att ge honom mat, så då kan han äta sig mätt. Han brukade stjäla förr men la nyligen av med det för det kändes fel plötsligt. Så nu går han hungrig oftare.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,584
Location
Stockholm
Kommissarie Monk och hans hustru Evangeline bor i en av de billigaste lägenheterna på Runkaregränd, alldeles intill Sjåarnas gilleslokaler. Vägen till polisstationen är lång och för Mason rakt genom de fattigaste kvarteren där han brukar stanna på Nigels Slarvsylta för frukost: blodgröt, kaffe och en stadig sup. De första åren var det idogt problem med att gå den här vägen iklädd uniformen alla hatar men ett dussin blåtiror, ett par brutna revben, ett knivhugg, tidens tand och en "uppgörelse" med Don Castro senare är Monk allas bästa vän.
Polisstationen ser utifrån ut som en ihopsjunken gödselstack med hallonströssel som topping (arkitekten avrättades strax efter färdigställandet) och inhyser ett labyrintiskt virrvarr av korridorer, mötesrum, meningslös byråkrati, fängelsehålor och säkerhetsklassificerade zoner. Monks partner Guillaume omkom efter ett bett från en likbjörn (jag hatar verkligen de små gynnarna) och hans skrivbord är tomt, kusligt välordnat i jämförelse med kaoset, larmet och den veritabla tornadon av pappersarbete som ständigt rasar i lokalerna. Det här är min arbetsplats, min stad, min lägenhet, mitt liv och jag kommer att göra allt för att hålla fast vid dem. Bartender, en till!
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Jag kommer starta er i en position där det är etablerat att ni arbetar med varandra och har gjort det förr. Det är till stor del för att spara tid i och med att PbP rollspel alltid tar mycket längre tid när det kommer till allt.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Om det är ok har jag nyss råkat hamna i en smärre andlig kris, det var då jag började få skumma förmågor och tvivla på mitt orättfärdiga leverne. Tvivla, inte överge bara sådär.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Förslag: vi väljer varsin sak från trinkets-tabellen längst bak i equipment-kapitlet. De brukar vara bra att spinna bakgrundshistorier runt.
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
anth;n58762 said:
Förslag: vi väljer varsin sak från trinkets-tabellen längst bak i equipment-kapitlet. De brukar vara bra att spinna bakgrundshistorier runt.
Låter coolt. Kör på det :)
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Namn: Qhuast (uttalas "kvast")
High elf, Cleric (Life Domain, har tyvärr inte phb, annars skulle jag kört Trickery), Criminal, CN
Utseende: Orakad, smutsig luffare med smått frånvarande, förvirrat, men lugnt och energiskt ansiktsuttryck. Detta sammanfattar personligheten rätt bra, måste jag ha massa traits och så?

HP: 9 AC: 16

Wis: 15, save prof, passive perception: 14
Dex: 16

Cha: 13, save prof
Con: 12
Int: 11
Str: 8

Skills:
Stealth +5
Deception +3
Insight +4
Medicine +4
Perception +4
(eller hur?)

Rustningsprof: Light, medium, shields
Vapen: simple, bågar, lång- och kortsvärd
Tools: Kortlek, thieves tools

Språk: ja vad finns det? Ska ha common, alviska och ett till

Cantrips: Mage Hand (jo jag ska ha en arcane!), Thaumaturgy, Sacred Flame, Light
Lvl 1 spells: Ja det vete fan. Återkommer, eller bestäm något kul åt mig.
Spell save DC: 12
Spell attack mod: +4

Prylar:
två kortsvärd (atk mod: +5, skada d6 piercing)
Läderrustning
Explorer's pack
Sköld
holy symbol (en konstig grunka jag han hittade på marken)
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Tomatalven;n58805 said:
Namn: Qhuast (uttalas "kvast")
High elf, Cleric (Life Domain, har tyvärr inte phb, annars skulle jag kört Trickery), Criminal, CN
Utseende: Orakad, smutsig luffare med smått frånvarande, förvirrat, men lugnt och energiskt ansiktsuttryck. Detta sammanfattar personligheten rätt bra, måste jag ha massa traits och så?

HP: 9 AC: 16

Wis: 15, save prof, passive perception: 14
Dex: 16

Cha: 13, save prof
Con: 12
Int: 11
Str: 8

Skills:
Stealth +5
Deception +3
Insight +4
Medicine +4
Perception +4
(eller hur?)

Rustningsprof: Light, medium, shields
Vapen: simple, bågar, lång- och kortsvärd
Tools: Kortlek, thieves tools

Språk: ja vad finns det? Ska ha common, alviska och ett till

Cantrips: Mage Hand (jo jag ska ha en arcane!), Thaumaturgy, Sacred Flame, Light
Lvl 1 spells: Ja det vete fan. Återkommer, eller bestäm något kul åt mig.
Spell save DC: 12
Spell attack mod: +4

Prylar:
två kortsvärd (atk mod: +5, skada d6 piercing)
Läderrustning
Explorer's pack
Sköld
holy symbol (en konstig grunka jag han hittade på marken)
Ser bra ut såhär långt :). Dvärgiska, draconic och undercommon kan vara bra att ha som språk. Spells får du välja själv :)
 

God45

Kulturpersonlighet
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,338
Tomatalven;n58899 said:
Vore Sylvan helt onödigt att kunna?
Det kommer inte vara helt onödigt att kunna men kommer inte vara ett av de vanligare språken i staden.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu har jag nog klurat färdigt
Jag har valt High Elf + Wizard + Sage
Jag har tagit mig ganska stora friheter när jag valde bakgrund, de flesta personlighetsdrag kommer inte från Sage, utan från andra bakgrunder.
När det gäller utrustning har jag bytt ut ett par småsaker (av samma värde), samt använt en del av de 10 gp som en Sage börjar med. Och så gjorde jag en egen trinket.

[hr][/hr]

Arnis Aleaglym

Utseendemässigt har jag tänkt mig en korsning mellan Prins Nuada från Hellboy II och Lucius Malfoy från Harry Potter.



Arnis är 144 år gammal, har ingen fru, inga syskon och föräldrarna är döda.
Han använder ett trollspö när han väver magi.
Han går klädd i svarta kläder som luktar svagt av damm och mögel.
Han är inte ond (han är neutral), han är bara osympatisk och otrevlig (låg CHA).
Han ser ner på personer utan bildning och tenderar att undervärdera dessa.
Han anser att civilisationen håller på att förfalla och skyller detta på sina medalver vars dekadens skapat dessa alvhybrider. Nej, man ska hålla sig till sina egna; högalver för sig och skogsalver för sig. Tänker man efter bör nog även gråalver och högalver hålla sig till sina egna.
Han kommer från en fin släkt med alvkungar som förfäder. Med tanke på alvernas livslängd var nog detta för mer än 5000 år sedan. Hans familj har varit på väg utför i ett par generationer och hans mål här i livet är att återupprätta sin familjs ära och heder.
Han har fått smak för dyra viner. Han är inte alkoholist, utan vill bara leva det goda livet. Tyvärr ligger dessa viner i en prisklass som han inte har råd med, så han har börjat sälja böcker från biblioteket som han arbetar på. Ännu har ingen kommit på honom, men pengarna från senaste stölden är slut och det är snart dags för nästa...

[hr][/hr]

Arnis Aleaglym
Male High Elf, Wizard 1, Sage, Neutral
AC: 13 (16 med Mage Armor)
Hp: 7 (1d6+1)
Speed: 30'

S:10 (0), D:16 (+3), C:13 (+1), I:16 (+3), W:12 (+1), CH:8 (-1)

Save: INT, WIS
Skills: Arcana (INT), History (INT), Insight (WIS), Investigation (INT), Perception (WIS)
Passive perception 13
Advantage vs. Charm
Immune to magical sleep
Senses: darkvision 60'
Languages: Common, Draconic, Dwarvish, Elvish, Halfling

4 hrs trance each night
Weapon proficiencies: Dagger, Dart, Light Crossbow, Longbow, Longsword, Quarterstaff, Shortbow, Shortsword, Sling
Researcher: if you try to learn a piece of lore and fail, you know from where and whom you can get it.
Arcane recovery: one short rest between two long ones can regain one cast 1st level spell.
Arcane spell focus: wand

Equipment:
Backpack
Ball bearings
A little bag of sand
Bedroll
Belt pouch
Book with family tree and family history
2 Bottles of ink
Chalk
Common clothes
2 Ink pens
2 Daggers
A letter from dead mother (didn't answer before she died)
1 ration
Rope, hempen, 50'
Scroll case
10 Sheets of parchament
Sling & 20 bullets
Spellbook
Tinderbox
4 Torches
Wand
Waterskin
Trinket: ½" iron ball that roll uppwards if the angle isn't more than 15 degrees
4 gp, 6 sp, 1 cp

Actions
Dagger +5 vs. AC, 1d4+3 piercing, finesse, light, thrown (20'/60')
Sling +5 vs. AC, 1d4+3 bludgeoning, ammunition (30'/120')
Chill Touch +5 vs. AC, 1d8 necrotic (120') target can't gain hp for one round

Spells known: 4 cantrips, 6 1st lvl spells,
Prepared spells: 4
Spell slots: 2
Spell save DC: 13
Spell attack: +5
Class Ability: Arcane Recovery

Cantrips:
- Chill Touch necro, 1 action, 120', V/S, 1 round
Magical attack, 1d8 necrotic & target can't gain hp for 1 round (undeads disadvantage).
- Light evo, 1 action, touch, V/M (firefly), 1 hour
One object up to 10', bright light 20', dim light +20'
- Mage Hand conj, 1 action, 30', V/S, 1 minute
Spectral hand, use action to control, Speed 30', lift 10#
- Minor Illusion ill, 1 action, 30', V/M (fleece), 1 minute
Sound (whisper to lion's roar) or image of max 5' cube

1st level
- Charm Person ench, 1 action, 30', V/S, 1 hour
One humanoid within sight save vs. WIS, Advantge if fighting, friendly, when spell ends the creature knows it has been charmed
- Disguise Self ill, 1 action, Self, V/S, 1 hour
Change to humanoid +/-1', to see through illusion investigation vs. spell DC.
- Grease conj, 1 action, 60', V/S/M (pork rind), 1 minute
10' square difficult terrain, anyone in area save vs. DEX or fall prone
- Mage Armor abj, 1 action, touch, V/S/M (cured leather), 8 hours
AC 13 + DEX, spell ends if target dons armor
- Magic Missile evo, 1 action, 120', V/S, Instantaneous
3 glowing darts automatically and simultaneously hit up to 3 targets, each doing 1d4+1 force
- Sleep ench, 1 action, 90', V/S/M (fine sand), 1 minute
5d8 of current hp creatures within 20' radius fall asleep, least hp first, wake up if shaked, slapped or take damage
 
Top