Överlag gillar jag att investera (engagera?) mig själv i min rollperson. Och då tycker jag det är tråkigt om de går och dör hipp som happ. Ju dödligare spel, desto mindre bryr jag mig om min rollperson och övergår till att dem som "disposable tools" för mig som spelare att verka i spelvärlden.
Jag försöker vänja mig mer vid OSR-konceptet där du inte ska bry dig om din karaktär i början, utan mest när den på ren slump överlevt ett tag. Men jag tycker inte det är lika kul. Jag vill skapa en rollperson som redan har lite backstory, inte nån som är ett blank papper.
Så därför vill jag gärna att de överlever ett litet tag i alla fall.
Så jag föredrar om det finns en risk för att en rollperson dör, men att det är en rätt liten risk. Och att den risken är låst bakom i alla fall ett par misslyckanden. Det här är lite svårt att förklara exakt vad jag menar.
Men i praktiken vill jag kunna ta lite risker och knuffa ett par troll utan att riskera att dö på en gång. Men går de dåligt för mig där hamnar jag "på avsatsen" och behöver nu välja om jag ska fortsätta utmana ödet och kanske dö, eller om jag ska backa undan från avsatsen.
DnD5e tycker jag är _ganska_ bra på det här. Det är relativt svårt att dö i 5e (om man har en spelgrupp som sammarbetar och hjälper varandra) men risken finns där. När du går ner på 0 HP död du inte, du börjar så dödsslag och du har minst 2-3 slag på dig innan du faktiskt dör. Nackdelen är att det inte finns något man kan göra själv där för att rädda sitt liv, men däremot ger det dina kamrater rätt mycket tid att rädda livet på dig. Det är inte perfekt, men för mig är det i all fall på ungefär rätt nivå.
I idealfallet för mig som både SL och spelare; så är spelarna ständigt lite nervösa för att deras rollpersoner ska dö, men ingen rollperson dör faktiskt. Eller på sin höjd nån enstaka rollperson på en kampanj.