Tänkt en del på hur dödligheten av rollpersoner i rollspel påverkar vilken känsla det blir för spelandet.
Så jag skulle vilja veta vad ni föredrar.
Det beror förstås på genre, men inom en genre tycker ni dödligare eller mindre dödligt är bra för er.
Well, jag tycker överlag inte att den sortens spänning som risk-för-döden innebär är speciellt intressant. Det är närmast så att jag disconnectar och börjar metaspela om vi hamnar i en dödlig situation. Jag spelar heller inte skräckspel eller Dark Souls-svåra spel när det kommer till videospel. Överlag tycker jag "spännande" mest är jobbigt.
I rollspel, framför allt längre kampanjer, så känner jag dessutom i regel mer för min rollperson, och det finns inga savegames att ladda. Jag har alltid haft svårt att komma på rollpersoner jag faktiskt vill spela, och när jag väl har en så vill jag ju helst int bli av med den. Framför allt inte till något så snöpligt och värdelöst som en bit rullad plast.
Så nä, helst spelar jag ju mordmysterie / mysterielösande-grejer, möjligen med inslag av heist/problemlösning, men där det finns mer intressanta konsekvenser för ett misslyckande än bara det trista "nä, du får skapa en ny rollperson nu". Jag behöver inte
farlighet för att upprätthålla engagemang. Det räcker bra med risken att misslyckas med uppdraget. Att inte lösa mordet, inte få svaret till mysteriet, att skummisen kom undan, att rollpersonen blir av med sina saker och/eller sitt anseende osv.
Så jag vill inte ha risktagande, spänning eller omdömeslöst spelande. Jag vill ha eftertänksamt spelande. Jag brukar använda "spela eftertänksamt!" som något slags svar på "spela djärvt!".
Ibland har jag spelare som vill ha mer action, och då anpassar jag mig delvis efter det. Om de aktivt eftersöker stridssituationer trots att jag varit väldigt noga med att påpeka hur korkat det är och hur dödliga sådana är, så får de väl helt enkelt stå sitt kast. Ibland spelleder jag mer action-aktigt bara för att det är det spelare vill ha, men det är ju verkligen inte min föredragna spelstil.
Biljakter, strid osv är ju de tråkiga delarna av nästan alla filmer och andra medier. Jag vill ju åt
det andra – tänkandet, pusslandet, diskuterandet.