Nekromanti Cthulhutechrecensionen

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Re: Instämmer...

Nej, men starka varumärken säljer - överallt. I alla branscher. Att hävda att det inte skulle vara en vettig ekonomisk grej att koppla till ett starkt varumärke är också lite naivt. Call of Cthulhu är dessutom ett osedvanligt starkt varumärke i just rollspelskretsar. Ergo är det ett bra varumärke att koppla till. Så vi kan kanske ge fan i att förutsätta att recensenten per definition är naiv eller trångsynt med dålig koll på rollspelsbranschen på grund av det tillspetsade ordet girig. Eller?

/tove, som tycker att det finns plats för flera olika sanningar samtidigt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Re: Om girig = dålig

"Skulle de däremot vara giriga så skulle de starta webbplatsen starwhores.com, spela in en klase billiga porrfilmer med ett par uppsminkade tjackhoror i huvudrollerna och lägga upp dessa på webbplatsen mot kreditkortsbetalning för tiominuterssnuttar av ovanstående tjackhoror utklädda till rymdsessor och jedis som blir påsatta av sina hallickar utklädda till smugglare och jedis."

Jag tror jag har sett den filmen.
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Re: Min analys däremot, är knivskarp

Det hade varit jäkligt roligt att se sagda intervju färdigställd någon gång - inte minst för att höra hur de har tänkt och på vilket sätt de försökt sammansmälta de olika koncepten. Så om du någon gång känner för att ta upp den bollen igen är jag säker på att många skulle vilja läsa resultatet:)

/tove
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Följdfrågan

Detta blir mitt enda inlägg i tråden, för att bidra till undersökningen:

Ja, jag har läst den, och jag reagerade EXAKT som Dimfrost, och då kände jag inte ens till spelet innan jag läste recensionen. Nu kanske jag inte är lika die-hard Cthulhu/Lovecraftfan som Åsa, men namnet Cthulhutech gav mig förväntningar som INTE handlade om mythos (men rörde vid det), så för mig var suffixet -tech mer värdebärande. Detta i kombination med det visuella intrycket av recensionen innan jag började läsa den gjorde mig mycket förvånad när ett i mina ögon så irrationellt argument som att ordledet Cthulhu gav vissa förväntningar som inte infriades gjorde att spelet förtjänade det låga betyget.

Däremot kände jag inte Dimfrosts behov av att posta en disstråd utan bläddrade lugnt vidare i tidningen. :gremsmirk:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,499
Location
En mälarö
Re: Renommésnyltning

Drakar och Demoner. Först en snyltning på D&D, sen en "snyltning" på sig själv i och med nylanseringen av Riotminds!
Skulle man inte i sammanhanget även kunna säga att Chronopia då snyltade på Drakar & Demoner?

/Anders
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Om girig = dålig

Det ska finnas en sajt som heter Whores of Warcraft eller World of Whorecraft. Har jag hört. Men det var så länge jag snokade att den kan ha stämts och lagt ned redan.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Renommésnyltning

Och figurspelet Chronopia snyltade på Chronopia!

(Rosen brukar berätta att han hörde två personer som var oerhört besvikna att figurspelet inte utspelade sig i själva Chronopia som det beskrevs i rollspelet. "Nä, dom har ju gått ut ur stan! :gremmad:" :gremlaugh:

Erik
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
På sätt och vis

Men reglerna i Drakar och Demoner V mer lika de som fanns i DoD4 och tidigare arv, än de som fanns i DoD6. :gremlaugh:

/M
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Så otroligt jävla OT

Rosen brukar berätta att han hörde två personer som var oerhört besvikna att figurspelet inte utspelade sig i själva Chronopia som det beskrevs i rollspelet.
Nu lär väl Rosen knappast ha kunnat höra mig, men jag tyckte precis sådär :gremsmile: Jag var jävligt intresserad av ett Chronopiafigurspel tills... jag såg det. :gremfrown:

Hade det varit något Mordheimartat hade jag varit så jävla hooked.



/Feliath — avskyr alltid när hus är i fel skala i figurspel, typ Warhammer
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Om girig = dålig

Har bytt namn till Whorelore:

(NSFW)

<font size="1">EDIT: Raderade länken. /Dante</font size>
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Inga såna länkar tack! ...

Några länkar till sidor av den typen vill jag då rakt inte se här på Rollspel.nu.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Ännu mer otroligt jävla OT

Ännu roligare var när han berättade den anekdoten när vi var på ett konvent nånstans, och en random nörd ilsket pep: "Man ska inte slåss i städer! Då ska stadsvakten komma och arrestera en!", menat som kritik av konceptet "Urban Commando Chronopia"...

Erik
 

Wille Raab

Veteran
Joined
13 Oct 2003
Messages
56
Location
Stockholm
Re: Ord ord ord

Bekvämt, att tillskriva den andra att lägga sig på en låg nivå och förklara att man tänker skita i det. Tråkigt, jag skulle gärna be hjälpt att förstå vad jag gör för fel här, och exakt vad som ligger på en låg nivå där jag har dragit strecket i bajslinjen...
 

Wille Raab

Veteran
Joined
13 Oct 2003
Messages
56
Location
Stockholm
Re: Följdfrågan

Så, jag tycker det här var ganska talande i alla fall. Mycket svänga o slänga på forumet, inte mycket hockeyspelande. Få har ens bläddrat i spelet, fler har läst recensionen men har inte så mkt referensramar till dess relation till spelet. Vissa här borde ha bättre referensramar vad gäller recensenten, och veta att hon knappast är nå'n som sådär lite tafatt lirar iväg en passning till motståndarnas målvakt utan helt gör ganska genomarbetade saker.

Jag skulle gissa, även om det inte är nå't jag frågade här, att många inte läste recensionen ordentligt innan tråden här blivit duktigt inflamerad och de kände behov av uppfräschning av minnet. Inget ont om det - tvärtom, det är tokbra - utan min poäng är nog bara att det visar rätt tydligt hur "diskussioner" på forum gärna fungerar.


Nåja. Ska inte orera mer, jag tror inte folk riktigt läser och tänker längre.
 

Wille Raab

Veteran
Joined
13 Oct 2003
Messages
56
Location
Stockholm
Re: Nyfikna frågor

Sorry, skulle givetvis ha svarat själv också. Nej, inte spelat eller ens tittat på spelet. Ja, läst recensionen, både före, under och efter skrivandet här.

Inte så mycket kartlägga som av rent intresse. Hur många/vilka slänger mest paj utan att ens veta vad de pratar om. (Ingen storebror att oroa sig för alltså. ,-) )


För övrigt, så anser jag ju inte att det här är nå't som handlar så mycket om recensionen eller spelet i sig, så att det skulle "bevisa" något i "diskussionen" hävdar jag inte. Enbart av eget intresse... samt som jag skrivit i annat svar i den här delen nu.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Jag undrar, eftersom det är ganska vanligt att recensenten inte hinner spela spelet innan recensionen skall vara inne. Det har hänt att jag själv bara hunnit läsa igenom spel och fått bilda mig en uppfattning utefter det. Så din nedlåtande ton är överflödig.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Följdfrågan

Vissa här borde ha bättre referensramar vad gäller recensenten, och veta att hon knappast är nå'n som sådär lite tafatt lirar iväg en passning till motståndarnas målvakt utan helt gör ganska genomarbetade saker.
Just därför skulle jag gärna haft en faktisk debatt i frågan.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Med andra ord ...

Så, jag tycker det här var ganska talande i alla fall. Mycket svänga o slänga på forumet, inte mycket hockeyspelande.
Det var alltså det du var ute efter med dina retoriska frågor? Jag tycker det liknar en demonstration av applicerad härskarteknik ... :gremlaugh:

/M
 
Top