Nekromanti [D&D 4e] Keep on the Shadowfell

Re: Spelmöte 2

Arfert said:
..invånarantalet gäller väl hela området, alltså med alla hus och gårdar som ligger utanför det lilla "fortet"? Tror jag att jag läst nånstans.
Precis vad jag tänkte. Ganska säker på att jag läste det med.

Rickard

Urverk speldesign

Ackerfors said:
Och även om det är brädspeligt så vill ju ändå ha en karaktär man själv tycker om. En del val man gör är kanske suboptimala, men man får igen det genom upplevelsen.
Alltså... Nej. Jag brukar ha lätt att rollspela saker som inte erbjuder rollspelande primärt, men D&D4 har helt skurit bort allt sådant för mig. Jag bryr mig inte det minsta om karaktären och skulle aldrig för mitt liv få för mig att göra dåliga val för att det vore rätt för karaktären. Det gör inget att det är så, men rollspelande... Njäää.
Du vet att du spelat rollspel för länge när:

"338. du spelar Monopol och låter bli att köpa Norrmalmstorg 'för det skulle inte skottkärran göra'." :gremsmile:

/Han som undrar om man kanske skulle återuppliva tråden för att göra klart listan (saknas endast 49 punkter)

Eksem

Champion
Heh, jag fattar dåliga beslut eftersom min rollperson har trusting som character trait. Annars fuskar man ju! Character traits är core, fan.

Eksem

Champion

Åtminstone var det så rollpersonerna fick det förmedlat från Borgmästaren, eller vad han nu är. Lord Padrig, eller nåt.

Dimfrost

Special Circumstances
Spelmöte 3

Efter att ha hittat en mysko spegel och fått en schyst amulett eskorterade vi vår gamle mentor tillbaka till Winterhaven. Där snackade vi med fursten och erbjöd oss att fixa en slutgiltig lösning på koboldproblemet, vilket var omtyckt. Alltså begav vi oss iväg på jakt efter koboldernas håla. Den hittade vi ganska lätt. Däremot gick det sämre med att smyga oss på dem; min paladin har -4 i Stealth och de andra är inte mycket bättre. En hord av kobolder kastade sig alltså över oss. De var ganska mesiga, dock, och träffade väldigt sällan. Vi behövde inte använda några dailies och knappt några encounter powers förutom våra dragon breaths såvitt jag kan komma ihåg.

Efter encountern nådde vi level 2; det går fort när man är tre och tar sig an encounters anpassade för fem. Vi bestämde oss för att få bli fullt helade förutom att antalet surges var spenderade, om vi av storymässiga skäl lät bli att sticka tillbaka till staden (eller slå läger på något annat lämpligt ställe). En av kobolderna hade också hunnit undan för att varna de andra i grottan innanför vattenfallet. Levlandet var väldigt bra för oss. Hp-boosten var mycket välkommen, speciellt för min paladin eftersom jag tog toughness nu och han faktiskt kan tåla något.

Härnäst kom ytterligare horder av kobolder. Vi hade dock väldig tur med tärningarna och röjde bort alla minions (utom en) snabbt och kvickt. Bland annat träffade vi fem av sex minions som fick smaka på våra dragon breaths. Och det var tur det. Tre rundor senare kom huvudstyrkan stormande, däribland koboldernas ledare Irontooth som såg grym ut. Det stora problemet visade sig dock vara en wyrmpriest. Våra defenders har 6-7 poäng lägre Ref än AC och han gör dessutom hyfsat med skada. Och vi tenderar att stå väldigt still.

Irontooth träffade totalt tre gånger så han var inget problem trots mycket hp. Annars brände vi alla encounters och dailies, nästan, och den mesta healingen utom våra second winds. Men ingen gick någonsin ner på 0. Det har fortfarande inte hänt oss. De här encounterna måste vara så extremt enkla om man är en välkoordinerad grupp på fem.

Nästa gång ska vi börja med att se vad som fanns i skatthögen. Det ser vi fram emot. :gremlaugh:

Det känns som att vår setup fungerar väldigt bra. Det är klart att det hade varit bra att kunna göra mer skada, men det är svårt att veta hur man ska värdera det jämfört med att överleva längre.Min paladin känns väl minst användbar men han tål mycket (svår att träffa), gör hyfsad skada och kan hela. Och kul har vi.

Necross

Swashbuckler
Re: Spelmöte 3

Så ni kör alltså 3 PC:s mot encounters som är anpassade för 5, och det är för lätt? Har DM förbundna ögon eller nåt?

Dimfrost

Special Circumstances

Det är knappast för lätt. Vi får kämpa ordentligt. Men vi klarar oss. Och om vi hade varit 5 hade det varit otroligt enkelt. Jag tror knappast det är spelledarens fel. Om vi hade haft lite mer otur kanske vi inte hade klarat den sista encountern.

Nu ligger vi ju dessutom en level över det förväntade eftersom vi får mer xp per person än det är tänkt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Så ni kör alltså 3 PC:s mot encounters som är anpassade för 5, och det är för lätt? Har DM förbundna ögon eller nåt?
Jag tror att jag hade kommit ihåg om mina ögon varit förbundna. Min uppfattning är att de encounter som spelats igenom hittills helt enkelt inte varit speciellt svåra. Undantaget är det allra sista med ett stort antal kobolder och en rätt tuff goblin-hövding. Där hade spelarna lite tur: de slog extremt bra och lyckades röja bort nästan alla minions under de tre första rundorna, innan de farliga fienderna dök upp. Sedan slog goblin-hövdingen ganska dåligt, vilket hjälpte dem en hel del.

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt

Jag kan tillägga att jag tycker att D&D 4 är extremt kul att spela, även om det skiljer sig väldigt mycket ifrån vad vi normalt håller på med.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Jag kan tillägga att jag tycker att D&D 4 är extremt kul att spela, även om det skiljer sig väldigt mycket ifrån vad vi normalt håller på med.
Jag håller med om att det är roligt, men hur det skiljer sig mot de brädspel vi vanligtvis spelar vet jag inte. :gremtongue:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Jag håller med om att det är roligt, men hur det skiljer sig mot de brädspel vi vanligtvis spelar vet jag inte.
En antydan till handling som förklarar varför ni befinner er på platsen och slåss mot monstren? :gremwink:

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
Spelmöte 4

Under det fjärde spelmötet hann vi tyvärr bara med två encounters på grund av icke spelrelaterade saker (jag valde att skära upp mina fingertoppar på en trasig ugnsform när jag diskade). Det var början av själva Keepet, eller i alla fall några av de goblins som höll till i ruinerna eller de övre källarnivåerna. Först trodde vi att vi skulle få problem när fightern ramlade ned i ett hål fyllt med råttor (vi är inte direkt optade för att kunna klättra upp ur sånt) och ett par armborstskyttar tycktes ha fritt skjutfält, men det löste sig rätt fint ändå. Och det andra encountret, mot en bunt goblins i en tortyrkammare med gott om manöverutrymme, var väldigt enkelt. Jag tror inte vi använde någon healingpower alls, någon gång. Visserligen hade vi fått lite bonusskatter, eftersom KotS är så väldigt fattigt på det, men absolut inte mer än vad man förutsätts att få i andra äventyr: ett föremål på level 2 och tre på level 1, totalt (vapen, rustningar och amuletter). (Dock kunde vi röja ett rum i taget. Egentligen kanske det ska finnas risk för förstärkning vilket jag antar komplicerar saken en hel del.) Vi ska ta åtminstone en encounter till innan det är dags för en extended rest. Dessutom är vi nära att levla.

Från en fången goblin som vi räddade från tortyrkammaren fick vi höra om goblinhövdingen som höll hov i en sal i närheten. Vi ser fram emot att röja ut den, vi ska bara undersöka en utgrävning först. Fortsättning följer. :gremlaugh:

Dimfrost

Special Circumstances
Spelmöte 5

Det finns kanske inte så mycket att säga. Vi klarade av tre encounters: utgrävningen, bossens rum och källaren. Utgrävningen trodde vi skulle vara knepig, med armborstskyttarna och terrängen (vi är långsamma och saknar avståndsattacker bortsett från kastspjut), men det var ganska lugnt. Att vi slog bra och gjorde oss av med en drake nästan direkt lär också ha hjälpt. Som vanligt var det alltså hyfsat enkelt, etc, etc. Jag ska i alla fall sluta gnälla över att det är så dåliga skatter i äventyret, för vi tycks inte behöva den hjälpen. :gremgrin:

Dimfrost

Special Circumstances
Spelmöte 6

Tre encounters även denna gång. Först ett kruthiknäste, vilket var lite knepigt tills vi hade röjt bort en bunt minions: autoskada är jobbigt när hög AC är en av vår grupps styrkor. Sedan vår första riktiga bossfight, mot en blå geleklump (en Solo alltså). Här märks det tydligt att vi saknar en ordentlig striker. Visserligen fick warlorden in Lead the Attack första rundan (+10 i att träffa mot AC; det går inte att få så mycket högre, för det var inklusive flanking och tieflingens racial ability som ger plus mot en fiende som har skadat en tidigare, och han tog en opportunity attack för att komma i flankingläge) så vi missade aldrig med någon attack sen, men det tog ändå rätt lång tid att banka ned 200 hp. Och warlorden var nära på att däcka mot ongoing damage när vi var klara (attacker mot Reflex är jobbiga). De övriga rollpersonerna var å andra sidan inte särskilt skadade vid den tidpunkten, men vi brände action points och dailies så det stod härliga till.

Efter en extended rest tog vi oss sedan an källarvalven fyllda av zombier, vilket visade sig vara det enklaste hittills. Jag tror fightern tog en träff, annars var vi helt oskadda. Encounters när monstren är utspridda i olika rum är alltid enklare att hantera, och de borde ha svårare monster som kompensation.

Från att vänta på att spelledaren skulle behöva nerfa monstren och plocka bort några från varje encounter har vi alltså börjat känna att det är för lätt. Vi skulle säkert klara något extra närstridsmonster per encounter utan att få det alltför svettigt, speciellt som vi står i begrepp att nå level 4 efter nästa encounter (oavsett hur lite XP det ger, i stort sett). I alla fall om vi lyckas tigga till oss något enstaka magiskt föremål till: en +1-rustning åt fightern och ett +1 brinnande svärd åt warlorden, fortfarande långt mindre än vad man borde fått vid det här laget i ett normalt balanserat äventyr.

Å andra sidan läste jag på WotC:s forum om en grupp som hade klarat Keep on the Shadowfell på två spelare, så tre är kanske inte så få trots allt. :gremsmile: (De hade dock tillgång till alla böcker, och vi kör ju bara med PHB-grejerna. Än så länge.)

Jarl

Hero
Re: Spelmöte 6

Dimfrost said:
Vi skulle säkert klara något extra närstridsmonster per encounter utan att få det alltför svettigt, speciellt som vi står i begrepp att nå level 4 efter nästa encounter (oavsett hur lite XP det ger, i stort sett)
Då är ni iallafall rätt långt framför den vanliga XP-kurvan. Även att vi spelade 4 stycken i början (sedan oftast fem) så blev vi precis lv4 innan slutstriden.

Dimfrost

Special Circumstances

Jarl said:
Då är ni iallafall rätt långt framför den vanliga XP-kurvan. Även att vi spelade 4 stycken i början (sedan oftast fem) så blev vi precis lv4 innan slutstriden.
Ja, det blir ju så när vi får 5/3 av den vanliga mängden xp. Vi bör väl nå level 5 en bit före slutstriden om vi har uppskattat rätt (bara baserat på antal encounters som äventyret innehåller totalt). Vi drar också stor nytta av den höga leveln eftersom vi redan har maxat AC på två av rollpersonerna, och det är inte lätt för låglevelmonster att träffa AC 22 (eller 23, när vi levlar efter nästa encounter), i min paladins fall. Nästa spelmöte är ikväll, ny rapport sen (ja, jag är lite långsam med att lägga upp spelrapporterna i vanliga fall :gremwink: ).

Jarl

Hero

Dimfrost said:
Ja, det blir ju så när vi får 5/3 av den vanliga mängden xp. Vi bör väl nå level 5 en bit före slutstriden om vi har uppskattat rätt (bara baserat på antal encounters som äventyret innehåller totalt).
Då tror jag det kommer vara rätt lugnt för er hela äventyret. Vi missade rätt mycket pga låga värden (och inga magiska vapen!) och den där blobben vågade vi inte ens slåss mot. 10 ongoing kan ju sänka en lv2-3 (vad vi nu var) på en 3 rundor om det vill sig illa.

Dimfrost

Special Circumstances
Spelmöte 7

Först en väldigt lätt encounter mot några skelett som aldrig tycktes träffa, och sedan ett mer resonabelt och till synes mäktigare skelett i en krypta. Diplomati är dock inte vår starkaste sida, så efter lite löst snack blev det strid även där. Det tog tid (325 hp, eller vad det nu var, tar ett tag att banka ned) men gick rätt bra. Som vanligt hade vi tur och fick in Lead the Attack också. :gremsmile: Avslutningsvis (efter att ha återvänt till Winterhaven, vilat upp oss, levlat och köpt lite utrustning) mötte vi några hobgoblins och en spindel. Det var åtminstone till en början lite svårare men som vanligt var det aldrig någon som gick ner på 0.

Bitvis känns det faktiskt lite trist. Striderna är inte tillräckligt varierade i monster och terräng, och alltför mycket handlar om att flytta runt omkring samma monster, flanka och använda at wills. Problemet handlar mer om äventyret än om spelet, tror jag. Det är inte så att vi har direkt tråkigt, men det skulle kunna vara bättre.

Jarl

Hero
Re: Spelmöte 7

Dimfrost said:
Bitvis känns det faktiskt lite trist. Striderna är inte tillräckligt varierade i monster och terräng, och alltför mycket handlar om att flytta runt omkring samma monster, flanka och använda at wills.
Jag tror problemet också kan ligga lite hos era karaktärer:

* Ni har så höga försvar att dessa tidiga fiender som bara slår mot AC inte är ett hot, och D&D4 är inte så roligt utan fara.

* Med tre närstridssnubbar som inte behöver manövrera så kan nog striderna bli rätt statiska. Ett lite mer blandat party får använda mer taktik, och det är ju det roliga

* Kanske den hårda optningen och distansieringen gör att det blir för lite buy-in för att ni ska bry er?

Sen så är det väl inte tänkt att spelarna ska gå ner till 0 hela tiden, snarare ska det väl kännas farligt bara. Det är lite märkligt att ni klarar er med så lite healing som ni gör, men fienderna verkar inte träffa er direkt.

Btw, intressant att ni slogs mot Sir Vadhannuhette, vi snackade oss förbi. Tror nästan det inte är meningen att man ska slåss, 325hp och så låga levlar på spelare ger en rätt seeeg strid.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Spelmöte 7

Jarl said:
Jag tror problemet också kan ligga lite hos era karaktärer:

* Ni har så höga försvar att dessa tidiga fiender som bara slår mot AC inte är ett hot, och D&D4 är inte så roligt utan fara.

* Med tre närstridssnubbar som inte behöver manövrera så kan nog striderna bli rätt statiska. Ett lite mer blandat party får använda mer taktik, och det är ju det roliga

* Kanske den hårda optningen och distansieringen gör att det blir för lite buy-in för att ni ska bry er?
1. Tråkiga strider blir inte mycket roligare för att de är svårare. Lite, visst, men inte avsevärt.

2. Helt klart. Dock hade det knappast varit värt det att ha ett dåligt party från början.

3. Det tror jag knappast.