Nekromanti Cyberpunk

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Sant, förstås [ANT]

Och sedan har vi ju folk som Frostensson, som vägrar uttala sig
Fast med tanke på den kvalitet hon håller är det behjärtansvärt; det vore ju bäst om hon kunde inta samma hållning gentemot själva skrivandet också :gremgrin:


/Feliath - gillar varken Frostensson eller Strindberg
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Firin' up the ole Greek engines

Jag är med på allt det där utom 'ande-'-biten (kan man göra sådär med sammansättning och förled?); jag har för mig att 'nékron' kort och gott betyder "döden". Att 'ande-' kan vara en alternativ betydelse kan jag helt köpa; däremot borde förledet 'nekro-' innehålla bägge betydelserna och på så vis bli mer mångtydigt. Exempelvis har jag hört frasen 'lógoi tón nékron' översättas "ord för de döda".
Mycket möjligt. Men nu handlar det ju inte om vad 'nékron' betyder, utan vad 'nekromanteia' betyder. Det var en fullt legitim konst som utövades öppet (ungefär som romarnas spående i fåglars förflyttningar), och det man gjorde var att tala med de dödas andar. Etymologin är alltså helt irrelevant på den här nivån, eftersom det inte är fråga om någon avledd betydelse utan helt enkelt grundbetydelsen. Så vitt jag förstår, alltså.

JPS
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Sex und Cyberpunk

Och varför hör sex inte hemma i Cyberpunk?

Sex hör hemma i cyberpunk. Det är en jävla massa sex hela tiden om man får tro poststrukturalistiska litteraturvetare med queeragenda.

Eller passar det bara om sex är live på Rape TV eller händer mellan sidorna 135 och 136, strax innan den (numera nakna) kvinnliga solon med rakbladsnaglar blir strimlad av japanen med monomoltumme och den (lika nakna) deckern blir kidnappad av yakuzan?

Bingo. Sexscenen mellan Case och Molly på kisthotellet i "Neuromancer" är lagen. Alltså, "såpasex" är definitivt fel i genren. Inget jävla vaselin på kamerlinsen, inga doftljus och inga eteriska oljor. och framförallt inga känslor. Maskiner har ju inga känslor (snarare: i cyberpunken är det maskinerna som har känslorna och människorna som saknar dem).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: du glömmder det viktigaste.

Solaris

Även om Solaris brukar räknas som SF tycker jag att Ryssen lyckas få med både en cyberpunks-estetik och filosofi...
Den där får du gärna förklara lite närmare.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Nekromanti

Det är bara en slump att det låter lika "necromancer", alltså "dödsmagiker".

Eh... Flatline? Linda (och Wintermutes användande av henne)? Och Wintermute är inte en nekromantiker, det vill säga en magiker som sätter människor i kotnakt med de dödas andar? Jag tvivlar på att det är en slump. Det blir bakläxa på läsandet av metaforerna, pojkar.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Neoidealism

Nyromantiken och nyidealismen understryks ytterliggare av Gibsons Baudrillardläsning. Här går ju idealismen igen i tänkandet när det gäller uppfattningen om "sanning", "liv" och "mening". Allting utgår från det subjektiva, andligheten och mystiken ligger tät och världen är fullkomligt dekonstruerad.

Jag föredrar förövrigt den engelska texten, där det blir "The sky above the port was the color of television, tuned to a dead channel." En knappt märkbar skillnad, men dock en skillnad. Vissa subtiliteter i språket går alltid *suck* förlorade vid översättningar.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Mantik

"Mantik" är grekiska och betyder "spådomskonst". Det grekiska ordet för "siare" är Mantis. En nekromantiker är helt enkelt någon som kan se/tala med de döda. Min gissning är att "mancy" kommit att bli alla former av magi, men i ursprungsbetydelsen handlar det alltså om syner.

Jag undrar om det inte var etruskerna som var mästare på nekromanti. När romarna gjort processen kort med dem höljdes deras religion i viss mystik och ansågs vara dålig och ond. Därifrån härstammar nekromantins dåliga rykte, mig veterligen. Fast det kan vara jag som minns fel på den här senare punkten.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Sex und Cyberpunk

Känslor får väl vara med...
bara de det hela inte blir mysigt romantiskt... det skall vara skitigt och mer handla om begär. Men känslor, okej, så länge de inte tar för mycket plats..
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: serier!

Tycker det inte är något större fel på storyn i sig.
visst, man kanske har sett den förut, men själva vitsen i Matrix var att få en actionfilm där "reglerna bryts" så att de kunde baka in sina specialeffekter.

Tycker man inte att det är bra, så visst...

Är du säker att du inte vill falla ur "den stora massan" nu igen?
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
precis...

det är för att man skall kunna hitta någont man letar efter.
Om inte annat skulle man ju kalla allt för böcker, och då kan det handla om hans och greta, IT eller Koranen, men vet ju helt enkelt inte vilka böcker det rör sig om, vad ungefärligt man har att vänta sig.

Samma sdak gäller så mycket annat, ta spela exempelvis, är det inte kul att veta om det rör sig om FIA eller Warcraft..

Genrer är bra
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
inte bara

varför begränsa sig till lidande? Det måste ju finnas så mycket annat med.
Det ska finnas känslor i Cyberpunk med tycker jag allt. Bara det inte handlar om känslor, speciellt inte en massa romantiska och så. Men lite kärlek, hat och vad man nu kan komma på kan allt vara med...
tillsammans med lidandet
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Själens död

Hm, en skendiskussion, men ändå...

Om det ska finnas känslor med så skall historien röra förlusten och möjligtvis återvinnandet av dessa. Jag tycker personligen att cyberpunken bör närma sig dekadensen mer än romantiken, som t.ex. Gibson gör. Inget är äkta, allt är spelat - style over substance. Känslorna blir poser. Influenserna från noir-genren är klara, och där är ingen oskyldig. Nej, ge mig Chiba City, inte Avalon eller Melrose Place när vi snackar Cyberpunk.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Själens död

håller inte med dig till fullo..
fast jag kan hålla med om att man inte vill ha Melrose Place eller Avalon, där är vi fullkomligt överens :gremsmirk:
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Är det någon som har nämnt...

...UBIK? För den måste väl ändå klassas som CP (eller CP/SF... av något slag).

Filmen "Dark City" är mööörk, men knappast tillräckligt mycket tech för att kallas CP (det är ju snarare... 30-tal? 20-tal?).
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
CP

"...UBIK? För den måste väl ändå klassas som CP "

:gremgrin: :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin:
Okej, är det bara jag som tycker det där lät förbannat roligt
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,677
Location
Värnhem, Malmö
Re: sant - andlighet

"-mancy/-mantik" används ju egentligen för spådomsmetoder (kartomantik, chiromantik, onocephalomantik o.s.v.), och betyder ursprungligen att ma ndrar upp de dödas andar för att fråga ut dem.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: du glömmder det viktigaste.

Estetik:
Kris (för det var väl vad huvudpersonen hette?) ser extremt cyberpunkig ut. Kolla hans kängor, skinnjacka och framförallt: Byxorna med laserskurna detaljer.

Filosofi:
Hela filmen handlar ju om hur gästerna kan räknas som människor eller inte...

chrull
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: du glömmder det viktigaste.

Hela filmen handlar ju om hur gästerna kan räknas som människor eller inte...
Jag har sett den som en studie i hur oförmögna vi skulle vara att förstå en verkligt överlägsen intelligens eller dess studier av oss, ungefär som en amöba under ett mikroskop har ganska diffus uppfattning om vad som händer.
 
Top