Nekromanti Cyberpunk

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Håller lite utkik efter bra cyberpunkböcker. Har läst en del William Gibson, och han tyckte jag vara ganska bra, nån som kan rekomendera någon annan författare eller några böcker?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Cyberpunk (ändrad)

Neal Stephenson – Snow Crash
Stephen Bury – Interface
Bruce Sterling – The Artificial Kid
Pat Cardigan – Mind Players

Och resten av Gibsons böcker, förstås

JPS

Ändrig: Dessutom måste jag få rekommendera Eugene Byrnes bok »ThiGMOO« som kanske inte är cyberpunk, men som åtminstone är besläktad (artificiell intelligens och sånt) och som dessutom är en av de roligaste böcker jag läst på länge. (Titeln är en förkortning, och har inget med kor att göra, ifall någon undrade)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Vad finns mer...

Rudy Rucker med sina böcker: Hardware, Wetware och så någon till jag inte kommer ihåg namnet på.

Jon Brunner? med The Shockwave rider.

Sedan finns ju ett gäng böcker till spelet Shadowrun. (Cyberpunk blandat med fantasy)

Btw, rekommenderar verkligne boken The Difference Engine av Gibson och Sterling. Tyvärr är den väldans ojämn, men den är intressant som spegling till IT-utveckling och historia...

/Ulfgeir
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
böcker som varje cyberpunkare ska ha läst:

*William Gibson, neuromancer trion (count zero+mona lisa)
*Annika Lidne, CoMa (svensk CP)
*Neal Stephensson, Snow Crash (antagligen fler men jag har inte kommit dit ännu.)
*Jeff Noon, Vurt, Automated Alice, Pixel Juice (och för de med musikintresse: Needle in the groove)

Filmer att se:
*Johnny mnemonic
*Matrix
*Blade Runner
*Solaris (orginalet dvs)

Hm. det är allt jag kommer på nu.
fyll gärna på listan/kommentera den.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
fyll gärna på listan/kommentera den.
Böcker
A Clockwork Orange (ingen cybernetik, men stämningen håller)

Serier
Halo Jones
Hardboiled
Den där av Horacio Altuna som handlar om en latinamerikan (tror jag) i ett framtida nedgånget samhälle som har ett namn, men som jag inte kan minnas vad det är.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
"A Clockwork Orange (ingen cybernetik, men stämningen håller)"

Har sett filmen, men är boken som den.
Naturligtvis är den inte exakt som boken, men blev den avsevärt mycket sämre, like bra eller rent av bättre?
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
"Sedan finns ju ett gäng böcker till spelet Shadowrun. (Cyberpunk blandat med fantasy)"

Menar du att det finns skönlitteratur som rör sig i shadowruns härliga cyberounk/fantasy miljö?
det vore ju riktigt härtligt att få tag på!
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
'What's it going to be then, eh?'
There was me, that is Alex, and my three droogs, that is Pete, Georgie and Dim, Dim being really dim, and we sat in the Korova Milkbar making up our rassoodocks what to do with the evening, a flip dark chill winter bastard though dry. The Korova Milkbar was a milk-plus mesto, and you may, O my brothers, have forgotten what these mestos were like, things changing so skorry these days and everybody very quick to forget, newspapers not being read much neither.
Mycket mer av allt det jag tyckte om i filmen; mer jargong, mer samhällskritik, mer våld, mer av alltihop. Den är värd att läsas bara för språket (om det finns en översättning skulle jag inte rekommendera den, alltså), och dessutom har den mycket mer som gör den läsvärd. Filmen är enormt bra, boken är bättre.

Fast de har inga plommonstop i boken.

JPS
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
en apelsin med urverk

De har hattar, någon har ett plommonstop tror jag. Sen är deras kläder faktiskt färgade i boken, vill minnas att den store dumme (george?) har blommor på sin suspensoar...

För övrigt rekomenderar jag översättningen varmt, särskilt till er som ibland tvingas slå upp ord i mer normala böcker när ni läser dem på engelska. En apelsin med urverk är skriven med massa ryska slanguttryck och i den engelska versionen kan det vara svårt att skilja den engelska från den ryska slangen.

Men å andra sidan hade jag läst den svenska innan jag läste den engelska, vet inte om det kan ha påverkat det hela.
Men jag läser mycker på engelska och tyckte En apelsin med urverk gjorde sig mycket bra på svenska.

chrull - med apelsin
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
serier!

Hur kunde jag gå och glömma dem?

Serier:
*Transmetropolitan
*The legend of great(?) mother Sarah.
*Transmetropolitan
*Noise
*Transmetropolitan
*Blame
*Transmetropolitan
*the Invisibles (om man orkar med röran. jag gjorde det inte riktigt...)
*Transmetropolitan
*Transmetropolitan
*Transmetropolitan
*Transmetropolitan
*Transmetropolitan
*Transmetropolitan
*Transmetropolitan
*Transmetropolitan

nämnde jag TRANSMETROPOLITAN????

chrull - cyberpunkier than thou.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
javisst finns det det.
Jag har dock inte läst en enda och vet inte om de håller en kvalité över eller under all annan sådan litteratur (D&D-böckerna är ju inga höjdare, även om det finns guldkorn...)
SFbok bör ha dem, men jag vet inte riktigt var du ska leta på hemsidan, har du möjlighet så gå till butiken :gremsmile:

chrull
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Har sett filmen, men är boken som den.
Naturligtvis är den inte exakt som boken, men blev den avsevärt mycket sämre, like bra eller rent av bättre?
Båda är bra på sitt sätt. Man har gjort en del onödiga avsteg från boken (tex ser inte direkt Malcolm McDowell ut som en fjortonåring...), men jag tycker att du bör läsa boken.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
cp-animanga

Borde finnas massor med fler bra manga/anime som skulla passa på listan, men jag är så fruktansvärt dålig på att minnas de anime jag sett :gremlaugh:

Arimtage III kanske?
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: serier!

chrull skrev:
*the Invisibles (om man orkar med röran. jag gjorde det inte riktigt...)

Om man har problem med att hålla reda på och förstå allt som händer i Invisibles rekommenderas den matiga companion-volymen "Anarchy for the Masses: A Disinformation Guide to the Invisibles" med kommentarer av bl a King Mob/Grant Morrison själv...

hälsar
Örnie
 

Glomer

Veteran
Joined
20 Jan 2003
Messages
170
Location
kristianstad skåne
Re: serier!

The Matrix är lugnt den ultimata cyberpunk filmen, alla cyberpunk frälsta måste se den och uppföljaren som går ut på cinematografen i maj.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: serier!

The Matrix är lugnt den ultimata cyberpunk filmen, alla cyberpunk frälsta måste se den och uppföljaren som går ut på cinematografen i maj.
Jag gillar cyberpunk, men hatade den usla rullen (jag är inte road av två timmar "special effects är så billigt så vi behöver ingen intressant story"-action). Måste jag ändå se tvåan?
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: serier!

Jag gillar cyberpunk, men hatade den usla rullen (jag är inte road av två timmar "special effects är så billigt så vi behöver ingen intressant story"-action). Måste jag ändå se tvåan?
Jo du måste se tvåan.

Smaken är som baken, jag tyckte matrix var kul, men hade väl egentliga tankar om den innan.

Tvärtom med Lotr som jag hade höga förväntingar på men som inte alls passade mig.

se alltid film med låga förväntningar
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: en apelsin med urverk

Nej, inga hattar. Och Dim (den store dumme) hade ett clownansikte på sin suspensoar...

Nåja, om du rekommenderar översättningen så får jag väl tro dig; det verkar bara vara en mycket svåröversatt bok. Ska väl ta och läsa översättningen någon gång då jag har tid.

JPS
 
Top