Nekromanti Cyberpunk

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: serier!

Jo du måste se tvåan.
Du underskattar min rebelliskhet.

Smaken är som baken, jag tyckte matrix var kul, men hade väl egentliga tankar om den innan.
Problemet med den var att man försökte dölja att det var en historia man sett hundratals gånger bakom ett ridå av balla effekter. Hade man haft ett tänkvärt manus så hade jag inte haft något mot den.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: en apelsin med urverk

det verkar bara vara en mycket svåröversatt bok
Det är egentligen inte så farlig. Den mesta slangen är kvar orörd, det är bara vissa fall så det ryska ordet syftar på ett engelskt uttryck som saknar avsedd innebörd i svenska som man valt det ryska ordet för det motsvarande svenska uttrycket.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: serier!

Nu är jag fantastiskt dålig på att veta vad cyberpunk är egentligen, men kanske Akira? Det är ju typ cybernetik som utvecklar krafterna hos barnen. Den kommenterar också samhället och framtiden. Men som sagt, jag är inte säker på vad som menas med cyberpunk egentligen.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: En fråga...

Det är en sån där sak som är mycket lättare att ge exempel på än att förklara, men jag försöker i alla fall.

"Cyberpunk" är en form av science fiction som oftast utspelar sig i en ganska nära framtid, och som oftast innehåller inslag av virtual reality, artifificiell intelligens och sånt. För det mesta är världen en mer extrem variant av vår egen värld, där de rika är rikare, de fattiga är totalt utslagna, storföretagen har mer makt än regeringarna, och de verkligt viktiga händelserna utspelar sig i cyberspace.

Tänk dig att du tar den värld vi lever i idag och släger in den i mikrovågsugnen i femton minuter så har du cyberpunk.

Sen bör man tänka på att "cyberpunk" är ett ord som man hittat på i efterhand för att beskriva vissa sorters böcker, så det finns inte något slags regler om vad en cyberpunkroma ska innehålla. William Gibson, som väl är den mest kända cyberpunkförfattaren, gillar inte termen särskilt mycket eftersom den oftast leder till att man buntar i hop en massa böcker utan att egentligen säga någonting vettigt om dem.

JPS
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Sterling? Ballard? Cyberworld?

Alla bör ju ha läst J.G. Ballard. Och sett "Crash". Man kan inte förhålla sig till technofetischism utan att ha sett den. Bruce Sterling ska vara rätt bra också. Mycket droger. Det finns någon rätt bra antologi med cyberpunknoveller på svenska (som heter något med Cyberpunk). Och alla bör dessutom läsa "Cyberworld" av Jesper 69 Green. Den har ett apr år på nacken nu (tio?), men är späckad med bra idéer. Dessutom innehåller den en grundläggande introduktion till "cyberkultur" (som säkert kan fås på andra håll, men just där är den kompiremerad och tillgänglig åtminstone).
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,495
Location
Stockholm
Re: En fråga...

William Gibson, som väl är den mest kända cyberpunkförfattaren, gillar inte termen särskilt mycket eftersom den oftast leder till att man buntar i hop en massa böcker utan att egentligen säga någonting vettigt om dem.
Detta är ju problemet med nästan alla genrebeteckningar. Jag undrar ofta varför folk bryr sig så mycket om att ordna böcker i olika fack. Det är ju i slutänden poänglöst.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,184
Location
Borås, Sverige
Jajamänsan. Finns ca 40 böcker. De är mer eller mindre bra. Vissa är väldans bra, medans en del är riktigt usla. Man bör dock ha läst dem i ordning, då en del av dem hänger ihop. Allas favorit Harlequin dyker f.ö. upp i två av böckerna. =^_^=

För att sedan förvirra ytterligare, så finns det 2 olika böcker med titeln "into the shadows". Båda är novellsamlingar. Den ena innehåller en liten story som är prolog till de 3 första böckerna. Den andra boken är identisk bortsett från att de bytt ut just den novellen.

En sak som man dock märker i böckerna är att det är ganska vanligt med stora episka teman...

Här är listan med förhoppningsvis alla: (ärligt snottad från www.dumpchock.com)

0: Into the Shadows
1. Never Deal With A Dragon, Robert N. Charette, 1990
2. Choose Your Enemies Carefully, Robert N. Charette, 1991
3. Find Your Own Truth, Robert N. Charette, 1991
4. 2XS, Nigel Findley, 1991
5. Changeling, Chris Kubasik, 1992
6. Never Trust An Elf, Robert N. Charette, 1992
7. Into The Shadows, Jordan K. Weisman, 1992
8. Streets of Blood, Carl Sargent & Marc Gascoigne, 1992
9. Shadowplay , Nigel Findley, 1993
10. Night’s Pawn, Tom Dowd, 1993
11. Striper Assassin, Nyx Smith, 1993
12. Lone Wolf, Nigel Findley, 1994
13. Fade to Black, Nyx Smith, 1994
14. Nosferatu, Carl Sargent & Marc Gascoigne, 1994
15. Burning Bright, Tom Dowd, 1994
16. Who Hunts the Hunter, Nyx Smith, 1995
17. House of the Sun, Nigel Findley, 1995
18. Worlds Without End, Caroline Spector, 1995
19. Just Compensation, Robert N. Charette, 1996
20. Black Madonna, Carl Sargent & Marc Gascoigne, 1996
21. Preying For Keeps, Mel Odom, 1996
22. Dead Air, Jak Koke, 1996
23. The Lucifer Deck, Lisa Smedman, 1997
24. Steel Rain, Nyx Smith, 1997
25 Shadowboxer, Nicholas Pollotta, 1997
26. Stranger Souls, Jak Koke, 1997
27. Headhunter, Mel Odom, 1997
28. The Clockwork Asylum, Jak Koke, 1997
29. Bloodsport , Lisa Smedman, 1998
30. Beyond the Pale, Jak Koke, 1998
31. Technobabel, Stephen Kenson, 1998
32. Wolf and Raven, Michael Stackpole, 1998
33. Psychotrope, Lisa Smedman, 1998
34. The Terminus Experiment, Jonathan E. Bond & Jak Koke, 1999
35. Run Hard, Die Fast, Mel Odom, 1999
36. Crossroads , Stephen Kenson, 1999
37. The Forever Drug, Lisa Smedman, 1999
38. Ragnarock, Stephen Kenson, 2000
39. Tails You Lose, Lisa Smedman, 2001
40. The Burning time, Steve Kenson

/Ulfgeir
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,184
Location
Borås, Sverige
Re: en apelsin med urverk

Vill minnas att jag skarpt ogillade den svenska versionen. Har inte läst den engelska, och hade när jag läste boken inte sett filmen. I mitt tycke så har boken inte åldrats väl. Översättningen känndes torr och uppstyltad och jag tyckte inte alls om användandet av ryska i boken.

Nåväl, den är i alla fall milsvid bättre än smörja som "The old man and the sea" (som i mitt tycke är en av de mest överreklamerade böcker någonsin), "Förlorade sagornas bok 2" eller "Främling på egen planet"
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,184
Location
Borås, Sverige
Re: serier!

Finns ett avsnitt av Burn-up W, där en virtuell idol har försvunnit (man misstänker kidnappning).

Vet att det finns fler...

/Ulfgeir
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
du glömmder det viktigaste.

Cyberpunkens kärna är ju en fråga om mänsklighet:
Kan en AI vara mänsklig?
Är du fortfarande människa när 50% av din kropp är i stål?

osv osv
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: du glömmder det viktigaste.

Nja, det kanske är vanligt i cyberpunkrollspel (vad vet jag, jag har aldrig spelat något), men jag har inte fått intrycket att mänsklighet/maskinighet ( :gremcrazy: ) – eller cybernetik över huvud taget – är något viktigt inslag i särskilt många cyberpunkromaner. Men å andra sidan finns det ju massor med cyberpunk som jag inte läst, så det kan ju hända att du har rätt. Några boktips på ämnet?

JPS
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
sant - andlighet

Jag menar, bara titeln "Neuromancer" måste ju betyda något (sammanslagning av "neuro" och "necromancer", liksom). Gibsons verk formligen dryper ju av dylika frågor. Rätt baudrillardskt faktiskt. Och, hm, vad heter hon, cyberfeministen? Donna Hathaway? Hur som helst, kolla in cyberspace (Gibsons term) i Gibsons verk! Värsta andevärlden!
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
CoMa kan man skita i. Usch och fy. Hur intressant är det med thaiboxande fotomodeller när man vill ha droger, teknik och tuff action i framtiden? Dessutom innehåller boken passionerade och känslosamma sexscener (vilket definitivt inte hör hemma i Cyberpunk) som tar upp mer än en halv sida per gång!

Om man ska se "Bladerunner" kan man ju också läsa Philip K. Dicks böcker. Främst då "Do Androids Dream of Electric Sheep". Det tror jag att alla här tänkte på men ingen skrev.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Sterling? Ballard? Cyberworld?

" Det finns någon rätt bra antologi med cyberpunknoveller på svenska (som heter något med Cyberpunk)."

Den heter kort och gott Cyberpunk, redigerad av John-Henri Holmberg.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
OT

" Jag undrar ofta varför folk bryr sig så mycket om att ordna böcker i olika fack. Det är ju i slutänden poänglöst. "

Den här tråden är ett utmärkt exempel. Någon ber om lite cyberpunk-tips, och vips finns en massa tips på bra och dåliga böcker/serier/filmer och gud vet vad. De flesta av dem HAR något gemensamt, må det vara något så ytligt som att de utspelar sig i en nära framtid eller något djupare som att de förmedlar samma budskap och känsla. Men visst finns det något som gör att den som uppskattar en av titlarna också kommer uppskatta det mesta av det andra?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Greg Egan

Jag kan alltid rekommendera Greg Egan, även om jag inte skulle välja att kalla hans böcker för cyberpunk. Många av elementen finns i alla fall i flera av dem; en nära framtid, vetenskaplig spekulation om virtuella verkligheter, cybernetiska (eller biologiska) förstärkningar av människokroppen, filosoferande om hur olika teknologiska framsteg påverkar oss. Det han skrivit som ligger närmast cyberpunk är:

Permutation city- Handlar om skapandet av en virtuell verklighet och hur en virtuell kopia av en människa upplever sin situation.

Distress- Handlar om en vetenskapsjournalist i en högteknologisk framtid, som skickas till en konferens som ska handla om en ny teori som förenar alla grenar av fysiken. Det första kapitlet, som beskriver hur polisen återupplivar ett brottsoffer som blivit mördat, är helt lysande.

Axiomatic- Novellsamling. En del av novellerna kan nog klassas som cyberpunk. Speciellt den som heter "A Kidnapping". De är hur som helst väldigt bra.

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur intressant är det med thaiboxande fotomodeller"

...det är alltid intressant med thaiboxande fotomodeller. :gremwink:

"Dessutom innehåller boken passionerade och känslosamma sexscener (vilket definitivt inte hör hemma i Cyberpunk) som tar upp mer än en halv sida per gång!"

Jaha? Och varför hör sex inte hemma i Cyberpunk? Eller passar det bara om sex är live på Rape TV eller händer mellan sidorna 135 och 136, strax innan den (numera nakna) kvinnliga solon med rakbladsnaglar blir strimlad av japanen med monomoltumme och den (lika nakna) deckern blir kidnappad av yakuzan?

Blä på dig! Du är lika fantasilös som en normal fantasybok! :gremwink:
 
Top