D&D 5.5?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Kanske för att karaktärer fortfarande är en smula bräckliga de första 2-3 nivåerna. Och på högre nivåer har de flesta monster högre grundskada än PCs, så en dubbling blir mer swingy.

Själv skulle jag vara OK med att ta bort crits för alla. Eller kanske att göra aktivering av extra skada till någon typ av resurs? Äsch, jag vet inte...
Ta bort crits skulle ju vara old school. En tilltalande tanke, men så kommer det nog inte att bli.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Ta bort crits skulle ju vara old school. En tilltalande tanke, men så kommer det nog inte att bli.
Jag som spelar Dungeon Crawl Classics nu tycker ju att crits i 5e är ganska menlösa. Ok - man gör nästan dubbelt så mycket skada i snitt, men det är ju ändå bara som att man träffar två ggr. I DCC finns det Crit-tabeller, inte riktigt så farliga som Rolesmasters tabeller, men det händer ofta något när det blir en crit (avväpning, minus resten av striden, risk för medvetslöshet, osv).

Så jag förstår nästan lika lite varför man har dem, som varför man tar bort dem. Men att ha dem för rollpersoner inte och inte andra... det är jag tveksam till. Ok om man säger att de inte gäller för reguljära monster i monsterboken. Men om man har en NPC som är av en vanlig klass - ska den NPCn vara sämre än "samma" PC?

Min utgångspunkt är att det ska vara samma regler för PC och NPC (även om jag vet att en del spel - där bara SL slår till exempel, går i motsatt riktning).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Den främsta kritiken jag har från spelar-sidan är nämligen att det inte finns några fler val att göra efter man valt sin sub-klass. Hela karaktärsutvecklingen är på räls.
Skulle möjligen kunna lösas om de ser över feats, som de ju verkar jobba på nu. Om de fokuserar på att fixa fler _intressanta_ feats, och hur dessa funkar med de olika klasserna skulle det kunna vara en lösning på just det här.

I synnerhet som de ju verkar ha någon slags tanke om featlevels, vilket i och för sig kanske bara betyder att man måste vara en viss level för att få ta ett feat, men som i bästa fall betyder att man kan utveckla en feat vidare. Dvs förbättra existerande förmågor istället för att bara få fler förmågor.

Jag håller inte andan, för troligtvis kommer WOTC bara ge folk "snabbare hästar", inte uppfinna bilar. Men med lite tur så =)

Så spelarkaraktärer är immuna mot crits? Why?!

Tror mer det handlar om att minska mängden saker att hålla ordning på för SL. Det är ju inte omöjligt att de tittar på att effektivsiera hur SL kan hantera SLP:er, med att klumpa ihop slag för flera och liknande saker.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Min utgångspunkt är att det ska vara samma regler för PC och NPC (även om jag vet att en del spel - där bara SL slår till exempel, går i motsatt riktning).
Håller med. Höll att få blodstörtning när jag hörde att monster inte slår för sina anfall i nya DoD.

Perfekta slag känns som så inarbetat, att jag tvivlar på att Wizards stryker det helt. Men vi får se!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,894
Location
Nordnordost
Ah! Så typ... tvärtemot vad jag vill ha då =)

Well... jag är okej med att alver inte automatiskt kan skjuta båge, antar jag.

Men heja vad med pengar jag kan spara på att inte köpa nya böcker! =D
Böcker?

5.5s stora grej är om jag förstått det rätt att du kör det i datorn med DnD Beyond, och köper microtransaction-hattar till din virtuella tennsoldat.

Du behöver inga böcker.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Böcker?

5.5s stora grej är om jag förstått det rätt att du kör det i datorn med DnD Beyond, och köper microtransaction-hattar till din virtuella tennsoldat.

Du behöver inga böcker.
Oerhört svårt att tro att de inte tänker sälja böcker också, oavsett vilka andra format de tänker utforska.
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Jag som spelar Dungeon Crawl Classics nu tycker ju att crits i 5e är ganska menlösa. Ok - man gör nästan dubbelt så mycket skada i snitt, men det är ju ändå bara som att man träffar två ggr. I DCC finns det Crit-tabeller, inte riktigt så farliga som Rolesmasters tabeller, men det händer ofta något när det blir en crit (avväpning, minus resten av striden, risk för medvetslöshet, osv)
Det är bland annat därför DCC är ett sjuhelvetes mycket intressantare och bättre lir än mellanmjölkD&D 5. Gillar också att odöda och demoner får unika crit-tabeller. Man vill INTE bli crittad av en odöd i DCC. 🗡
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
Själv skulle jag vara OK med att ta bort crits för alla. Eller kanske att göra aktivering av extra skada till någon typ av resurs? Äsch, jag vet inte...
Kommer inte ihåg om det var i D&D 3.5 eller 4:an eller var det Conan.... Hur som helst så vi körde vi med husregeln att om man crittar så kunde man byta bort den dubbla skadan mot en valfri (passande) Condition.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Okej, nu har jag skummat hela och läst delen om folkslag ordentligt. Om det som läckt om vad FL tänker göra med nya DoD har sänkt min redan låga pepp så har vad WotC tänker göra med DnD framöver höjt den. Och då är jag ändå en DoD-nostalgiker med en hatkärlek till DnD5 ...

En del här som var väntat, tycker jag.
  • The human race vs fantastical races. Detta var med redan i nya Mordenakianens, och verkar vara vägen framåt. Kan ju hålla med @Bolongo att man lite försitter en chans här att göra sig av med detta belastade ord. Kanske har med bakåtkompabiliteten att göra?
  • Mulitiversum är utgångspunkten, RF är glömt och begravt. Detta har man ju flaggat för, och jag tycker det är ett bra val, som öppnar upp för tusen blommande världar, som varken är lika tråkiga som FR eller bär på ett sådant bagage (som hur drows och orker skildras, t ex). Det är slående att Sigil nämns flera gånger, jag tror att Sigil kommer att bli stort här framöver, som en slags centrum i ett myllrande multiversum.
  • Alla har (minst) 30 fots förflyttning. Samma med alla raser i Mordenkainens, så väntat tycker jag.
  • Ardlings. Ja, alltså, denna ras är mig obekant, men Mordenkainens har ju rätt många furries, så att det kommer mer här känns följdriktig.
  • Du kan göra x en gång per plus du har i prof bonus. Än en gång hur det var i Mordenkainens. Gissar att Barbarens Rage kommer att göras om till det, och även andra klassförmågor, det är en enkel regel som är lätt att komma ihåg.
Jag gillar verkligen hur de har gjort med "underraser" (de heter visst olika för olika folk). Jag gillar att de har tagit bord dvärgarnas och hobernas underraser, de gav inte så mycket och var rätt hårt knutna till FR. Nu kan man få in andra kulturer i de här raserna, som Dark Suns kannibalhober. Att ta bort den menlösa bonusen på historia och ge dvärgar tremorsense, också bra. Och vi slipper äntligen halvfolken. Såg inte den komma, men tycker att de har en bra lösning på det - du kan fortfarande spela "halv" och du kan vara halv vad som helst. "Min mamma av en tomte och min pappa var en kentaur".

Förutom att de behåller ordet "ras" har jag inte en enda sak jag tycker känns fel eller dåligt här!
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,876
Location
Örebro
Perfekta slag känns som så inarbetat, att jag tvivlar på att Wizards stryker det helt. Men vi får se!
De skulle kunna nöja sig med att man alltid träffar på 20 och missar på 1. Men samtidigt så finns det förmågor som ökar crit-chansen vilket skulle bli helt värdelöst om inte skadan dubblades.

Übereil
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
The human race vs fantastical races. Detta var med redan i nya Mordenakianens, och verkar vara vägen framåt. Kan ju hålla med @Bolongo att man lite försitter en chans här att göra sig av med detta belastade ord. Kanske har med bakåtkompabiliteten att göra?
Kanske beror det på att de alla verkar vara interfertila nu? :sneaky::cool:
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,295
Jag gillar crit jättemycket, både för RP och SLP. Det är en liten happening varje gång. Gött att det gör det mindre förutsägbart med strid. Vet att vissa kör fast skada för monster för att snabba upp strider. Men det känns lite trist tycker jag.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Och vi slipper äntligen halvfolken. Såg inte den komma, men tycker att de har en bra lösning på det - du kan fortfarande spela "halv" och du kan vara halv vad som helst. "Min mamma av en tomte och min pappa var en kentaur".
Jag plockade bort halv-folken i Dunder & Drakar också, så jag är inte helt förvånad. Däremot är jag lite förvånad över att man har kvar dem som ett rent kosmetiskt alternativ.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,988
Location
Ett häxkräl
Jag plockade bort halv-folken i Dunder & Drakar också, så jag är inte helt förvånad. Däremot är jag lite förvånad över att man har kvar dem som ett rent kosmetiskt alternativ.
Alltså, WotC går ju all-in på att alla ska få spela sin snowflake-RP (utan att lägga något värderande i snöflingan), så jag är inte förvånad. Vill du spela en manlig, hetero, dvärgkrigare, så får du det. Vill du spela en queer, bisexuell, halvtomte/halvkentaur-tjuv-ninja, så får du det. Med eller utan teckenspråk.

Fö övrigt ligger ju Snowflake Mountains i FR.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
En lite fascinerande utveckling är detta med höjningar av grundegenskaper från start. Först låg det höjningar beroende på ras, en +2 och en +1, på förutbestämda grundegenskaper. Sedan fick man två alternativ för sin +1. Därefter började de prata om att raserna blir för stereotypa på det viset och tillät att +2 och +1 placerades på vilka grundegenskaper som helst. Och nu har de helt plockat bort höjningarna från raserna. Istället väljer man en bakgrund som ger... +2 på en viss grundegenskap och +1 på en annan. Så vi har gått varvet runt. :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Istället väljer man en bakgrund som ger... +2 på en viss grundegenskap och +1 på en annan. Så vi har gått varvet runt
Ja, fast de verkar vilja att man helst skapar sin egen bakgrund. Så då får man i praktiken välja att sätta dem var som helst ändå.
 
Top