D&D 5.5?

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Coolt!

Det här med miniaturer på en skärm, fast det inte ser ut som ett dataspel, det är ju rätt coolt. Det känns ganska säkert att D&D tar detta ett steg längre än (alla?) andra spel, och att de i det avseendet inte kommer ha någon konkurrens, i den nischen de vill vara.

Det är extremt tilltalande att säga att "vi har samlat det bästa från alla verisonener och nu tänker vi inte nya versioner, utan vi bygger bara vidare på det vi har". DET kan man göra när man fått till reglerna rätt (hoppas hoppas att det är det Fria Ligan lyckas göra med Drakar och Demoner - så att det aldrig behöver komma några nya versioner, utan bara mer och mer content).

Sedan tror jag inte att jag är målgruppen för One D&D. Jag är inte ute efter en digital/miniatur-upplevelse, och jag tycker reglerna är för omfattande.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
OK, jag har skummat det allra första speltest-dokumentet. Det handlar huvudsakligen om Races och Backgrounds, med några exempel på Feats och korta förklaringar av några regelmekaniker som nämns i det ovanstående.

* Raser heter fortfarande raser. Att de inte pensionerar det begreppet.
* I vilket fall, de har plockat bort ability bonuses och proficiences från raserna. Alver föds inte längre med förmågan att skjuta båge, exempelvis. Men de har inte gått till ett tre-komponent system (som exempelvis Level Up gör med kultur som ett mellanled). Så om du vill vara en stereotyp alv nu, får du väl se till att lära dig båge och svärd från din klass (bakgrund ger inga weapon proficiencies).
* Bakgrunder ger bonusar till grundegenskaper och en feat nu. De har tagit bort de mer udda specialförmågorna som bakgrunder ger för tillfället.
* En tanke slog mig just. Tänk om de har tagit bort weapon proficiencies helt? De nämns aldrig i detta dokument, bara Skills och Tools. Hmmmm.
* Feats har en level nu. Detta är helt enkelt den lägsta nivån man får lov att ta dem vid. Alla exemplen är 1st level och är i linje med vad som finns nu. Nu gissar jag bara, men kanske högre level feats är mäktigare, som ett sätt att locka spelare att ta dem istället för ASI?
* En check är omdöpt till "D20 Test".
* Nu får man Inspiration varje gång man slår en naturlig 20. Kan fortfarande bara ha eller inte ha Insp, det går fortfarande inte att stacka. Så jag antar detta skall uppmuntra spelare att använda det mer.
* Long Rest beskrivs, men inte Short. Det kan ju bara bero på att inga rasförmågor eller feats i det här dokumentet råkar ha recharge på short rest. Eller så är det bevis för teorin att de tänker plocka bort short rest helt.
EDIT: såg nu att Short Rest nämns under en feat. :(
* Det går att stacka Skill och Tool proficiency på så vis att om båda är relevanta för ett slag får man Advantage.
* Slowed är nu en Condition, som inte är fullt lika hemsk som Slow formeln (man förlorar inga handlingar).
* Tydligare regler för obeväpnad strid, tror jag. Har aldrig använt de nuvarande och orkar inte rota rätt på PHB, så det här är mest en känsla.
* Spell listorna är inte per klass utan bara Arcane, Divine och Primal.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
OK, jag har skummat det allra första speltest-dokumentet...
Ah! Så typ... tvärtemot vad jag vill ha då =)

Well... jag är okej med att alver inte automatiskt kan skjuta båge, antar jag.

Men heja vad med pengar jag kan spara på att inte köpa nya böcker! =D
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Glömde de här..
* Tabellerna med karaktärsdrag saknas för Backgrounds. Vet inte om man skall tolka det som att de skall bort, eller om de bara inte orkade hitta på dem till det här testet.
* Men karaktärsdragen nämns inte under Inspiration heller. Make of that what you will...
* Om man får Insp när man redan har det, kan man ge bort den till en annan karaktär som saknar det.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,286
Glömde den här..
* Tabellerna med karaktärsdrag saknas för Backgrounds. Vet inte om man skall tolka det som att de skall bort, eller om de bara inte orkade hitta på dem till det här testet.
Skumt! Det var ju typ det bästa med backgrounds!
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
I videon pratade en av gubbarna om att de vill ha mer av allt. Nu är jag kanske inte ett jättefan av DnD men är det verkligen vad folk vill ha? Det finns ju redan så mycket av allt. Han nämner tex fler spells, det kan väll inte finnas någon som kollar på DnDs spell list och tycker de har för få val?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Han nämner tex fler spells, det kan väll inte finnas någon som kollar på DnDs spell list och tycker de har för få val?
Vid det här laget finns det folk som bara spelat 5e och inga andra spel sedan det släpptes, har testat alla spells som finns och konstaterat att "det finns ju optimala val man alltid tar, gäsp, ge mig några nya alternativ plz."
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
I videon pratade en av gubbarna om att de vill ha mer av allt. Nu är jag kanske inte ett jättefan av DnD men är det verkligen vad folk vill ha? Det finns ju redan så mycket av allt. Han nämner tex fler spells, det kan väll inte finnas någon som kollar på DnDs spell list och tycker de har för få val?
Jag tror mycket folk vill ha mer av allt. AD&D 2nd och 3rd är väl tydliga exempel på det med sina enorma mängder extraböcker. Det jag tar det som är väl att de vill proppa in mer i grundböckerna. De som spelat 3 och tidigare vet ju att många formler "saknas". Samma sak med monster, magiska prylar, klasser osv.

Gällande spelet i allmänhet så föredrar jag 2 och 3 så den nya versionen har inte mig som målgrupp. Kommer dock köpa grundböckerna och speltesta det och köpa intressanta världsböcker. Den digitala delen tror jag inte jag kommer använda nåt om det inte kommer nån ny pandemi eller så.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Glömde de här..
* Critical Hits only occur with weapons or unarmed strikes. Spells don't critical hit. When you critical hit you roll specifically the weapon's (or unarmed strike) dice and roll them a second time. Only PCs can score critical hits.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
* Critical Hits only occur with weapons or unarmed strikes. Spells don't critical hit. When you critical hit you roll specifically the weapon's (or unarmed strike) dice and roll them a second time. Only PCs can score critical hits.
Den här formuleringen har jag funderat på sedan jag läste den och jag personligen gillar den. Jag kan dock inte sätta ord på varför jag gillar den. Samtidigt kände jag mig överlag positiv till många av ändringarna som presenterades, framförallt ändringen med bakgrunders betydelse för rollpersonen. Samtidigt är jag helt fel person att fråga om kritik till DnD 5, då jag absolut inte är rätt målgrupp för spelet och personligen har satt just DnD 5 högst upp på min lista över spel jag helst slipper spela om jag kan undvika det.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Jag misstänker att jag inte kommer att gå tillbaks till 5e oavsett vilka ändringar de gör.
Den främsta kritiken jag har från spelar-sidan är nämligen att det inte finns några fler val att göra efter man valt sin sub-klass. Hela karaktärsutvecklingen är på räls. Visst, man kan multi-klassa för att få alternativ, det är väl därför multi-klassande är så populärt, men jag tycker det är en icke-lösning.
Alla alternativ till 5e om man vill spela något D&D-likt har upptäckt detta och försökt åtgärda det.
Men jag är väldigt skeptisk till att WotC kommer att göra något åt det, för det ökar komplexitet och lägger mer ansvar på spelaren att fatta beslut, vilket går helt emot deras affärsmodell att locka in nya spelare med enkelhet som bete.
Vi får väl se om jag har rätt eller inte när det kommer en UA om klasser... ;)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
* Critical Hits only occur with weapons or unarmed strikes. Spells don't critical hit. When you critical hit you roll specifically the weapon's (or unarmed strike) dice and roll them a second time. Only PCs can score critical hits.
Så spelarkaraktärer är immuna mot crits? Why?!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Så spelarkaraktärer är immuna mot crits? Why?!
Spelet är för dödligt!



Eh, nej, det är ju tvärtom. Ja. Lite mystiskt. Måste ha något med att Wizards är woke. Kanske ett sätt att trolla tokhögern, som redan sprängt flera blodkärl för att man kan välja teckenspråk till sin rollfigur och så kommer detta …
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
vilket går helt emot deras affärsmodell att locka in nya spelare med enkelhet som bete.
Dessutom, om man kunde "bygga" vilken karaktär som helst som en unik kombination av förmågor, så finns det inte så stort behov av nytt material.
Men nu finns det ständigt behov av nya (sub-)klasser... att publicera och sälja.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Dessutom, om man kunde "bygga" vilken karaktär som helst som en unik kombination av förmågor, så finns det inte så stort behov av nytt material.
Men nu finns det ständigt behov av nya (sub-)klasser... att publicera och sälja.
Om Wizards vill gå in på den vägen kan du ju ta bort multiklassning helt. Själv tycker jag det är otyg, och skulle inte sörja det. Om upplägget i denna UA står sig blir ju knep obligatoriska, så vitt jag kan förstå. Så jag hoppas utan hopp att de balanserar dem bättre i de nya böckerna.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Så spelarkaraktärer är immuna mot crits? Why?!
Kanske för att karaktärer fortfarande är en smula bräckliga de första 2-3 nivåerna. Och på högre nivåer har de flesta monster högre grundskada än PCs, så en dubbling blir mer swingy.

Själv skulle jag vara OK med att ta bort crits för alla. Eller kanske att göra aktivering av extra skada till någon typ av resurs? Äsch, jag vet inte...
 
Top