D&D 5.5?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag var tvungen att läsa om den meningen åtta gånger, men ändå fattade jag inte förrän jag skrollade upp och läste din förra postning. För mig är PC = Player Character och jag kunde inte förstå varför de skulle ryka. Att än det uppenbara att en röd drake just andats på dem. :D
Sorry, det var för långa och svårstavade ord för att skriva mer än en gång.

Men ett DnD utan rollpersoner! Det skulle vara ett fräscht grepp!
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
Även om det inte fanns något som hindrade att man gjorde egna subraces från början, så var ju folkslagen också knutna till specialförmågor. Så jag kan tänka mig att ett visst motstånd uppstod där mot att vara inne och pilla i dem.

Att flytta över detta till bakgrunder, och pusha mer för att hitta på egna bakgrunder tycker jag är bra av två anledningar:

Det hjälper just till att bygga bakgrunden. Du är inte längre smidig "för att du är alv", du är nu smidig för att du faktiskt har gjort något som gjort dig smidigare.

Jag tror det minskar tröskeln för SL att skapa egna bakgrunder specifika för settingen, jämfört med att skapa egna folkslag.

I mitt sinne har DnD alltid (i alla fall senare versioner) varit en byggsats där SL plockar ut de delar hen vill ha i sin setting, snarare än att allt i böckerna skall förutsättas existera.
För mig är rollspel det som man skapar vid bordet.

De regelsystem man köpt och läst är byggstenarna.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har typ tänkt samma sak, fast han säger det snyggare och har dragit tanken längre.

På lång sikt (10 eller 10000 år) kan han (vi) så klart få fel, på otaliga sätt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Wizards har ju haft ... ganska... stora framgångar med Magic med den affärsmodellen: Mer och mer släpp till samma regler och en digital fullständig version.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Det är nog möjligt att undvika nya versioner - så länge man kisar lite. ;)

Men de tre nya versioner som WotC har skapat hittills drevs ju alla av en medveten vilja till förändring.

3e drevs av en vilja att skapa ett enhetligt regelsystem av det virrvarr av regler som var AD&D och få till en nytändning av produktlinjen.
4e drevs av en vilja att komma så långt bort från 3e som möjligt, eftersom den nya ledningen såg Open Gaming som ett hot mot företagets lönsamhet och ville skrota allt som hade öppnats upp av den tidigare ledningen.
5e drevs av en vilja att vinna tillbaka de fans som man förlorade med 4e och tvätta bort det stigma som den versionen innebar.

Så förhoppningsvis dyker det inte upp några sådana motiv igen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag uppskattar verkligen detta med en evig edition. För jag är för gammal för att plugga in 750 sidor regler vart femte år och bokhyllan börjar bli full.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Detta är ju drömmen för alla mjukvareprojekt, att bara patcha samma kodbas i all evighet. Risken är att det på sikt dyker upp en SDK-breaking release och att patch 263.01b inte alls är kompatibel med patch 264. Men håller tummarna för att det ska funka!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Detta är ju drömmen för alla mjukvareprojekt, att bara patcha samma kodbas i all evighet.
Om man bara hoppar av trendig ny obeprövad mjukvarateknologi, och baserar det man gör på beprövade grejer - helst standarder - så går det alldeles utmärkt. Det blir lite långtråkigt efter 7 år när allt fungerar och levererar och man inte behöver göra något nytt, men man kan verkligen fokusera på verksamhetens/kundernas behov tämligen ostört.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Detta är ju drömmen för alla mjukvareprojekt, att bara patcha samma kodbas i all evighet. Risken är att det på sikt dyker upp en SDK-breaking release och att patch 263.01b inte alls är kompatibel med patch 264. Men håller tummarna för att det ska funka!
Framför allt så dyker det upp ett nytt, fräscht företag med nya, fräscha idéer som byggt ett nytt system som inte gjorde samma misstag som du gjorde i början och sen inte kunde bygga bort för det var för ingrötat i resten av koden och tar över dina marknadsandelar.

Übereil
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Framför allt så dyker det upp ett nytt, fräscht företag med nya, fräscha idéer som byggt ett nytt system som inte gjorde samma misstag som du gjorde i början och sen inte kunde bygga bort för det var för ingrötat i resten av koden och tar över dina marknadsandelar.

Übereil
Typ MySpace vs. Facebook. 😜
 
Top