Nekromanti Cthulhutechrecensionen

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Men varför? ...

Ymir said:
I det läget vore det ju bara en schysst bonus om min kritik på något magiskt sätt fick [Riotminds] att sluta producera rollspel överhuvudtaget.
Så … du missunnar alla de tusentals människor som tycks uppskatta Riotminds prylar dessa spels existens – bara för att du själv inte gillar dem.

Varför?

Exakt vad är det som gör att du inte bara kan ignorera existensen av Riotminds spel och i stället ägna dig åt något du gillar?
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Re: Mycket bra poäng ...

Det bästa vore kanske om vi alla slutade göra spel och spelmaterial? För då skulle ju ingen kunna bli irriterad på det...

Jag kan bara hålla med Dante - igen.

suck

/tove
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Men varför? ...

Så … du missunnar alla de tusentals människor som tycks uppskatta Riotminds prylar dessa spels existens – bara för att du själv inte gillar dem.
Not really, no. Det har jag inte sagt. Men -om- Riot skulle få för sig att lägga ned till följd av min kritik...visst, jag gråter inte blod då, nej. After all, något av det absolut sista rollspels som kulturfenomen behöver är ännu sämre kvinnobilder, och då underlättar det inte direkt med ett helt spelföretag som tror att alla kvinnor på sjuttonhundratalet var horor.

Exakt vad är det som gör att du inte bara kan ignorera existensen av Riotminds spel och i stället ägna dig åt något du gillar?
Är det inte det jag gör? Det var väl ett bra tag sedan jag brydde mig om att basha Riotminds. Until now, that is. :gremsmirk:

- Ymir, bashar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Mycket bra poäng ...

Jag kan inte förstå inställningen. Bara för att jag inte gillar någonting så skulle jag finna någon sorts nöje i att kritisera dem tills de tappar lusten och slutar med det de håller på med?
Tjae...det hade nog inte varit så roligt om inte Riotminds vore så fullkomligt ovilliga att lyssna på kritik som det visat sig vara på det här forumet. Plus, ärligt talat, att Riot skulle tappa lusten pga -min- kritik...yeah right.

Jag kan förstå det vad gäller nazism, reavinstskatt och global uppvärming, men vi talar för tusan om ett rollspelsföretag/en recension här. Hur skadar Riotminds produkter dig?
De skadar inte mig alls. Jag känner väl lite grann att de gör rollspelsvärlden i stort en otjänst på vissa plan dock, se till exempel det där om deras kvinnosyn i mitt inlägg till Dante ovan.

Jag skulle ta bort Hollywood från världen om jag kunnat, jag anser att de gör filmkulturen en otjänst genom att dränka all bra film som faktiskt produceras därute i ett ogenomträngligt träsk av blockbusters, reklamkampanjer och idiotisk skitfilm. Gör det mig till en dålig människa att jag vill misunna andra Transformers och Iron Man och tycker att de borde titta på Tarkovskij och Wong Kar-Wai istället?

Isåfall må det helt enkelt vara hänt.

- Ymir, dålig
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Mycket bra poäng ...

...ja, det var ju en trevlig inställning. Fast du kanske inte är en trevlig pojke?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Mycket bra poäng ...

Fast då hade det ju inte gjorts några bra grejer heller...

det vore lite slöseri, imo. Bättre om folk kan ta lite kritik då. Är det inte bara att vända andra kinden till? Jag menar, fatta så mycket skit jag fått höra om Eon, som jag skriver för, genom åren...det hindrar mig inte från att ha kul med Eon ihop med de som faktiskt gillar det, liksom.

Sedan tycker jag självfallet att trevlighet är att föredra, och för att försöka ta tråden tillbaka till ursprungsämnet - att Dimfrost kunde uttryckt sin kritik på ett lite mildare sätt, sure.

Men så farligt tycker jag inte det var, heller. Nästan alla i tråden verkar ju eniga om att Åsa generellt gör bra recensioner.

- Ymir, lite får man tåla
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Den här deltråden tar slut här

Jag tycker inte den här tråden förtjänar ännu ett stickspår. Diskussionen om Riotminds kvinnosyn tar slut här, och det gäller även andra svar på Ymirs ursprungsinlägg.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Mycket bra poäng ...

Ja det är en skum inställning... bara för att jag inte gillar alla spel som ges ut så betyder det inte att jag inte vill att de ska ges ut. För jag tror på att fler spel på marknaden ger en större spelarbas och en bredare "hobby". Och även om jag aldrig skulle skrivit ett spel som till exempel Eon, Götter eller Haragada så betyder det inte att jag vill att de ska sälja bra. Tvärtom. Det är toppen om de säljer bra. Punkt slut.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Re: Mycket bra poäng ...

Och även om jag aldrig skulle skrivit ett spel som till exempel Eon, Götter eller Haragada så betyder det inte att jag vill att de ska sälja bra.
Freudiansk felskrivelse? :gremgrin:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Fanboy hit, fanboy dit

Jag utgår lika mycket från "fläktpojke"-avändandet på Loading, där det mycket riktigt är en en dödlig förolämpning. Jag förstår att en förolämpning är mycket kontextberoende; men ändå känner jag att "fanboy" är nånstans i nivå med typ, "ärkekanalje", eller nåt.

Det kan ligga något i vad du säger, men likväl är det fånigt. Och det är trots allt fanboy-beteende att tycka att man smutsar ned namn, osv. Så vad skulle man annars kalla det?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Re: Fanboy hit, fanboy dit

Heh, vi vet väl inte ens om Åsa gillar CoC! Det enda jag vet är att Cthulhu i namnet gav henne förväntningar. Fast iofs, besudla med kladdiga, giriga händer tyder väl kanske på att hon inte uppskattar avsaknaden av krypande skräck och galenskap.

Fast måste "det" kallas någonting alls? Kan man inte påpeka bristen utan att ge "det" öknamn? (Det är inte Åsa utan Eksems "Så vad skulle man annars kalla det?").
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Fanboy hit, fanboy dit

" Kan man inte påpeka bristen utan att ge "det" öknamn?"

Det kan man säkert, det rör sig nog snarare bara om en språklig överrenskommelse och effektiv kommunikation; i kombination med den nedsättande ton Dimfrost uppenbarligen är ute efter (och som mottagaren uppenbarligen inte är främmande för, det måste hållas i minnet).

Det finns definitivt en poäng med, och ett utrymme för, att ha öknamn för brister. Det finns brister med att ha det, absolut, som med alla indelningar. Men skall man åskådliggöra en ofta förekommande brist (och hur skall man annars åtgärda brister, om man inte uppmärksammar dem?), så är det om än inte ett nödvändigt så åtminstone ett extremt användbart verktyg.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
En reflektion

Fast iofs, besudla med kladdiga, giriga händer tyder väl kanske på att hon inte uppskattar avsaknaden av krypande skräck och galenskap.
När jag funderar på vad det är som folk tycker inte passar mer uttrycket som refereras ovan, så har jag formulerat tanken att användandet av "girig" som beskrivning av vad som motiverar människor som skapar rollspel (i det här fallet CuthulhuTech) känns ... verklighetsfrämmande. :gremlaugh:

Vad än de som skapade CthulhuTech hade för mål med spelet, så var det inte att tjäna några snabba cash på att kränga fyrfärgsböcker med fantastiska illustrationer. Frågan är nog istället hur mycket de undvek att förlora på att ge ut spelet.

Denna realitet är något som är etablerad som en "sanning" på rollspel.nu, och detta kan förstås också bidra till att recensionen uppfattas på det sätt den gör. Ordet "girig" känns helt enkelt malplacerat, och för vissa läsare indikerar detta en omotiverad känslomässig reaktion hos recensenten istället för en väl övervägd bedömning av de drivkrafter som ligger bakom spelets tillkomst.


/Magnus
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: En reflektion

När jag läste det citatet rullade jag mycket med ögonen just för att det lät så löjligt; det insinuerar att den enda anledningen folk kan tänkas vilja kombinera mecha och mythos är att tjäna pengar på Lovecraft-fans, vilket naturligtvis är blaj. De flesta Lovecraft-fans har ju samma smak som Åsa, mig veterligen!

Dessutom är jag ganska ointresserad av konceptet själv, men jag "umgås" i kretsar där man pratat om det här projektet ganska länge, och tro fan att det är ett labour of love lika mycket som 90% av alla rollspel. (Fast det behöver inte nödvändigtvis Åsa känna till, så det kan man inte lägga henne till last.)

Jag har dock hittills hållit käften i den här diskussionen eftersom jag inte läst recensionen, och det är fullt möjligt att jag reagerat helt annorlunda om jag sett den i sitt sammanhang. Men det slår mig som en osedvanligt löjlig formulering.

För att fortsätta svamla anser jag inte att Dimfrosts anlägg var särskilt mycker till personangrepp och att en recensent får finna sig i att bli recenserad.

Om hans avsikt var någon annan än att skriva av sig för att han inte gillade Åsas jobb var det dock ett måttligt vettigtsätt att gå till väga på. Jag fattar inte hur man kan tro att man skapar något annat än skyttegravskrig och folk som går i ilsket försvar genom att formulera sig tillspetsat. Den "debatt" man skapar på det sättet är möjligtvis bra i ett politiskt sammanhang när man vill få folk som inte bestämt sig att dela ens negativa uppfattning om socialmoderaterna, men i det här sammanhanget är den inte mycket att ha. Argumentet att "folk ska inte ta åt sig så mycket" är ganska meningslöst, eftersom folk kommer att ta åt sig.

Det går att starta debatter utan att vara taggig, och jag har läst Dimfrosts skriverier tillräckligt för att veta att han är en skicklig skribent, så han borde veta bättre.

Gör om, gör rätt! :gremwink:

Erik
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Eh ... nej ...

Feliath said:
dessutom förtjänar man spö om man gör fel
För det första tycks graden av »fel« vara omdebatterad.

För det andra skiljer vi oss drastiskt i synen på vilka som »förtjänar« spö. Min grundprincip är (som hos alla förnuftiga människor) att alla har rätt att inte få smörj. Min moral är dock inte mer rigid än att jag tycker att t.ex. Josef Fritzl eller Anders Eklund arbetat ihop till varsitt ordentligt kok stryk – där nånstans lägger jag ribban.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Eh ... nej ...

Jag tror att "spö" avser själva tillsopandet (a.k.a Dimfrosts inlägg), och inte fysisk misshandel. Fast jag kan ju ha fel.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Den egna lilla dammen...

Vad än de som skapade CthulhuTech hade för mål med spelet, så var det inte att tjäna några snabba cash på att kränga fyrfärgsböcker med fantastiska illustrationer. Frågan är nog istället hur mycket de undvek att förlora på att ge ut spelet.
Jag håller med i det du skriver, men vad gäller just den meningen så tycker jag att analysen av "girig" är en droppe trångsynt. Det som jag tolkar in i det är snarare att de enligt recensentens tolkning skulle kunna plocka in några strököp från oinsatta just därför att Cthulhu finns med i titeln. Och den tolkningen kan jag mycket väl tänka mig att den äger sina poänger.

Alla känner inte till den här dammens "sanning" (som jag inte bestrider, märk väl). :gremcool:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Inte alls trångsynt

Nej, nej, det är inte alls en trångsynt analys. Och teorin om att namnet är valt för att plocka strököpare äger inga som helst poänger.

Tänk så här;

Vad är mest troligt?

1. Att CthulhuTech gänget är gamers som tyckte att Cthulhu-myten är cool, och att Mecha är cool, och att kombinationen skulle vara ascool att göra. Sedan valde de ett namn som låter coolt och som ger tydliga signaler om att spelet är något annat än det vanliga Cthulhu-tramset.

eller ...

2. Att de ville göra ett mecha-spel, och valde Cthulhu-myten och namnet för att plocka strököp?

Om man tror på alternativ 2, så kan "girig" passa som beskrivning. Men den analysen är till 99,99% sannolikhet fel, och grundar sig i så fall på en väldigt cynisk och verklighetsfrånvänd syn på hur spelskapare fungerar i allmänhet.

Troligare är att alternativ 1 är korrekt. Och då är inte min analys trångsynt, utan helt enkelt korrekt.

I grund och botten grundar jag det på min egen reaktion när jag först läste om konceptet och såg bilderna; "fan vad coolt, det där kan bli något riktigt häftigt."

Inte för att det var Cthulhu-myten som var inblandad, inte för att det var mechas, utan för att det var kombinationen av Cthulhu och mechas som var intressant. Så det är inte fråga om att plocka strököpare, det är frågan om att själva kombinationen av genres är spelets raison d'aitre. Grabbarna ville alltså inte göra ett mecha-spel och valde Cthulhu-myten, utan de ville göra ... ja, CthulhuTech, helt enkelt.

Och det har med all sannolikhet ingenting att göra med giriget och en önskan att plocka strököpare.

Valet av titel har istället att göra med att deklarera tydligt och klart vad spelet står för. Hade det hetat "Cthulhu by Night" eller "The Stars Are Right" så hade jag kunnat gå med på att de försökte med renommésnyltning, eftersom dessa titlar inte kommunicerar vad spelet går ut på.

Men de valde inte ett sånt namn. De valde namnet "CthulhuTech" som alldeles tydligt säger att detta är ett spel med Cthulhu-myten, och ett spel där "tech" spelar en stor roll. Dessutom är all kommunkation kring spelet väldigt tydlig med premisserna; mechas och Cthulhu-myten in space.

Om en strököpare plockar upp spelet i tron att det är samma som hans barndoms "Call of Cthulhu", reserverar jag mig rätten att ifrågasätta hur mycket research den personen gjorde innan han köpte spelet, och samtidigt ställa frågan "vad förväntar du dig av ett spel som heter CthulhuTech och som beskriver sig som "mechas plus Cthulhu-myten in space?"

Om man skulle vilja påstå att titeln i sig är medvetet vilseledande, är man alltså ute och cyklar på väldigt djupt vatten. :gremlaugh:

/Magnus
 
Top