Nekromanti [D&D 4e] Keep on the Shadowfell

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Spelmöte 7

Btw, intressant att ni slogs mot Sir Vadhannuhette, vi snackade oss förbi. Tror nästan det inte är meningen att man ska slåss, 325hp och så låga levlar på spelare ger en rätt seeeg strid.
De blev tvungna att slåss eftersom de misslyckades med för många färdighetsslag, och då bestämmer han sig för att rollpersonerna är ett gärng lögnare och börjar hacka på dem. Det är för övrigt den enda gången hittills som några färdighetsslag har spelar någon roll.

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Spelmöte 7

Gurgeh said:
Det är för övrigt den enda gången hittills som några färdighetsslag har spelar någon roll.
Nja, vi har ju haft anledning att slå för Stealth, Perception och Athletics några gånger. Visserligen med begränsad framgång även där, men ändå.

Dimfrost

Special Circumstances
Spelmöte 8

Först ett par möten med hobgoblins. En boss och några soldater bakom en smal dörr verkade enkelt först, eftersom min paladin kunde blockera öppningen, men de kunde skifta omkring och lyckades dessutom träffa tre gånger i rad i början. Det visade sig vara rätt hanterbart ändå till slut. Värre var en bunt hobgoblins understödda av en bågskytt och en magiker, förutom att bågskytten gillade att slå 1-3 och att magikern inte gjorde så mycket skada som vi fruktade. Den typen av encounters är annars ett stort problem för oss.

Så till den tråkigaste encountern hittills, rummet med statyer och fällor. Vi gick smart nog längs väggarna och undgick allt utom vattenfällan, och den var verkligen sanslöst tråkig i spelmekanismen: vi slog slag för att välta statyerna och spelledaren slog slag för att skada oss med vattnet, upprepat ad nauseam. Det var inte svårt men meningslöst. Några fiender i samma rum hade gjort det hela mycket roligare. Snabbt gick det i alla fall, i speltid räknat.

Därefter en bunt odöda varav en halvt otäck ghoul, trodde vi i alla fall, för minionsen lyckades aldrig träffa oss och vi brände nog ingen helning alls. En bred trappa nedåt och en stor dörr fick oss att ana att viktiga saker fanns där bakom, så vi drog oss tillbaka för en längre vila samt röjde upp en encounter vi hade missat tidigare. Den var lite kul för att min rollperson gick rakt in i en gelatinous cube, men det var inte så värst knepigt i övrigt. Sammantaget hade vi nu klarat av sex encounters utan någon extended rest, om jag minns rätt, och det var bara min rollperson som helt hade slut på surges (ganska naturligt i och för sig, eftersom en paladins helande förmåga drar hans egna surges, samtidigt som han alltid står i frontlinjen). Vi nådde dessutom precis level 5 nu.

En sak är i alla fall säker: vår grupp är väldigt tråkig att spela. Vi klarar oss bra, men variationen är obefintlig. När vi någon gång i framtiden tar oss an spel på paragon-nivåer lär det bli roligare; då får man både fler möjligheter med fler olika powers och till exempel förmåga till både avståndsstrid och närstrid, vilket var något vi valde bort nu och som var smart ur ett optningsperspektiv åtminstone.

Jarl

Hero
Re: Spelmöte 8

Ni verkar ha fantastisk tur med tärningarna, eller så är ni för optimerade för ert eget bästa. Den där gelatinkuben hade nästan ihjäl oss: den gör ju ongoing 10 mot alla som är inuti den, vilket på lv3 (där vi var) kan ha döda en på fyra rundor.

Fällorna var jäkligt meningslösa, den saken är klar.

Hur gick det med de där sköldhobgoblinsarna som var understödda av en spindel?

Eksem

Champion

Jag undrar om inte systemet brakar ihop när man får så många XP. Det började luta åt det för oss när vi bara var 4 där i början och började dra ifrån i levels mer än vad äventyret var balanserat för.

Jarl

Hero

Eksem said:
Jag undrar om inte systemet brakar ihop när man får så många XP. Det började luta åt det för oss när vi bara var 4 där i början och började dra ifrån i levels mer än vad äventyret var balanserat för.
Ja det verkar som det inte riktigt håller ihop, man får för lätt att träffa och för höga defences.

Vi kompenserade nog lite det genom att inte ha någon defender och i princip inga magiska pryttlar...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Många zombier, lite action

Ja det verkar som det inte riktigt håller ihop, man får för lätt att träffa och för höga defences.
Det är precis vad jag (som spelledare) upplever. Somliga encounters är bara helt meningslösa, eftersom rollpersonerna har för hög AC. Tio zombieminions med +6 på att träffa och som utdelar 4 poäng skada är inte speciellt spännande om rollpersonerna har AC 23. Det blir 0,8 poäng skada per attack i genomsnitt, och antalet zombier måste troligen tiodubblas innan de är att betrakta som ett reellt hot.

/tobias

Necross

Swashbuckler

Håller med, jag dödade tre PC:s med gelekuben, och två flydde. Så tog det äventyret slut, innan de ens nåt slutbossen.

Jag ersatte fällorna med en några vettigare.

Dimfrost

Special Circumstances

Visst, kuben kan döda på fyra rundor (eller fem rättare sagt, vi har över 40 hp eftersom vi var på level 4 och hade tagit Toughness allihopa), men vi kan slå ihjäl den på fyra rundor också. :gremsmile:

Spindeln stötte vi på spelmötet innan, och det gick väl rätt bra. Just spindeln var lite otäck, har jag för mig.

Jarl

Hero

Fasen, ni borde varit med i våra strider. Jag vet inte om vi slår dåligt eller om vi är dumma, men när det är bossfight då ligger vi alltid riktigt illa till; vi använder alla powers vi har, nästan alla surges och folk ligger och slår death saves. Det är asbra!

Fienderna går ner, men de hårdaste har ju en +12 till +18(!) att träffa, och många gånger mot Will som inte direkt är det starkaste försvaret hos våran defender.

Eksem

Champion

Haha, men det var ju bara sista dungen nu. Men visst, +18 mot Will är inte riktigt rättvist. De kunde ju lika gärna skriva "autohit på alla förmågor" eller nåt istället.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag minns inte några attacker mot will alls, förutom de där skräckrunorna vid de odöda. Och vi har fortfarande gått ner på 0 en gång, totalt, och helt utan death saves (min rollperson blev helad innan det var hans tur igen). :gremsmile:

Eksem

Champion

Nej, de kommer inte förrän en bit in på nästa äventyr. Jag, som har ett rätt bra Will-defense, har suckat mycket över att ingen nånsin slår mot Will. Och nu när de äntligen gör det så gör de det med +18...

Dimfrost

Special Circumstances

Rent allmänt är det dåligt med attacker mot annat än AC i KotS. Vi har AC på 21, 22 och 23 (på level 4 och 5) men övriga försvar kring 14-18, och det är inget vi har lidit av.

Dimfrost

Special Circumstances
Spelmöte 9: Avslutning!

Avslutningsdags! Två encounters kvar, och båda visade sig ha kartor. Den första såg imponeradne ut, med ett stort öppet centralt område och små korridorer längs sidorna där vi tänkte leta oss fram. Som vanligt fick vi dock lågt initiativ så monstren sprang fram mot oss först, så hela striden avgjordes precis nära ingången. Allmänt sett är vi livrädda för ranged attacks så det såg lite otrevligt ut, men de båda bärsärkarna dog rätt fort, roguen gjorde absolut ingenting, minions är vi som vanligt inte så värst rädda för (de var bra på att träffa men slog inget vidare; hela encountern karaktäriserades för övrigt av att alla slog mest treor) så rätt snart kunde vi med dubbel move plus dragon breath marka prästen med vår fighter. Och sedan var det rätt mycket över. Vi sparade alla resurser (AP:s, dailies) till slutstriden och spenderade väl en handfull surges totalt.

Så ner i hålet till orcustemplet eller vad det var. Återigen är korseld på långt håll tillsammans med några närstridsnissar inte vår bästa gren, men soldatskeletten var inte så farliga. Värre var spökets immobilizeeffekt. Karalel (eller vad han nu hette) teleporterade sig till den magiska cirkeln framför portalen när vi efter några rundor tagit hand om skeletten och nått fram till honom (min paladin, bara, för fightern bankade ned det sista skelettet och warlorden var immobilized). Det blev lite jobbigt eftersom spöket skrämde bort alla tre rutor, vilket fick oss att hamna mitt framför portalen, och sedan få skada när vi gick tillbaka och slog på Karalel, som då helades. Ändå gick vi inte ned så våldsamt lågt. Vår helning kunde hålla jämna steg med det mesta, och det var bara fightern som fick någon vidare skada eftersom han hade markat Karalel. Rain of Steel är också helt skadat bruten. Vi hade en bunt helning kvar, någon inspiring word, vi hade inte aktiverat rustningarnas förmågor, och ingen av oss använde någonsin second wind.

Slutsats, då? Det går tydligen att bryta äventyret genom att vara för få. Rain of Steel och hög AC gör tydligen det, men det är ju helt off. Fem personer på lägre level hade haft det ännu enklare.

Och vi tycker fortfarande att man borde kunna kräva intressantare encounters från ett köpeäventyr. Om man satt själv i en grupp och spånade borde man kunna hitta på mer spännande encounteres utan större problem. Speciellt när man har hela specialtryckta kartor att tillgå. Det är förstås kul att spela färdiga äventyr men de kunde vara bättre. Mycket bättre.

En sak till: D&D må vara ett rollspel, men när man spelar Keep on the Shadowfell är det det inte. När möjligheterna till "rollspelande" är kanske två på en åtta-nio veckor lång kampanj är det brädspel man sysslar med. Det är synd.

Arfert

Facit
Re: Spelmöte 9: Avslutning!

Håller med dig om det där med att D&D4 i köpäventyren är betydligt mer brädspel än rollspel... Men Wizards kanske vill ha det så.

Det finns mer möjligheter till rollspelande i uppföljaren (åskspiran), men det struntade min spelgrupp i, mer eller mindre.. de är mest intresserade av "brädspelsbiten"...

Dimfrost

Special Circumstances

Aha, okej. Vi ska inte spela uppföljaren, när vi fortsätter med D&D om ett tag ska det bli med King of the Trollhaunt Warrens och nya fräscha rollpersoner på level 11. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Arfert said:
OK, här kör vi igång Skuggpyramiden nu ikväll... :gremlaugh:

Och det var Jättehäftigt!!

//Krank, som om han ville rollspela skulle ha valt ett annat spel

Dimfrost

Special Circumstances

Vafan! Skaffa er en egen tråd! :gremgrin:

(Näe, men det vore kul att höra om era äventyr också.)